Gå til innhold

Gave når brudeparet trekker invitasjonen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En fjern slektning inviterte til bryllup i sommer, men måtte trekke mange invitasjoner pga covid. Jeg stusset på at jeg ble invitert da vi ikke har noe kontakt. I vår fikk jeg melding om at jeg og flere ikke var invitert likevel da de fikk bare ha 20 stk. Skal jeg likevel gi gave? Spør ikke fordi at jeg er grådig, men jeg syns det er litt rart hvis alle oss 100 som ikke fikk komme likevel skal gi gave. 

Anonymkode: ce517...5e0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En fjern slektning inviterte til bryllup i sommer, men måtte trekke mange invitasjoner pga covid. Jeg stusset på at jeg ble invitert da vi ikke har noe kontakt. I vår fikk jeg melding om at jeg og flere ikke var invitert likevel da de fikk bare ha 20 stk. Skal jeg likevel gi gave? Spør ikke fordi at jeg er grådig, men jeg syns det er litt rart hvis alle oss 100 som ikke fikk komme likevel skal gi gave. 

Hvorfor i alle dager tror du at du trenger å kjøpe gave? Du er ikke lenger invitert og det er en fjern slektning du ikke har kontakt med. 

Anonymkode: fa0fb...958

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det bestemmer du helt selv. Ingen regel som sier at du må gi gave og ingen regel som sier at du ikke kan gi gave.

Anonymkode: 5e3b4...c86

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg ikke gitt gave. 
hadde det vært veldig nær slektning eller venn som måtte kutte drastisk ned grunnet corona så hadde jeg gitt. 

Anonymkode: ff420...014

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at jeg ikke må noen ting. Heller hva som er skikk og bruk. 

• Liker 2
Gjest Rosendahl
Skrevet

Send et pent kort der du gratulerer dem 😊

AnonymBruker
Skrevet

Så vidt jeg vet, så er det sedvaner for hvor mye du bør gi i gave når du er invitert, og for hvor mye du bør gi i gave om du er nær paret men ikke er invitert. 

Dersom du ikke er invitert til festen, og dermed ikke blir påspandert mat, drikke og fest, er det snakk om å gi en symbolsk oppmerksomhet. Den kan du fint gi i form av et kort. Eller hvis du føler "alle andre" i din situasjon gir gave; gå sammen med flere andre i familien som også er fjerne slektninger av den som inviterte, og kjøpe en liten gave sammen? 
Det viktigste er vel oppmerksomheten. 

Anonymkode: a4c0b...553

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kjøpt noe fint. Synes det er koselig å gi gaver.

Anonymkode: 7dc3f...e1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke regler på dette siden det er en spesiell situasjon. 

Jeg og mannen har to vennepar som har giftet seg i år. Til ett av parene var vi invitert i vielsen, til det andre paret ikke i det hele tatt. Vi vet de planla større bryllup, korona satte bare en demper på det. Her var det veldig strenge restriksjoner når de giftet seg, og jeg støtter dem fullt i å få gjennomført bryllupet og bli gift selv med færre inviterte. 

Vi valgte å gi gaver fordi det er nære venner, og vi hadde lyst. Det hadde kanskje stilt seg annerledes om det var kun bekjente eller en kollega, det kommer an på forholdet tenker jeg. 

Samtidig sparer vi jo mye penger på å ikke dra i bryllupet. Hotell, eventuelt ny kjole, reise etc. Så jeg gir gjerne en gave.

Jeg er forøvrig imot ideen om at man bare skal gi gave om man får påspandert middag. Livet er ikke en forretningstransaksjon hvor alt må være balansert.

Anonymkode: e38ac...717

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Send en liten ting med gratulasjoner. 

Anonymkode: 12928...ce9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt det var naturlig å gi gave.

Anonymkode: 3857f...0f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke kjøpt gave 

Anonymkode: affc7...8d9

AnonymBruker
Skrevet

Nei!

Anonymkode: e9259...4be

AnonymBruker
Skrevet

Har du brukt penger på bryllupet? Bestilt hotell, fly/transport? Da hadde jeg aldri gitt noe! 

Siden du synes det var rart å bli invitert, så synes jeg ikke du må gi gave. Jeg synes ikke noe om å uninvite. Man kan invitere få og heller sende en melding til resten at det pga omstendighetene (corona) per nå kun er de inviterte, men at man ønsker gjerne å invitere flere hvis mulig. Så de som vil kan holde av datoen.

Anonymkode: f6f9a...b60

Gjest Marte79
Skrevet

Når en ikke er invitert = ingen gave. Ring og gratulerer, men ikke kjøp noe.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sendt et kort og gratulert. Men ikke funnet det naturlig å gi gave i den situasjonen.

Anonymkode: 53882...155

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...