Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har endelig fått vedtatt gjeldsordning, men jeg lurer på noen ting som jeg håper dere kan hjelpe meg med 😊

i vedtaket står det at jeg får satt av x antall penger til husleie og 7611 kr til livsopphold. 
Jeg bor med samboer (han har ikke noe med min gjeld å gjøre)

Det jeg lurer på er følgende, jeg har to barn under 5 år og i følge staten er livsopphold sats pr barn 2877 kr pr mnd. 

Er det da slik at jeg har rett til å sette av 2877 kr til det ene barnet i mnd? Også lurer jeg på med tanke barnetrygd kommer den i tillegg til disse 2877 kr ? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
frk_88 skrev (1 time siden):

Har endelig fått vedtatt gjeldsordning, men jeg lurer på noen ting som jeg håper dere kan hjelpe meg med 😊

i vedtaket står det at jeg får satt av x antall penger til husleie og 7611 kr til livsopphold. 

Det jeg lurer på er følgende, jeg har to barn under 5 år og i følge staten er livsopphold sats pr barn 2877 kr pr mnd. 

Er det da slik at jeg har rett til å sette av 2877 kr til det ene barnet i mnd? Også lurer jeg på med tanke barnetrygd kommer den i tillegg til disse 2877 kr ? 

Er din samboer far til barna? Da får du beholde halvparten av 2877 kr i måneden pr barn. Barnetrygd får du beholder, men den er regnet som inntekt. 

Anonymkode: cd5ec...c2a

AnonymBruker
Skrevet

Åh heldige du! Hva har du i gjeld å hvor lang tid tok det fra du sendte søknad til du fikk innvilget? 

Anonymkode: ac590...cd8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er din samboer far til barna? Da får du beholde halvparten av 2877 kr i måneden pr barn. Barnetrygd får du beholder, men den er regnet som inntekt. 

Jepp han er far til barna. Ja da blir det totalt 2877 kr totalt for begge to ikke sant?

Hva betyr det at det menes som inntekt ? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Åh heldige du! Hva har du i gjeld å hvor lang tid tok det fra du sendte søknad til du fikk innvilget? 

Var på en mill, men renter og atter renter så er den vel oppi over to mill nå. Sendt søknad to ganger tidligere og fått avslag. Denne gangen ble søknad sendt i starten av februar og fikk vedtatt det nå i juni. Er så glad jeg er ferdig med all gjeld om under 5 år 😄

AnonymBruker
Skrevet
frk_88 skrev (På 25.6.2021 den 0.17):

Jepp han er far til barna. Ja da blir det totalt 2877 kr totalt for begge to ikke sant?

Hva betyr det at det menes som inntekt ? 

Du får beholde barnetrygd , men så trekkes den fra den summen du skal ha i livsopphold pr måned 

AnonymBruker
Skrevet
frk_88 skrev (På 24.6.2021 den 21.15):

Hei.

Regner med du har fått fastsatt sum du skal ha pr mnd i forslaget som ble sendt til kreditorer?

Hos meg står det en sum jeg skal ha hver mnd,skal ikke sette av noe ekstra utover den summen som er fastsatt om det ikke blir noen endringer som gjør at jeg f.eks må begynne på en ny medisin etc.

Mitt livsopphold og mitt barn sitt er inne i summen jeg skal beholde hver mnd.

Send en Mail til namsfogd,så slipper du å risikere at det blir helt feil.

Anonymkode: 3af8a...034

AnonymBruker
Skrevet
frk_88 skrev (På 24.6.2021 den 21.15):

Beklager at jeg ikke svarer på spørsmålet ditt, men kan jeg spørre hva du om samboer har i inntekt? 

Prøver selv å få til gjeldsordning som ufør med 700000 i gjeld. Samboer har inntekt på ca 400k i året, kan jeg bare glemme å få innvilget da..? De ser vel på inntekten til samboer. 

Anonymkode: a0c08...41f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Beklager at jeg ikke svarer på spørsmålet ditt, men kan jeg spørre hva du om samboer har i inntekt? 

Prøver selv å få til gjeldsordning som ufør med 700000 i gjeld. Samboer har inntekt på ca 400k i året, kan jeg bare glemme å få innvilget da..? De ser vel på inntekten til samboer. 

hva du OG* samboer 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Samboer har med livsopphold sats og boutgifter å gjøre. Ikke meningen at samboer skal dekke din gjeld men Du har mer overskudd til å betjene gjeld enn om du skulle bodd alene. 

Klarer du fortsatt ikke betjene gjelden så er det bare å søke. 

Anonymkode: 6eccb...2e9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samboer har med livsopphold sats og boutgifter å gjøre. Ikke meningen at samboer skal dekke din gjeld men Du har mer overskudd til å betjene gjeld enn om du skulle bodd alene. 

Klarer du fortsatt ikke betjene gjelden så er det bare å søke. 

Anonymkode: 6eccb...2e9

Skjønner. Men kan man få avslag på grunnlag av at samboer har mye mer i inntekt enn meg og derfor bør dekke større andel av boutgifter? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner. Men kan man få avslag på grunnlag av at samboer har mye mer i inntekt enn meg og derfor bør dekke større andel av boutgifter? 

Nei, boutgifter mellom samboer skal deles likt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...