Gjest Gjest Skrevet 12. september 2005 #1 Skrevet 12. september 2005 Vet noen av dere hvordan man gjør når man skal legge fliser oppå gamle fliser? Jeg lurer på det med varmekablene. Hvordan funker det? Legger man nye varmekabler oppå de gamle flisene og deretter nye fliser, eller legger man kun fliser og bruker de "gamle" varmekablene??? Har absolutt ikke peiling på sånne ting som dette....
Gjest Gjesta Skrevet 14. september 2005 #2 Skrevet 14. september 2005 Du bør legge nye varmekabler, ellers vi ldu få et vanvittig strømforbruk. Husk at det blir en veldig tykk flate mellom varmekablene og deg, når det er brått to lag med støp og fliser. På vegger kan du bare kline på.
Pauline Skrevet 14. september 2005 #3 Skrevet 14. september 2005 dersom det ikke er for stor flate, kan det være lurere å hakke løs de gamle flisene enn å legge nye varmekabler. Men du kan jo spørre der du kjøper flisene hva de anbefaller.
Gjest Gjesta Skrevet 14. september 2005 #4 Skrevet 14. september 2005 Min mann, flisleggeren, sier at det ikke er noe problem å legge et nytt flislag oppå det gamle. Man bør ikke legge nye kabler. Men det må antakeligvis brukes en spesiell type lim, og det har også noe å si om det er et våtrom eller ikke. Er man ikke sikker på om underlaget er fast og vannsikkert i våtrom, så bør man legge en membran. Limprodusenten gir tips om hvilken limtype som bør brukes. Lykke til!
Gjest Gjesta Skrevet 15. september 2005 #5 Skrevet 15. september 2005 Min mann, flisleggeren, sier at det ikke er noe problem å legge et nytt flislag oppå det gamle. Man bør ikke legge nye kabler. Men det må antakeligvis brukes en spesiell type lim, og det har også noe å si om det er et våtrom eller ikke. Er man ikke sikker på om underlaget er fast og vannsikkert i våtrom, så bør man legge en membran. Limprodusenten gir tips om hvilken limtype som bør brukes. Lykke til! ← Å så flott da! Da tror jeg at jeg også setter igang et nytt oppussingsprosjekt
Gjest Gjesta Skrevet 15. september 2005 #7 Skrevet 15. september 2005 -Og min mann, elektrikeren, sier at du vil få et langt større strømforbruk om du skal ha det varmt og godt på badet gjennom to lag med fliser.
Gjest Xavia Skrevet 15. september 2005 #9 Skrevet 15. september 2005 Ja, da er de uenige de to! ← Er de det? Den ene mener at man kan legge fliser opp gamle. Den andre er vel også enig i det, men sier at det vil bli dyrt med tanke på strømforbruk. Skjønner ikke at noen engang ville tenkke å legge to lag med fliser jeg da. Men meg om det.
Gjest Gjesta Skrevet 15. september 2005 #10 Skrevet 15. september 2005 Det er en gang jeg skal pusse opp. Det er flis der i dag, med varmekabler som er lagt i store sløyfer. Kablene står på nesten hele året, men på et veldig lavt stille. Jeg tror jeg satser på å bare legge fliser rett oppå de gamle, skal høre på flisbutikken om hvilken lim som egner seg best da.
Gjest Gjesta Skrevet 15. september 2005 #11 Skrevet 15. september 2005 Er de det? Den ene mener at man kan legge fliser opp gamle. Den andre er vel også enig i det, men sier at det vil bli dyrt med tanke på strømforbruk. Skjønner ikke at noen engang ville tenkke å legge to lag med fliser jeg da. Men meg om det. ← Om jeg må fjerne de gamle flisene for så å legge nye varme kabler og nye flis, blir det mer jobb, og i tillegg må jeg demontere trappa
Gjest Gjesta Skrevet 15. september 2005 #12 Skrevet 15. september 2005 Er de det? Den ene mener at man kan legge fliser opp gamle. Den andre er vel også enig i det, men sier at det vil bli dyrt med tanke på strømforbruk. Skjønner ikke at noen engang ville tenkke å legge to lag med fliser jeg da. Men meg om det. ← Mannen min mener at ved bruk av riktig lim vil det ikke bli større strømforbruk selvom flisene legges oppå de andre. Og hvorfor skulle man ikke legge to lag med fliser? :klø: Så lenge det ikke er noe i veien for det - det sparer jo både jobb og utgifter. Det er en gang jeg skal pusse opp. Det er flis der i dag, med varmekabler som er lagt i store sløyfer. Kablene står på nesten hele året, men på et veldig lavt stille. Jeg tror jeg satser på å bare legge fliser rett oppå de gamle, skal høre på flisbutikken om hvilken lim som egner seg best da. ← Lurt å forhøre seg med forhandleren hva som er det beste - som kjent er det ikke alt det finnes et fasitsvar på her i verden, men noen tips direkte fra fagfolkene er det lurt å ta med seg uansett.
Gjest Xavia Skrevet 15. september 2005 #13 Skrevet 15. september 2005 Lurt å forhøre seg med forhandleren hva som er det beste - som kjent er det ikke alt det finnes et fasitsvar på her i verden, men noen tips direkte fra fagfolkene er det lurt å ta med seg uansett. ← Der sa du det gitt! Helt enig! Meeeeen...vi har jo egentlig allerede fått to uttalelser; en fra en flislegger og en fra en elektriker, og de sier jo to ulike ting. Til syvende og sist er det kanskje best å gjøre det man selv føler er best. (Når man får så to ulike råd fra fagfolk mener jeg.)
sixx Skrevet 15. september 2005 #14 Skrevet 15. september 2005 en fra en flislegger og en fra en elektrikerElektrikeren er ikke flislegger.
sixx Skrevet 15. september 2005 #15 Skrevet 15. september 2005 Lurt å forhøre seg med forhandleren hva som er det beste - som kjent er det ikke alt det finnes et fasitsvar på her i verden, men noen tips direkte fra fagfolkene er det lurt å ta med seg uansett. Ja, Kverula...alltid lurt å høre med fagfolk først....ingen vet om den ansatte hos forhandler har rett kunnskap om de produktene man behøver. Det smarteste er å kontakte leverandør/produsent.
Gjest Xavia Skrevet 15. september 2005 #16 Skrevet 15. september 2005 Elektrikeren er ikke flislegger. ← Nei, men han kan vel ofte noe om varmekabler og slike ting... :klø: Vi hadde feks en flislegger hos oss som sa at det gikk helt greit å legge flis oppå gammel linolium. Her valgte jeg faktisk heller å høre på en IT konsulent.
sixx Skrevet 15. september 2005 #17 Skrevet 15. september 2005 Nei, men han kan vel ofte noe om varmekabler og slike tingJa, "vi" får da endelig håper det. Vi hadde feks en flislegger hos oss som sa at det gikk helt greit å legge flis oppå gammel linolium. Her valgte jeg faktisk heller å høre på en IT konsulent. ← Jeg forstod hovedinnlegget her som at det essensielle var om nye fliser kan festes til gamle fliser (litt enkelt forklart). Når det gjelder varmekablene...så skal det ikke spille noen rolle at de får en større masse å spre varmen sin på....all den tid det ikke er snakk om mer enn det vil bli her. Kan gå helt greit å legge fliser oppå linoleum...kommer an på hva som er under linoleumen....ligger f.eks. linoleumen på betong (og er tett)...så kan den også tjene som membran.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #18 Skrevet 16. september 2005 Du bør nok ikke legge nye varmekabler oppå de gamle flisene. Varmekablene skal være under membranen, og dersom du allerede har membran, så blir det to tette lag, og dersom det da finnes noe fukt, hvor forsvinner den når det er tett både oppe og nede? Så alternativet må være å rive opp flisene og legge dem på nytt. Her er det snakk om kost/nytte. Det koster nok litt å ha et ekstra lag med fliser, men det koster en del å gjøre arbeidet med å rive opp og starte på nytt også (både tid og penger).
Gjest Gjesta Skrevet 16. september 2005 #19 Skrevet 16. september 2005 Jeg har aldri sagt at det ikke går an å legge flis på flis, jeg skriver jo til og med at det ikke er noe problem. Men miljømessig sett, økonomisk sett og langsiktig sett er det uten tvil best å fjerne gamle fliser først, eventuellt legge nye varmekabler og nye fliser oppå. Jobbmessig er det så klart mye enklere å ikke gjøre det.
skrue Skrevet 18. september 2005 #20 Skrevet 18. september 2005 -Og min mann, elektrikeren, sier at du vil få et langt større strømforbruk om du skal ha det varmt og godt på badet gjennom to lag med fliser. ← Kan du få ham til å forklare dette nærmere? La oss anta at varme ikke "lekker" ut til etasjen under eller slike ting. Da må energien (varmen) som er produsert forsvinne et sted og det er ved at gulvet gir fra seg varme til baderummet. Ok, det vil bli et litt tykkere gulv så det er litt mer masse (dvs fliser) å varme opp for kablene slik at det tar litt lenger tid før gulvet blir like varmt som før, men det betyr også at det tar tilsvarende lenger tid før det blir kaldt. Dette blir nesten litt som når min mor åpner stekeovnen etter at den har vært brukt for at varmen ikke skal forsvinne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå