Gå til innhold

Ang. oppførsel til datter på snart 15 år. Vet ikke hva jeg skal gjøre snart lenger...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun er så utrolig manipulerende og setter oss foreldre opp mot hverandre. Det skjer hver eneste gang hun er sur og forbanna på en av oss. Når hun er sur på faren sin får jeg høre hvor fælt menneske han er, at han har ødelagt livet hennes, at han er en dårlig far og alltid har vært det og at hun hater han. Jeg forsvarer alltid faren hennes så langt det er rimelig.

Nå er det jeg som får gjennomgå. Jeg måtte snakke hardt til henne før oppførselen hun hadde mot lillesøsteren sin for to dager siden. Siden da har hun oversett meg og vært dritsur. Tok det opp med henne i dag, og da fikk jeg bare beskjed om å snakke med mannen min, for meg gadd hun ikke å snakke med. Snakket med han på tlf for han er på jobb, og da har hun sagt at jeg har ødelagt livet hennes, at jeg ikke bryr meg om henne, kun søsknene hennes osv. Mannen biter på og er enig med henne. Han tar hennes parti og lar seg bli manipulert. Har prøvd å snakke med henne nå, men hun nekter. Og det har nok mye med å gjøre at faren hennes støtter opp om det hun sier og mener. Jeg vet snart ikke om jeg orker å bo sammen med mannen lenger pga dette. Jeg føler meg så elendig, og begynner å tro på det hun sier om at jeg er en elendig mor som har ødelagt livet hennes. Hun har vært manipulerende siden hun var liten, men mannen ser det ikke så lenge hun kommer til han for støtte. Jeg orker ikke mer. Jeg vil bare bort. Hvis noen har noen gode råd til hvordan jeg kan håndtere dette, så tar jeg de gjerne i mot.

Anonymkode: 97a90...4af

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skill deg, og be far om full foreldrett? 

Anonymkode: 2552b...d71

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun er så utrolig manipulerende og setter oss foreldre opp mot hverandre. Det skjer hver eneste gang hun er sur og forbanna på en av oss. Når hun er sur på faren sin får jeg høre hvor fælt menneske han er, at han har ødelagt livet hennes, at han er en dårlig far og alltid har vært det og at hun hater han. Jeg forsvarer alltid faren hennes så langt det er rimelig.

Nå er det jeg som får gjennomgå. Jeg måtte snakke hardt til henne før oppførselen hun hadde mot lillesøsteren sin for to dager siden. Siden da har hun oversett meg og vært dritsur. Tok det opp med henne i dag, og da fikk jeg bare beskjed om å snakke med mannen min, for meg gadd hun ikke å snakke med. Snakket med han på tlf for han er på jobb, og da har hun sagt at jeg har ødelagt livet hennes, at jeg ikke bryr meg om henne, kun søsknene hennes osv. Mannen biter på og er enig med henne. Han tar hennes parti og lar seg bli manipulert. Har prøvd å snakke med henne nå, men hun nekter. Og det har nok mye med å gjøre at faren hennes støtter opp om det hun sier og mener. Jeg vet snart ikke om jeg orker å bo sammen med mannen lenger pga dette. Jeg føler meg så elendig, og begynner å tro på det hun sier om at jeg er en elendig mor som har ødelagt livet hennes. Hun har vært manipulerende siden hun var liten, men mannen ser det ikke så lenge hun kommer til han for støtte. Jeg orker ikke mer. Jeg vil bare bort. Hvis noen har noen gode råd til hvordan jeg kan håndtere dette, så tar jeg de gjerne i mot.

På tide å kaste ut dattera di

• Liker 3
Gjest Bremnes.Kari
Skrevet

"Mannen", er det faren hennes?

Skrevet (endret)
Prøver18 skrev (9 minutter siden):

På tide å kaste ut dattera di

Hun er 15??

14 faktisk 

Endret av Adara
  • Liker 7
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Om far er så tøffel hadde jeg kastet han på huet og ræven ut. Og datter på 15 kan velge å bo hvor hun vil... 

AnonymBruker
Skrevet

Hun er en typisk tenåring og har mulighet til likevel å bli en fornuftig voksen. Mannen din derimot...

Anonymkode: 97ad7...7bd

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt en pause nå i sommer. Ha tid for deg selv. Barna tar ikke skade av at du trenger en pause, og de har faren sin. Kanskje vil din datter få en oppvekker også, men det vet man jo ikke. Kjenn på følelsene dine når du har fått et lite avbrekk, og kanskje henter du deg inn igjen, kanskje finner du en ny metode du kan prøve ut på di datter, kanskje finner du ut at du vil skille deg. 

Anonymkode: 89bb7...ea3

• Liker 10
Skrevet

Dere må jo ta en ordentlig samtale om dette, eventuelt kanskje få til noe familieterapi? Rådene om å kaste ut den ene eller den andre er jo temmelig useriøse, men noe må du jo gjøre for å få orden i ting, og kanskje trenger dere et blikk utenfra for å ordne opp. 

• Liker 10
Gjest 10.54
Skrevet

Det er strengt tatt oppførselen til "mannen" som er problemet her. Datteren din høres helt normalt ut, bare i en sykt slitsom alder.

AnonymBruker
Skrevet

Det er mannen din som er problemet.

Hun høres ut som en relativt typisk tenåring. Det er store bølgedaler i følelseslivet, hormoner i fleng og sånt. At foreldrene er verdens verste og ødelegger livet hører liksom litt med.

At du og mannen ikke er et team, og sammen møter henne på en trygg måte når det stormer derimot, det er problematisk.

Ville undersøkt om det tilbys ICDP-kurs, eller annen type foreldreveiledning der dere bor. Sjekk kommunens tjenestetilbud. Evt skal det være mulig å få hjelp hos familievernkontoret, men er litt mer variabelt hva de har kompetanse på. Samspill mellom dere voksne er uansett noe de bør kunne hjelpe å få dialog om.

Anonymkode: d2ffc...f5c

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Typisk tenåringer å lage ekstra drama med sterke ord når de blir sure. Du er ikke den første og blir ikke den siste som får høre at du ødelegger livet til en tenåring når de ikke får viljen sin. 

Mannen din tror han er lur og kan unngå konflikter ved å spille på laget hennes. Desverre for han, og deg, så får hun isteden rett i at denslags oppførsel er riktig og lønner seg. Hun vet innerst inne at hun er urimelig, men nå som mannen din er enig med henne så blir det litt forvirring. Tydeligvis så ER du skikkelig ille.... nå er det ikke bare noe hun i et hormonelt øyeblikk tror, men noe hun vet for mannen din bekrefter det jo.

Mannen burde fått ris. 

Å være tenåringsmor er tidenes prøvelse, og å bli manipulert er desverre en helt vanlig  del av det. 

Anonymkode: 84da9...bc4

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Har du mistet respekten du har til din mann, går det bare en vei. Neden om og hjem for deres ekteskap. 

Anonymkode: e588e...edd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Typisk KG svar.. 

du og mannen må ta en prat bare dere og bli enig om hvordan møte henne. Du og din datter trenger kanskje litt alenetid for å gjøre fine ting sammen bare dere. Gå på kafé, shoppe o.l 

når hun oppfører seg slik har hun det mest vondt inni seg- husk det! 
jeg har 2 gutter mellom 13-16 år. De er som ungdommer flest, de krangler og de kan være sure, glade, hjelpsomme, osv. men vi hever aldri stemma. Vi snakker sammen. Og når vi snakker sammen gjør vi det etter at situasjon har roet seg ned. Det nytter aldri å snakke sammen når en er sint eller de er sinte. Da må en vente til en lander, og fått samlet seg. Hvis ikke eskalerer det.

her skylder du på datter og på mannen. Se på deg selv, hva gjør du feil her? Hva kan du gjøre allerledes? 

Anonymkode: fc14e...3b2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Typisk KG svar.. 

du og mannen må ta en prat bare dere og bli enig om hvordan møte henne. Du og din datter trenger kanskje litt alenetid for å gjøre fine ting sammen bare dere. Gå på kafé, shoppe o.l 

når hun oppfører seg slik har hun det mest vondt inni seg- husk det! 
jeg har 2 gutter mellom 13-16 år. De er som ungdommer flest, de krangler og de kan være sure, glade, hjelpsomme, osv. men vi hever aldri stemma. Vi snakker sammen. Og når vi snakker sammen gjør vi det etter at situasjon har roet seg ned. Det nytter aldri å snakke sammen når en er sint eller de er sinte. Da må en vente til en lander, og fått samlet seg. Hvis ikke eskalerer det.

her skylder du på datter og på mannen. Se på deg selv, hva gjør du feil her? Hva kan du gjøre allerledes? 

Anonymkode: fc14e...3b2

Det var vel egentlig det hele premisset for tråden er? Råd om hva hun kan gjøre annerledes? 

Anonymkode: 4444c...91f

• Liker 9
Gjest BethD
Skrevet

Du må ta tak i «mannen» din... skaff hjelp så han kan skjønne at dette går til helvete og kommer til å ødelegge hele familien!

Gjest Dævendøtte
Skrevet
10.54 skrev (10 timer siden):

Det er strengt tatt oppførselen til "mannen" som er problemet her. Datteren din høres helt normalt ut, bare i en sykt slitsom alder.

Helt normal?

Har oppfostret tre døtre og ingen av dem har vært i nærheten av dette! Ingen jeg kjenner har døtre som er som TS beskriver. 

Hadde aldri tolerert sånn oppførsel, verken fra mann eller barn! 

AnonymBruker
Skrevet

De fleste kommuner har et familiesenter. der kan dere foreldre få gratis veiledning.det er ulikt hvordan de ulike kommuner organiserer det. sjekk ut nettsiden til kommunen. 

enkelte familiesentere tilbyr også både icdp og cos kurs. her er det likevel mulig at det er behov for veiledning i forhold til hvordan møte henne og sette rammer/regler for henne. hvordan dere som foreldre setter samme regler og forventninger, hvordan dere skal dra samme retning og deres kommunikasjon sammen. høres ut som dere (særlig far) trenger noen strategier for "avtaler". familiesenteret kan gi veiledning i forhold til dette. 

far kan også ha behov for veiledning i forhold til hersketeknikker og tenke kritisk, sjekke ut med deg etc. 

Anonymkode: 3e0a5...2e9

• Liker 3
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Her er det ikke datteren din det er noe galt med. Men dere to som foreldre,dere må bli enige om felles spilleregler, at dere er samkjørte og agerer likedan til barna deres.

Gjest 10.54
Skrevet
22 minutter siden, Dævendøtte said:

Helt normal?

Har oppfostret tre døtre og ingen av dem har vært i nærheten av dette! Ingen jeg kjenner har døtre som er som TS beskriver. 

Hadde aldri tolerert sånn oppførsel, verken fra mann eller barn! 

Jeg sier ikke at oppførselen skal tolereres, jeg sier at det ikke er den som egentlig er problemet. Den er et resultat av det som egentlig er problemet her, at mannen til TS er en dott som lar seg manipulere av et barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...