Gå til innhold

Hvis dere kunne velge, ville dere hatt to barn som det var 18 mnd mellom eller to der det var 2-3 år mellom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker på nummer to. Har en liten fra før som nå er 3 mnd. Har litt lyst til å begynne på nummer 2 snart og kanskje bare ha 18 mnd eller mindre mellom søsknene 🥰 men dere som har flere barn, hva er best? Er det bedre med feks 2-3 år mellom søsken? Blir det for hektisk med to så tette? Hvis du kunne designe og velge helt selv hvor stor aldersforskjell, hva hadde du valgt?

Anonymkode: 868c3...ab2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

2-3 år, minst. Helst fire. 

Anonymkode: 9f396...a3b

• Liker 14
Skrevet

Ideelt for meg er en aldersforskjell på 4-5 år. Har en som snart blir 3 nå

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

2-3 år, helt klart. Ville ikke risikert helsa mi med to så tette svangerskap med vilje, og ville ha litt tid til å bli ordentlig kjent med førstemann. 

Anonymkode: b5fe6...539

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 20 mnd mellom de to første barna, helt perfekt for oss. 

Anonymkode: 30fd8...ce7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

2-3 år, minst. Er 3,5 år mellom mine - helt perfekt. Lite krangling, masse omtanke. Den eldste skjønner mye mer og dermed mindre slitsomt. De er kjempegode venner.

Anonymkode: 78dca...abd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på 2, og føler det er alt for tidlig å få en til. Blir nok større aldersforskjell. 

Anonymkode: 90ffc...7a8

• Liker 1
Skrevet (endret)

18 måneder. 

Jeg har tvillinger og min søster har to som det er 16 måneder mellom. I begge tilfeller veldig kjekt med barn som er tett/lik i alder. Litt hektisk noen år riktig nok, spesielt for min søster som hadde to små som likevel ikke var helt på samme nivå og hadde ulike behov de første årene, men veldig nære søskenforhold, mye glede av hverandre, og det er hektiske år med småbarn uansett, så hvorfor dra de travleste årene ut egentlig?

Endret av Trolltunge
16 mnd, ikke 13.
  • Liker 5
Skrevet

Vi har tre år mellom, og synes det fungerer glimrende. De har et nært forhold, samtidig som de er på hvert sitt nivå og ikke så lett sammenligner seg med hverandre.

Tenker det særlig er fint for storebror her at lillebror ikke puster ham i nakken og går forbi ham med enkelte ting. Nå kan den store få være litt forbilde og læremester, selv om yngstemann kanskje er den som tar ting kjappest. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 18 mnd mellom mine. 

Idag, når de er 4 og 5 år, leker godt sammen og er bestevenner, er det helt fantastisk. Vi har det så fint! Så idag er to tette lurt for oss. 

Men da jeg gikk gravid på nytt med en liten å ta vare på, og jeg måtte konsentrere meg om en ny i stedet for å bli bedre kjent med den første, og da jeg til slutt ble helt utslitt og gikk på en stor knekk.... Da kan jeg skrive under på at det ikke var lurt med to såpass tette. 

Skulle jeg gjort det om igjen, ville jeg hatt ca 2,5-3 år imellom. Da er de fortsatt tette, men man sparer kanskje helsa litt. Men min erfaring er min erfaring! Det er vel like mange historier og erfaringer som det er mødre. 

Anonymkode: 9057d...70d

• Liker 9
Skrevet

Maks 2 år. 4 år mellom mine og det funker dårlig.

• Liker 1
Skrevet
likermegher skrev (11 minutter siden):

Det fungerte dårlig mellom meg og min søster også, helt frem til hun var 14 og jeg 18. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte 18 mnd og det var perfekt for oss 

Anonymkode: c1c90...deb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
likermegher skrev (15 minutter siden):

hvorfor?

Anonymkode: b2ed6...bf9

AnonymBruker
Skrevet

Våre er 14 mnd mellom. Fordelen er at det er deilig å bli ferdig med babystadiet kjapt (jeg synes baby er dødskjedelig!!!!), og livet kan normaliseres kjappere. Ulempen er at det er ganske stress. Skulle jeg gjort det igjen ville jeg ideelt sett hatt 18 mnd mellom, slik at eldste var *litt mer* selvgående (f eks kunne klatre på en stol uten at jeg må komme løpende for å redde). 

Anonymkode: c3162...746

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Brødrene mine var det 17 mnd i mellom, og det gikk skikkelig, skikkelig dårlig. Det var bare spetakkel mellom dem, og i voksen alder har de ikke kontakt. Men ikke der at det er tyst, men snarere at de baksnakker hverandre, lager dårlig stemning i familien, og ødelegger sosiale sammenkomster for alle. Vær forsiktig med å ta et valg basert på hvordan barna skal samhandle, for det kan gå alle veier uansett aldersforskjell. 

Jeg har 4 år mellom mine og synes det er helt perfekt 🙌

Anonymkode: a626f...583

• Liker 4
Skrevet

For mange er alt for tett vanskelig. Da må største plutselig bli stor alt for fort. Om største er gutt og minste er jente, så er det mer sannsynlig at jenten tar igjen gutten, og det kan få negativ påvirkning på han.

Jeg ville ha tenkt på hva du selv orker. Hvordan var graviditeten nå? Den blir nok tyngre neste gang. Orker du å gi eldste korte dager / fri fra barnehagen når du har permisjon med minste?

For mange er det knalltøft de første årene med to tette (og for noen så blir det igjen knalltøft i tenårene), men hører ikke like mange klager som har 2-3 år mellom :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

3,5 år- helt perfekt. Null stress. Lite søskenkrangling. For stor aldersforskjell til at de er rivaler. Men leker likevel godt sammen. Hatt masse god  tid til hver av de. 

Anonymkode: 5cb3d...219

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
likermegher skrev (18 minutter siden):

Vi har fire år mellom eldste og midterste, og miderste og yngste, og det har fungert veldig fint for oss. Lite krangling, de har lekt godt mens de var små, og er gode venner nå som de er større. Det var også kjekt å ha større barn som forstår litt mer og som kunne hjelpe litt til. Hva er det som ikke fungerer hos dere? Alle barn og familier er jo forskjellige så klart, så alt funker jo ikke for alle.

Anonymkode: efbf5...ebe

• Liker 2
Skrevet

16 mnd mellom de to yngste. Var helt perfekt for oss. De var heldigvis bestekompiser helt til de kom i tenårene og gikk litt mer hver til sitt. De var også relativt enkle å ha med å gjøre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...