Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte nylig denne boka på originalspråket fordi det er en amerikansk klassiker, og pga Friends (de som vet😅)

Nå har jeg lest over 100 sider og syns den er... EKSTREMT kjedelig! Jeg tror rett og slett ikke jeg klarer å motivere meg til å lese noe videre nå. Etter å ha lest omtaler på nett har jeg følelsen av å være den eneste som ikke liker den noe særlig. Eller gir jeg meg for tidlig? 

Om du har lest denne boka vil jeg gjerne høre dine tanker om den🙂

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjorde som deg. Hørte at det var en amerikansk klassiker, og kjøpte den på engelsk. 

Den var så kjedelig at jeg ikke orket å fullføre. Den virket også litt...barnslig? Er den ment for et yngre publikum kanskje, barn og tenåringer? Kanskje?

Uansett, jeg tviler på at jeg kommer til å fullføre og lese den noengang. Den var dørgende kjedelig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har bare sett filmen,syns den var kjedelig.

Anonymkode: 3cc21...3a1

Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Jeg gjorde som deg. Hørte at det var en amerikansk klassiker, og kjøpte den på engelsk. 

Den var så kjedelig at jeg ikke orket å fullføre. Den virket også litt...barnslig? Er den ment for et yngre publikum kanskje, barn og tenåringer? Kanskje?

Uansett, jeg tviler på at jeg kommer til å fullføre og lese den noengang. Den var dørgende kjedelig.

Åh, godt å høre at det ikke bare er meg! Da gir jeg meg mes lesinga, sparer de timene og ser heller filmen. 

Ut fra hva jeg har lest er den skrevet for et yngre publikum, ja. Skrevet for Little Women rett og slett😄 Får litt følelsen av at det er en moral/oppdragelses-roman. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste den som barn. jeg arvet den fra min mor som fikk den da hun var barn på 50-tallet. I ettertid har jeg forstått at denne utgaven nok var en forkortet utgave. 

Jeg leste alt da jeg var barn (på 70 og 80-tallet, og husker bare at jeg likte den, som så mye annet. Det var mye drama og følelser og sterke kontraster mellom ulike personligheter. 

Jeg tipper jeg leste denne utgaven her: https://www.nb.no/items/88d4b8283b5fd339ae27b837bc7247c6?page=0

(men hei, dere, det er jo en bok som er beregnet på litt eldre jenter, ikke voksne! :fnise: Og den er skrevet i en annen tid. Den ble første gang utgitt i 1868! Det er veldig lenge siden. Dere har jo misset hele det komiske aspektet ved at Rachel og Joey leser den i Friends - det amerikanske publikummet forsto nok bedre dette med at de gråt over en barnebok fra 1800-tallet.  :fnise: )

Anonymkode: d2b9b...76e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg leste den som barn. jeg arvet den fra min mor som fikk den da hun var barn på 50-tallet. I ettertid har jeg forstått at denne utgaven nok var en forkortet utgave. 

Jeg leste alt da jeg var barn (på 70 og 80-tallet, og husker bare at jeg likte den, som så mye annet. Det var mye drama og følelser og sterke kontraster mellom ulike personligheter. 

Jeg tipper jeg leste denne utgaven her: https://www.nb.no/items/88d4b8283b5fd339ae27b837bc7247c6?page=0

(men hei, dere, det er jo en bok som er beregnet på litt eldre jenter, ikke voksne! :fnise: Og den er skrevet i en annen tid. Den ble første gang utgitt i 1868! Det er veldig lenge siden. Dere har jo misset hele det komiske aspektet ved at Rachel og Joey leser den i Friends - det amerikanske publikummet forsto nok bedre dette med at de gråt over en barnebok fra 1800-tallet.  :fnise: )

Anonymkode: d2b9b...76e

Hva var det som var komisk med at de gråt over en barnebok fra 1800-tallet? 🤔

Skrevet

Little Women er min absolutte favorittklassiker. Syns den er så koselig og jeg blir varm om hjertet og i godt humør hver gang jeg leser den. 🥰

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en barnebok. Dere er ikke i målgruppen...

Anonymkode: 4f5bf...324

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en barnebok. Dere er ikke i målgruppen...

Hvem bryr seg om det?  <_<  Jeg leser fint bøker jeg synes høres interessante ut, uavhengig av aldersgruppe. Har boken for øvrig, en illustrert amerikansk utgave fra 1912. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Peanut said:

Hvem bryr seg om det?  <_<  Jeg leser fint bøker jeg synes høres interessante ut, uavhengig av aldersgruppe. Har boken for øvrig, en illustrert amerikansk utgave fra 1912. 

Det jeg mener er at det er urimelig å sitte som voksen kvinne å kritisere boken for å være kjedelig. Den er tross alt ment for et annet publikum. 

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det jeg mener er at det er urimelig å sitte som voksen kvinne å kritisere boken for å være kjedelig. Den er tross alt ment for et annet publikum. 

Ja, det er det jo. Skal man snakke om en kjedelig bok kan man si James Joyces Ulysses. Den er det ikke så mange som leser igjennom. 

• Liker 1
Skrevet

Mens jeg elsker Little Women. Leste den første gang som tenåring, etter å ha sett filmen fra 1994, og har lest den flere ganger siden. Blir aldri lei, den er like skjønn hver gang selv om jeg har blitt eldre. Leste den sist gang i fjor, da hadde jeg en runde med gjenlesing av bøker jeg var glad som barn og tenåring, leste Den hemmelige hagen og Silkesvarten i samme runde. Det er ikke uten grunn at de er klassikere, men man må være åpen for at de ikke har voksne som hovedmålgruppe. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Kartoffel skrev (13 timer siden):

Åh, godt å høre at det ikke bare er meg! Da gir jeg meg mes lesinga, sparer de timene og ser heller filmen. 

Ut fra hva jeg har lest er den skrevet for et yngre publikum, ja. Skrevet for Little Women rett og slett😄 Får litt følelsen av at det er en moral/oppdragelses-roman. 

Hvis du skal se filmen - se den fra 1994! 

Anonymkode: a29aa...29d

AnonymBruker
Skrevet
Kartoffel skrev (13 timer siden):

Jeg kjøpte nylig denne boka på originalspråket fordi det er en amerikansk klassiker, og pga Friends (de som vet😅)

Nå har jeg lest over 100 sider og syns den er... EKSTREMT kjedelig! Jeg tror rett og slett ikke jeg klarer å motivere meg til å lese noe videre nå. Etter å ha lest omtaler på nett har jeg følelsen av å være den eneste som ikke liker den noe særlig. Eller gir jeg meg for tidlig? 

Om du har lest denne boka vil jeg gjerne høre dine tanker om den🙂

Begynte å se på filmen men fikl en ekkel følelse av at den fremstiller damer på en måte jeg ikke liker. Stolte på magefølelsen og skrudde av.

Anonymkode: 17052...f26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Little women er jo en klassiker nettopp fordi det er skrevet som "oppbyggelig litteratur" for "små damer" (jentebarn) for å vise dem hvor mye utenfor normen som var ok adferd (ikke mye) og at når de var ferdig med å ha det bittelitt moro i ung ungdom så var jobben deres å finne en halvveis ok mann, lage mat til han og vaske undertøyet hans og føde han barn og ellers holde kjeft. Menn skal være modige - kvinner omsorgsfulle. Ingen av dem skal ha (skrekk og gru!) personlighet.

Akkurat sånn folkeeventyrene er laget for å gi fattigfolk og undertrykte håp om at det skulle finnes mulighet for et bedre liv om de bare var modige etc. 

Den er jo selvsagt leseverdig som tidskoloritt. Men det er ikke litteratur, det er propaganda. Og den bør ikke være relevant for ønskene og forventningene en jente eller gutt av 2021 har til eget liv og egen adferd.

Anonymkode: b0589...ef9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da er det like urimelig å si at boken er bra. Lov å ha personlig oppfatning av en bok uavhengig av målgruppe. 

AnonymBruker
Skrevet
Kartoffel skrev (På 24.6.2021 den 19.52):

Nå har jeg lest over 100 sider og syns den er... EKSTREMT kjedelig!

Hvis du synes denne boken er kjedelig, prøv å lese The pilgrim’s progress …. De maser så mye om den boken i Little women at jeg tenkte det var verdt å lese den, men hjelp, den er uutholdelig! 

Anonymkode: c1ef5...4a5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...