Gå til innhold

Baby på 5 uker sliter med luft og trykker mye. Kan han få sviskemos?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller er det for eldre babyer? Har prøvd malt i alle flasker og syns ikke det funker. Har prøvd sensilac, hipp og vanlig nan og opplever ingen endring. Har og prøvd miniformdråper.. 

men så noen foreslå sviskemos, men usikker på om han er for liten? Isåfall hvor mye og hvordan skal han få dette?

Anonymkode: 76978...ae6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han er altfor liten! Hør med HS. 

Anonymkode: b58b6...473

• Liker 7
Skrevet

Ikke lek forsker nå :) Hør med helsestasjonen før du gjør noe alvorlig dumt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke malt har du prøvd? Prøvd nan sensilac?

Sviskemos er fra 4 mnd..

Anonymkode: 6f4e5...f73

AnonymBruker
Skrevet

Om baby bare er 5 uker så har du ikke testet ut de 3(!) erstatningene lenge nok. Du må gi hver erstatning minst 14 dager for å se ordentlig om den fungerer for ditt barn.

Og en baby på 5 uker skal selvsagt ikke ha sviskemos. 

Og! For mye malt gir også luftsmerter.

Anonymkode: a1080...8b0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan du ikke det

Anonymkode: 3a576...3a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi ga sviskesaft. 

Skjønner ikke hvorfor det skal være skadelig.

Anonymkode: b54a6...d5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi ga sviskesaft. 

Skjønner ikke hvorfor det skal være skadelig.

Anonymkode: b54a6...d5f

Fordi blandt annet nyrer er ikke ferdig utviklet.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Men du kan prøve Collett, sammen med minifom. Det var det eneste som funket for oss av alle merker, og med funker mener jeg sånn....30%-40% reduksjon av luft. 

Anonymkode: 84a38...ea4

AnonymBruker
Skrevet

Ammer du? 

Babyen sluttet å ha luktproblemer etter at jeg kuttet ut alt av løktyper. Enig i at sviskemos er for tidlig.

Anonymkode: 540e2...32e

AnonymBruker
Skrevet

Massér mage og korsrygg, gjerne med babyolje. Vær nøye med raping etter mat og vær forsiktig med hva du spiser dersom du ammer. Sønnen vår gjorde det samme, var såkalte startproblemer som gav seg etter hvert. 

Fikk et tips av helsesøster som jeg først syntes hørtes forferdelig ut, men som jeg til slutt måtte teste siden barnet sleit veldig en kveld. Rådet var å ta gummihanske på hånden og dytte forsiktig helt ytterst i endetarmen med lillefingeren. Jeg tror jeg trykket to ganger så bæsjet han masse🙈 Jeg gjorde det bare dene ene gangen for etter det gav det seg. 

Anonymkode: 59b50...187

AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt å massere og hjelpe baby litt?:) Vår er 10 uker og han har slitt litt, rett og slett fordi tarmsystemet er så uferdig når de kommer- og vi fant ut at en del massasje, "sykle" med bena hver gang han presser og/eller vi skifter bleie og at vi tar goood tid på mating med mange rapepauser er det aller beste og at å kave med malt og stress og bytte ulike merker mme bare gjorde det verre. Her går det i Nan og masse deilig massasje, vi bader gjerne også hvis/når vi vet at han har litt vondt i magen - det hjelper også, ofte bæsjer han rett etter bad:)

Anonymkode: 32a05...01f

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Fordi blandt annet nyrer er ikke ferdig utviklet.

Det er vel helst fordi tarmen er umoden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eller er det for eldre babyer? Har prøvd malt i alle flasker og syns ikke det funker. Har prøvd sensilac, hipp og vanlig nan og opplever ingen endring. Har og prøvd miniformdråper.. 

men så noen foreslå sviskemos, men usikker på om han er for liten? Isåfall hvor mye og hvordan skal han få dette?

Anonymkode: 76978...ae6

Hvor lenge har luftsmertene vart?

Min har hatt det av og på siden starten ( er snart 10 uker). Er de konstante eller kommer og går? 

Jeg opplever at når man øker matmengden kommer det alltid en reaksjon. De har så umodent tarmsystem at de reagerer mye på små endringer, og hele tiden må de bli vandt med stadig større mengder. Noen iallefall, har lest mye om det. 

Mater du hyppig eller store porsjoner? Jeg opplever at 8 matøkter fordelt ut på hver tredje time gir en harmonisk baby. Bryter jeg dette og mater to økter i en blir det krøll. Da får han vondt med en gang.

Bruker en dråpe malt i flasken hver natt ca i 4 tiden.

Jevn mating, kontrollerte mengder.

Men jeg mater med flaske da. Hvis du ammer er det mulig du kan se på hva du spiser? Kanskje du spiser noe som medfører luftsmerter. Kål? Løk? Mye kaffe?

