AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #1 Skrevet 24. juni 2021 Jeg har vært vegetarianer siden våren i fjor, og begynte nylig å spise vegansk. Jeg prøver å sørge for at jeg gjør det uten å skade helsen min, og innså at mangelen på frukt i kostholdet mitt kan være et problem. Jeg spiser enorme mengder av grønnsaker, mange typer fullkorn, litt tofu / seitan og en liten mengde nøtter og frø. Jeg kan gå uker uten å spise frukt - jeg er virkelig ikke noe fan, men jeg spiser det hvis jeg må. Noen anelse om hva jeg kan mangle av næringsstoffer ved å unngå frukt? Anonymkode: c698c...ca0 1
Lill3My Skrevet 24. juni 2021 #2 Skrevet 24. juni 2021 Så lenge du får i deg variert mat ellers og inntaket av grønnsaker er det er det ikke så farlig. Mange grønnsaker inneholder de samme stoffene som i frukt. Husk at også ting som agurk, tomat, gresskar osv faktisk er frukt. Hva med bær? Mye næring der også Litt sånn off topic; men B12. Tar du tilskudd? Den vitaminen finner du kun i dyreriket 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #3 Skrevet 24. juni 2021 Ja, og jod. Mange av oss får for lite jod i oss og veganere er spesielt utsatt (fordi de fleste får det i seg via melkeprodukter fra kyr som får tilsatt jod i foret). For mye jod er heller ikke bra, og en del jodprodukter har mer eller mindre jod enn det står oppgitt. Tangprodukter inneholder jod, men veldig mye. Anonymkode: 2d190...336 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #4 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har vært vegetarianer siden våren i fjor, og begynte nylig å spise vegansk. Jeg prøver å sørge for at jeg gjør det uten å skade helsen min, og innså at mangelen på frukt i kostholdet mitt kan være et problem. Jeg spiser enorme mengder av grønnsaker, mange typer fullkorn, litt tofu / seitan og en liten mengde nøtter og frø. Jeg kan gå uker uten å spise frukt - jeg er virkelig ikke noe fan, men jeg spiser det hvis jeg må. Noen anelse om hva jeg kan mangle av næringsstoffer ved å unngå frukt? Anonymkode: c698c...ca0 Jeg finner det ekstremt usannsynlig at du ikke spiser frukt. En hel rekke av våre «grønnsaker» er nemlig … frukt. Avokado er et veldig klassisk eksempel, tomaten et annet. Når vi snakker biologi bør vi skille frukt fra grønnsaker sånn på «ordentlig», men når vi snakker mat har bransjen valgt å kalle alt vi i Norge typisk bruker til middag for «grønnsak» og alt vi typisk bruker til dessert eller snack for «frukt». Begrepene har liten til ingen rot i logikk eller sånt noe. Anonymkode: 047fb...465
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå