AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #1 Skrevet 24. juni 2021 Min far vil sannsynligvis få mange hundre tusen i arv, og han ønsker å si fra seg det slik at arven går til meg og min søster. Han ønsker å gjøre det fordi han drukner i gjeld, og om han tar imot arven, vil alt gå til kreditorer. Han foreslår å gi både meg og min søster en del av arven (1/4 delt på to), så vil han at vi overfører resten til han. Er dette lovlig? Anonymkode: e09f4...1e5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #3 Skrevet 24. juni 2021 Han vil at dere skal arve i stedet for ham, også gi ham halvparten av arven tilbake fra deres konto, slik at kreditorene hans ikke finner ut at han arvet. Neida, dette gjør deg ikke medskyldig i økonomisk kriminalitet. Ikke i det hele tatt. Han kan si fra seg arven, men å avtale at din søster og du begge skal arve 2/4 og deretter gi ham 1/4 på hver, det er ikke noe han kan kreve. Når dere arver, så arver dere. Om dere arver og vil gi ham penger, så kan dere det, men større summer som dere tar ut og gir ham kontant for å unndra skatt/kreditt? Ikke lov. Anonymkode: ef245...59a 9
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #4 Skrevet 24. juni 2021 Da må jo isåfall dette gjøres før personen dør! Anonymkode: 693c3...fa0
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #5 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min far vil sannsynligvis få mange hundre tusen i arv, og han ønsker å si fra seg det slik at arven går til meg og min søster. Han ønsker å gjøre det fordi han drukner i gjeld, og om han tar imot arven, vil alt gå til kreditorer. Han foreslår å gi både meg og min søster en del av arven (1/4 delt på to), så vil han at vi overfører resten til han. Er dette lovlig? Anonymkode: e09f4...1e5 Hvorfor vil han ikke heller betale gjelden sin? Men, ja, det ser ut som faren deres kan gi avkall på arv: https://www.familierettsadvokater.no/arv/avkall-pa-arv/ Anonymkode: 40664...ed0
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #6 Skrevet 24. juni 2021 Høres smart ut! Gi han halvdelen kontant over tid. Det finner ingen ut av 👍 Anonymkode: 3f3df...a14
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #7 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han vil at dere skal arve i stedet for ham, også gi ham halvparten av arven tilbake fra deres konto, slik at kreditorene hans ikke finner ut at han arvet. Neida, dette gjør deg ikke medskyldig i økonomisk kriminalitet. Ikke i det hele tatt. Han kan si fra seg arven, men å avtale at din søster og du begge skal arve 2/4 og deretter gi ham 1/4 på hver, det er ikke noe han kan kreve. Når dere arver, så arver dere. Om dere arver og vil gi ham penger, så kan dere det, men større summer som dere tar ut og gir ham kontant for å unndra skatt/kreditt? Ikke lov. Anonymkode: ef245...59a er ikke dette lov? man kan da frasi seg arv, så arver vel neste i rekken, og det må vel ikke sies i fra på forhånd? Anonymkode: 0882b...ed0
ekkoet Skrevet 24. juni 2021 #8 Skrevet 24. juni 2021 (endret) Jeg er ikke jurist. Spørsmål nr 1 er om kreditorene kan "kreve" at han skal arve, det se det ikke ut til at de kan gitt feks denne: https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/avkall-pa-arv-pga-gjeld/ Da vil dere få arven. Om dere forsørger deres far fra disse arvepengene finner nok ingen ut av og jeg kan ikke skjønne hvordan noen skal kunne anmelde dere for noe her. Det kan jo dog argumenteres at man her omgår systemet med et smutthull (dere snyter kreditorene for pengene) og slik er ikke dette helt moralsk riktig, men ulovlig kan jeg ikke se at det skal være med mindre dere står frem og tilstår hensikten og gjennomføringen (og kanskje ikke engang da). Endret 24. juni 2021 av ekkoet
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #9 Skrevet 24. juni 2021 Han kan gjøre dette. Kun under gjeldsordning går det ikke, da avkall på arv da blir sett på som uetisk. Anonymkode: 0a2f3...34c
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #10 Skrevet 24. juni 2021 Arvelater kan også gjøre arven beslagsfri, om dette er en mulighet hos dere. Da kan ikke kreditorer røre pengene, da det ikke er arvelater som skylder noe, og står fritt til å gjøre som en vil med egne midler. Anonymkode: 0a2f3...34c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå