Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lå på barsel på flermannsrom med en kvinne med arabisk opprinnelse. Må si jeg bet meg merke til at mannen hennes vartet veldig opp, samt hadde med mat og oppmerksomhet fra familie, på en mer tydelig og annerledes måte enn i den norske kulturen. 

stemmer dette for denne kulturen eller var det bare tilfeldig?

Anonymkode: fe513...ae4

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lå på barsel på flermannsrom med en kvinne med arabisk opprinnelse. Må si jeg bet meg merke til at mannen hennes vartet veldig opp, samt hadde med mat og oppmerksomhet fra familie, på en mer tydelig og annerledes måte enn i den norske kulturen. 

stemmer dette for denne kulturen eller var det bare tilfeldig?

Det stemmer med mitt inntrykk også. De er mer sammensveiset med slekta i motsetning til Norge hvor kjernefamilien er det vanligste. Generelt varter de veldig mye opp med mat når de har gjester, får inntrykk at å være vert/vertinne er en big deal. 

Anonymkode: 3068c...43d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har arabisk mann, og det stemmer at barselkvinner vartes veldig opp.

En kvinne som nettopp har født skal avlastes på alle måter. Mat og drikke bæres til henne, og bestemor og tanter stiller opp for å ta vare på mor og barn de første ukene. 

Jeg fikk ikke gjøre noe. Alt ble ordnet for meg. Bestemor sov ved siden av baby også, og bar barnet til meg når det skulle ammes om natten, for så å få det til å rape og legge seg på "nattevakt " igjen. Bestemor sov så ut på morgenen, for da tok tanter over. 

Å være nattevakt var bestemors plikt og ære, og noe hun stolt gjorde. Vanligvis mors mor, så farmor var veldig glad for at jeg hadde norsk mor, så hun fikk æren av dette selv om sønnens barn.

Rart for meg i starten, til jeg forsto at dette var en veldig viktig ting for svigermor. Ikke en belastning, men en ære. 

Anonymkode: 51e2a...39a

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En kvinne som nettopp har født skal avlastes på alle måter. Mat og drikke bæres til henne, og bestemor og tanter stiller opp for å ta vare på mor og barn de første ukene. 

Jeg fikk ikke gjøre noe. Alt ble ordnet for meg. Bestemor sov ved siden av baby også, og bar barnet til meg når det skulle ammes om natten, for så å få det til å rape og legge seg på "nattevakt " igjen. Bestemor sov så ut på morgenen, for da tok tanter over. 

Å være nattevakt var bestemors plikt og ære, og noe hun stolt gjorde. Vanligvis mors mor, så farmor var veldig glad for at jeg hadde norsk mor, så hun fikk æren av dette selv om sønnens barn.

Rart for meg i starten, til jeg forsto at dette var en veldig viktig ting for svigermor. Ikke en belastning, men en ære. 

Herlig.

Syns jeg merket bare det jeg så av besøket til mannen hennes (covid -restriksjoner så kun han som var på besøk..) at det var en enorm respekt for en kvinne som har født, og det var litt fint å se, samtidig som man blir litt trist av å erkjenne at det i det norske samfunnet har blitt mer og mer en norm det motsatte, - at det er bare å komme i gang igjen etter fødsel.. og at man dermed mister anerkjennelse for den store jobben det tross alt er å bære frem, føde og tiden etterpå. 

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Ah, kan man leie inn en arabisk familie avogtil? 😅

Virker på den ene siden fantastisk, MEN utrolig vanskelig om man har dårlig forhold/kjemi. 

Anonymkode: b844f...178

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Høres herlig ut! Nå har jeg en veldig søt og støttende familie og svigerfamilie heldigvis, og i utgangspunktet er jeg veldig selvstendig og spør sjelden om hjelp, liker å få ting til selv. Meeeen, det høres også utrolig deilig ut å bli varta opp så pass mye 🥰

Jeg tror at nordmenn ofte kan være litt for langt ut på tankegangen om å ikke være til bry og la folk være ifred, det kan nok bikke over litt. Da føler man seg fort alene. Jeg orker sjelden å invitere noen besøk fordi jeg føler at jeg må varte opp og jeg er så sliten. Det hadde vært veldig befriende om familie innimellom kunne bare kommet av seg selv, ha handla inn alt, laget mat, vaska huset for meg og passet på ungen mens jeg sov! ☺️

Anonymkode: 3db9d...11e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Herlig.

Syns jeg merket bare det jeg så av besøket til mannen hennes (covid -restriksjoner så kun han som var på besøk..) at det var en enorm respekt for en kvinne som har født, og det var litt fint å se, samtidig som man blir litt trist av å erkjenne at det i det norske samfunnet har blitt mer og mer en norm det motsatte, - at det er bare å komme i gang igjen etter fødsel.. og at man dermed mister anerkjennelse for den store jobben det tross alt er å bære frem, føde og tiden etterpå. 

Ja det var nok mer av dette i Norge også tidligere. Nå skal man trykke ut et barn og straks klare alt selv. 

Jeg leverte barselmat til et vennepar som fikk barn i julen, og kom hjem med barnet nyttårsaften. Tenkte at de trolig ikke hadde tid eller krefter til å lage seg et skikkelig nyttårsmåltid. Så jeg laget til dem også, og bare leverte på døren. Man ønsker jo gjerne ikke besøk akkurat da. Iallefall ikke annet enn nærmeste familie. Min venninne snakker ennå rørt om det, for det var det absolutt ingen andre som tenkte på. Jeg gjorde det nok på grunn av at jeg har lært gjennom min arabiske familie hvor utrolig godt det føles å bli litt ivaretatt i barseltid. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Veldig hyggelig om man er komfortabel med det - men jeg hadde skikkelig separasjonsangst til datteren min når hun var nyfødt. Jeg hadde blitt helt ødelagt om svigermor/mamma skulle hatt barnet mitt om natten. Det hadde altså ikke passet for meg, i det heletatt 😬. Likte dårlig at andre skulle «ta baby for meg» når hun var urolig for å avlaste - var i grunn bare sårt. 

Jeg har norsk mann, og han lagde middag, handlet, bysset baby og ryddet hver dag 🤷🏼‍♀️ Familien vår som kom på sykehus hadde med en bråte med mat, svigermor kom til og med et helt fenalår fordi hun visste jeg hadde savna det under graviditeten (var gravid over jul). 

Vi har også muslimer i familien.. og den ene kona (norsk), var i tårer over nyheten om at det ble en gutt - for å få en jente til ville vært en skam. Mannen var heller ikke med på noen av fødslene. Trenger kanskje ikke si at hun ikke akkurat fikk masse omsorg fra den siden av familien?? :P 

Som med alt - det kommer anpå familiekultur, ikke religion. 

Anonymkode: 0b5fa...5ea

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Svigerfamilien min er pakistanere, og i den familien er holdningen for kvinner, fødsel osv ganske så lik. Jeg kom hjem til middag og nyvasket hus ❤️ superhappy 😊 

Anonymkode: 75df1...c6b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Veldig hyggelig om man er komfortabel med det - men jeg hadde skikkelig separasjonsangst til datteren min når hun var nyfødt. Jeg hadde blitt helt ødelagt om svigermor/mamma skulle hatt barnet mitt om natten. Det hadde altså ikke passet for meg, i det heletatt 😬. Likte dårlig at andre skulle «ta baby for meg» når hun var urolig for å avlaste - var i grunn bare sårt. 

Jeg har norsk mann, og han lagde middag, handlet, bysset baby og ryddet hver dag 🤷🏼‍♀️ Familien vår som kom på sykehus hadde med en bråte med mat, svigermor kom til og med et helt fenalår fordi hun visste jeg hadde savna det under graviditeten (var gravid over jul). 

Vi har også muslimer i familien.. og den ene kona (norsk), var i tårer over nyheten om at det ble en gutt - for å få en jente til ville vært en skam. Mannen var heller ikke med på noen av fødslene. Trenger kanskje ikke si at hun ikke akkurat fikk masse omsorg fra den siden av familien?? :P 

Som med alt - det kommer anpå familiekultur, ikke religion. 

Anonymkode: 0b5fa...5ea

Slik jeg forstod d tok ik svigermor baby annet enn å løfte den over når den våknet på natta for amming . Sikkert ikke et obligatorisk rituale men viser respekt overfor barselkvinnen mener nå jeg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Herregud, så fint 😭😭❤❤

Anonymkode: 31bd8...6ae

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tror dette er veldig vanlig i mange kulturer enn den "arabiske"; asia, midtøsten, søramerika, mange steder der det er vanlig å bo nære/med besteforeldre og slekt. 

Det er jo både positivt og negativt med at tanter og svigermødre skal hjelpe til (som noen nevnte det med kjemi), men om det er gjort riktig (dvs at man avlaster når det er behov og lar mor bestemme, ikke "belærer" for mye om hva som er riktig/feil).

Syns iallefall at den kulturen her på akkurat det med at man skal helst klare ALT alene allerede dagen etter fødsel, skal både vaske, rydde, amme, være oppe hele natta, og helst på rekordfart kvitte seg med alt av ekstra kilo, du skal helst ikke se ut som om du har født et barn eller to liksom.

Anonymkode: 796ca...05c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske det var litt mer sånn her. Begge gangene var det bare å komme hjem, lage middag, ta seg av baby, mann og hus, og andre gang det første barnet og. Og andre gangen jeg fødte, så dro jeg hjem fra sykehuset 12 timer etter fødsel.

Men her endte det og med brudd, for etter barn nummer 2 kom, så meldte han seg helt ut, og hjalp ikke til med noe. Selv om han aldri hadde gjort mye før, så hjalp han da til før barn nummer 2 kom, og var en god far til barn nummer en.

Anonymkode: 2a60d...3c2

Skrevet

Jeg delte også tomannsrom med en kvinne med arabisk opprinnelse. Mannen kom på besøk med to bæreposer med mat 🤣🥰 de spiste og pratet, han holdt barnet de 3 timene han var der. Han var respektfull og gratulerte meg. De var rett og slett skikkelig søte😊 de fikk en nydelig liten jente. Det lyste av hele han at han var bekymret for kjæresten som hadde vært gjennom en skikkelig tøff fødsel over flere døgn. 

Jeg ble faktisk litt misunnelig, mannen min var hjemme med støresøsken 😆

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skulle ønske det var slik i Norge også. Jeg fikk synsforstyrrelser av søvnmangel med min.

Anonymkode: 98a9c...44f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Så rørende. 😌

Anonymkode: 42ab0...458

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tror dette er veldig vanlig i mange kulturer enn den "arabiske"; asia, midtøsten, søramerika, mange steder der det er vanlig å bo nære/med besteforeldre og slekt. 

Det er jo både positivt og negativt med at tanter og svigermødre skal hjelpe til (som noen nevnte det med kjemi), men om det er gjort riktig (dvs at man avlaster når det er behov og lar mor bestemme, ikke "belærer" for mye om hva som er riktig/feil).

Syns iallefall at den kulturen her på akkurat det med at man skal helst klare ALT alene allerede dagen etter fødsel, skal både vaske, rydde, amme, være oppe hele natta, og helst på rekordfart kvitte seg med alt av ekstra kilo, du skal helst ikke se ut som om du har født et barn eller to liksom.

Anonymkode: 796ca...05c

Dette er som du sier mer vanlig ikke bare i arabisk kultur men Asia, Afrika sør Amerika ja.

Jobber i barnehage og de utenlandske mødrene som har fått søsken ser vi ikke de første månedene. Jeg har blitt fortalt at det er fordi de bare skal holde seg i ro, få besøk av slektninger som skal ta seg av alt annet så baby og mor får ro til tilknytning og slikt. Slektninger lager mat, henter søsken i barnehage, vasker klær og styrer og steller i hjemmet mens den nybakte mora bare skal ligge der og kose seg med ny baby ❤️ Det høres fint ut, men hadde nok ikke passet meg da jeg er altfor norsk til å kunnet slappe av med å la andre ta kontrollen over huset 😂

Anonymkode: 9c94c...0eb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det høres på mange måter veldig fint og "riktig" ut. Men hvordan behandles kvinner som av ulike årsaker ikke får barn i disse kulturene? 

Anonymkode: effc4...960

AnonymBruker
Skrevet

En mellomting hadde jo vært optimalt. 
Her i Norge så er graviditet «ikke en sykdom» og mor forventes å håndtere nattevåk, store blødninger, null søvn og såre brystvorter samtidig som hun holder huset i orden og varter opp besøk. 
Da vi ventet første barnet sa jeg tydelig i fra til familien at det var hyggelig dersom de hadde med seg noe å bite i når de kom på besøk etter fødsel, dersom de ønsket noe å spise mens de var her. Svigermor lo, og ingen hadde med noe bortsett fra min mor. Så da måtte vi koke kaffe og sørge for bevertning hver gang noen kom for å se babyen 🙄

I vår kultur er det alt for liten respekt for jobben med å bære fram, føde og amme barn. Mor skal være klar for jobb etter 7 måneder, samtidig som hun fortsatt nattammer og er utslitt som en gammel vaskeklut. 🙄

Anonymkode: 8128f...c1e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

En mellomting hadde jo vært optimalt. 
Her i Norge så er graviditet «ikke en sykdom» og mor forventes å håndtere nattevåk, store blødninger, null søvn og såre brystvorter samtidig som hun holder huset i orden og varter opp besøk. 
Da vi ventet første barnet sa jeg tydelig i fra til familien at det var hyggelig dersom de hadde med seg noe å bite i når de kom på besøk etter fødsel, dersom de ønsket noe å spise mens de var her. Svigermor lo, og ingen hadde med noe bortsett fra min mor. Så da måtte vi koke kaffe og sørge for bevertning hver gang noen kom for å se babyen 🙄

I vår kultur er det alt for liten respekt for jobben med å bære fram, føde og amme barn. Mor skal være klar for jobb etter 7 måneder, samtidig som hun fortsatt nattammer og er utslitt som en gammel vaskeklut. 🙄

Anonymkode: 8128f...c1e

Signerer denne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...