Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er kommet i en situasjon der stedet vi bor er helt uholdbart. Har tilbud om å leie en ganske dyr men veldig fin leilighet i ett bra område. Har regnet meg frem til at når jeg har betalt husleien, strøm og alle faste utgifter (dvs telefon, forsikringer, barnehage etc) så har jeg ca 10 tusen kroner igjen til andre ting. Jeg har ikke så mye erfaring med hvor mye penger man burde ha igjen, da jeg nylig har gått fra min samboer og ellers har bodd hjemme hos familie 😐 tror dere dette er nok penger? Er foresten meg (kvinne), og ett barn. 

Anonymkode: 26198...438

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen tilsvarende erfaring selv, men syntes det hørtes lite ut. Når det er sagt er det nok gjennomførbart om du er sikker på at alle faste utgifter allerede er regnet med. Vet om andre som har mindre til overs. Ta utgangspunkt i sifo-budsjettet og tenk gjennom hva du trenger av penge utenom; mat, husholdning, klær, fritidsaktiviteter, abonnement, offentlig transport, gaver, sparing/ferie, etc. 

Anonymkode: 5fc8a...e48

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er kommet i en situasjon der stedet vi bor er helt uholdbart. Har tilbud om å leie en ganske dyr men veldig fin leilighet i ett bra område. Har regnet meg frem til at når jeg har betalt husleien, strøm og alle faste utgifter (dvs telefon, forsikringer, barnehage etc) så har jeg ca 10 tusen kroner igjen til andre ting. Jeg har ikke så mye erfaring med hvor mye penger man burde ha igjen, da jeg nylig har gått fra min samboer og ellers har bodd hjemme hos familie 😐 tror dere dette er nok penger? Er foresten meg (kvinne), og ett barn. 

Nok inntekt til hva? Definitivt nok til å leve slik du beskriver.

Men jeg regner med at du ønsker egen leilighet? 10k i måneden blir 120k i året. Du bør ha ca 50k i buffer. Anbefaler også å spare 27500 i bsu i året. Da får du 5500 i skattefradrag som du neste år kan sette inn på bsu. Resten setter du 50/50 i høyrentekonto og globalt indeksfond. 

Du må nok spare i minst 5 år for å få nok EK til leilighet, men dette avhenger selvfølgelig av hvor du tenker å kjøpe og hvor stor leilighet.

AnonymBruker
Skrevet

Altså, 10.000 er ok i måneden etter faste utgifter :) . Jeg på AAP har kanskje 1000 kr til overs en god måned til forbruk. Men du må være bevisst på hvor pengene går. Dobbeltsjekk at du faktisk har igjen 10.000. Har du regnet med mobilabonnement, streaming (her kan du ha en om gangen, du trenger ikke netflix og hbo samtidig), forsikringer, internett, transport?

Det jeg ville har gjort raskt er å passe på å holde matbudsjettet nede. Lag mye hjemme, følg med på tilbud, kjøp en stor frys, og spis mer vegetarisk (linser, bønner, kikerter og ikke dyr kjøtterstatning). Lag store porsjoner og spis alltid opp maten. For en voksen og et barn tenker jeg ca 4000 i mnd holder fint. Vi er to voksne som spiser hva vi vil på 4-5000 i mnd. Kunne holdt det nede mer om vi ville. Se på kilopris på varer, ikke la deg lure av pen forpakning etc. Bli kvitt eventuelle uvaner som snus og brusavhengighet.

Klær - du har et barn som vokser, så noe går det jo. Kanskje du kan sette av 1000 i snitt, og det du ikke bruker en måned går til neste måned. Du som voksen kan fint kjøpe brukt til både deg og barnet og spare myyye penger der. Du trenger ikke nye klær hver måned, men forstår om barnet gjør det. Ønsk deg praktiske ting til barnet i jule- og bursdagsgaver.

Så har du kanskje litt til helse, frisør blant, kafe iblant etc og en 1000 lapp til forsvinner i mnd til det. 

Da har du igjen 4000 kr du kan spare. Og det hadde jeg garantert gjort. Spar så mye du kan det første året så du har en god buffer til når noe ryker i leiligheten. Da har du 48.000 på et år. Sleng med feriepenger og skattepenger når du får det. Når nød-bufferen din er på plass, så kan du slappe av litt mer. Øke forbruket litt om du vil, eller fortsette å spare mye til ny buffer om du ønsker å kjøpe noe større på sikt :) 

Dette går fint, men du må passe på hvor pengene ryker. Husk at man kan gjøre mye gøye gratis aktiviteter, og mange lever på mye mindre helt ok. 

Anonymkode: 52117...c7c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk har ett enormt forbruk her inne. 10 000 er ikke noe problem! 

Anonymkode: 22b54...b96

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Høres lite ut. Jeg antar at leien er latterlig høy men du ville bo i et fancy område. Du skal enda kjøpe mat, klær, sko og fritidsaktiviteter. Kanskje spare til noe spesifikt. Da er 10 000 lite. 

Anonymkode: 78eb0...627

AnonymBruker
Skrevet

Du må også være sikker på at du tar med store kostnader som kommer med jevne mellomrom. Hvis du f.eks. har bil som er gammel og du enten må ha ny på EU kontroll eller kan forvente en stor verkstedregning. Da må du tenke et gjennomsnitt.

Når jeg har trukket fra alle ganske forutsigbare utgifter, og satt av penger til bilvedlikehold så lever jeg på noe slikt som 8000kr selv. Det skal dekke alt som betales "med bankkort", fra lege til møbler, mat, PC, mobiltelefon og annet.

Så det skal nok gå greit, men veldig romslig blir det ikke.

Anonymkode: 6202f...17c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke bil. Og har regnet med alt som mobil, medlemskap på treningssenter osv. leieprisene er dessverre så høy i byen vi bor i. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke bil. Og har regnet med alt som mobil, medlemskap på treningssenter osv. leieprisene er dessverre så høy i byen vi bor i. 

Når jeg sier mobil så tenker jeg ikke bare på abonnementet, men også prisen på den fysiske telefonen, PCen osv. Det er jo dyre ting med begrenset levetid fordi de blir utdatert og gjerne erstattes hver 2-3 år. I motsetning til andre hvitevarer som varer i over 10 år. Så det kan være en ide å dele opp kostnaden til en månedskostnad. (Med mindre du har telefon på avbetaling via abonnementet, da blir jo den kostnaden tatt med)

Anonymkode: 6202f...17c

AnonymBruker
Skrevet

10 000 igjen som skal dekke alt av forbruk og mat i løpet av en måned, kan bli litt snaut til to, selv om den ene er ett barn og kanskje ikke spiser så mye. Hva når barnet trenger klær? Det skjer jo at barn vokser i rykk og napp og trenger kanskje ny garderobe både en og to ganger på ett år. 

Jeg tror du ville kommet bedre ut av det med bare et par tusen til til disponibelt forbruk i løpet av en måned. Er det noe du kan skjære ned på eller kutte ut om det viser seg å bli for stramt med bare 10 000?

Anonymkode: 89150...f2c

AnonymBruker
Skrevet

Da vi studerte for et par år siden hadde vi 8500 kr igjen da leilighet og strøm var betalt. Så denne summen skulle dekke alt av mat, transport, trening, telefon, forsikring osv. 

Vi fikk et barn da vi studerte, noe som ga ekstra foreldrestipend, og gratis barnehage grunnet lav inntekt. og dermed økte denne summen til 13.000. Og da levde vi som grever husker jeg.  Vi kjøpte oss faktisk bil, så 13.000 skulle også dekke bilforsikring og drivstoff og bompenger. 

Klær kjøpte vi gjennom finn og Facebook, det var null problem å kjøpe en sekk med klær til noen hundrelapper. Mat kjøpte vi billig, mrd gode planer for hele uka, og sjekka ukens tilbud, og disken med -40% pga dato. Og grønnsaker er alltid billig, halvfabrikata er dyrt. Man sparer mye på å bake brød selv, osv. 

Med litt planlegging så kan du spare inn mye på matbudsjettet. Det er der jeg ser det går pinlig store summer ut for oss nå når vi ikke lenger trenger å tenke hele tida. 

Det som blir vanskelig er å spare seg opp en buffer, og ikke minst å komme seg ut av leiemarkedet. 

Anonymkode: b09c9...6a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...