Gå til innhold

Erfaring med Spis deg fri/Bright Line Eating?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Boka er på Spotify i lydbokform på norsk. Har lyttet til første kapittelet eller så. Det virker interessant men det er litt sånn halleluja-stemning🤔 Litt sånn, dette er løsningen på overvektsproblemet!!

Har du prøvd denne filosofien? Hvordan gikk det?

Anonymkode: 6a476...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Boka er på Spotify i lydbokform på norsk. Har lyttet til første kapittelet eller så. Det virker interessant men det er litt sånn halleluja-stemning🤔 Litt sånn, dette er løsningen på overvektsproblemet!!

Jeg slo tanken fra meg etter at jeg ikke fant noe informasjon om det på nett uten å betale for det. Jeg tenker at hvis de ønsker å hemmeligholde HELE systemet sitt, er det ikke liv laga. Man finner informasjon om for eksempel lavkarbo, keto, IF og andre metoder gratis på nett, og så må man betale hvis man ønsker treningsopplegg, kostholdstips osv. Her får man ikke en gang vite hva systemet går ut på. Jeg gidder ikke å betale for noe som kanskje viser seg til å ikke passe meg i det hele tatt.

Anonymkode: f33a9...858

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger det. Jeg begynte i januar. Jeg har ikke gått kurs, kun fulgt boka.

Boka ligger gratis på Spotify og det ligger da litt informasjon på nett? Både matlister og annet. Jeg følger en del personer som følger det på Instagram for inspirasjon.

For meg virker det, og jeg føler at jeg har fått en ro rundt maten. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hørte de 3-4 første episodene på Spotify og følte det samme rundt «halleluja». Men tok til meg dette med hvordan sukker og mel virker på kroppen. 

Jeg dropper å følger det slavisk, men har kuttet ut mel og sukker. Spiser helt rent. Spiser tre måltid med periodisk faste. Og dette er underverker for meg. Jeg tenker ikke på mat hele tiden. Har ikke sukkerbehov eller føler matjaget. Jeg går ned i vekt 0,5-1 kg i uken og har det generelt mye bedre med meg selv. 

Kjøpte nettopp kokeboken, venter på den i posten. Tenker det kan være greit å lese seg opp på flere oppskrifter.

Jeg er ikke slavisk på hvor mye korn, fett, proteiner og frukt/grønnsaker jeg kan spise. Det tar jeg som jeg føler. Men om vektnedgangen stopper opp, så kanskje jeg prøver dette. 

Kort sagt, liker hovedmomentene, men gjør det slik det passer meg.

Anonymkode: 0cbfc...b3e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri fulgt det, men leste såvidt om det for en stund siden. Og innser at det var en variant av dette som gjorde at jeg brøt ut av sukkeravhengigheten for en del år siden. 

Tre måltider om dagen, laget fra grunnen. Det gjorde alt forutsigbart, mettende, og sulten forsvant. Men jeg var aldri hysterisk på mel og sukker.

Ingen snoping, og i alle fall ingen TV spising. Men igjen, ikke hysterisk, får jeg dessert på besøk spiser jeg. Og innimellom blir det en liten skål chips i helgene. 

Men ikke ta fra meg treningen min. Jeg har ingen tro på teorien om at trening gjør det vanskeligere å gå ned i vekt. Tvert i mot er det så mange fordeler med trening ut over kalorier der og da, at jeg ikke fatter at de kan anbefale dette. 

Anonymkode: 801e9...fb2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har god tro på den boka.
Hørte den selv, er ikke overvektig selv, men det var  på tide å få vekk den siste babymagen (3 år etter siste fødsel 😛 ). Den (+ andre) inspirerte meg til å kutte sukker, juice, mel, etc. Og alkohol. Funket som pokker, trengte ikke trene en gang. Raste ned de 5 kg som var ekstra på et par mnd, uten å gjøre annet. Etter det er jeg svært forsiktig med inntaket avb raske karbohydrater, for jeg får cravings og må sloss med meg selv etter hver eneste gang. Enklere å la være. Og da holder vekten seg fint og kroppen, som nå også har fått trene endel, er jo nesten tilbake til 20-årene-sprek. Nice nice. Og alt bare ved å kutte ut sukker og raske karbohydrater.

Og når jeg vet at folk lever på raske karbohydrater så er det vel grunn til å mistenke at det bidrar til overvekt ja. Kanskje ikke hos alle - men hos mange. Derfor tror jeg den boka faktisk har noe som er nær en løsning. Men de færreste klarer å holde seg til det da. 

Men - kan for egen del også dele hva som skjedde da jeg første gang spiste litt sjokolade hos ei venninne etter noen mnd uten sukker og raske karbohydrater. Jeg fikk den mest intense hodepinen noen sinne de to neste dagene. Det var helt vilt. Som test prøvde jeg igjen en stund senere med eksakt samme resultat. Og da ble det ganske lett å la være, for den hodepinen sier det meste om at kroppen ikke trenger det der. Fysisk ubehag gjør det lettere å si "nei takk" for å si det sånn.

Anonymkode: 6f3f4...caf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har aldri fulgt det, men leste såvidt om det for en stund siden. Og innser at det var en variant av dette som gjorde at jeg brøt ut av sukkeravhengigheten for en del år siden. 

Tre måltider om dagen, laget fra grunnen. Det gjorde alt forutsigbart, mettende, og sulten forsvant. Men jeg var aldri hysterisk på mel og sukker.

Ingen snoping, og i alle fall ingen TV spising. Men igjen, ikke hysterisk, får jeg dessert på besøk spiser jeg. Og innimellom blir det en liten skål chips i helgene. 

Men ikke ta fra meg treningen min. Jeg har ingen tro på teorien om at trening gjør det vanskeligere å gå ned i vekt. Tvert i mot er det så mange fordeler med trening ut over kalorier der og da, at jeg ikke fatter at de kan anbefale dette. 

Rådene rundt trening går på at en ikke skal sette i gang med trening samtidig som en legger om kosten. Pga. at en «bruker opp» viljestyrken etter jo flere valg en tar + at en blir mer sulten. Så om en allerede har en innarbeida rutine så trenger en ikke slutte med trening. 

Når det er sagt, så er ikke jeg helt hysterisk på opplegget heller. 98% av måltidene har jeg full kontroll på selv, så de få gangene jeg spist hos andre spiser jeg det jeg får og koser meg med det. Når ungene baker så tar jeg et lite stykke for å smake. For meg går det fint uten å falle av opplegget. Har forøvrig merket at metthetsfølelsen er mye tydligere enn før, og cravings forsvant i hovedsak etter 1-2 uker (litt tilbakefall i stressa perioder, men kjenner da at det er psykisk). 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trillian Astra skrev (6 minutter siden):

Rådene rundt trening går på at en ikke skal sette i gang med trening samtidig som en legger om kosten. Pga. at en «bruker opp» viljestyrken etter jo flere valg en tar + at en blir mer sulten. Så om en allerede har en innarbeida rutine så trenger en ikke slutte med trening. 

Når det er sagt, så er ikke jeg helt hysterisk på opplegget heller. 98% av måltidene har jeg full kontroll på selv, så de få gangene jeg spist hos andre spiser jeg det jeg får og koser meg med det. Når ungene baker så tar jeg et lite stykke for å smake. For meg går det fint uten å falle av opplegget. Har forøvrig merket at metthetsfølelsen er mye tydligere enn før, og cravings forsvant i hovedsak etter 1-2 uker (litt tilbakefall i stressa perioder, men kjenner da at det er psykisk). 

Takk for oppklaring. Det er jo fornuftig. 

Trening er viktig. Men enig, det er for mange ikke en vane som bør innarbeides samtidig som kostholdsendring. Det er jo ikke uvanlig at man går hardt ut, alt på en gang, og det er det jo ingen som klarer. 

Det viktigste med opplegget er jo det både du og jeg beskriver - at man slipper cravings, og sult, veldig raskt. Periodisk faste, spisedager, og alt det der, det krever viljestyrke over tid, uten at suget forsvinner. Mens man med tre faste måltid stabiliserer dette på en mye bedre måte. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Takk for oppklaring. Det er jo fornuftig. 

Trening er viktig. Men enig, det er for mange ikke en vane som bør innarbeides samtidig som kostholdsendring. Det er jo ikke uvanlig at man går hardt ut, alt på en gang, og det er det jo ingen som klarer. 

Det viktigste med opplegget er jo det både du og jeg beskriver - at man slipper cravings, og sult, veldig raskt. Periodisk faste, spisedager, og alt det der, det krever viljestyrke over tid, uten at suget forsvinner. Mens man med tre faste måltid stabiliserer dette på en mye bedre måte. 

Ja, det er akkurat dette. Opplegget med tre måltider og ikke sukker/mel gjør at jeg føler meg så mye bedre at det er lett å følge.

Trodde det skulle være vanskelig å gi opp sukker og mel, men når jeg er kommet inn i det føles det ikke som et offer. Godteri og boller frister ikke lenger.

inspirerende å lese om dine erfaringer 😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har boken og stusser litt over at det presenteres som en revolusjonerende og ny løsning på vektproblemer. Det er da ikke noe nytt at det hjelper å begrense antall måltid og unngå raske karbohydrater og sukker om man vil ned i vekt. 

Anonymkode: 66ca6...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har boken og stusser litt over at det presenteres som en revolusjonerende og ny løsning på vektproblemer. Det er da ikke noe nytt at det hjelper å begrense antall måltid og unngå raske karbohydrater og sukker om man vil ned i vekt. 

Anonymkode: 66ca6...721

Nei, men i motsetning til my annet så er det lite «nei-mat». Men heller mat du skal være forsiktig med å spise for mye av, fordi det kan trigge deg til å spise lignende ting og tenke at det ikke er så farlig. Altså rundstykkene som den norske boken har som oppskrift, finnes ikke i den amerikanske. Det er fordi «matpakka til nordmenn», bestående av brød, sitter høyt i Norge. Men spiser man for mye av dette rundstykke, er det fort gjort å slippe etter for fristelsen for vanlige rundstykker og brød, bestående av mel. 

Tankesettet, med forklaring på hvorfor det ene og det andre, synes jeg de er god på, for å få folk til å gjøre riktige valg hver dag.

Kan bare snakke for meg selv, og jeg har aldri hatt så avslappende forhold til mat noen gang som etter jeg begynte med dette. Enda jeg følger ingenting slavisk bortsett fra nei til mel og sukker, tre måltid, ingenting utenom. Har ikke veid opp frukt/grønt, fett, proteiner og korn etter oppstart. Ikke skrevet dagbok, og andre utenom kostholds-aktiviteter som de snakker om. Men forstår tankesettet. Ta en dag av gangen. I dag sier jeg nei til mel og sukker og prossesert mat, det holder for meg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest boken. For meg ble det litt for mange regler og greier, men jeg synes boken har noen viktige poenger som jeg har tatt med videre :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirius skrev (1 time siden):

Jeg har lest boken. For meg ble det litt for mange regler og greier, men jeg synes boken har noen viktige poenger som jeg har tatt med videre :) 

Kan være enig i dette. Budskapet drukner litt i alle reglene, så det virker mer ekstremt. Jeg har tilpasset slik at jeg kan leve med det i hverdagen. 

Spiser f.eks. mat jeg får servert hos andre (boka anbefaler å ringe for å høre menyen før en kommer, eventuelt ta med seg mat). Det utgjør en så liten del av det jeg spiser og jeg kan gjøre det uten å falle av lasset. Om jeg kan forsyne meg selv velger jeg det som passer best uten sukker og mel. For noen kan nok det være nødvendig å gjøre dette for å klare å holde linjene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vil dere som har kuttet sukker og mel si litt om hvordan det har påvirket deg siden du startet med det? Har du gått ned i vekt? Kvitt søtsuget? Hva spiser du? Er du på vei ned eller i vedlikehold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vil dere som har kuttet sukker og mel si litt om hvordan det har påvirket deg siden du startet med det? Har du gått ned i vekt? Kvitt søtsuget? Hva spiser du? Er du på vei ned eller i vedlikehold?

Jeg er kvitt cravings og tankespinn rundt mat (her er nok planlegging og strikt holde seg til tre måltider like viktig). Jevnere blodsukker. Pleide å få en liten knekk i to-tiden på jobb, den er helt borte. Fikk ganske fort mer energi, magen er roligere. Det er såpass stor forskjell for meg at det er lett å holde på dette kostholdet. 

Jeg har gått ned over 20 kg siden januar. Fortsatt noen igjen til målet, men for første gang på flere år tror jeg at jeg kan nå normalvekt. 

En annen bonus er at hele familien blir inspirert og spiser sunnere.  

Typisk dag: 

Frokost: Havregrøt med cottage cheese, frukt og mandler eller BLE rundstykker med pålegg og frukt. 

Lunsj: Salat med kylling + frukt, frø, olje eller nøtter som fett. Omelett med det samme, Hummus med det samme, middagsrester +++

Middag: Kjøtt eller fisk med grønnsaker, mye inspirasjon og oppskrifter på Instagram. Tilpasser som regel familiens middag. f.eks. når vi har taco dropper jeg lefser og spiser kjøttet med guacamole og salatting. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har lest boken og prøvd ut konseptet. For min del funket det ikke. Jeg sliter med overspising/sukkeravhengighet og følte boken skulle kurere dette. Men det ble alt for mye karbohydrater hos meg, jeg trives bedre med lite karbohydrater.

Anonymkode: 25425...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er 10 år siden jeg tok tak, og klart å bryte mønsteret der jeg ikke spiste, så spiste for mye, hadde mye søtsug, støvsugde kjøkkenet for alt søtt på kvelden. 

Dette var jo før opplegget kom, men min løsning var veldig lik. Tre måltider om dagen, ingen snoping eller spising foran TVen, sunn mat med gode råvarer laget fra grunnen. Men ingen strenge regler om jeg for eksempel var på besøk. Mitt største offer var selvfølgelig sukker på kvelden. Jeg følte jeg nektet meg "kos" og "glede"; det var nesten som en sorg. Men det utrolige er at behovet forsvant fullstendig. I dag kan jeg ikke fatte at jeg satt og tenkte på sjokolade, noe jeg aldri lenger har lyst på. 

Effekten er i alle fall at jeg aldri tenker på mat, aldri kjenner sug. Føler jeg spiser det jeg vil, aldri må nekte meg selv noe. Og automatisk holder vekten. 

Blir derfor fortvilet når jeg leser tråder om "hva fungerte for deg" her inne, der folk som fortsatt går ned i vekt snakker om fasting, lavkarbo, kaloritelling, spisedager... Skulle ønske man først kunne svart når vekten hadde vært stabilt lav i 5+ år. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bare gode erfaringer. Hadde nesten gitt opp siden jeg er godt over overgangsalderen, men jeg gikk jevnt ned 20 kg på et halvt år. Jeg har nå samme vekt som før jeg fikk barn og har holdt den i snart et år.

Det har vært så utrolig lett og jeg unner alle å oppleve det samme.

Jeg har kun kjøpt bøkene. (grunnbok og kokebok) Ellers ligger grunnboken som andre sier gratis som lydbok. Mange podcaster med Irina Lee.

Søk på instagram, mange å følge der. Mange videoer med grunnleggeren Susan Peirce Thomson på YouTube.

Facebookgruppe man kan være med i. Så informasjon er ikke vanskelig å finne.

Anonymkode: 317f8...db0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...