Gå til innhold

Gravid og ikke jobbet lenge nok. Rettigheter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har erfaring her og kan fortelle hvilke rettigheter man har når man blir gravid og ikke har vært i jobb lenge nok? (mindre enn 6 mnd) 

Hva fikk du utbetalt? Hva hadde du rett på/ikke rett på?  Hvordan gikk det? 

Jeg har funnet ut at jeg er gravid og har kun vært ansatt i kommunen i 1,5 mnd… 

Så jeg er derfor redd at jeg ikke har rett på alt det vanlige med tanke på permisjonslønn, foreldrepenger, osvosv? 

Hvor lenge burde jeg egentlig ha ventet for å ha rett på alt det vanlige?

Anonymkode: 9e950...ecd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen her som har erfaring her og kan fortelle hvilke rettigheter man har når man blir gravid og ikke har vært i jobb lenge nok? (mindre enn 6 mnd) 

Hva fikk du utbetalt? Hva hadde du rett på/ikke rett på?  Hvordan gikk det? 

Jeg har funnet ut at jeg er gravid og har kun vært ansatt i kommunen i 1,5 mnd… 

Så jeg er derfor redd at jeg ikke har rett på alt det vanlige med tanke på permisjonslønn, foreldrepenger, osvosv? 

Hvor lenge burde jeg egentlig ha ventet for å ha rett på alt det vanlige?

Det er jo snakk om 6mnd før du går ut i permisjon.. Hvor langt er du på vei? Utenom det har man bare rett på engangsstønad om man ikke har rett på foreldrepenger.

Anonymkode: 5e2f8...521

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke har opptjent deg rettigheter så vil en løsning være at far tar så mye som mulig av permisjonen (dersom han har opptjent rettigheter). 

Anonymkode: bd8fe...4ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du ikke har opptjent deg rettigheter så vil en løsning være at far tar så mye som mulig av permisjonen (dersom han har opptjent rettigheter). 

Det er også et alternativ, ja :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan opptjener jeg meg rettigheter? Hvor lenge må jeg jobbe for dette?

Og hvis far tar så mye som mulig av permisjonen så betyr det at han skal være alene hjemme med en nyfødt og ikke jeg? 

Kan ingenting om dette så det blir sikkert mange dumme spørsmål her, hihi

AnonymBruker
Skrevet

Tipper du finner svar her. Det er også en chattetjeneste det som sikkert svarer bedre enn det vi gjør her 😊

https://familie.nav.no

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan opptjener jeg meg rettigheter? Hvor lenge må jeg jobbe for dette?

Og hvis far tar så mye som mulig av permisjonen så betyr det at han skal være alene hjemme med en nyfødt og ikke jeg? 

Kan ingenting om dette så det blir sikkert mange dumme spørsmål her, hihi

Du har nå jobbet 1.5mnd. du skriver ikke hvor langt du er på vei, men får inntrykk av at du nylig har blitt gravid. 

du må jobbe tilsammen 6 måneder før permisjonstiden. (ikke før graviditeten) 

dvs at hvis du er i jobb 4.5 måneder til så har du opparbeidet deg rettigheter. 

Anonymkode: e3640...6b8

• Liker 3
Skrevet

Det du jobber fremover eller er sykmeldt fremover gir deg rett på permisjonspenger:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har nå jobbet 1.5mnd. du skriver ikke hvor langt du er på vei, men får inntrykk av at du nylig har blitt gravid. 

du må jobbe tilsammen 6 måneder før permisjonstiden. (ikke før graviditeten) 

dvs at hvis du er i jobb 4.5 måneder til så har du opparbeidet deg rettigheter. 

Anonymkode: e3640...6b8

Okei! 

Er ca 5 uker på vei, har ikke hatt min første ultralyd enda! Så er enda tidlig :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Okei! 

Er ca 5 uker på vei, har ikke hatt min første ultralyd enda! Så er enda tidlig :) 

Da er det ingen problem, ikke bekymre deg. Det er 6 mnd i arbeid før permisjonen, så det rekker du fint :) Lykke til med graviditeten ❤️ 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du hatt deltidsjobb frem til nå? Eller har du gått rett fra studier til jobb i kommunen? 

Anonymkode: 3676d...365

AnonymBruker
Skrevet

Du må ha hatt inntekt de siste 6 av 10 månedene. Dagpenger, sykepenger etc. teller med.

Anonymkode: f0e6d...cee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

https://familie.nav.no/om-foreldrepenger

Anonymkode: f0e6d...cee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du hatt deltidsjobb frem til nå? Eller har du gått rett fra studier til jobb i kommunen? 

Anonymkode: 3676d...365

Jeg har de siste tre årene hatt studentstilling på ca 23% og har nå blitt fast ansatt på samme arbeidsplass etter å ha blitt ferdig med studiet :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da er det ingen problem, ikke bekymre deg. Det er 6 mnd i arbeid før permisjonen, så det rekker du fint :) Lykke til med graviditeten ❤️ 

Okei, det var godt å vite :) Tusen takk! 

AnonymBruker
Skrevet

Som over her skriver, dette er jo ikke noe problem, du rekker fint å jobbe over 6 mnd før du skal i permisjon, og du har jo i tillegg hatt inntekt fra deltidsjobb før det! Du har alt på stell 👍

Lykke til :)

Anonymkode: 75082...6e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har de siste tre årene hatt studentstilling på ca 23% og har nå blitt fast ansatt på samme arbeidsplass etter å ha blitt ferdig med studiet :) 

Da har du opparbeidet deg rett til foreldrepenger. Grunnlaget for hva du får er basert på inntektenr de siste 3 mnd før permisjonsstart. 

Anonymkode: 3b655...d64

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...