AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #1 Skrevet 25. juni 2021 Jobber redusert for tiden, og fikk for noen uker siden delvis sykemel for en måned. Sjefen har sendt meg oversikt over vakter jeg skal gå i denne perioden. Senest i dag ringer sjefen meg og sier at vedkommende har gjort en feil, da det stod at jeg skulle ha fri i dag, men som da ikke stemmer. Kan sjef kreve at jeg må gå på jobb da? Anonymkode: b5044...b3c
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #3 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jobber redusert for tiden, og fikk for noen uker siden delvis sykemel for en måned. Sjefen har sendt meg oversikt over vakter jeg skal gå i denne perioden. Senest i dag ringer sjefen meg og sier at vedkommende har gjort en feil, da det stod at jeg skulle ha fri i dag, men som da ikke stemmer. Kan sjef kreve at jeg må gå på jobb da? Anonymkode: b5044...b3c Skjønte ikke denne helt. Det sto at du skulle ha fri idag, men det stemmer ikke. Så da skal du egentlig jobbe, også lurer du på om sjefen kan tvinge deg på jobb? Anonymkode: 0c133...7a2 6
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #4 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skjønte ikke denne helt. Det sto at du skulle ha fri idag, men det stemmer ikke. Så da skal du egentlig jobbe, også lurer du på om sjefen kan tvinge deg på jobb? Anonymkode: 0c133...7a2 Sjefen har gjort en feil ved vaktlista som hun har fått. Sjefen har satt opp fri, men det skulle stått jobb. Sjefen har gjort en bommert, og TS lurer på om hun blir nødt til å jobbe på grunn av sjefens feil. Jeg har ikke peiling, men jeg vil tro at det er lurt å ta på seg vakta. God arbeidsmoral er viktig. Så kan du heller forhandle avspasering/fri en annen dag du skal jobbe? Anonymkode: 906bb...f0e 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #5 Skrevet 25. juni 2021 Har ein ikkje krav på å ha vaktene for kortid ein skal på jobb minimum 14 dagar før? Anonymkode: 3610b...f2b 3
Gjest laPistola Skrevet 25. juni 2021 #6 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har ein ikkje krav på å ha vaktene for kortid ein skal på jobb minimum 14 dagar før? Anonymkode: 3610b...f2b Nei…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #7 Skrevet 25. juni 2021 I praksis ja, du må på jobb med mindre du er sykemeldt den tiden du skal på vakt. Anonymkode: 4ffdb...438
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #8 Skrevet 25. juni 2021 Anonyminist skrev (1 minutt siden): Nei… Joda! Anonymkode: a600b...cf5 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #9 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sjefen har gjort en feil ved vaktlista som hun har fått. Sjefen har satt opp fri, men det skulle stått jobb. Sjefen har gjort en bommert, og TS lurer på om hun blir nødt til å jobbe på grunn av sjefens feil. Jeg har ikke peiling, men jeg vil tro at det er lurt å ta på seg vakta. God arbeidsmoral er viktig. Så kan du heller forhandle avspasering/fri en annen dag du skal jobbe? Anonymkode: 906bb...f0e TS her, dette er korrekt ja. Og ja, jeg lager ikke noe styr ut av det, men er inne på tanken som du sier, om det er mulig å kreve en form for dispensasjon senere. Anonymkode: b5044...b3c
Gjest laPistola Skrevet 25. juni 2021 #10 Skrevet 25. juni 2021 Ingen kan tvinge deg til og gå på jobb. Det er sånn at hvis du jobber i dag får du fri en annen dag? Har du lagt noen planer i dag ? Hvis ikke hadde jeg stilt opp… alle kan gjøre feil, også sjefer. God arbeidsmoral og velvilje skader ikke arbeidsforholdet. Hvis du derimot blir satt opp/ bedt om vakter utover hva du skal jobbe i perioden du er delvis sykmeldt må du sette ned foten.
Gjest laPistola Skrevet 25. juni 2021 #11 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Joda! Anonymkode: a600b...cf5 Da jobber jeg ulovlig hver uke. Tror jeg har gjort det i alle år . Jeg har også vært leder og har hatt ansatte jobbe ulovlig. I dag hat jeg ulovlig fri, for fikk vite på mandag at jeg fikk fri i dag. Ja ja..
