Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

hei, jeg er nyansatt i et firma i oslo med ca 20 ansatte på min avdeling. 
Jeg har fått ansvaret for det sosiale på jobben, aktiviteter, etc. utenfor arbeidstid. 
Jeg må si jeg synes det er litt utfordrende mtp. at jeg er ny og ikke har møtt alle engang.
Men det er mange som jobber innen finans her, er i logistikkbransjen. de fleste er menn 35 - 50 år.  bare et par andre jenter i 20-30 åra her. 
har noen noen forslag til hva i all verden jeg kan finne på av sosiale ting?  
Vi er forresten i Oslo. 

Takker for forslag. 

Anonymkode: b5d8a...a3a

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1490424-sosiale-aktiviteter-med-jobben/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ville først jobbet for å bli kjent med flere. Ta en del telefoner og presenter deg. Hør hvordan de har gjort dette med sosiale samlinger til nå. Hør om det er ønske om å delta på noe sosialt. Arrangement kan være alt fra «Fangene på fortet» til en enkel middag. 

Anonymkode: 83fea...9b9

AnonymBruker

Hvem ga deg dette ansvaret?

Først må du snakke med alle ansatte hva de tenker, om de ønsker å bruke fritiden sin på en kollega.

Så ta en prat med hver enkelt du, da vet du ståa.

Arbeidslivet skal jo suge oss tom 24/7.

Anonymkode: e82fa...b91

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Først må du snakke med alle ansatte hva de tenker, om de ønsker å bruke fritiden sin på en kollega.

Litt enig i dette. Det kan være hyggelig med enkelte sosiale events, men det virker litt drøyt at en nyansatt skal være ansvarlig for alt det sosiale på arbeidsplassen. Dette er noe som bør gå på rundgang. Høres litt ut som det er noe som lempes på en nyansatt fordi det er noe andre ikke gidder å gjøre.

Anonymkode: 84d77...b3a

• Liker 7
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Litt enig i dette. Det kan være hyggelig med enkelte sosiale events, men det virker litt drøyt at en nyansatt skal være ansvarlig for alt det sosiale på arbeidsplassen. Dette er noe som bør gå på rundgang. Høres litt ut som det er noe som lempes på en nyansatt fordi det er noe andre ikke gidder å gjøre.

Anonymkode: 84d77...b3a

Uansett så skal man se den enkelte, hvem som vil delta på dette.

Ikke start med Norsk saueflokkmentalitet, der alle skal være med. Er alltid noen som ønsker å ha et liv utenfor jobben.

• Liker 1
AnonymBruker

Som flere skriver her er det nok greit å sjekke ståa rundt forventninger og ønsker fra de andre på jobben. Dette vil selvfølgelig variere stort fra arbeidsplass til arbeidsplass, men hos oss er de aller fleste fornøyd med kun julebord, "vårsamling" og sommeravslutning. Jeg har venner på jobben, men det er ikke disse jeg ønsker å gjøre sosiale aktiviteter med etter jobb. De er "jobbvenner"...

Anonymkode: b9610...1b8

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ville først jobbet for å bli kjent med flere. Ta en del telefoner og presenter deg. Hør hvordan de har gjort dette med sosiale samlinger til nå. Hør om det er ønske om å delta på noe sosialt. Arrangement kan være alt fra «Fangene på fortet» til en enkel middag. 

Anonymkode: 83fea...9b9

takk, tenker å ha et møte med lederen min og fortelle at jeg er litt usikker på hva som forventes, hva som er blitt gjort før osv. og at jeg synes det er litt vanskelig å sette i gang noe uten å ha møtt så mange. Selv synes jeg sånne "fangene på fortet" og lazerzone greier er sykt kleint, haha. har alltid unngått sånt i jobb tidligere for enhver pris. 

TS

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Sjefen min ga meg ansvaret. På intervjuet sa de at de ville bruke min rolle til å ha ansvar for det sosiale. og iom at jeg sårt trengte jobben , var jeg positiv. selvom jeg synes en nyansatt ikke burde ha ansvaret..
De fleste er på hjemmekontor, men skal få til et møte med leder og høre hva de har gjort før, etc. og hva som har fungert. jeg er selv ikke så veldig interessert i å henge med jobben etter jobb, haha.

TS

AnonymBruker
marsvin skrev (8 minutter siden):

Sjefen min ga meg ansvaret. På intervjuet sa de at de ville bruke min rolle til å ha ansvar for det sosiale. og iom at jeg sårt trengte jobben , var jeg positiv. selvom jeg synes en nyansatt ikke burde ha ansvaret..
De fleste er på hjemmekontor, men skal få til et møte med leder og høre hva de har gjort før, etc. og hva som har fungert. jeg er selv ikke så veldig interessert i å henge med jobben etter jobb, haha.

TS

Merkelig opplegg. Sifra deg ansvaret.

Vi er i voksenlivet, der bestemmer man selv. Derfor snakker du med alle andre ansatte hva de ønsker, man bruker så mye tid på jobben sin. De fleste sette pris på å koble av på fritiden, da er ikke en kollega den første  man orker å bruke tiden sin på.

I dag er det laget en syk greie om at man skal finne på aktiviteter utenfor jobben, bruke mange timer på dette. De fleste som deltar føler seg tvunget, tør ikke stå utenfor. Redd for å bli fryst ut av gruppa.

Selv har jeg jobba i så mange år at jeg aldri deltar på slike ting. Om jeg ønsker å henge med en kollega på fritiden så er det jeg som tar iniativ til det, ikke arbeidsgiver. Selv om man jobber sammen betyr det ikke at man passer sammen til andre ting.

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Som flere skriver her er det nok greit å sjekke ståa rundt forventninger og ønsker fra de andre på jobben. Dette vil selvfølgelig variere stort fra arbeidsplass til arbeidsplass, men hos oss er de aller fleste fornøyd med kun julebord, "vårsamling" og sommeravslutning. Jeg har venner på jobben, men det er ikke disse jeg ønsker å gjøre sosiale aktiviteter med etter jobb. De er "jobbvenner"...

Nettopp, jobb er jobb...man har mange forskjellige arenaer i livet :) Kjedelig når alt dette skal blandes, variasjon er viktig! :) 

Kan ha det fint på jobben for det! :) Må ikke møtes utenom.

• Liker 1
Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hei, jeg er nyansatt i et firma i oslo med ca 20 ansatte på min avdeling. 
Jeg har fått ansvaret for det sosiale på jobben, aktiviteter, etc. utenfor arbeidstid. 
Jeg må si jeg synes det er litt utfordrende mtp. at jeg er ny og ikke har møtt alle engang.
Men det er mange som jobber innen finans her, er i logistikkbransjen. de fleste er menn 35 - 50 år.  bare et par andre jenter i 20-30 åra her. 
har noen noen forslag til hva i all verden jeg kan finne på av sosiale ting?  
Vi er forresten i Oslo. 

Takker for forslag. 

Anonymkode: b5d8a...a3a

Har vært på:

Det ligger en slags "fangene på fortet " ting på Nydalen. Typ escaperooms. Fin teambuilding. 

Gokart. (Alnabru) 

Opera

Teater

Kommer ann på budsjettet ditt. 

Kajakker på Akerselva. 

Ut å spise. 

Leie badstubåt på Aker brygge. 

Seilbåt. 

AnonymBruker

I alle dager, jobber alle på steder de ikke trives?   Jeg har til og med vært på sommerferie med mine kollegaer flere ganger og langhelger til diverse byer i europa.  Nå skal det sies at vi er mange single og barnfrie på min jobb, men jeg er gift på 24 året. 

Sier ikke du skal gå så høyt ut, men kanskje begynne med å foreslå lønningspils.  F.eks første torsdag etter lønningsdag.  Torsdag kan flere enn om man legger det til fredag og man drikker mindre og har det generelt triveligere. Snakker av erfaring. 

Vi har også grillfest i bakgården en gang i løpet av mai/juni og en bacalaofest ca oktober.  Da dropper vi julebord juleavslutning, de fleste har det travelt nok frem mot jul.    Ikke krav om å møte på noen av disse arrangementene, men de fleste deltar på enten sommerfest eller høstfest og dukker kanskje opp på en lønningspils eller to. 

Vi har også fredagseminar i forbindelse med lunsj en fredag i måneden. Da steker vi vafler og noen har et lite faglig innlegg på 15-20 minutter. Den som har innlegget kan være både fra oss eller en gjest. 

Og ja, jeg spretter opp hver morgen og gleder meg til å jobbe og møte kollegaene mine. Jeg er så heldig at min jobb er både jobb og hobby.

Anonymkode: 97d62...954

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I alle dager, jobber alle på steder de ikke trives?   Jeg har til og med vært på sommerferie med mine kollegaer flere ganger og langhelger til diverse byer i europa.  Nå skal det sies at vi er mange single og barnfrie på min jobb, men jeg er gift på 24 året. 

Sier ikke du skal gå så høyt ut, men kanskje begynne med å foreslå lønningspils.  F.eks første torsdag etter lønningsdag.  Torsdag kan flere enn om man legger det til fredag og man drikker mindre og har det generelt triveligere. Snakker av erfaring. 

Vi har også grillfest i bakgården en gang i løpet av mai/juni og en bacalaofest ca oktober.  Da dropper vi julebord juleavslutning, de fleste har det travelt nok frem mot jul.    Ikke krav om å møte på noen av disse arrangementene, men de fleste deltar på enten sommerfest eller høstfest og dukker kanskje opp på en lønningspils eller to. 

Vi har også fredagseminar i forbindelse med lunsj en fredag i måneden. Da steker vi vafler og noen har et lite faglig innlegg på 15-20 minutter. Den som har innlegget kan være både fra oss eller en gjest. 

Og ja, jeg spretter opp hver morgen og gleder meg til å jobbe og møte kollegaene mine. Jeg er så heldig at min jobb er både jobb og hobby.

Anonymkode: 97d62...954

Har jo ikke noe med trivsel å gjøre.

Handler om hva man ønsker å bruke tiden sin på :) Fritid har man lite av, en kollega ser man kanskje 7-8t hver dag hele uka. Holder det.

Ser du har litt vanskelig for å forstå det. Alle trenger ikke noe mer enn å gjøre jobben sin :) Men om ting skjer i arbeidstiden, blir det en annen ting.

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker said:

I alle dager, jobber alle på steder de ikke trives?

Jeg trives veldig godt der jeg jobber. For meg handler det utelukkende om at jeg har mange venner fra barndommen og studietia som jeg mye heller vil bruke fritiden min på enn "jobbvennene" jeg ser 8 timer hver dag. Seminarer, kaffepauser, quiz etc. har vi plenti av i arbeidstia, mens sosiale samlinger utenom jobbtid er begrenset til 3-4 ganger i året og det passer meg utmerket. Skjønner at det er forskjell på folk da :)

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg trives veldig godt der jeg jobber. For meg handler det utelukkende om at jeg har mange venner fra barndommen og studietia som jeg mye heller vil bruke fritiden min på enn "jobbvennene" jeg ser 8 timer hver dag. Seminarer, kaffepauser, quiz etc. har vi plenti av i arbeidstia, mens sosiale samlinger utenom jobbtid er begrenset til 3-4 ganger i året og det passer meg utmerket. Skjønner at det er forskjell på folk da :)

Nettopp, veldig mange forstår ikke dette.

Sett opp et regnestykke hvor mye tid du bruker på jobben i løpet av en mnd. Fra dør til dør! Kanskje 10-11t hver dag inkl transport.

Kjent nok blir man på jobben :) Fordi det er jobbe sammen man skal, å kjenne en kollega som privatperson kan bli veldig ubehagelig.

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Merkelig opplegg. Sifra deg ansvaret.

Vi er i voksenlivet, der bestemmer man selv. Derfor snakker du med alle andre ansatte hva de ønsker, man bruker så mye tid på jobben sin. De fleste sette pris på å koble av på fritiden, da er ikke en kollega den første  man orker å bruke tiden sin på.

Om hun kan si fra seg ansvaret eller ei kommer vel kanskje an på om dette ligger innenfor stillingsbeskrivelsen eller ikke? De hadde jo presentert dette som en av arbeidsoppgavene på intervjuet. Så kommer det jo an på hvordan dette blir ift arbeidstid og den slags - og hvordan arbeidskontrakten ser ut. Men hvis det nå er en av oppgavene som ligger til stillingen og som står i stillingsbeskrivelsen så er det ikke bare å si fra seg ansvaret heller. Høres litt rart ut at noe slikt  skal være en del av stillingen, men siden det ble nevnt alt på intervju høres det jo nesten slik ut? 

Andre ting man får kastet på seg som er utenfor stillingsbeskrivelsen og det som naturlig ligger til denne, kan man jo prøve å kvitte seg med. 

Nå er det nå slik at mange synes det er kjekt av og til møtes utenfor jobb. Det er jo mulig de ansatte har ønsket mer sosialt? Da kan vel de som vil gjøre det, og de som ikke vil kan la være. Bør ikke være noe press. 

Ellers er jeg helt enig - ta en prat om forventningene og slik. Jeg personlig liker best når det ikke er så mye «program» og ting man må gjøre. Slike sosiale ting bør heller ikke bli for ofte. 

Anonymkode: 208b6...072

Annonse
AnonymBruker

Her tenker jeg du skal sjekke litt forventningsnivået med sjefen din før du begynner å gjøre for mye. 
Men det kan jo være greit å ha opp noen forslag også. 

Du trenger ikke starte med det kleineste av teambuilding. Og heller ikke noen aktiviteter som mange kanskje føler seg ubekvemme med. 

Hva med å starte med "sommeravslutning" av typen "vi møtes for sen felles lunsj". Enten på arbeidsplassen, der alle får et par påsmurte rundstykker med godt pålegg, og en brus eller annen drikke, eller på en hyggelig restaurant i nærheten.
Men såpass sent på dagen, at det er mulig å gå ut sammen og ta en pils eller vin for de som ønsker det etterpå. 

Alternativt kan du foreslå "fredagsquiz" der det går på rundgang å lage spørsmålene. (Du har "administrasjonen" med å fordele ansvar for å lage spørsmål, og å skaffe premie til vinneren.) 

Det går også an å lodde stemningen etter hvert for forskjellige frivillige arrangementer. 
Alt fra fast "lønningspils" til "årlig sykkeltur, fjelltur, skitur, hyttetur...." 
Sommeravslutning og julebord er jo relativt vanlige, faste greier. Men det er stor forskjell på arbeidsplasser hva de legger i det. 
Jeg har jobbet steder som hadde "julebord" med overnatting på hotell, med ektefeller, og stor felles middag. Og jeg har jobbet steder der "julebordet" var en felles lunsj med gratis julemat i kantina, der ledelsen fortalte om "status i bedriften".  Og omtrent alle nivåer mellom disse to. 

Det viktigste er å finne noe som får mange på arbeidsplassen til å møtes og gjøre noe sammen som ikke er jobbrelatert. 

Kanskje kan det være nok å ha felles lunsj? Der alle møtes og spiser sammen? F.eks. ved at det kjøpes inn mat felles og alle tar det de vil ha, og spiser sammen i samme rom. (Litt vanskelig i korona-tid, men ellers en god ide.) 

Anonymkode: 49746...8a9

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Om hun kan si fra seg ansvaret eller ei kommer vel kanskje an på om dette ligger innenfor stillingsbeskrivelsen eller ikke? De hadde jo presentert dette som en av arbeidsoppgavene på intervjuet. Så kommer det jo an på hvordan dette blir ift arbeidstid og den slags - og hvordan arbeidskontrakten ser ut. Men hvis det nå er en av oppgavene som ligger til stillingen og som står i stillingsbeskrivelsen så er det ikke bare å si fra seg ansvaret heller. Høres litt rart ut at noe slikt  skal være en del av stillingen, men siden det ble nevnt alt på intervju høres det jo nesten slik ut? 

Andre ting man får kastet på seg som er utenfor stillingsbeskrivelsen og det som naturlig ligger til denne, kan man jo prøve å kvitte seg med. 

Nå er det nå slik at mange synes det er kjekt av og til møtes utenfor jobb. Det er jo mulig de ansatte har ønsket mer sosialt? Da kan vel de som vil gjøre det, og de som ikke vil kan la være. Bør ikke være noe press. 

Ellers er jeg helt enig - ta en prat om forventningene og slik. Jeg personlig liker best når det ikke er så mye «program» og ting man må gjøre. Slike sosiale ting bør heller ikke bli for ofte. 

Tviler på dette står i noen stillingsbeskrivelse, hørtes helt vilt ut hvertfall! :) 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tviler på dette står i noen stillingsbeskrivelse, hørtes helt vilt ut hvertfall! :) 

Forsåvidt enig i at det, men det var jo tema på jobbintervjuet - så da høres det jo plutselig ut som dette er en oppgave i stillingen?

«På intervjuet sa de at de ville bruke min rolle til å ha ansvar for det sosiale» 

Hvis det bare var en ekstraoppgave de håpte TS kunne ta nærmest på dugnad er det litt rart og uproft å ta det opp på intervju. Hun skal jo gjøre den jobben hun er ansatt for å gjøre og betalt for å gjøre, ikke alt mulig annet. Men det er jo mulig arbeidsgiver bare vil utnytte en nyansatt eller har fått inntrykk av at dette er er ansvar TS kan tenke seg å ta. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...