Gå til innhold

Vaskemaskina er ødelagt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en vaskemaskin type "Bosh exclusive" som jeg kjøpte brukt for noen mnd. siden. Vi fikk ikke med noen brukssanvisning, men den skal visst være fra slutten på nitti-tallet.

Har et kjempeproblem, for nå har nemmlig sentrifugeringa slutta helt. Virker som om den sentrifugerer, men ikke kraftig nok.(Pleier å riste VELDIG til vanlig.) Klærne blir klissvåte, og det blir liggende igjen masse vann etter vask, som maskina ikke klarer å suge til seg.

Dette er jo skikklig krise :tristbla: Må jo ha vaskemaskin... Og å leie en profesjonell fiksemann blir jo DYYYYRT.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må se om det er en loskuff på maskinen og så tømme den. Det kan høres ut som om noe stenger for pumpa og da ligger løsningen ofte i loskuffen, gjerne i form av en bh-bøyle eller lignende...

Lykke til - håper du får løst det!

Skrevet

Min erfaring: Dersom dette er en toppmatet vaskemaskin, så er ristingen et godt tegn på at det er en ubalanse i systemet/akselen. Da vil ofte ikke sentrifugen gå runt i det hele tatt eller veldig langsomt.

Prøv iallefall å finne ut hva som er galt uten å betale for det. Koster det mer enn halvparten å reparere enn det det koster å kjøpe en ny så ville jeg har valgt det siste.

Skrevet

Takk for svar :)

Er det altså ingenting jeg kan gjøre selv hvis det er programmet det er noe feil med?

Skrevet

Hvis det er selve programmet som det er noe galt med så blir det ganske så dyrt å skifte ut programkortet, hos meg kostet det ca. 2400,- inkl. arbeidet men jeg fikk det heldigvis dekket av garantien.

Det kan også være pumpen det er noe galt med, og da tømmer ikke maskinen seg. En pumpe er billigere å skifte ut, sist kostet det ca. 700,- da jeg skiftet den ut på den forrige maskinen min som forøvrig var en skikkelig mandagsmaskin.

Først sjekker du:

- lofilteret, hvis det er mye lo så fjerner du det og prøver deg på sentrifugeringen igjen

- sjekk om det er noen knapper du kan trykke på for å øke intensiteten på sentrifugeringen - antall omdreininger.

Hvis dette ikke hjelper så må dere vurdere om dere vil koste på maskinen en ny pumpe eller hva det måtte være. Når dere ringer service så er det bare å spørre om prisene og høre hva de anbefaler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...