Gjest Gjest Skrevet 12. september 2005 #1 Skrevet 12. september 2005 Jeg har en katt og en samboer. Samboer liker å fiske, og de fleste fiskene han får er pittesmå ørreter. Når han kommer hjem pleier pusen å få en slik pitteliten fisk. Men jeg lurer på hvor bra det egentlig er for pus å spise rå fisk? Han får kanskje en knøttliten ørret i uka, og ellers får han "riktig" tørrfor og spiser trolig store mengder mus i tillegg. Ormekur får han jevnlig, og vi følger godt med på allmenntilstanden hans (han er jo beibin vår...). Jeg har jo hørt at katten ikke skal få det ene og det andre, men jeg lurer på om det har noe å si så lenge det bare utgjør en liten del av et elelrs bra kosthold? Er det direkte skadelig med fisk, eller er det bare dumt å gi det som hovedfor?
MiniMjau Skrevet 12. september 2005 #2 Skrevet 12. september 2005 Katter skal ha kokt usaltet fisk som tilleggsfor/kosemat. De skal ha næringsrikt tørrfor fra dyrebutikk/vetrinær som hovedfor - "riktig" tørrfor som du sier.. :-) Katter spiser ikke mus. de fanger de og leker med de.
Stjerne Skrevet 12. september 2005 #3 Skrevet 12. september 2005 Katter spiser ikke mus. de fanger de og leker med de. ← Tja.... Mine to pusekatter spiser da både mus og småfugler de greier å få tak i de...
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2005 #4 Skrevet 12. september 2005 Katter skal ha kokt usaltet fisk som tilleggsfor/kosemat. De skal ha næringsrikt tørrfor fra dyrebutikk/vetrinær som hovedfor - "riktig" tørrfor som du sier.. :-) Katter spiser ikke mus. de fanger de og leker med de. ← Det siste er jo bare tull - jeg har med selvsyn sett pusekatten sluke et større antall mus fra hode til hale. Dette er jo også en av grunnene til at han stadig får innvollsorm. Spissmus derimot spiser katten ikke, men de er da heller ikke orntlige mus, men er nærmere beslektet med pinnsvin og andre insektetere. Men jeg lurer på om det er skadelig eller ei for katten å spise rå fisk?
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2005 #5 Skrevet 13. september 2005 Tviler på at det er skadelig at de spiser rå fisk, det er jo helt naturlig akkurat som med mus, fugl, insekter og andre levende ting de spiser:p Og at katter ikke spiser mus, det er bare tull! Kanskje minimjau har en katt som ikke liker mus noe særlig, men det er ikke det vanlige. De fanger da ikke mus bare fordi det er gøy, men fordi de har et instinkt som sier at det er mat...
Arkana Skrevet 13. september 2005 #6 Skrevet 13. september 2005 Det er ikke farlig med rå fisk en gang i blandt, men katter skal ikke ha for mye av det, det skal ikke brukes som hovedfôr. Rå fisk inneholder et enzym som bryter ned B-vitamin i katten som kan føre til hjertesykdom og nevrologiske skader. Kokt fisk er altså best, men ingen grunn til hysteri da. Katter tåler litt rå fisk en gang i blandt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå