Gå til innhold

Dette provoserte meg - Snev av rasistisk i dine øyne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

I går var jeg innom senteret en tur, parkerte nærmest hovedinngangen og ble sittende en stund i bilen når jeg kom ut igjen fordi jeg skulle ta en telefon før jeg begynte å kjøre hjemover. Da ble jeg vitne til en gjeng bestående av gutter og jenter i 16-18 års alderen alle av utenlandsk opprinnelse, stå og le, peke og gjøre grimaser etter en gammel norsk mann som går forbi dem. Jeg ble så forbanna sint, ville tute og vise fingeren til dem. Jeg ser ikke på meg selv som rasist, men jeg er skeptisk til innvandrere. Men jeg kjente oppriktig at jeg ble ekstra forbanna fordi de ikke var etnisk norske, det var veldig fristende å ta den '' dra dere hjem igjen hvor dere kom fra '', og det er jo selvfølgelig ikke greit å si. 

Anonymkode: a36c7...a79

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oppførselen til ungdommene er jo lavmål uansett hvor de kom fra... 

Anonymkode: a380b...a9c

• Liker 37
Skrevet

Høres ut som du har noen rasistiske holdninger. Det hadde vel vært like ille om de var norske? Slik oppførsel er jo uakseptabel uansett etnisitet.

• Liker 23
Gjest Marte79
Skrevet

Vi må bare bli vant til det: andre kulturer = annen oppførsel. Sånn blir det dessverre overalt.

AnonymBruker
Skrevet
Gjenferdet skrev (3 minutter siden):

Høres ut som du har noen rasistiske holdninger. Det hadde vel vært like ille om de var norske? Slik oppførsel er jo uakseptabel uansett etnisitet.

Norske oppfører seg ikke slik. De har bedre ting å gjøre på. Slikt blir sett på som flaut hvis du er norsk. 

Anonymkode: f53db...fef

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Føler akkurat det samme. Ungdommer kan oppføre seg dårlig og ufordragelig uansett hvor de kommer fra, men Jeg syntes at ungdom av ikke vestlig opprinnelse ofte er hakket værre enn ungdom som er oppvokst med vestlige verdier. Barn lærer av sine foreldre og når foreldre fra enkelte land er dårlig på å ta vare på og oppdra ungene sine så blir det dessverre sånn. Hvis jeg er en rasist for å mene det, så Javel da får jeg være det.

Anonymkode: da81a...19e

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Norske oppfører seg ikke slik. De har bedre ting å gjøre på. Slikt blir sett på som flaut hvis du er norsk. 

Anonymkode: f53db...fef

Det er ikke bare utlendinger som har bedriten oppførsel mot andre. Ikke alle norske er så uskyldige de heller. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett norske mobbe andre og etterligne andre. Ikke greit uansett hvem det er. Jeg er av utenlandsk opprinnelse og kritisk til masseinnvandring forresten.

Anonymkode: f2e50...a55

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Marte79 skrev (8 minutter siden):

Vi må bare bli vant til det: andre kulturer = annen oppførsel. Sånn blir det dessverre overalt.

Ja, de har nok dessverre vært for lenge i Norge. Der gjenger som henger utenfor kjøpesenteret og ler av eldre, med mer, ikke blir slått ned på. I motsetning til de fleste andre kulturer, som respekterer de eldste. 

Anonymkode: 10a5f...13f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette har du diktet opp.

Anonymkode: 46fc0...686

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette har du diktet opp.

Anonymkode: 46fc0...686

Nei, det har jeg slettes ikke. Jeg er fullstendig klar over at innlegget kan virke veldig provoserende for enkelte og at jeg tråkker noen på tærne, ærlig sak det.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er sånn samfunnet blir når det ikke stilles krav til innvandrere, de lever i parallelsamfunn der de blir opplært i at nordmenn er poteter og norske jenter er horer.

De rotter seg alltid sammen i gjenger og det har kanskje med stammementaliteten å gjøre, hvis fem etniske norske banker opp en med innvandrerbakgrunn så blir det automatisk sett på som rasistisk motivert men hvis fem "gutter som ikke drikker" voldtar en etnisk norsk jentunge så er det p.g.a. for lite fritidsklubber og guttene må beskyttes.

Nå er det nok og folket må innse at all innvandring fra ikke-vestlige land må opphøre, vi kan ikke ta inn flere før de som allerede er her er 100% integrert og godtar at norske lover og den norske kulturen kommer før deres egen religion og kultur.

Vi må heller ikke ta inn folk som ikke har et annet statsborgerskap siden det gjør det umulig å sende de ut igjen hvis de begår kriminalitet, får håpe at det blir fred i Syria og de andre landene snart sånn at hjemsendingen av flyktninger kan starte før de gror fast helt.    

Anonymkode: 880a7...770

• Liker 14
Skrevet

Det er sånn samfunnet blir når det ikke stilles krav til innvandrere, de lever i parallelsamfunn der de blir opplært i at nordmenn er poteter og norske jenter er horer.

De rotter seg alltid sammen i gjenger og det har kanskje med stammementaliteten å gjøre, hvis fem etniske norske banker opp en med innvandrerbakgrunn så blir det automatisk sett på som rasistisk motivert men hvis fem "gutter som ikke drikker" voldtar en etnisk norsk jentunge så er det p.g.a. for lite fritidsklubber og guttene må beskyttes.

Nå er det nok og folket må innse at all innvandring fra ikke-vestlige land må opphøre, vi kan ikke ta inn flere før de som allerede er her er 100% integrert og godtar at norske lover og den norske kulturen kommer før deres egen religion og kultur.

Vi må heller ikke ta inn folk som ikke har et annet statsborgerskap siden det gjør det umulig å sende de ut igjen hvis de begår kriminalitet, får håpe at det blir fred i Syria og de andre landene snart sånn at hjemsendingen av flyktninger kan starte før de gror fast helt.    

Anonymkode: 880a7...770

Vi er et av verdens beste, rikeste og mest ressurssterke land. Hvis ikke vi kan ta imot flyktninger, hvem kan da? Det er få andre land som har muligheten til å gi disse menneskene et bedre utgangspunkt enn det vi har her.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres mer ut som det var disse ungdommene som var rasistiske- mot den gamle norske mannen.

Er mye mer vanlig med rasisme blant innvandrere enn blant etnisk norske. Se på statistikken over voldtekter hvor rasistiske innvandrere, hovedsaklig muslimske menn, er overrepresentert og bevisst velger etnisk norske kvinner som ofre. Det er mye verre enn rasismen innvandrere opplever fra nordmenn - som feks kan være stygge blikk på bussen….

Anonymkode: 6d25d...135

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig innvandrere fra ikke-vestlige land er lært opp til å respektere voksne/eldre fra egen kultur, men jeg har blitt kalt både hore, motherfucker, idiot, bitch og «jævla rasist» når jeg har forsøkt å få innvandrerbarn som er 30 år yngre enn meg til å slutte med noe, enten det er hærverk eller å plage andre barn. Etnisk norske barn kan også bli sinte hvis jeg snakker til dem, men jeg har aldri opplevd å bli snakket til på den måten av dem. Undrer meg av og til over om foreldre er klare over hvor ufyselig stygg ordbruk barna deres har. 

Når det gjelder det konkrete tilfellet med den eldre mannen, tror jeg egentlig det er tilfeldig at det var utenlandske barn som var involvert. Norske barn flest er jo ikke nødvendigvis heller så respektfulle mot eldre.

Anonymkode: e8478...49d

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er mulig innvandrere fra ikke-vestlige land er lært opp til å respektere voksne/eldre fra egen kultur, men jeg har blitt kalt både hore, motherfucker, idiot, bitch og «jævla rasist» når jeg har forsøkt å få innvandrerbarn som er 30 år yngre enn meg til å slutte med noe, enten det er hærverk eller å plage andre barn. Etnisk norske barn kan også bli sinte hvis jeg snakker til dem, men jeg har aldri opplevd å bli snakket til på den måten av dem. Undrer meg av og til over om foreldre er klare over hvor ufyselig stygg ordbruk barna deres har. 

Når det gjelder det konkrete tilfellet med den eldre mannen, tror jeg egentlig det er tilfeldig at det var utenlandske barn som var involvert. Norske barn flest er jo ikke nødvendigvis heller så respektfulle mot eldre.

Anonymkode: e8478...49d

Jeg synes barn generelt, uavhengig av etnisitet har blitt mye frekkere og større i kjeften enn før. Jeg er helt sjokkert over utviklingen bare det siste 10 året. Språkbruk barn og unge har nå eksisterte mer eller mindre ikke før. Selvfølgelig, det var alltid noen som ikke kunne oppføre seg, men ikke i den grad som nå. Folk har blitt ekstremt verbalt stygge. Jeg tror sosiale medier har mye av skylden.

Endret av Gjenferdet
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

De er et annet folkeslag enn oss og det kjenner de nok på selv. Her tar vi i mot og inkluderer, så gjensidig respekt er det minste vi kan forlange. Jeg er skeptisk til innvandrere selv, tenker ofte på Martine saken og Elin Krantz saken 

Anonymkode: 804ae...ebb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men jeg kjente oppriktig at jeg ble ekstra forbanna fordi de ikke var etnisk norske, det var veldig fristende å ta den '' dra dere hjem igjen hvor dere kom fra '', og det er jo selvfølgelig ikke greit å si. 

Med tanke på oppførselen deres vil jeg si at det hadde, i teorien, vært innafor å be de dra tilbake der de kom fra. Men jeg tror ikke det ville vært så smart. Hvis jeg hadde flyttet til et annet land, opptrådt respektløst overfor de innfødde, hadde det vært helt innafor å be meg dra hjem. 

Anonymkode: d28ca...d27

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Anonymkode: f53db...

Jeg forsvarer ikke folk med slik oppførsel som TS beskriver. Men du tar så feil når du sier at norske ikke oppfører seg slik. Mine mobbere var utelukkende norske gutter.

Anonymkode: ce2a0...d88

• Liker 2
Skrevet

Slik oppførsel er ikke greit uansett etnisitet og eventuell religion. Men du vet ingenting om foranledningen.

Her i byen så har vi en eldre mann som tidvis går å skriker om at "Guds hvite soldater skal slå ned de jævla..." Bla bla bla. Og han var ennå verre når jeg var yngre, da sto han å skreik at han ville drepe mødrene til de av utenlandsk opprinnelse, at de fortjente å bli slått og mishandlet osv, skikkelig ille. At ingen slo den dritten ned er for meg uforståelig, det er selvkontroll det.

Så ja uakseptabel oppførsel av ungdommene men man vet ingenting om foranledningen til dette. Og hvis det beste du tenkte på å si var "Dra dere hjem der dere kommer fra" så er det rasistisk ja. Lavmåls egentlig. Det finnes nok av kraftuttrykk som ikke går på kjønn og etnisitet.

Min erfaring med ungdommer generelt sett er at de er veldig hyggelige og greie i dag, hjelpsomme og høflige. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...