Gå til innhold

Andre rydder i hjemmet ditt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har svigerforeldre som bor i etasjen over.

Veldig ofte så hinter/sier svigerfar at vi (meg, min samboer og en baby) har det så rotete og skittent osv. 

Jeg rydder og vasker daglig og vi bor da i en veldig liten leilighet så det blir fort "rotete" (Hvis jeg kan si det sånn?)

Her om dagen så spurte jeg om han svigerfar kunne gjøre en ting for meg (jeg var ikke hjemme) og da hadde han bare begynt å rydde rundt. Jeg personlig syns ikke dette er greit I det heletatt. 

Og når jeg er oppe hos de så er det minst like mye rot/skit

Hva hadde dere følt om det var dere?

Hva/Hvordan bør jeg si det til de/han?  

Anonymkode: a8f4f...b6b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså at det er ofte mer rotete

AnonymBruker
Skrevet

Dersom svigerfar rydder hos dere bør du være glad og takknemlig for det 😂🙈

Anonymkode: 1bcff...a6f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Veldig ofte så hinter/sier svigerfar at vi (meg, min samboer og en baby) har det så rotete og skittent osv.

Da sier du bare at det skyldes svak/mangelfull oppdragelse av hans avkom og at det ikke er så lett å endre på det nå.

Anonymkode: 3da51...aad

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dersom svigerfar rydder hos dere bør du være glad og takknemlig for det 😂🙈

Anonymkode: 1bcff...a6f

Hvorfor i alle dager skal man være det? 

Anonymkode: 2aca2...4c8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Flytt. 

Anonymkode: 01751...c4a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke likt det, hadde sagt ifra. 

Anonymkode: 99d3f...a83

• Liker 3
Skrevet

Uff, jeg skjønner deg, slike ting er helt hinsides så frekt ja. Å bo så nær/oppå ens familie/svigers kan nok føre til irritasjon. Men klare grenser typ "her bor du og der bor jeg" må faktisk til. Du og din familie må kunne ha det slik dere har det uten innblanding og detaljstyring.. Her har du all rett og støtte til å si i fra at slike ting virkelig ikke er greit i det hele tatt..

• Liker 1
Skrevet

Jeg opplevde dette hos moren min tidligere i vår og ble mektig provosert....   Mamma har vært  syk lenge og har ikke hatt overskudd til å rydde så mye. Og når sant skal sies så har hun aldri vært så ryddig egentlig, ting hoper seg opp. Men, hennes valg og hennes stue tenkte jeg og vil jo ikke mase med henne når hun er syk. Vel, hun hadde besøk av to bekjente som da hadde satt i gang å "rydde" . Det de hadde gjort var jo å bare ta alt de mente sto feil og bare plassert det i  to andre stoler, og i gangen!! ....   vi fant jo ikke igjen noen ting, og da jeg traff den ene dama som hadde gjort det så sa jeg det rett ut, at det der syns jeg ikke var noe passende. De ville jo bare hjelpe sa hun, men jeg spurte - det er vel ikke den slags hjelp hun skal ha. Og hva var greia med å bare plassere det i gangen og de stolene?  JEG fikk jo den store ryddejobben i etterkant med å sortere alt :( da kunne jeg likegjerne ha tatt alt fra starten.  

så jeg syns du kan si fra ts, at det der var ikke greit - og det å rydde hos andre har man virkelig ikke noe med. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om svigerfar hadde ryddet hos oss, så hadde jeg tenkt at da var det rotete. 

Anonymkode: be7f1...674

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor holder du det ikke bare ryddig da? Lurer på hvor ille det ser ut

Anonymkode: 7dc97...918

Skrevet

Vi er alle forskjellige. Noen/mange synes sikkert dette er helt forferdelig. Andre igjen, vil sikkert finne det helt perfekt.

Jeg er ikke så veldig ryddig av meg. Kan fort bli litt rot. Det samme gjelder mannen. Og barna. Så jeg tenker vi skylder på katten og hunden. Men, jeg vil gjerne har det ryddig. Og jeg vil klare det selv. Jeg blir flau over rotet mitt og jeg blir flau når andre får se det. Så i utgangspunktet ville jeg muligens reagert som deg.

Men... om man snur litt om på det. Ikke tar det som kritikk, er det jo bare snilt av ham. Han ønsket kanskje bare å hjelpe. Og mange ganger er det faktisk mye gøyere å rydde hos andre, enn hos seg selv. En annen ting, er at man ikke alltid ser sitt eget rot. Jobbet en plass hvor det var mange menn som drakk kaffe. Jeg vasket bordet gang på gang, da det støtt og stadig var kaffeflekker på det. Men fingermerkene fra ungene på skapdørene hjemme så jeg ikke like tydelig, da de alltid var der.

Jeg har ei venninne som elsker det når mora passer ungene. Hun vet at mora ikke kan sitte i ro og vet at hun da kommer hjem til nyvaska hus. Gjerne middag på bordet også.

Ei anna venninne har noen venninner som har holdt sammen siden barselgruppa. De har voksne barn nå. Hver jul reiser de rundt til hverandre og tar julevasken sammen. Vegger, tak, vinduer. Egentlig full nedvask. Etterpå koser de seg med noe godt å spise. Neste uke møtes de hos neste venninne osv... De prater og ler. Koser seg mens de får jobben gjort. Dette hadde nok ikke jeg taklet. Kunne gjerne vasket hos venninner, men hadde sikkert vasket ned hjemme før de kom til meg, for å være sikker på at det ikke skulle være for skittent hos meg i forhold til dem.

Jeg beundrer dem som klarer å slappe av uansett hvordan det ser ut rundt dem. 

Og med baby i hus, kanskje du skal prøve å slappe av. Takke for hjelpen og tenke at de bare vil deg godt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er selvsagt ikke greit at noen rydder uten at du har sagt det er ok. Jeg hadde nok sagt at du setter pris på at de ønsker å hjelpe, men at det å rydde blir litt mye og du sliter med å finne ut hvor de har gjort av ting. Kanskje de heller kan handle for dere, ta baby en kveld i uken eller noe slikt? 

Jeg hadde ikke likt om noen skulle ha ryddet når jeg ikke var i huset. Jeg er minimalist av natur og det er veldig praktisk. Tingene mine har et hjem, og de aller fleste dager klarer jeg å bruke 5 min på å rydde før jeg legger meg. Jeg går aldri tomhendt heller, skal jeg til soverommet tar jeg med noe som skal til badet som er på veien f.eks. 

Kan anbefale å redusere antall ting i hjemmet, både det som står fremme og det som er i skuffer og skap. Forstår at det fort blir litt når man har barn, men om man f.eks kan redusere antall nips eller pyntegjenstander så hjelper bare det veldig. Sørg for at det er plass i skuffer og hyller til å faktisk plassere ting der når de ikke er i bruk. Playstation-kontroller er i tv-benken og ikke på bordet når det er ubrukt. Stearinlys og lysholdere er i et skap når de ikke brukes. Det gjør det så mye enklere å gjøre rent også, man slipper å rydde først.

Anonymkode: 8d0eb...ee7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er da ikke noe andre har noe med. Vasker du gulvet hver dag om noen mener at du skal det, eller gjør du det som er best for deg? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Som sagt så rydder jeg og vasker hver dag. Men at det er ryddig til en hver tid er litt vanskelig med en 10mnd baby i hus som skal på tokt. Når h*n har lagt seg så får jeg gjort litt mere. "Lurer på hvo ille det ser ut"?? 

Hva faen tror du?? Jeg er et godt voksent menneske som vil det beste for meg og min familie og det er hvertfall ikke å bo i et rotete miljø! 

Den syns jeg du kunne spart deg for.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er da ikke noe andre har noe med. Vasker du gulvet hver dag om noen mener at du skal det, eller gjør du det som er best for deg? 

Jeg vasker ikke gulvet hver dag, men jeg støvsuger hvertfall hver dag. Og det gjør jeg fordi det er best for meg og min familie. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2021 den 23.31):

Jeg vasker ikke gulvet hver dag, men jeg støvsuger hvertfall hver dag. Og det gjør jeg fordi det er best for meg og min familie. 

Nettop. Men om noen hadde kommet å sagt at du bør gjøre det minst to ganger om dagen da? Kanskje ikke noe noen andre her noe med eller? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva ble ryddet? Jeg tenker at typ kjøkken, der ting skal tilbake på (opplagt) fast plass. Eller leker som skal i lekekassa, eller blader som ligger slengt, er greit nok. Men ikke klesvask og mer personlige ting. 

Når det gjelder hinting/klaging sier du bare konsekvent "ta det med sønnen din". 

Anonymkode: 2ec9b...e75

AnonymBruker
Skrevet

Du får ta deg en tur til svigerfar å rydde og se om han liker at andre roter i sakene hans. 

Nei, jeg liker ikke at andre rydder hos meg. 

Anonymkode: fad60...0f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2021 den 8.22):

Du får ta deg en tur til svigerfar å rydde og se om han liker at andre roter i sakene hans. 

Nei, jeg liker ikke at andre rydder hos meg. 

Anonymkode: fad60...0f9

Tviler sterkt på at han hadde likt det ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...