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #12 Skrevet 25. juni 2021 3 minutter siden, Anonyminist said: Da jobber jeg ulovlig hver uke. Tror jeg har gjort det i alle år . Jeg har også vært leder og har hatt ansatte jobbe ulovlig. I dag hat jeg ulovlig fri, for fikk vite på mandag at jeg fikk fri i dag. Ja ja.. Vaktlista skal være klar minimum 14 dager før ja. Så du vet aldri hvordan du skal jobbe før svært kort tid før? Hvordan planlegger du tiden da? Ekstremt slitsomt når man ikke har noen vaktliste å forholde seg til. Anonymkode: 74b6a...3d7 14
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #13 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vaktlista skal være klar minimum 14 dager før ja. Så du vet aldri hvordan du skal jobbe før svært kort tid før? Hvordan planlegger du tiden da? Ekstremt slitsomt når man ikke har noen vaktliste å forholde seg til. Anonymkode: 74b6a...3d7 Men sånn er arbeidslivet i dag, AML/tariffavtaler er knapt verdt papiret de er skrevet på. Anonymkode: 4ffdb...438 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #14 Skrevet 25. juni 2021 Fri eller sykemeldingsdag? Anonymkode: 1911a...ade 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #15 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vaktlista skal være klar minimum 14 dager før ja. Så du vet aldri hvordan du skal jobbe før svært kort tid før? Hvordan planlegger du tiden da? Ekstremt slitsomt når man ikke har noen vaktliste å forholde seg til. Anonymkode: 74b6a...3d7 Det er jo umulig og følge slavisk, som nå er ts delvis sykemeldt, og turnusen legges til rette deretter. Ekstravakter må man heller ikke vite 14 dager på forhånd. Anonymkode: 0c133...7a2
draug 75 Skrevet 25. juni 2021 #16 Skrevet 25. juni 2021 Slikt blir regulert i avtaleverket om stillinga og blir da forskjellig fra plass til plass. Generelt sett er det slik at arbeidsgivere blir mer amatørmessige jo mindre de er, men det er ikke nødvendigvis slik at de helt store arbeidsplassene har alt på stell heller. Det er vanlig at vaktlistene blir lagt ut en tid før, og så skal man forholde seg til det, og så er det forskjell på om "jeg har gjort en feil/ N.N. kan ikke stille på jobb, så vi er en short da og da-" om du blir spurt om å komme på jobb, eller sjefen sier du må komme på jobb. Det siste er beordring, og beordring på arbeid når du egentlig skulle ha fri skal kompenseres økonomisk. I alle fall vil de fleste seriøse arbeidsgivere ha slikt avtalt. Men der igjen, det er mange som inngår arbeidsavtaler der slike ting ikke reguleres, jobber fordi "sjefen sier det" og dermed sørger for at useriøse/ amatørmessige arbeidsgivere får et konkurransemessig fortrinn i forhold til seriøse arbeidsgivere. De sistnevnte går da konk, folk der mister jobben og må gå og ta arbeid hos en useriøs/ kjeltring av en/ amatørmessig arbeidsgiver. Og dermed så ødelegger vi arbeidstagere våre egne forhold, fordi noen av oss ... ikke er nøye nok. Så, ts, se i kontrakten din om hva som står om tilkalling, setting av vakter og vaktlister, og hvis det ikke står noe, så be om å snakke med sjefen om hva som gjelder. Og så finner du deg ei fagforening som passer til bransjen du jobber i, og melder deg inn før du snakker med sjefen. Det kan hende at om dere som jobber der ber om det dere har krav på, så går bedriften under (eller kommunalt/offentlig foretak når ikke budsjettet) - men det gjør ikke noe, fordi arbeidsgivere som ikke overlever ved å drive lovlig, og holder liv i seg ved å drive ulovlig, må renskes vekk: De gjør nemlig konkurransen umulig for de som driver lovlig. 4
anon321 Skrevet 25. juni 2021 #17 Skrevet 25. juni 2021 Hei. Du får ingen kompensasjon i etterkant, spesielt ikke om du bare møter opp på jobb. Da må du eventuelt avtale det FØR du møter på jobb. Du har 2 valg: Si det som korrekt er: Du har blitt satt opp som fri idag og har ikke mulighet til å komme på jobb. Eller, møt opp på jobb. Et tredje er at du sier at du kun møter opp på jobb om du får overtid, men det tviler jeg på at de går med på. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #18 Skrevet 25. juni 2021 gå på jobb du, det blir det pluss i boka av. 👍 Anonymkode: 4b291...ba5
Gjest laPistola Skrevet 25. juni 2021 #19 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vaktlista skal være klar minimum 14 dager før ja. Så du vet aldri hvordan du skal jobbe før svært kort tid før? Hvordan planlegger du tiden da? Ekstremt slitsomt når man ikke har noen vaktliste å forholde seg til. Anonymkode: 74b6a...3d7 Jeg har vaktliste, som ikke alltid kommer 14 dager før , og som blir justert utifra behov. Jeg tror det hadde vært mer slitsomt og jobbe med uten belegg etter behov. Nei, jeg vet ofte ikke når jeg skal jobbe før svært kort tid. Vel, jeg kan planlegge sånn som og gi beskjed « den helgen i august skal jeg på hyttetur «, « den tirsdagen i september skal jeg til tannlegen « « neste fredag skal jeg på konsert». I tillegg har vi et godt miljø og bytter vakter ved behov. Er det ikke slitsomt og ikke ha lov og endre vaktene senere enn 14 dager før? Kan du aldri gjøre noe spontant ?
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #20 Skrevet 25. juni 2021 20 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo umulig og følge slavisk, som nå er ts delvis sykemeldt, og turnusen legges til rette deretter. Ekstravakter må man heller ikke vite 14 dager på forhånd. Anonymkode: 0c133...7a2 Man er ikke pliktig til å ta ekstravakter. Arbeidstaker har rett på å få vaktlista minimum 14 dager før. Sjefen kan ikke bare komme å si at du MÅ jobbe i morgen. Anonymkode: 74b6a...3d7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå