Gjest gjesten Skrevet 12. september 2005 #1 Skrevet 12. september 2005 Så dette programmet i går. Må si at jeg ble sittende igjen med en bismak i munnen og ikke i noen positiv forstand. Den norske familien virket veldig naive på meg. De visste jo at de skulle til Namibia, og siden de skulle oppleve "en annen verden", så ville det være logisk å tro at det ikke var et spahotell de skulle bo på i ei uke? Ut i fra deres uttalelser virket det som om de skulle til ei gresk ferieøy å slappe av. Hva med å lese seg litt opp på hvordan forholdene er i landet for de ulike gruppene som bor der? Men da de slaktet en hane (fordi den gol midt på natta) og klaget over at det ikke ville bli igjen noe til dem om de delte med for mange av landsbyens innbyggere...? Mora uttalte at når de kom hjem, så skulle de gå å kjøpe to burgere hver bare for å gjøre det. Hva med å reflektere over hva andre mennesker spiser og hvorfor? I tillegg var familien der bare ei uke. For ei uke kunne de nesten ha gått uten mat (ok, det er satt veldig på spissen). Ble bare så veldig provosert av programmet og den familien som var med. Synes det var en arrogant holdning som kom fram som ikke hører noe sted hjemme. Var det noen andre som så programmet? Vil gjerne høre deres meninger.
Gjest 1111 Skrevet 12. september 2005 #2 Skrevet 12. september 2005 Det kan godt være at familien var arrogante og naive, men det kan ikke være lett å skulle forestille seg hva man kommer til å møte og hvordan det kommer til å bli. De har sikkert gjort litt research, men tror mange av oss hadde hatt problemer med å forestille seg helt hvordan det skulle bli, i og med at det er en helt annen verden og virkelighet enn nordmenn er vant til. At de ville kjøpe to burgere hver med en gang de kom hjem ser jeg ikke hva som er galt med. Jeg tror nok at vi alle hadde lengtet litt etter "norsk" mat. Det eneste jeg reagerte på var at de skulle ha høna for seg selv. Hadde jeg vært gjest på et sted som det der og laget mat som inkluderte kjøtt, så hadde ikke jeg sittet der og spist det alene. Jeg hadde delt, uansett hvor lite det skulle ha blitt igjen på oss nordmenn. De handler litt om respekt for vertskapet og samfunnet der.
Superlammet Skrevet 12. september 2005 #3 Skrevet 12. september 2005 Det jeg fikk med meg var utrolig naive og "bertete" nordmenn på tur. Research? Hva da, søkt på "Namibia" på google, og sett safariturer osv? Virket ikke akkurat som om de hadde forberedt seg så grusomt mye. Ser det for meg.. "-Kjære, skal vi søke på en annen verden? -Åh ja, det hadde vært deilig med en ukes ferie i utlandet.."
Gjest gjest1 Skrevet 12. september 2005 #4 Skrevet 12. september 2005 Jeg så bare siste halvdel, men syntes de virket sympatiske (bortsett fra den ene jenta som ikke virket villig til å prøve noe særlig). Såklart kommer folk til å si ting som f.eks. at de har lyst til å spise hamburgere etc når de er sultne og ikke har tilgang på mat. Og TV-programmet vil jo ha med mest mulig av dette, så de sørger for at hver kommentar av det slaget blir inkludert i sendingen. Synes det er dumt å være så kjapp med å rakke ned på dem. Såklart vil ikke TV2 ha med en bedreviter-familie som har sett alt av verden og vet alt om alt! Dette skulle være en vanlig norsk familie som skulle få seg noen nye erfaringer.
Flowery Skrevet 12. september 2005 #5 Skrevet 12. september 2005 Jeg sitter med en vond smak i munnen fordi jeg får så vondt av hvordan dyrene blir slaktet. Både geiten, kua og hanen. Jeg angrer på at jeg så programmet fordi jeg klarer ikke å se sånt. Skal ihvertfall ikke se neste for jeg så klippene og der var også slakting.
Gjest Gjesta Skrevet 12. september 2005 #6 Skrevet 12. september 2005 Jeg sitter med en vond smak i munnen fordi jeg får så vondt av hvordan dyrene blir slaktet. Både geiten, kua og hanen. Jeg angrer på at jeg så programmet fordi jeg klarer ikke å se sånt. Skal ihvertfall ikke se neste for jeg så klippene og der var også slakting. ← Jeg så ikke programmet, men har likevel noen spørsmål til deg Flowery. Ta dem ikke ille opp. Jeg skjønner ikke hva du egentlig prøver å si her. Derfor spør jeg. Er du en typisk vestlig velstandsvegetarianer? Har du problemer med å akseptere at dyr blir spist? Er det i tilfelle forskjell på om vi feite nordmenn (for det er vi jo) spiser kjøtt og om namibiere spiser kjøtt? Eller synes du kanskje "bare" synd i dyra? Er det slaktinga du ikke tåler?
Gjest Melk Skrevet 12. september 2005 #7 Skrevet 12. september 2005 Hadde egentlig gledet meg til dette, fordi jeg er så glad i å reise, men fikk bare sett litt. Det jeg så, synes jeg ga et litt oppstyltet inntrykk. Jeg fikk inntrykk av at mye var iscenesatt spesielt for denne familien, og slettes ikke dagligliv (eks ulike seremonier). Mulig jeg tar feil. 1 uke synes jeg er for kort tid til å gi noen inntrykk av noe som helst. Burde vært 2-3, ihvertfall. Men at de sier de er sultne skjønner jeg godt. Har selv væert på 2 døgns campingtur nesten uten mat, og bestilte 2 menyer på en lokal burgersjappe da vi kom frem.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2005 #8 Skrevet 12. september 2005 Jeg har selv vært i Namibia, og ville ikke ha forestilt meg at jeg ville ha blitt plassert sammen med Himbafolket om jeg hadde meldt meg på programmet. Det finnes MANGE ulike stammefolk i Namibia og de lever nokså forskjellig. (Landet er svært variert.) Derfor var det kanskje ikke så lett å forberede seg på hva de kunne vente. Å lengte tilbake til Norge og det man er vant til er ikke unaturlig. Spesielt maten! (Hadde du bare fått geit og den grusomme maisgrøten som er halvparten sand, ville nok du også hatt lyst på en burger!) Selv om de viste det som om det var noe stort, så er det dessuten godt mulig at det er blitt redigert som større enn det var. Jeg tror de reflekterte mye over de andres situasjon. Når det gjelder hanen de ikke ville dele, så tenkte jeg også at det var ufint å ikke dele. Men etterpå tenkte jeg over det, og tror nok at de fleste av oss i en lignende situasjon ville vært så ivrig etter kjøttet at vi ville ha vært sparsommlige med å dele. (De skulle faktisk dele med noen, og de var jo 5 stykker bare de. Ikke mye kjøtt på en hane!) Jeg synes de virket hyggelige og interesserte (bortsett fra hun ene jenta, som en annen nevnte.) Ser for meg at det kunne ha vært verre familier enn dem, gitt! Jeg tror at seremoniene er ganske reelle. I allefall er det det intrykket jeg har etter å ha vært der og lest en del om det.
Gjest Melk Skrevet 12. september 2005 #9 Skrevet 12. september 2005 Jeg tror at seremoniene er ganske reelle. I allefall er det det intrykket jeg har etter å ha vært der og lest en del om det. ← Det tror jeg også. men er de en del av "dagliglivet" som ledd i en tilfeldig utvalgt uke? Blir som å invitere noen hit, og tilfeldigvis ha konfirmasjon, julaften og st.hans på en uke. Slettes ikke vanlig norsk dagligliv.
Gjest Yvette Skrevet 12. september 2005 #10 Skrevet 12. september 2005 TV3 har nok plukket ut en over gjennomsnittelig naiv og tåpelig familie for å få mest mulig underholdning ut av det.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2005 #11 Skrevet 12. september 2005 Det tror jeg også. men er de en del av "dagliglivet" som ledd i en tilfeldig utvalgt uke? Blir som å invitere noen hit, og tilfeldigvis ha konfirmasjon, julaften og st.hans på en uke. Slettes ikke vanlig norsk dagligliv. ← Sant nok! De ville nok hatt velkomstfest hvor en geit slaktes. (Det vet jeg for sikkert) Men tvillingfesten kan nok tenkes bare arrangeres når det fødes et tvillingpar... Men artig å se hvordan de feirer ulike seremonier, da! Jeg synes ikke at familien var så tåpelig eller naive. (Det er jo mulig at jeg er tåpelig og naiv selv, da! )
Flowery Skrevet 12. september 2005 #12 Skrevet 12. september 2005 Jeg så ikke programmet, men har likevel noen spørsmål til deg Flowery. Ta dem ikke ille opp. Jeg skjønner ikke hva du egentlig prøver å si her. Derfor spør jeg. Er du en typisk vestlig velstandsvegetarianer? Har du problemer med å akseptere at dyr blir spist? Er det i tilfelle forskjell på om vi feite nordmenn (for det er vi jo) spiser kjøtt og om namibiere spiser kjøtt? Eller synes du kanskje "bare" synd i dyra? Er det slaktinga du ikke tåler? ← Jeg har ikke problemer med at dyr blir spist, men jeg reagerer på måten det gjøres på. Her var det snakk om at de skulle kvæle dyret før de skar ut det som var inni. Så ikke helt hva de gjorde for da var jeg løpt ut, men leste det et sted. Det er vel ikke forskjell på om nordmenn spiser kjøtt og namibiere spiser kjøtt? :klø: Forskjellen for meg er måten de avliver dyrene på. De burde gjøre det mer humant. Nei, jeg tåler ikke slaktingen.
Gjest Gjesta Skrevet 12. september 2005 #13 Skrevet 12. september 2005 De burde gjøre det mer humant. Nei, jeg tåler ikke slaktingen. ← Da skjønner jeg hva du mener. No offence, og full respekt. -En annen ting er at ikke alle har tilgang til utstyr for å slakte på "norsk" vis, men det blir ikke mindre ubehagelig å se på. Om jeg hadde sett programmet ville jeg garantert ikke stussa over dine kommentarer i det hele tatt. Det ser jeg nå.
Gjest Trolletrine Skrevet 13. september 2005 #14 Skrevet 13. september 2005 Fikk bare med meg første halvdelen av programmet,men det jeg reagerte på,var hvor lite familien deltok i hverdagslivet.Trodde de noenlunde skulle delta i livet på innbyggernes premisser,men så bare at de svært motvillig sanket ved og kumøkk syns at de størstedelen av tiden satt utenfor hytta og beklagde seg over forholdene.Litt småsure og bortskjemte,faktisk!Forstår at det ikke er bare-bare,men det er faktisk bare snakk om EN uke!
Gjest Mari-Mari-Mette Skrevet 15. september 2005 #15 Skrevet 15. september 2005 Er det berre meg som syns det var aldeles grusomt då dei omskjærte den vesle guten? Sjølvsagt heilt uten bedøvelse!! ( Riktignok fekk me ikkje sjå sjølve omskjæringa.) Det var så fælt då han satt der heilt åleine med eit teppe rundt seg, med tårevått ansikt og kikka ned på den vonde tissefanten sin! Ingen trøsta han eingong!!! Uffameg! Prøver å forstå at dette er deira tradisjon, men det som opprørte meg mest var igrunnen at ingen tok han på fanget og trøsta han! Likeeins då dei norske ikkje åt opp grauten sin og ga den til ungane, då sloss dei om restane som ein flokk svoltne gribbar..Og så presterer dei norske å insistere på å ete hanen sjølv, istaden for å gi den til ungane Desse ungane som skal ete maisgraut iår og til nesteår og året etter det....Enten dei likar det eller ei,og som aldri får ete seg mette!!! Utruleg egoistisk!! Dette programmet skal eg iallefall ikkje sjå meir. Fattigdom er ikkje underholdning!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå