Gå til innhold

Jorden jeg kjøpte er full av hærmygg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kjøpte en pose plantejord på plantasjen og la den på vaskerommet. Tenkte jeg skulle potte om noen planter. Det gikk ikke mange dagene før hele leiligheten var full av hærmygg. 

Jeg satt i gang tiltak (fluepapir, skål med eddik og zalo, tørker ut jorden) 

Fant fort kilden…. Den uåpnede pakken med plantejord hadde en koloni av hærmygg på utsiden av posen. Posen ligger nå i hagen og jeg krysser fingrene for at tiltakene mine fungerer etterhvert så plantene mine klarer seg. 

Jeg er ganske fersk i planteverdenen, så jeg lurer på:

- bør jeg gjøre noe mer enn de nevnte tiltakene for å redde plantene mine? 

- kan jeg klage til plantasjen eller er det bare å forvente at en pose jord inneholder en hærmyggkoloni?

- Hvordan kan jeg forebygge dette i framtiden? Noen hovedtyper jeg bør holde meg unna?

Anonymkode: cf3cd...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hovedtyper = jordtyper. Autokorrektur…

Anonymkode: cf3cd...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har slitt med samme problem. Ofte når jeg endelig er kvitt faenskapet får jeg nye i hus når jeg kjøper jord. Vet ikke hva man får gjort med det. Jeg kjøper ikke jord fra plantasjen, den har mye torv i seg. 

Jeg har funnet ut at limfeller og nematoder er mest effektivt. Men det er likevel noe herk å få, og vanskelig å bli kvitt. 

Håper noen har noen gode tips. 

Anonymkode: a7413...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke såpe og eddik mot hærmygg fungerer ikke. Hærmygg lever av å spise på røtter og av døde planterester de bryr seg ikke om utblandet eddik.  Jeg vet det er endel som varmebehandler jord i stekeovn for å drepe frø og annet, men da et man nok et relativt ivrig hagemenneske.  Ellers, vann nedenfra slik at jorden på toppen holder seg tørr og fjern planterester som måtte samle seg opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det eneste som har hjulpet her er å behandle med nematoder, det får du kjøpt på nett. Jeg har behandlet dem, deretter behandlet på nytt etter 4 uker. Ble helt kvitt det på den måten. Men det kommer inn igjen med nye planter og jord. 

Anonymkode: ef225...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Først av alt har Plantasjenjord rykte på seg å være en kilde til hærmygg, men all jord og planter kan inneholde egg. Det høres ut som at du har fått et ekstemtilfelle, så ta kontakt med Plantasjen og forklar, så får du sikkert pengene tilbake om ikke annet. Jeg har best erfaring med Hageland sin jord, men som alle andre merker kan den som skrevet inneholde egg. 

Som andre har skrevet her er det ingen poeng i eddikblanding, det er det bananfluene som higer etter. Hærmyggen elsker våt og fuktig jord, så la jorden tørke litt før du vanner, og vann gjerne fra skåla. Limfeller (f eks fra Biltema) har fungert kjempebra hos meg. Ellers er det å vanne med salmiakkvann et velkjent triks, det dreper eggene i jorden. Så en kombinasjon av enten salmiakkvann eller skålvanning (or both), og limfeller er absolutt greit å bruke 😊

Anonymkode: c6f8e...664

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Først av alt har Plantasjenjord rykte på seg å være en kilde til hærmygg, men all jord og planter kan inneholde egg. Det høres ut som at du har fått et ekstemtilfelle, så ta kontakt med Plantasjen og forklar, så får du sikkert pengene tilbake om ikke annet. Jeg har best erfaring med Hageland sin jord, men som alle andre merker kan den som skrevet inneholde egg. 

Som andre har skrevet her er det ingen poeng i eddikblanding, det er det bananfluene som higer etter. Hærmyggen elsker våt og fuktig jord, så la jorden tørke litt før du vanner, og vann gjerne fra skåla. Limfeller (f eks fra Biltema) har fungert kjempebra hos meg. Ellers er det å vanne med salmiakkvann et velkjent triks, det dreper eggene i jorden. Så en kombinasjon av enten salmiakkvann eller skålvanning (or both), og limfeller er absolutt greit å bruke 😊

Hvor mye salmiakk bruker du når du vanner med salmiakkvann?  Har fått hærfluer i jorda til agurkplanten min.  Limfeller hjelper mye, men ser at det fortsatt kravler fluer rundt i jorda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker å strø maurpulver på jorden.

Anonymkode: 02080...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plantejord = utejord, ikke varmebehandlet 

Blomsterjord = innejord, skal være behandlet så du slipper larver/egg av div insekter 

Mot hærmygg funker limfeller og å spraye på litt permitrin utenpå innerpotten (ikke så den iskalde gassen treffer planten eller jorden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LedigNavn skrev (2 timer siden):

Hvor mye salmiakk bruker du når du vanner med salmiakkvann?  Har fått hærfluer i jorda til agurkplanten min.  Limfeller hjelper mye, men ser at det fortsatt kravler fluer rundt i jorda. 

Bruker ikke å måle, kanskje en kork av salmiakkflaska i vannkanna. Jeg tror det skal mye til for at en plante ikke tåler salmiakkblandingen, så tror ikke du skal være redd for å ta for mye 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bruker ikke å måle, kanskje en kork av salmiakkflaska i vannkanna. Jeg tror det skal mye til for at en plante ikke tåler salmiakkblandingen, så tror ikke du skal være redd for å ta for mye 😊

Tusen takk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...