Ellers synes jeg varme bad hjelper. Da slipper min ut en del promp. Og sette han i sittestilling med ryggen mot magen, så han hviler bakhodet på brystet. Løfter beina litt opp, da får han også ut mye luft 

Bare slenger ut noen tips her som har fungert for meg. Det er frustrerende når det står på! 

Anonymkode: 8ba56...260

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har du forsøkt å massere og hjelpe baby litt?:) Vår er 10 uker og han har slitt litt, rett og slett fordi tarmsystemet er så uferdig når de kommer- og vi fant ut at en del massasje, "sykle" med bena hver gang han presser og/eller vi skifter bleie og at vi tar goood tid på mating med mange rapepauser er det aller beste og at å kave med malt og stress og bytte ulike merker mme bare gjorde det verre. Her går det i Nan og masse deilig massasje, vi bader gjerne også hvis/når vi vet at han har litt vondt i magen - det hjelper også, ofte bæsjer han rett etter bad:)

Anonymkode: 32a05...01f

Akkurat som jeg gjør! Bruke lang tid på mating er helt essensielt! Jeg raper han for hver 20 ml og tar lange pauser. Man må jo være tålmodig da, men sååå verdt det. Slipper å se baby ha det vondt. ❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noe av det viktigste, som mange her nevner, er å sørge for at babyen raper flere ganger underveis i måltidet. Det er spesielt viktig for de som får flaske siden de sluker mer luft ved flaskebruk. Mange "slurver" med raping og gir fort opp og slår seg til ro med at "h*n raper ikke". Raping kan ta tid men er SÅ viktig for at babyen skal få i seg nok mat og ikke være "mett" pga luft i systemet, og selvsagt for å slippe luftproblemer.

Kontakt helsestasjonen, så får du veiledning og gode råd!

Anonymkode: fc266...785

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Kenelz skrev (1 time siden):

Ikke lek forsker nå :) Hør med helsestasjonen før du gjør noe alvorlig dumt. 

Helsestasjon foreslår 1 dråpe malt i en av  flaskene per dag. Og viser øvelser for å få ut promp. Ammer man er det kostholdet de ber deg se på. Bare en enkel ting som kaffe kan gi baby luftsmerter. Og løk,selv i små mengder. Til og med sjokolade. Finnes lange lister på nett.

Fungerer ikke dette og baby har store smerter er det naturlig med legebesøk. 

Men dessverre er det sånn babyer er, de får vondt i magen. Det er helt naturlig og man må bare stå i de gråtetoktene og hjelpe baby. Massere og bære. Går jo som regel alltid over. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noe av det viktigste, som mange her nevner, er å sørge for at babyen raper flere ganger underveis i måltidet. Det er spesielt viktig for de som får flaske siden de sluker mer luft ved flaskebruk. Mange "slurver" med raping og gir fort opp og slår seg til ro med at "h*n raper ikke". Raping kan ta tid men er SÅ viktig for at babyen skal få i seg nok mat og ikke være "mett" pga luft i systemet, og selvsagt for å slippe luftproblemer.

Kontakt helsestasjonen, så får du veiledning og gode råd!

Anonymkode: fc266...785

Ja det tar lang lang tid å få ut rap. Har sett mødre slenge de over skulderen rett etter inntak og bruker 1 min før de sier nei, ikke noe rap. Tar jo tid før magen produserer den rapen. Jeg må gå rundt med min baby i flere minutter per 20 ml, da kommer som regel en stor rap og en mindre. Når man da skal ha ned 100 -120 ml er der klart dette tar tid. Jeg mater 8 ganger og bruker vel bortimot en time omtrent på hver matøkt.  Men gjør det til noe hyggelig og en kosestund.  Slipper både gulp og magevondt med å bruke så god tid. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig med magevondt på babyer, det er slitsomt for en liten kropp og lære seg å innta føde. Pass på at du ikke prøver ut for mye nye typer mat eller tilskudd på en gang, da får jo bare tarmene nye ting å forholde seg til før de rekker å vende seg til noe. Sviskemos er som sagt altfor tidlig. Gi det litt tid, det er jo bare en veldig liten fersk baby enda.

Passer du på at du gir flaske riktig og ikke for fort? Det kan også hjelpe på luft.https://ammehjelpen.no/langsom-flaskemating/

Anonymkode: 88168...f30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke ukoordinert fordøyelse da? Vanlig men kan virke skremmende. https://aboutkidsgi.org/lower-gi/childhood-defecation-disorders/infant-dyschezia/

Det med matvarer er gammel overtro og conformation bias, det er bare melkeprotein (og soya) som har forskningsmessig belegg.

Mange får høre at de ikke må spise for eksempel kål, løk, jordbær, reker eller drikke brus mens de ammer. Men forskning har ikke vist noen sammenheng mellom disse matvarene og luft i magen hos barnet (5). https://ammehjelpen.no/mat-og-drikke/

Anonymkode: 2292e...dd7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...