GÃ¥ til innhold

Ny leilighet, oppussing av vegger 😃

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt leilighet som må males og pusses opp. Problemet er, at på en vegg er det en slags tapet. Kan den males over? 

På en annen vegg er det panelplater. Jeg hater panelplater. Får bygdevibber av det. Er de enkle å fjerne? 

Kjøkkenet er også i en farge som jeg ikke helt takler å sitte og se på, er kjøkkenfronter enkle å male? Dette er ikke ikea-kjøkken, men kan man bytte fronter til ikea-fronter likevel? 
Over kjøkkenbenken er det plater som ser ut som flis. Jeg ønsker å bytte disse, er de bare å ta av? Hvordan, isåfall?

Listene er i oransje tre, er de enkle å male? (Hvitt)

Hilsen ei som ikke har så mye peiling enda 😄

Anonymkode: 14922...0f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tapet kan som regel males. Eller så må tapet fjernes før man maler veggen. Hender man må helsparkle vegg etter at tapet er fjernet pga. ujevntheter. 

Panelplater kan fjernes, men de må som regel erstattes av noe annet. Som regel gips. Litt omstendig jobb, siden man må ned med alle lysbrytere og stikkontakter, og lister gulv og tak og rundt dører/vinduer. Så må man skru opp gips, sparkle, pusse, sparkle, pusse, male, male, male og liste til slutt igjen. Alternativt legger du gips oppå panelen. Men man må fortsatt ned med elektrisk, fore ut vinduer osv. 

Noen fronter kan males, andre ikke. Foliering er også en mulighet. 

Plater over kjøkkenbenk kan fjernes. Ofte er de limt fast med flislim, så brekkjern er tingen. Er du heldig sitter ikke gipsplata bak fast i flisen. 

Orange lister? De fleste lister kan males. Jotun Lady Supreme Finish er fin til lister. 

AnonymBruker
Skrevet

Siden du ikke har så mye peiling, hadde jeg roet litt ned på ønskene,og heller bodd en stund for å se om du kan leve med noe av det.

Tapet kan ofte males over. Det finnes grunning som påføres før maling. Du kan evnt prøve på deler av veggen, og se om det fungerer.

Fjerner du panelplatene ødelegger du mest sannsynlig veggen bak. Kanskje male med panelmaling i en farge du liker? Fordelen med panel er at det er letter å feste ting i enn f eks gips.

De fleste kjøkkenfronter kan males. Men også her kreves det en del grunnarbeid som du ikke bør slurve med. 

Listene kan males. De må slipes, grunnes og så males med egnet maling og pensel.

Anonymkode: 9dd85...669

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir mye arbeid ser jeg, får ta de verste tingene først, som listene og veggfargen. (Den er sort, skal ha lyst) 

Panelplatene er på bare to meters vegg uten vindu, men mulig det er stikkkontakter der, jeg husker ikke helt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde panelplater i gangen i min gamle leilighet som jeg sparklet slette. Dette var den gammeldagse sorten som ikke hadde så dype spor. Hadde en litt mønstret tapet over, som skjulte at det var litt ujevnheter i veggen. (Det kan man sikkert ikke gjøre med panelplater i tre, da. Dette var laminat-aktig plast).

Anonymkode: 05906...b41

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er i tvil om produkter og slikt, ta noen bilder og gå på en fargehandel. Dersom du unngår Coop obs bygg og heller går på en uavhengig liten butikk, har de bak kassen ofte god tid og lang erfaring, spesielt de som jobber på dagtid i ukedagene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg hadde panelplater i gangen i min gamle leilighet som jeg sparklet slette. Dette var den gammeldagse sorten som ikke hadde så dype spor. Hadde en litt mønstret tapet over, som skjulte at det var litt ujevnheter i veggen. (Det kan man sikkert ikke gjøre med panelplater i tre, da. Dette var laminat-aktig plast).

Ok, håper bare virkelig ikke at veggen med tapet også er panelplater under… Må ha malermester til det der sikkert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...