AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #1 Skrevet 25. juni 2021 Pandemien har åpnet for at mange firma nå ansetter uten å sette krav til arbeidssted. Dette har ført til at vi selger huset sentralt på Østlandet og flytter hjem til byen jeg kommer fra. Flere i samme båt? Hva tenker dere om å ikke jobbe i byen dere bor i? Jeg håper å finne meg et kontorfelleskap sammen med grundere /frilancere / konsulenter etc, slik at jeg har mulighet til å komme meg ut av huset om jeg ønsker det. Anonymkode: 867da...ffd
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #2 Skrevet 25. juni 2021 Vi må fortsatt på kontoret til møter ol, og ca 1 gang i uken så flytting hadde ikke vært aktuelt for min del. Hadde kanskje tenkt at over tid mister man litt tilhørigheten til firmaet. Synes ca 1 - 2 ganger i uken på kontoret er bra. Anonymkode: 6d310...1e8
Wit Skrevet 25. juni 2021 #3 Skrevet 25. juni 2021 Vi har fått en ordning etter sommerferien der vi selv kan velge om vi vil jobbe fra kontoret eller hjemmefra. Det er en prøveordning i første omgang. Tenker allikevel at jeg kommer til å jobbe fra kontoret 1-2 dager pr uke for å kunne snakke med mine kollegaer og holde kontakt med arbeidsmiljøet.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #4 Skrevet 25. juni 2021 Håper egentlig ikke det. Hos oss har det ført til et dårlig arbeidsmiljø der ting som skal gjøres blir liggende (og overlatt til de som faktisk kommer på jobb noen ganger i uka hvert fall) og dårligere samarbeid. Hvis dette fortsetter ut over høsten, så må jeg nok kanskje finne meg en annen jobb. Men det du skisserer er jo noe litt annet. Konsulenter/frilansere er jo ikke ansatt, og leies inn for en periode. Det er langt vanligere at man da jobber fra forskjellige steder, dette var jo hos oss også ganske vanlig før korona. Men når det gjelder de som er ansatte i bedriften, så tror jeg ikke det er en fordel at alle kan jobbe ubegrenset fra hvor som helst. Blir lite arbeidsmiljø, samhold og felles prioriteringer av det. Anonymkode: 8485f...2be
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #5 Skrevet 25. juni 2021 Håper det, det gir kun fordeler. 15000 spart i reiseutgifter, opp mot to timer ekstra fritid om dagen, arbeidsro og økt effektivitet, slipper å makse ut tid i barnehagen og får ekstra tid med barnet, har overskudd istedenfor å være konstant på felgen, har mulighet til å være sosial innimellom. Anonymkode: 2a692...1d3 5
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #6 Skrevet 25. juni 2021 Jeg liker å være tett på kollegaer, kunder og arbeidsmiljø. Så fortsetter som før, og under, Korona. 2 dager på kontoret, 3 dager hjemme.. Anonymkode: 7b07e...088
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #7 Skrevet 25. juni 2021 Ja, mannen min hadde hjemmekontor før korona, og fortsetter med det Han starter kanskje å reise litt igjen, kanskje en uke i måneden på kontoret (andre delen av landet), men ikke snakk om å flytte eller være mer tilstede på kontoret enn det. Anonymkode: f3167...fe8
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #8 Skrevet 25. juni 2021 Kommer nok til å være noe mer fleksibel på dette med å jobbe delvis hjemmefra. (Men gjorde det også når det trengtes før.) Men i hovedsak gleder jeg meg til å komme tilbake på arbeidsplassen og gjøre jobben min "ordentlig", og ikke bare halvveis. Det er noe med det å ha et ansikt på kollegaer. Ta praten ved kaffemaskinen og i lunsjen. Snakke utenomsnakk og bli kjent med kroppsspråket til folk. Og bare stikke hodet inn og spørre om noe "kjapt" istedenfor å samle opp og kun ta kontakt nor det er noe "ordentlig". Det å kunne tegne og fortelle i møter, uten at det blir via en skjerm. Og det å kunne oppfatte "hva som rører seg" i bedriften, utenom det du selv jobber med også. Men noen ting er enklere på hjemmekontor. Og jeg tror nok både jeg om mange andre vil benytte sjansen til å jobbe hjemmefra på dager der det å reise inn på jobb ikke er så viktig. (Kanskje en dag eller to hver uke.) Hos oss har det aldri vært snakk om å endre så mye på dette uansett. Det er ytterst få som har vært på hjemmekontoret frivillig. De fleste må fortsatt innom kontoret noen dager av og til. Anonymkode: 820a8...0d9
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #9 Skrevet 25. juni 2021 Nei, hadde muligheten til hjemmekontor før korona og har aldri vært særlig begeistret. Ser frem til å være på jobb hver dag. Hjemme er min frisone, og jeg liker ikke å jobbe hjemmefra. Føler det blir vanskeligere å "koble av". Anonymkode: c8520...6f7
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #10 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Håper det, det gir kun fordeler. 15000 spart i reiseutgifter, opp mot to timer ekstra fritid om dagen, arbeidsro og økt effektivitet, slipper å makse ut tid i barnehagen og får ekstra tid med barnet, har overskudd istedenfor å være konstant på felgen, har mulighet til å være sosial innimellom. Anonymkode: 2a692...1d3 Samme her! Kommer definitivt til å fortsette. Økt livskvalitet og mindre stress. Deilig å vite at jeg kan flytte ut av byen også hvis jeg noen gang ønsker det! Anonymkode: ded18...f8b
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #11 Skrevet 25. juni 2021 Kommer til å flexe, men gleder meg veldig til å komme tilbake! Anonymkode: 6c3c5...9d4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #12 Skrevet 25. juni 2021 Vi venter på beskjed, men får minst jobbe to dager hjemme i uka. Jeg håper på mer Anonymkode: 693a1...236 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #13 Skrevet 25. juni 2021 Det blir mer fleksibelt hos oss, men kontoret skal være hovedarbeidsplass etter korona. Så kan vi avtale med nærmeste leder om å sitte på hjemmekontor innimellom hvis vi trenger det. Anonymkode: f171b...5df
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #14 Skrevet 27. juni 2021 Jobber i staten og hos oss blir det veldig vanskelig å få hjemmekontor senere. Ledere derimot gjør som de vil. Anonymkode: 569f4...3ea
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #15 Skrevet 27. juni 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jobber i staten og hos oss blir det veldig vanskelig å få hjemmekontor senere. Ledere derimot gjør som de vil. Anonymkode: 569f4...3ea Selv i staten ser det ut som mange er på glid https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/hr-ledere-forventer-mer-hjemmekontor-i-staten/id2862265/ https://www.aftenposten.no/kultur/i/EpOkqA/staten-aapner-doeren-til-hjemmekontoret Her er det imidlertid HR-ledere som er spurt, og min erfaring er at det ikke er de som bestemmer. Uttalelsen om at bygging av cellekontor er lite fremtidsrettet, skuffer derimot. Det er jo en grunn til at hjemmekontor har blitt populært, og åpne kontorlandskap og mangel på faste plasser er åpenbart en sterkt medvirkende årsak. Hvis jeg fikk valget mellom halvparten i åpent landskap og halvparten hjemme, eller 100% med eget kontor på arbeidsplassen hadde jeg slitt. Anonymkode: 693a1...236
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #16 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 27.6.2021 den 21.41): Selv i staten ser det ut som mange er på glid https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/hr-ledere-forventer-mer-hjemmekontor-i-staten/id2862265/ https://www.aftenposten.no/kultur/i/EpOkqA/staten-aapner-doeren-til-hjemmekontoret Her er det imidlertid HR-ledere som er spurt, og min erfaring er at det ikke er de som bestemmer. Uttalelsen om at bygging av cellekontor er lite fremtidsrettet, skuffer derimot. Det er jo en grunn til at hjemmekontor har blitt populært, og åpne kontorlandskap og mangel på faste plasser er åpenbart en sterkt medvirkende årsak. Hvis jeg fikk valget mellom halvparten i åpent landskap og halvparten hjemme, eller 100% med eget kontor på arbeidsplassen hadde jeg slitt. Anonymkode: 693a1...236 På papiret blir det lettere. I praksis blir det ikke aktuelt. Vi har allerede fått føringer på jobben, og mulighetene er mikroskopiske. Dette på tross av at resultatene aldri har vært så bra som på hjemmekontor. Anonymkode: 569f4...3ea
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #17 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 27.6.2021 den 21.30): Jobber i staten og hos oss blir det veldig vanskelig å få hjemmekontor senere. Ledere derimot gjør som de vil. Anonymkode: 569f4...3ea Jeg jobber også i staten, og hovedregelen er at vi skal være på kontoret fra høsten men at det blir fleksibelt for de som ønsker det. Vi må avtale hjemmekontor med sjefen, men det er fritt fram for oss. Anonymkode: abcd0...887
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #18 Skrevet 29. juni 2021 Kommer nok til å veksle. 2-3 dager hjemme, 2-3 på kontoret. Har pleid å jobbe 1-2 dager hjemmefra i årevis før 2020 også. Så kom det signaler fra ledelsen om at reglene for bruk av hjemmekontor kom til å bli kraftig innstrammet... det var i januar 2020. De fikk anledning til å ombestemme seg der. Signalene nå tyder på at det vil bli stor fleksibilitet. Anonymkode: f7ff0...cf7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå