AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #1 Skrevet 25. juni 2021 Jeg har kjøpt meg både gryter og jernpanne fra Le creuset. Jeg bruker grytene til langtidskoking i stekeovnen, og der fungerer de perfekt. Jeg har så lyst til å bruke dem til annen type matlaging også, men føler at maten bare sitter fast og svir seg. Blir alltid til at jeg tar fran de vanlige stekepannene og kasserollene isteden. Jeg synes grytene/panna er alt for dyre til å stå stuvet vekk bakerst i skapet. Så..har noen noe tips til hvordan matlagingen min kan bli litt mer vellykket i Le creusetgrytene/panna? Anonymkode: 139f1...a57
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 25. juni 2021 #2 Skrevet 25. juni 2021 Smør de med olje mellom slagene. Ikke la de stå med tomatbasert saus, det er surt for jernet. Bruk skikkelig smør. Ellers vet jeg at man kan legge bakepapir i bunn og steke grytebrød og slikt oppi dem. Helt enig med deg i at dyre, fine ting ikke bør stå bortgjemt bakerst i skapet, men brukes!
Sokkar Skrevet 25. juni 2021 #3 Skrevet 25. juni 2021 Bremnes.Kari skrev (2 minutter siden): Ikke la de stå med tomatbasert saus, det er surt for jernet. Dette var nytt for meg. Takk for tips 😊
Taluno Skrevet 25. juni 2021 #4 Skrevet 25. juni 2021 Jeg bruker min til omtrent alle varianter av gryteretter, både på komfyr og i ovn. Så bruker min ukentlig. Bruner også kjøtt og løk i den før jeg lager gryte. Har aldri svidd noe i den 😳 1
Gjest Elder Millennial Skrevet 25. juni 2021 #5 Skrevet 25. juni 2021 (endret) Jo mer du bruker de jo bedre blir de er min erfaring😃 Nå vet ikke jeg om det stemmer, men min erfaring er at mye slipper lettere når det har fått en god stekeskorpe, så hvis du snur for fort henger det mer, litt som på grillen, hvis det gir mening😅 Endret 25. juni 2021 av Elder Millennial
Ullvott Skrevet 25. juni 2021 #6 Skrevet 25. juni 2021 Jeg har ikke gryta fra LeCreuset, men stekepanna sliter jeg veldig med. Jeg får det ikke til å slutte å svi seg, uansett hvor mye jeg bruker den. Nå har jeg egentlig gitt opp, så den dyre stekepanna blir kun brukt til ting som krever god og jevn varme, som steking av biff, pluss bruning av stek og andre kjøttstykker som skal inn i ovnen etterpå. 1
Min_hund_er_Grå Skrevet 26. juni 2021 #7 Skrevet 26. juni 2021 Alle støpjerns kjeler og panner må behandles riktig. Dem skal settes inn med olje, som skal varmes opp til det danner seg ei mikro tynn hinne som gjør panna non stick. Like viktig som forbehandlinga av panna er etter behandlinga. Den skal ikke vaskes i maskin eller med såpe. Den skal helst ikke kokes ut av eller. Og den skal settes inn med et tynt lag olje ved lagring. Behandlet rett kan man steke speil egg i disse pannene. En enkel tips video. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå