AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #1 Skrevet 25. juni 2021 Vi (to voksne og to barn) skal på en liten rundtur i Norge i sommer, og være fire netter i Bergen. Jeg har bare vært i Bergen et par ganger før i forbindelse med jobb, så dette blir første «turist»-opphold der. Mannen er fra utlandet, så han har heller aldri vært der før. Nå lurer vi litt på hva vi bør ha med oss- det er jo en kjent sak at det regner mye i Bergen. Må vi ha med fullt regntøy, gummistøvler etc til alle fire, eller holder det med vanlig fottøy og paraplyer? Er regnet ofte bare små skurer, eller kan det fort øse ned en hel dag om sommeren? Vi tenkte å gjøre alle de typiske turisttingene, og noe av det er jo innendørs (som akvariet). Men f.eks Fløyen er jo finest i pent vær, så vi krysser alt vi har for at iallfall én av de fire dagene blir såpass fin at vi slipper øsregn akkurat på Fløyen. Ellers tar vi gjerne også imot andre tips til ting som er fint å gjøre for en barnefamilie (barna er 6 og 8 år) på besøk i Bergen om sommeren 😀 Anonymkode: 81ee1...1fd
Kjetil E Skrevet 25. juni 2021 #2 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Vi (to voksne og to barn) skal på en liten rundtur i Norge i sommer, og være fire netter i Bergen. Jeg har bare vært i Bergen et par ganger før i forbindelse med jobb, så dette blir første «turist»-opphold der. Mannen er fra utlandet, så han har heller aldri vært der før. Nå lurer vi litt på hva vi bør ha med oss- det er jo en kjent sak at det regner mye i Bergen. Må vi ha med fullt regntøy, gummistøvler etc til alle fire, eller holder det med vanlig fottøy og paraplyer? Er regnet ofte bare små skurer, eller kan det fort øse ned en hel dag om sommeren? Vi tenkte å gjøre alle de typiske turisttingene, og noe av det er jo innendørs (som akvariet). Men f.eks Fløyen er jo finest i pent vær, så vi krysser alt vi har for at iallfall én av de fire dagene blir såpass fin at vi slipper øsregn akkurat på Fløyen. Ellers tar vi gjerne også imot andre tips til ting som er fint å gjøre for en barnefamilie (barna er 6 og 8 år) på besøk i Bergen om sommeren 😀 Anonymkode: 81ee1...1fd Regner med at dere har en tur til Akvariet på listen. Ellers vil jeg annbefale en tur til Hedla fort lengst nord på Askøy. Spennende for både barn og voksne. Ble bygget av tyskerne under krigen og i bruk helt opp til våre dager. Er i dag et museum. Hva med en tur med bybanen, en spennende tur som tar dere gjennom en rekke områder av Bergen. Er dere der på en søndag kan dere dra til Garnes og ta en tur med damptog på gamle Vossebanen.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #3 Skrevet 25. juni 2021 Kjetil E skrev (34 minutter siden): Regner med at dere har en tur til Akvariet på listen. Ellers vil jeg annbefale en tur til Hedla fort lengst nord på Askøy. Spennende for både barn og voksne. Ble bygget av tyskerne under krigen og i bruk helt opp til våre dager. Er i dag et museum. Hva med en tur med bybanen, en spennende tur som tar dere gjennom en rekke områder av Bergen. Er dere der på en søndag kan dere dra til Garnes og ta en tur med damptog på gamle Vossebanen. Takk for fine tips 😀 Ja, akvariet har vi allerede planlagt å dra på, tenker vi kan bruke en regnværsdag på det 😊 Men hvor mye/ofte regner det vanligvis der om sommeren? Trenger vi fullt regntøy og gummistøvler til alle, eller holder det med joggesko og paraplyer? Anonymkode: 81ee1...1fd 1
Kjetil E Skrevet 25. juni 2021 #4 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for fine tips 😀 Ja, akvariet har vi allerede planlagt å dra på, tenker vi kan bruke en regnværsdag på det 😊 Men hvor mye/ofte regner det vanligvis der om sommeren? Trenger vi fullt regntøy og gummistøvler til alle, eller holder det med joggesko og paraplyer? Anonymkode: 81ee1...1fd Takk, er ikke fra Bergen så det bør nok noen lokale svare på. Hvis dere har tid så er det en fantastisk rundtur dere kan ta. Hurtigbåt fra Bergen til Flåm. Og så tog til Myrdal og videre til Bergen. Virkelig en fantastisk tur. Men tar fort hele dagen og koster en del penger. Men virkelig en fantastisk tur.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #5 Skrevet 25. juni 2021 Vil du velge aktiviteter uansett vær, eller tilpasse aktivitetene til været? ingen kan utelukke at du trenger fullt regnhyre på Fløien, men det er ikke slik at det alltid regner😅 vi styrer aktivitetene etter været, hvis det regner ville jeg droppet Fløien og tatt barna til Vilvite. Er det fint vær anbefales Fløien og nordnesbadet😎 Anonymkode: 38571...2a4
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 25. juni 2021 #6 Skrevet 25. juni 2021 Regn i Bergen er jo nesten selvsagt og en del av opplevelsen 😍
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #7 Skrevet 25. juni 2021 Tips til ting å gjøre med barn; - Fløyen som du skriver, men dere kan gå inn til Skomakerdiket (tar ca 10-15 min) der er det gratis kanoutleie, fint å leke, åpen kiosk og mulighet for bading i vannkanten. På Fløyen er det også lekeplasser, hinderløype og geiter. - Ulriksbanen åpner igjen på sensommeren, så det kan du sjekke hvis ikke dere skal der tidlig i sommer - Vil vite, Naturhistorisk museum, Akvariet - gå på gatekunstjakt i sentrum - Har der bil og vil kjøre litt utenom sentrum anbefales Arboretet på Milde og Gamlehaugen - Spise boller fra Godt Brød eller Baker Brun Anonymkode: 4cd42...0ea
tånegla Skrevet 25. juni 2021 #8 Skrevet 25. juni 2021 Altså, været er som i andre byer. Noen ganger øser det ned i dagesvis, andre ganger er det spredte regnskurer. Jeg ville tatt med regnjakke til ungene, evt. stikke innom Egon for å grabbe til seg en regnponcho. Innendørs aktiviteter: Vil vite, ADO arena eller Vannkanten. Naturhistorisk museum, Lysverket har en fin seksjon for barn hvor de kan utforske farger og kunst. Det er en liten Zoo på Bontelabo. Utendørs aktiviteter: Rusle på bryggen og inni smauene der, stå i kø på festplassen for å ta en Covid test, Gamle Bergen er et friluftsmuseum med skuespillere som lager litt liv. Nordnes sjøbad, Nygårdsparken har en flott lekeplass, kjøp med litt niste og tilbring noen timer der. Litt utenfor sentrum er det en Høyt og Lavt klatrepark. Jeg har inntrykk av at mange folk som besøker Bergen holder seg på Torgallmenningen, men Bergen er så mye mer enn det. Ta en tur i smitt og smau ( Nordnes og Fjellsiden) let etter gatekunst og gå i Skostredet for å spise is. God tur.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #9 Skrevet 25. juni 2021 Tusen takk for masse fine tips fra alle sammen ts Anonymkode: 81ee1...1fd 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #10 Skrevet 25. juni 2021 I det minste regnjakke og gore tex-joggesko😉 Anbefaler f.eks også bystranden på Møhlenpris (samt veggisburgerne i foodtrucken på Corner), å ta Beffen f.eks når man skal på Akvariet, få billetter til utendørsteater på Fløyen, og pannekaker på pannekakerestauranten i gågaten. God ferie😊 Anonymkode: a3156...c37
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #11 Skrevet 25. juni 2021 Bor innimellom i Bergen og bruker aldri regntøy. Trenger bare paraply. Bergen skiller seg egentlig ikke så mye fra andre byer i Norge, for det er egentlig mer overskyet vær enn regn. Anonymkode: f5ca2...5e9
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #12 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bor innimellom i Bergen og bruker aldri regntøy. Trenger bare paraply. Bergen skiller seg egentlig ikke så mye fra andre byer i Norge, for det er egentlig mer overskyet vær enn regn. Anonymkode: f5ca2...5e9 Hallo? Da har du ikke vært her mye. Paraply er ubrukelig når det blåser fra sydvest. Og når det blåser fra sydvest pisseregner det, skikkelig. Har opplevd å gå i fullt regntøy og likevel bli våt til skinnet. Heldigvis er dette verst på høsten. Jeg er fra et annet sted på Vestlandet, så er vant til mye regn. Men har aldri opplevd så vanvittig regnvær som etter at jeg flyttet til Bergen. Kanskje med unntak av monsoon regn i Asia. Anonymkode: c3570...fb6 2
AnyonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #13 Skrevet 25. juni 2021 (endret) 2 hours ago, AnonymBruker said: Hallo? Da har du ikke vært her mye. Paraply er ubrukelig når det blåser fra sydvest. Og når det blåser fra sydvest pisseregner det, skikkelig. Har opplevd å gå i fullt regntøy og likevel bli våt til skinnet. Heldigvis er dette verst på høsten. Jeg er fra et annet sted på Vestlandet, så er vant til mye regn. Men har aldri opplevd så vanvittig regnvær som etter at jeg flyttet til Bergen. Kanskje med unntak av monsoon regn i Asia. Anonymkode: c3570...fb6 Jeg gikk aldri i regntøy/støvler fra typ 4. klasse til jeg flyttet som 20 åring. Man er ikke ekte bergenser før man har syke skills med paraplyen Håper dere får bra vær, TS. Få steder som er så fine som Bergen de dagene det er 20+ og sol Endret 25. juni 2021 av AnyonymBruker 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #14 Skrevet 25. juni 2021 Kjetil E skrev (8 timer siden): Regner med at dere har en tur til Akvariet på listen. Ellers vil jeg annbefale en tur til Herdla fort lengst nord på Askøy. Spennende for både barn og voksne. Ble bygget av tyskerne under krigen og i bruk helt opp til våre dager. Er i dag et museum. Bare la til en bokstav for deg😊 TS, kjør til Røykenes, rett over kommunegrensen til Os (Bjørnafjorden) og spis lunsj på Er-An Vegkro, der kan dere sitte i en ekte amerikansk skolebuss og spise, de har supergod mat der! I samme kommune kan dere dra til Lysefjorden og så ta båten over til Lysøen hvor Ole Bull sitt ferieparadis er, palasset er stengt, men øyen er fantastisk å gå på tur på, den elektriske båten er gratis! På veien dit kan dere ta en stopp ved ruinene til Lyse Kloster, det ligger på veien om dere kjører over Ulven. Edvard Grieg sin Trollhaugen på Hop kan dere også besøke, på Siljustøl er det enda mer musikalsk historie for der bodde Harald Sæverud. Trikkemuseumet på Møhlenpris er verdt et besøk om de er åpne. En tur til Aboretet på Milde er også verdt et besøk! Anonymkode: 288b9...630 2
Kittykat Skrevet 25. juni 2021 #15 Skrevet 25. juni 2021 Jeg hadde tatt med meg regnjakke, paraply og passende skotøy. Det er verst på høsten, som andre sier, så det kan hende at dere ikke får bruk for det i det hele tatt, men det er greit å ha i bakhånd 😉 * Vil Vite * Akvariet * Fløyen * Vannkanten, som er et badeland * Naturhistorisk museum * Gamle Bergen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå