Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!  Jeg har nylig kjøpt leilighet, så det blir litt dyrere utgifter hver måned snart fremover.   Jeg må lære meg å bli flinkere til å spare. 

Noen gode tips og råd for å kutte utgifter og spare penger?   :)   

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ukeshandling 

skriv handleliste og planlegg måltidene dine

Sjekk tilbudsdisken

Sjekk priser på frukt og grønnsaker hvis du har utenlandske butikker i nærheten, frukt og bær er i alle fall ofte billigere, grønnsaker kan variere litt

Kjøp store kvanta av tørrvarer som holder lenge 

vær åpen for å benytte deg av matbutikkenes egne merker, veldig mye er minst like bra som de dyrere merkene, men her må du nesten prøve deg litt frem

Kjøp en fryseboks hvis du ikke har, frys ned mat som snart går ut på dato, kjøp opp mat du bruker når det er på tilbud og frys ned, lag store porsjoner når du lager middag som kan fryses ned og brukes som lunsj eller middag senere når du vil ha noe kjapt (billigere enn feks å kjøpe lunsj ute eller bestille middag hjem når man ikke orker å lage)

last ned appen mattilbud, der ligger tilbudsavisene for de største matbutikkene

last ned appen eTilbudsavis, der kan du søke på en vare, feks «ost» og så kommer det opp en liste med alle butikkene som har tilbud på ost den uka

sjekk ut fattigstudent og middagfor25kr

se gjennom nettbanken din og sjekk at du ikke har abonnementer som står og går som du ikke bruker 

pass på at du har billigste strømleverandør

gå igjennom forsikringer

sjekk mobilabonnementet ditt, jeg har fjordkraft som strømleverandør og da får jeg mobilabonnement med 15 gb data for 350 kr i mnd 

invester i en kaffemaskin og en termokopp og ta med kaffe hjemmefra i stedet for å kjøpe ute, evt lær deg å lage iskaffe hjemme hvis du liker det 

Få regninger rett inn i nettbanken/Vipps i stedet for papirfaktura, mange tar gebyr 

Bruk prisjakt og sammenlign prisen når du skal kjøpe feks sko og sminke (jeg sparte akk nesten 400 kr på et par sko kun fordi jeg sjekket prisjakt først og endte opp med å kjøpe de skoene jeg ønsket meg på nett i stedet for i butikk)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp klær og kremer utelukkende på tilbud.

Søk etter rimeligste telefonabonnement, forsikring osv.

Ikke kjøpe alkohol, godterier og brus.

Spar på strømmen.

Spis billig mat.

Bo billig.

Sett sparepenger i fond.

Kjøp årskort på kollektiv, det er billigere enn å kjøpe månedsbillett. 

Anonymkode: 9051f...4a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er som nevnt over at du får en oversikt over alle utgiftene dine.
Å følge et excell budsjett er også gull verdt :)

Anonymkode: bddb2...d00

AnonymBruker
Skrevet

Småting:

Bare ha ett streamingabonnement om gangen. Du trenger ikke netflix og hbo samtidig. Velg noe, se deg litt ferdig, og kanseller. Eventuelt del med noen og få tilgang til begge for prisen av en.

Spis alltid opp all maten, og planlegg å lage store porsjoner som du fryser. Da er det mindre svinn av ferskvarer. Lag en hylle i kjøleskapet over mat som må spises fort, fordi det snart går ut på dato eller blir dårlig. 

Lær deg forskjell på best før og siste forbruksdag.

Se på kilopris når du handler mat. 

Myyye kan lages av pasta, poteter, ris, løk, hvitløk, og sesongens grønnsaker. Sleng med hakkede tomater, kikerter eller kidneybønner og du har mange gode gryter.

Bak ditt eget brød, kutt opp i skiver og legg i frysen.

Ønsk deg ting du trenger til bursdag og jul. Du trenger ikke nye klær hver måned. Bruk hva du har til det er oppbrukt.

Går du tom for noe, f.eks et serum til huden, vurder om du faktisk trenger det. Samme med hårkurer osv. Jeg har kuttet ned kraftig på hva jeg trodde jeg trengte, huden min er finere nå når jeg kun bruker dagkrem (også til natta), en øyekrem, og iblant en skrubb. 

Sjekk hva slags gratis arrangementer du kan delta på om du vil gjøre noe sosialt. Møt opp mett, så du ikke spiser middag ute, men heller tar f.eks 1-2 øl. Bestem deg på forhånd hvor mye du skal bruke, og ikke gå over den summen.

__

Det aller viktigste du gjør er å kutte FORBRUKET til et minimum altså :) Gjør det til en utfordring og se hvor mange retter du kan lage av det du har i frys og kjøleskap før du kjøper nytt. Hvor lenge du kan gå uten å kjøpe et eneste nytt klesplagg. Jeg som kvinne har klart 8 mnd før jeg var tom for noe, og erstattet kun det jeg måtte :) 

Anonymkode: f4312...264

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til å ukeshandle mat ville jeg hatt et fast ukentlig matbudsjett. Feks 500 pr uke og 200-500 pr mnd til tilbudsvarer i større kvanta og lagre. Pass på å bare kjøpe det du bruker. 

Sett over penger på sparekonto med en gang du får lønn. Ut av syne ut av sinn som det heter. Det er mindre sjanse å bruke pengene når de allerede er bort fra konto. 

Anonymkode: b85e4...171

Skrevet

Ikke ha med kortet ut og handle en gang i uken. Pleide å ha med kortet til uobb hver dag og brukte ca 50 kr dagen på iskaffe og tyggis. Kuttet det ut så ble det plutselig 1500kr i mnd spart

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...