Gjest kylling1 Skrevet 24. juni 2021 #1 Skrevet 24. juni 2021 Hvilke epler har du i din hage, og hvordan er smaken på de? Planlegger innkjøp av epletrer til hagen og lurer på hvilke sorter jeg bør velge. Skal ha to trær, og det er masse andre epletrær i nærheten, så regner med at pollinering er ivaretatt. Familietrær er noe jeg vurderer for å forlenge sesongen mest mulig. Ønsker meg i utgangspunktet spiseepler som ikke er alt for sure og melne, og så gjerne et godt mateple til syltetøy og kakebaking. SÅ: hvilken sort vil du anbefale og hvorfor? Bor i Oslo, sone ca H3-H4.
Rumle Skrevet 24. juni 2021 #2 Skrevet 24. juni 2021 (endret) Jeg anbefaler i alle fall Discovery, har hatt ett tre her i ca. 10 år som har gitt masse nydelig frukt. Litt mindre enn de man kjøper på butikken, men veldig gode. Om jeg skulle ha plantet flere trær her hadde jeg først og fremst valgt rød gravenstein, om jeg fikk tak i, helt nydelig godt eple Kronprins og Prins er kjempegode også og Aroma Kan legge til at jeg bor på Vestlandet, så ikke helt samme klima som deg Endret 24. juni 2021 av Rumle 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #3 Skrevet 24. juni 2021 Rumle skrev (3 timer siden): Jeg anbefaler i alle fall Discovery, har hatt ett tre her i ca. 10 år som har gitt masse nydelig frukt. Litt mindre enn de man kjøper på butikken, men veldig gode. Om jeg skulle ha plantet flere trær her hadde jeg først og fremst valgt rød gravenstein, om jeg fikk tak i, helt nydelig godt eple Kronprins og Prins er kjempegode også og Aroma Kan legge til at jeg bor på Vestlandet, så ikke helt samme klima som deg Tusen takk for svar! Discovery og aroma er absolutt på ønskelista - og er jo veldig vanlig på familietrær også. Kronprins og prins er vel vanligvis vestlandsepler? Er de sure? Rød gravenstein hørtes veldig godt ut til mateple, den er hermed på ønskelista 🤩 Anonymkode: fe920...9b3 1
Rumle Skrevet 24. juni 2021 #4 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk for svar! Discovery og aroma er absolutt på ønskelista - og er jo veldig vanlig på familietrær også. Kronprins og prins er vel vanligvis vestlandsepler? Er de sure? Rød gravenstein hørtes veldig godt ut til mateple, den er hermed på ønskelista 🤩 Anonymkode: fe920...9b3 Hmm mulig Prins og Kronprins er vestlandsepler, har aldri tenkt på det, men det kan godt være Rød gravenstein, når de kommer i butikken på høsten er det julaften for meg! ❤ Men, jeg er nok ualminnelig glad i epler 😊 Helt fantastisk med ost og den perfekte snacks, veldig god i eplekake også
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #5 Skrevet 24. juni 2021 Rumle skrev (10 minutter siden): Hmm mulig Prins og Kronprins er vestlandsepler, har aldri tenkt på det, men det kan godt være Rød gravenstein, når de kommer i butikken på høsten er det julaften for meg! ❤ Men, jeg er nok ualminnelig glad i epler 😊 Helt fantastisk med ost og den perfekte snacks, veldig god i eplekake også Hvordan er rød gravenstein sammenlignet med den gamle grønne? Skal se om jeg får tak i den på butikken ila høsten! Overveier også åkerø, elstar, summered og James grieve. Og så kanskje en tidligsort om det blir familietre a la Nanna, Carroll eller Julyred. Noen som har disse? Anonymkode: fe920...9b3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #6 Skrevet 25. juni 2021 Har Discovery, rød Aroma, Katja (anbefales ikke), rød gravenstein og Lobo. Har også har Sävstadsholm. De blir raskt melne, men er veldig gode Er ikke så fan av gravenstein eller Lobo, favoritten er rød Aroma. Anonymkode: 5664a...555
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #7 Skrevet 25. juni 2021 Summerred 🤩 Verdens beste epler. Anonymkode: 2eef8...712
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #8 Skrevet 25. juni 2021 Ønsker du tidlige sorter, kan Vista Bella anbefales, og for seint sort er Elstar en favoritt. Anonymkode: f7856...ee9
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #9 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har Discovery, rød Aroma, Katja (anbefales ikke), rød gravenstein og Lobo. Har også har Sävstadsholm. De blir raskt melne, men er veldig gode Er ikke så fan av gravenstein eller Lobo, favoritten er rød Aroma. Anonymkode: 5664a...555 Tusen takk for svar - godt å stryke noen sorter fra lista også! Discovery og rød aroma må det jo nesten bli som minimum, gravenstein blir i fall vi skal ha den til eplegrøt/syltetøy/kaker ❤️ Anonymkode: fe920...9b3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #10 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Summerred 🤩 Verdens beste epler. Anonymkode: 2eef8...712 Jupp - den er også på ønskelista, men er usikker på om jeg noen gang har smakt den faktisk. Den er jo en god pollinator også. Hvordan er smak og konsistens? Anonymkode: fe920...9b3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #11 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ønsker du tidlige sorter, kan Vista Bella anbefales, og for seint sort er Elstar en favoritt. Anonymkode: f7856...ee9 Vista Bella skal jeg sjekke ut! Ser ut til å være et vakkert eple iaf. Hvordan er smaken på de? Elstar står også høyt på lista! Anonymkode: fe920...9b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå