Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos gynekolog forrige uke for å få råd og undersøkelse angående muligheten for graviditet. Fikk en undersøkelse fordi det har vært sannsynlig at det kan ta lang tid for min del å bli gravid, så jeg ville sjekke hvordan ting sto til nå når vi har startet prøvingen.

Gynekologen sa at alt så fint ut.

Syklusen min har vært litt ustabil i det siste, så jeg fant ut at jeg skulle ta en ny test i dag (3 uker etter jeg skulle hatt siste mens).
Tok en strimmeltest i morges, og en rundt lunsj - begge var positive.

Siste mensdag var 5. mai, noe som visstnok betyr at jeg var i uke 6 da jeg var hos gynekologen...
Er det helt ulogisk å tenke at gynekologen burde sett noe? Nå var det riktignok eggstokkene som ble fokusert mest på, men jeg begynner å tenke på om det kan være noe galt siden jeg visstnok skulle vært 6 uker på vei når jeg var der.

Forrige test mener jeg for øvrig at jeg tok for 2-4 uker siden, og at denne var negativ. Tenker å kjøpe en test med ukesindikator i dag, slik at jeg kan ta den i morgen, men blir litt stressa her jeg sitter 😳

Anonymkode: 46511...5c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på hvordan undersøkelse som ble gjort. Om det ble tatt ultralyd av livmor burde det være synlig for eksempel. Du burde ringe og spørre gynekologen. Gynekologen vet jo hva som ble undersøkt og det er nok bedre enn å spørre h*n enn at vi her bare gjetter :)

Anonymkode: 2a831...65f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Innvendig ultralyd. Ja, kan prøve å ringe i morgen :)

Skrevet

Hvis ikke gynekologen så nøye i livmoren så er det ikke så rart at graviditeten ikke vistes, tenker jeg. I uke 6 er det evnt. fosteranlegg/plommesekk som kan vises, men jeg tror ikke det er så lett å se hvis man ikke ser etter det. Så hvis du sier det var eggstokkene hun fokuserte mest på, så er det nok ikke så rart at det ikke ble oppdaget.

Gratulerer med positiv test da! :smilyblomst: Så utrolig deilig når du fryktet lang prøvetid! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Amatariel skrev (2 minutter siden):

Hvis ikke gynekologen så nøye i livmoren så er det ikke så rart at graviditeten ikke vistes, tenker jeg. I uke 6 er det evnt. fosteranlegg/plommesekk som kan vises, men jeg tror ikke det er så lett å se hvis man ikke ser etter det. Så hvis du sier det var eggstokkene hun fokuserte mest på, så er det nok ikke så rart at det ikke ble oppdaget.

Gratulerer med positiv test da! :smilyblomst: Så utrolig deilig når du fryktet lang prøvetid! 

Ikke sant, det var litt sånn jeg tenkte, men ble også usikker siden jeg fikk negativ test for ei stund siden. Det var derfor jeg dristet meg til å ta en til noen timer senere, antar at det er riktig når jeg har fått 2 positive nå 😄 Har også hatt "rare" menssmerter de siste dagene, derfor jeg tenkte at jeg bare måtte teste. Det kan jo forresten kanskje være at syklusen var helt på avveie, og at eggløsningen har vært senere, sånn at jeg ikke er så langt på vei som terminkalkulatoren påstår. Skal få tak i en test med ukesindikator senere!

Tusen takk! Absolutt, jeg forberedte meg på at det kom til å ta minst 1 år, men det gikk mye fortere! 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skal få tak i en test med ukesindikator senere!

Ja det vil i alle fall hjelpe litt slik at du kan se for deg hvor du er i løypa.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ha hatt eggløsning senere enn antatt? Jeg har relativt sen eggløsning, rundt CD22-23. Vet ikke hvor mye forskjell det utgjør, men jeg var på ultralyd i uke 6+3 eller noe sånt og ultralydaparatet hadde såvidt passert kjønnsåpningen når vi så plommesekken med en mørk klatt og et hjerte som banket. Syns det er merkelig at de ikke så noe, man ser jo over livmor også ved titt oppi der... 

Anonymkode: 5f321...251

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du ha hatt eggløsning senere enn antatt? Jeg har relativt sen eggløsning, rundt CD22-23. Vet ikke hvor mye forskjell det utgjør, men jeg var på ultralyd i uke 6+3 eller noe sånt og ultralydaparatet hadde såvidt passert kjønnsåpningen når vi så plommesekken med en mørk klatt og et hjerte som banket. Syns det er merkelig at de ikke så noe, man ser jo over livmor også ved titt oppi der... 

Anonymkode: 5f321...251

Det kan godt hende. Det er akkurat det jeg mistenker, siden jeg tok en test for ei stund siden også (som var negativ). Jeg hadde egentlig tenkt å gå til innkjøp av eggløsningstester for å se når jeg egentlig har eggløsning, da jeg sjeldent har visst når den har vært. Før jeg hadde sist mens hoppet også kroppen over en mens, så regner med ting har gått litt i kluss i det siste.

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat tatt clearblue sin test, som viser "Gravid" og "2-3", noe som skal bety at jeg er 4-5 uker på vei nå 😄

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Har akkurat tatt clearblue sin test, som viser "Gravid" og "2-3", noe som skal bety at jeg er 4-5 uker på vei nå 😄

Så bra! Det er jo et veldig fint resultat å få, for da vet du faktisk lengden. 3+ er jo vanskelig, for det kan være alt over 5 uker 😆

AnonymBruker
Skrevet
Amatariel skrev (49 minutter siden):

Så bra! Det er jo et veldig fint resultat å få, for da vet du faktisk lengden. 3+ er jo vanskelig, for det kan være alt over 5 uker 😆

Ja, jeg så det 😅

Jeg leste litt på utviklinga fra uke 3-6 i sted, og så at det er ganske mange mm forskjell på størrelsen imellom disse ukene. Så har slått meg til ro med at gynekologen mest sannsynlig ikke så noe. Derfor er jeg også litt glad for at testen ikke viste 3+, om gynekologen virkelig burde ha sett noe. Jeg mener han sa noe om at slimhimmen var medium tykk eller noe sånt, men det er alt han sa angående livmora 😅

Skrevet

Ja jeg tenker at du absolutt kan slå deg til ro. Om èn uke kan du ta ny digital test og da bør den vise 3+ og da vil du vite at hcg øker normalt :) Så kan du evnt. vurdere tidlig ultralyd om noen uker om du er veldig spent.

AnonymBruker
Skrevet
Amatariel skrev (1 time siden):

Ja jeg tenker at du absolutt kan slå deg til ro. Om èn uke kan du ta ny digital test og da bør den vise 3+ og da vil du vite at hcg øker normalt :) Så kan du evnt. vurdere tidlig ultralyd om noen uker om du er veldig spent.

Ikke sant :) Skal sjekke om jeg kan få en legetime før ferien også :)

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg akkurat mista 😢

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Tror jeg akkurat mista 😢

Blør du? :troest:

AnonymBruker
Skrevet
Matrosen skrev (1 time siden):

❤️

♥️

Amatariel skrev (1 time siden):

Blør du? :troest:

Ja... Det har ikke kommet mengder blod etterpå (har riktignok bare gått to timer), men litt som om jeg får mensen. Jeg kjente en følelse av at det rant. Løp på do, og da kom det først noe blod, deretter en liten og en stor blodklump. Den store så ut som en slags pose, så regner med at det var alt som var der 😢 Klarte ikke tyde hva som var hva, men det var akkurat som at det var en pose med innhold i... Kanskje et par spiseskjeer i total mengde. 

Jeg hadde akkurat innfunnet meg med at jeg ikke skulle bekymre meg unødvendig, og bare slappe av frem til privat UL på mandag. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Vurderer å ringe legen eller sykehuset, for å høre i hvilke tilfeller man kan få en sjekk. Er jo straks ferietid også... 

Hadde absolutt ikke forventet å bli gravid så fort som jeg ble. Min største frykt var at det skulle ta årevis, og at jeg så skulle miste. Nå begynte jeg plutselig å tenke at når det faktisk gikk kort tid, så var det en grunn til det. Vet at det ikke er unormalt å miste, men trodde jeg for en gangs skyld hadde flaks 😢

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...