Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk sommerferie i går, og jeg var så sliten nå i juni at jeg bokstavelig talt holdt på å kaste opp. I dag kjenner jeg enda mer på en slitenhet jeg ikke har kjent på lenge. Det er sol og nydelig vær, men jeg klarer ikke å komme meg opp av sengen en gang. Er det andre lærere som føler på ekstrem slitenhet nå? Blir litt bekymret, men håper det fort blir bedre. 

Anonymkode: 1c780...aad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk noen dager på å roe ned og la kroppen komme i «vater». Tok meg noen dager, og føler meg bedre nå. 

Jeg har sett ER på nytt, men pleier å se Sex and the city vanligvis om sommeren. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere har jo hatt et vanvittig år da, skjønner godt du er sliten. Ta deg noen dager på å lande uten dårlig samvittighet:) Blir det ikke bedre med hvile ville jeg tatt en telefon med legen. Husk å spise og drikke godt:)

Anonymkode: 86c13...bdf

• Liker 2
Skrevet

Kjent på det samme. En merkelig blanding av tomhet, "kjærlighetssorg" og nærmest en slags depresjon. Hadde lyst i går til å bare ligge på sofaen og grine etter jobb, men det passet dårlig for samboer jobbet kveld og jeg og jentene (to i bhgalder) hadde besøk av svigermor. 

Svigermor er grei, men akkurat i går var det helt grusomt. Tror verken samboer eller svigermor klarer å sette seg inn i den følelsen av lærerutslitthet og tomhet. Tror de heller forventer energi og glede. Har jo tross alt "ferie" noen uker nå. 

Det har vært et sinnsykt år. I tillegg har jeg gitt fra meg en klasse. De har hatt mange utfordringer jeg egentlig hadde fått under kontroll de årene jeg har vært der. Men usikkerheten over at de får ny lærer i august gjorde at alt blomstret hele juni. Så det var en helt grusom måned. Sånt er det også få utenfor lærerværelset som klarer å sette seg inn i. 

I år skal mine barn få være noen uker i barnehagen i ferie. Er ganske tungt å innrømme for meg selv at det er det beste for de. Men det er det helt klart. Jeg har gitt så mye av meg selv nå dette året at jeg ikke er i stand til å aktivisere de fulle dager nå. Det hadde blitt alt for mye iPad. Da er det beste med korte dager i bhg og heller lange morgener og feriekos på ettermiddagen (og noen uker). Men jeg har jo så utrolig dårlig samvittighet for det og føler meg uglesett av alle. 😬 Har vært inne på tanken å få en sykemelding nå for utbrenthet eller lignende, bare for å ha en gyldig grunn til å komme meg noen uker. Men tror nok det skal bli med tanken. Gleder meg tross alt til neste skoleår, og har null planer om å måtte ta igjen ferie da. 

Dette ble langt... Men skjønner absolutt hva du mener, ts. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har vært et sinnsykt år for de fleste. Faktisk 1,5 år. Men i motsetning til lærerne, som totalt har 13 uker med ferie å komme seg på, så har andre i samfunnet 5 uker. Hvor sliten tror dere ikke de er?

Anonymkode: 2f35b...529

Gjest loveli
Skrevet (endret)
Marimba skrev (11 minutter siden):

Kjent på det samme. En merkelig blanding av tomhet, "kjærlighetssorg" og nærmest en slags depresjon. Hadde lyst i går til å bare ligge på sofaen og grine etter jobb, men det passet dårlig for samboer jobbet kveld og jeg og jentene (to i bhgalder) hadde besøk av svigermor. 

Svigermor er grei, men akkurat i går var det helt grusomt. Tror verken samboer eller svigermor klarer å sette seg inn i den følelsen av lærerutslitthet og tomhet. Tror de heller forventer energi og glede. Har jo tross alt "ferie" noen uker nå. 

Det har vært et sinnsykt år. I tillegg har jeg gitt fra meg en klasse. De har hatt mange utfordringer jeg egentlig hadde fått under kontroll de årene jeg har vært der. Men usikkerheten over at de får ny lærer i august gjorde at alt blomstret hele juni. Så det var en helt grusom måned. Sånt er det også få utenfor lærerværelset som klarer å sette seg inn i. 

I år skal mine barn få være noen uker i barnehagen i ferie. Er ganske tungt å innrømme for meg selv at det er det beste for de. Men det er det helt klart. Jeg har gitt så mye av meg selv nå dette året at jeg ikke er i stand til å aktivisere de fulle dager nå. Det hadde blitt alt for mye iPad. Da er det beste med korte dager i bhg og heller lange morgener og feriekos på ettermiddagen (og noen uker). Men jeg har jo så utrolig dårlig samvittighet for det og føler meg uglesett av alle. 😬 Har vært inne på tanken å få en sykemelding nå for utbrenthet eller lignende, bare for å ha en gyldig grunn til å komme meg noen uker. Men tror nok det skal bli med tanken. Gleder meg tross alt til neste skoleår, og har null planer om å måtte ta igjen ferie da. 

Skjønner deg så altfor godt!

Men! En positiv ting nå for alle lærere er at dere blir prioritert i vaksinekøen!! 🤗🤗🤗🤗🤗

Du vet, det å bli prioritert sist er også en prioritet! 🤣

Jeg synes det er skammelig at ikke lærere har fått mer skryt for jobben de har gjort det siste året. Og fått ekstraordinært betalt. Dere har ikke "bare gjort jobben deres", dere har stått på som helter! Jeg har lyst til å slenge med noen klappe-emojies, men den emojien er nå forbundet med så mye negativt at det skal jeg ikke gjøre.

Men jeg kan si takk for jobben dere har gjort. Lærere i skolen har hatt et vanvittig tøft år!

Endret av loveli
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har vært et sinnsykt år for de fleste. Faktisk 1,5 år. Men i motsetning til lærerne, som totalt har 13 uker med ferie å komme seg på, så har andre i samfunnet 5 uker. Hvor sliten tror dere ikke de er?

Og vi skal ikke få lov til å sette ord på følelsene etter dette året for vår yrkesgruppe, som faktisk har vært den yrkesgruppen med mest omveltninger, flest nærkontakter og minst smittevern, uten at andre skal komme med en implisitt "skjerp deg" holdning? 

• Liker 6
Skrevet
loveli skrev (1 minutt siden):

Skjønner deg så altfor godt!

Men! En positiv ting nå for alle lærere er at dere blir prioritert i vaksinekøen!! 🤗🤗🤗🤗🤗

Du vet, det å bli prioritert sist er også en prioritet! 

Jeg synes det er skammelig at ikke lærere har fått mer skryt for jobben de har gjort det siste året. Og fått ekstraordinært betalt. Dere har ikke "bare gjort jobben deres", dere har stått på som helter! Jeg har lyst til å slenge med noen klappe-emojies, men den emojien er nå forbundet med så mye negativt at det skal jeg ikke gjøre.

Men jeg kan si takk for jobben dere har gjort. Lærere i skolen har hatt et vanvittig tøft år!

😍

Gjest loveli
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva jobber du med?

De fleste jeg kjenner har ikke hatt et spesielt tøft år.

Men skolelærere og helsearbeidere har virkelig slitt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor i alle dager får du 13 uker fra??

Er du klar over at høst-, jule-, vinter- og påske'ferie' ikke er ferie for de fleste lærere? Da retter man prøver, lager undervisningsopplegg, får unna papirarbeid osv osv. Sommerens uker er avspasering og ferieavvikling. Er man så uheldig å bli syk under avspaseringen, så får man heller ikke det igjen. Det er kun i juli, som er fellesferien, man kan få igjen ved sykdom.

Anonymkode: d1fb3...c2c

• Liker 4
Skrevet

Det et vel helt naturlig. Nå kan du endelig senke skuldrene og da kjenner du hvor sliten du faktisk er! Prøv å slapp av og ta vare på deg selv ei stund nå, så håper jeg du kan nyte resten av sommeren med mer krefter. 
Godt jobba! 🌹

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk sommerferie i går, og jeg var så sliten nå i juni at jeg bokstavelig talt holdt på å kaste opp. I dag kjenner jeg enda mer på en slitenhet jeg ikke har kjent på lenge. Det er sol og nydelig vær, men jeg klarer ikke å komme meg opp av sengen en gang. Er det andre lærere som føler på ekstrem slitenhet nå? Blir litt bekymret, men håper det fort blir bedre. 

Anonymkode: 1c780...aad

Jeg er lærer, og jeg kjenner meg veldig igjen. Heldigvis for meg har jeg ikke barn ennå, så jeg kan faktisk bli liggende i sengen til langt på dag og så kreke meg ut på verandaen for å ligge der med en bok resten av dagen.

Jeg har vært gjennomutslitt over så lang tid nå, både fysisk av å konstant være på vakt for å prøve å holde litt avstand til alle nærkontaktene mine, og psykisk av å hele tiden tenke at det passer veldig dårlig å enten bli syk selv eller dra med smitte inn i skolen. Det ville jo kunne påvirket den viktige prøven/tentamensretting/prøvemuntlig/muntlig eksamen/standpunkt/avslutninger etc. Også sliten av å føle at jeg utsetter mine nærmeste for alle de ufrivillige jobbnærkontaktene mine når resten av samfunnet får beskjed om å begrense seg til 2/5/10 og jeg har over 100. Jeg er også fortsatt relativt ny som lærer, så så godt som alle kvelder, helger og ferier går til en eller annen form for jobbing, så det er først nå jeg lar meg selv hente meg inn igjen. Var, som deg, mer sliten de neste feriedagene enn de første, nesten som om slitenheten først kom skikkelig frem når jeg ga meg selv tillatelse til å slappe av.

Håper og tror du får hentet deg inn igjen. Gi deg selv tid, og ikke ha dårlig samvittighet for det. Vi håper alle sammen at neste år blir bedre!

❤️

Anonymkode: 2f289...265

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Marimba skrev (3 timer siden):

Lever ungene i bhg med god samvittighet du, da blir de aktivisert og får vært med vennene sine ☺️
Jeg er sykepleier og jobber natt, har mye fri innimellom, men leverer minste i bhg for det. Jeg trenger de dagene på å hente meg inn, og han har godt av å være sosial og i aktivitet. Bryr meg midt i bakdøren hva andre tenker om det, de vet ikke alt jeg ofrer ved å jobbe natt. Slik er det for dere lærere og, ingen vet hva dere faktisk står i året rundt. Vær snill mot deg selv og plei deg selv, da får hele familien det bedre og☺️☀️

Anonymkode: cc678...3b4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en tidligere lærer som så mine eks-kolleger ta ferie for ei uke siden. Læreryrket er emosjonelt utmattende og jeg er langt mindre sliten med arbeidstid 8-1530 og vanlige ferier enn jeg var med bunden/ubunden tid i skoleverket. Sjefen har gitt streng beskjed om at jobbtelefonen ikke skal besvares utenom arbeidstid.

Anonymkode: 42433...72e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...