AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #1 Skrevet 24. juni 2021 Leste ett innlegg her om arv etter besteforeldre, så begynte jeg å undre litt hvordan dette med arv etter foreldre henger sammen. Min mor døde for noen år siden og min far arvet alt. De var gift. Jeg fikk ingenting. Er det noen lov som sier at jeg skulle fått noe? Jeg har aldri tenkt over det før jeg leste en annen tråd hvor noen skrev at barn av avdøde hadde krav på dette. Anonymkode: 3e307...adf
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #2 Skrevet 24. juni 2021 Du får din arv etter foreldrene dine når din far dør. Anonymkode: cb861...9fb 11
nordlending Skrevet 24. juni 2021 #3 Skrevet 24. juni 2021 Hvis du ikke har fått arv fra mor betyr det at far sitter i uskiftet bo. 12
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #4 Skrevet 24. juni 2021 Men hvis jeg skulle fått noe arv, hadde det gått automatisk eller kan min far ha tatt pengene om ikke det var uskiftet bo? Min far er nemlig dårlig med økonomi og satt med mye gjeld. Jeg frykter at når han dør så vil jeg kun arve gjelda hans. Anonymkode: 3e307...adf
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #5 Skrevet 24. juni 2021 Ja han kan bruke opp alle pengene om han vil. Det som er igjen når han dør, går til barna. Du har dessverre ikke rett på å få reservert penger. Får håpe han ikke bruker opp alt da 🤞🏻 Anonymkode: dec0c...0f1 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #6 Skrevet 24. juni 2021 15 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvis jeg skulle fått noe arv, hadde det gått automatisk eller kan min far ha tatt pengene om ikke det var uskiftet bo? Min far er nemlig dårlig med økonomi og satt med mye gjeld. Jeg frykter at når han dør så vil jeg kun arve gjelda hans. Anonymkode: 3e307...adf Skulle han mot all formodning bruke opp alle pengene, så må du for all del ikke akseptere arven. Si den fra deg og ta et offentlig skifte. Dette måtte jeg gjøre, han far levde i sus og dus på mamma sine penger til hans død. Kun gjeld igjen og jeg nektet å arve gjelden hans, mener det var noe med offentlig skifte eller noe i den duren. Anonymkode: e71b8...58e 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #7 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja han kan bruke opp alle pengene om han vil. Det som er igjen når han dør, går til barna. Du har dessverre ikke rett på å få reservert penger. Får håpe han ikke bruker opp alt da 🤞🏻 Anonymkode: dec0c...0f1 Må man ikke skrive under på at han kan sitte i uskiftet bo? Anonymkode: cc63e...8eb
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #8 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Må man ikke skrive under på at han kan sitte i uskiftet bo? Anonymkode: cc63e...8eb Hvis du hadde vært din mors særkullsbarn så hadde du måttet skrive under på at han kunne sitte i uskiftet bo. Men så lenge han er din far har han krav på å sitte i uskiftet bo til han dør uten at du kan kreve noe som helst. Anonymkode: 7cebe...9b5 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #9 Skrevet 24. juni 2021 Det er i grunnen veldig bra at det er på denne måten, ellers måtte nok mange ha solgt gård og grunn for å kunne gi fra seg arven. Anonymkode: c874b...70c 8
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #10 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Skulle han mot all formodning bruke opp alle pengene, så må du for all del ikke akseptere arven. Si den fra deg og ta et offentlig skifte. Dette måtte jeg gjøre, han far levde i sus og dus på mamma sine penger til hans død. Kun gjeld igjen og jeg nektet å arve gjelden hans, mener det var noe med offentlig skifte eller noe i den duren. Anonymkode: e71b8...58e Men får en vite at det er bare gjeld, og da har en mulighet til å si ifra seg dette? Er nervøs for at jeg må arve hele gjelda hans. Hvem må betale gjelda hans da forresten? Anonymkode: 3e307...adf
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #11 Skrevet 24. juni 2021 Ektefelle arver 6g, og det går foran barns arv, så hvis hun ikke eide mer, er det ingenting å arve. Hvis det var mer, sitter han nok i uskiftet bo. Anonymkode: 78468...5fc
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #12 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ektefelle arver 6g, og det går foran barns arv, så hvis hun ikke eide mer, er det ingenting å arve. Hvis det var mer, sitter han nok i uskiftet bo. Anonymkode: 78468...5fc Ved felles barn er det vel helt normalt at gjenlevende ektefelle sitter i uskiftet bo. (Med mindre begge var veldig unge, og det er sannsynlig at den som er igjen etablerer seg på nytt.) Og så får arvingene det som er igjen når gjenlevende ektefelle dør. Anonymkode: aea45...d2b
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #13 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men får en vite at det er bare gjeld, og da har en mulighet til å si ifra seg dette? Er nervøs for at jeg må arve hele gjelda hans. Hvem må betale gjelda hans da forresten? Anonymkode: 3e307...adf Om du er usikker på status på gjelda kan du be om offentlig skifte. https://help.no/fagomrader/arv/privat-eller-offentlig-skifte/ Anonymkode: 16fc1...07a
A-hunter Skrevet 25. juni 2021 #14 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Skulle han mot all formodning bruke opp alle pengene, så må du for all del ikke akseptere arven. Si den fra deg og ta et offentlig skifte. Helt feil rekkefølge: Først offentlig skifte, så evt frasigelse av arven dersom det er netto gjeld. Å gi avkall på arven før skiftet er jo dumt dersom det er netto formue. 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #15 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ved felles barn er det vel helt normalt at gjenlevende ektefelle sitter i uskiftet bo. (Med mindre begge var veldig unge, og det er sannsynlig at den som er igjen etablerer seg på nytt.) Og så får arvingene det som er igjen når gjenlevende ektefelle dør. Anonymkode: aea45...d2b Ja. Skrev jeg noe annet? Anonymkode: 78468...5fc
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #16 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men får en vite at det er bare gjeld, og da har en mulighet til å si ifra seg dette? Er nervøs for at jeg må arve hele gjelda hans. Hvem må betale gjelda hans da forresten? Anonymkode: 3e307...adf Sier du fra deg arven/gjelden er det staten som tar alt. Alt av verdi blir solgt for og dekke gjelden, hus og innbo Anonymkode: e0aa0...4b3
CAPS LOCK Skrevet 25. juni 2021 #17 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Men får en vite at det er bare gjeld, og da har en mulighet til å si ifra seg dette? Er nervøs for at jeg må arve hele gjelda hans. Hvem må betale gjelda hans da forresten? Anonymkode: 3e307...adf Du kan be tingretten om å gi deg en fullmakt til å undersøke hvilke verdier og hvilke forpliktelser som avdøde hadde. Så kan du kontakte Skatteetaten og be om å få skattepapirene hans. Der står det hva avdøde eide og om gjelden. Så kan du kontakte de enkelte bankene og få opplyst saldo på innskudd og lån per i dag. Men avdøde kan ha kausjonert for andres gjeld, noe som ikke går fram av skattepapirene. For å få avklart om avdøde har kausjonert kan du be tingretten om å kunngjøre såkalt "preklusivt proklama", som er en kunngjøring på Norsk lysingsblad og i en lokalavis der avdøde bodde om at de som har krav mot avdøde, må melde kravene sine til tingretten innen en bestemt frist. Hvis de ikke gjør det, så bortfaller kravet med mindre kravet er sikret med tinglyst pant i avdødes faste eiendom eller kjøretøy, eller hvis det er skattegjeld. Arvinger har ikke ansvaret for avdødes forpliktelser uten at de velger å skrive under på at de tar på seg dette ansvaret. Det er et eget skjema som skal brukes til dette. Det heter "Erklæring om privat skifte av dødsbo". https://www.regjeringen.no/contentassets/cd8982c86b894dd1813e3829ebccdef4/ga-0008b.pdf Kreditorene kan ikke kreve at en arving skal gjøre opp avdødes gjeld og andre forpliktelser hvis ikke arvingen har signert dette skjemaet. Så du kan bare la være å signere, så er du trygg. Hvis ingen av arvingene tar på seg gjeldsansvaret, så er en mulighet såkalt offentlig skifte. Det betyr at tingretten har ansvaret for oppgjøret av dødsboet, men dette koster mye, så det lønner seg ikke å kreve offentlig skifte hvis man allikevel ikke får noe fordi gjelden er større enn verdiene. Da lønner det seg å overlate til kreditorene å enten kreve offentlig skifte eller kreve tvangssalg av eiendelene. Kreditorer som har pant i fast eiendom eller bil kan kreve tvangssalg av disse hvis ikke arvingene tar på seg gjeldsansvaret og det heller ikke åpnes offentlig skifte. Ved tvangssalg blir salgsbeløpet fordelt på pantekreditorene etter prioritet. Kreditorer uten pant får ingenting. Kreditorer med lav prioritet risikerer også å ikke få noe, for ved tvangssalg er eiendelene ofte overbeheftet. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #18 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvis du hadde vært din mors særkullsbarn så hadde du måttet skrive under på at han kunne sitte i uskiftet bo. Men så lenge han er din far har han krav på å sitte i uskiftet bo til han dør uten at du kan kreve noe som helst. Anonymkode: 7cebe...9b5 Ikke om han gifter seg på nytt, da må barna kjøpes ut av huset. Anonymkode: 098ff...fb0
MapleSirup Skrevet 26. juni 2021 #19 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke om han gifter seg på nytt, da må barna kjøpes ut av huset. Anonymkode: 098ff...fb0 Men da er ts særkullsbarn ogvhsr krav på skifte. Ergo er det siterer korrekt.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #20 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 24.6.2021 den 21.59): Det er i grunnen veldig bra at det er på denne måten, ellers måtte nok mange ha solgt gård og grunn for å kunne gi fra seg arven. Anonymkode: c874b...70c Det var jo slik før om en ikke var gift… Ikke særlig lenge siden den loven kom heller. Så mange giftet seg med de samme de fikk barn pga lovverket. I dag er lovene nesten like for samboere og gifte. Anonymkode: 7234d...469
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå