AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #1 Skrevet 24. juni 2021 Hva må jeg se etter? Hva er vanlig at folk «skjuler» av feil og mangler? Er det noe jeg bør være ekstra obs på? Anonymkode: 4d8c3...73c
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #2 Skrevet 24. juni 2021 Kjøp eller leie? Har en oppfatning av at ved leie er det mange som plages av mugg, som er vasket bort ved visning men som kommer frem igjen like etter vask. Se etter tørre vinduskarmer, og kjenn etter om luften føles veldig fuktig på både soverom og bad. Greit å være obs på ved kjøp også. Kjøp - er inspeksjonsluker til rør lett tilgjengelig? Er stoppkran intakt? Hvor er utendørs stoppkran? Ville også sjekket for gulvskader under gulvtepper. Er uthus og liknende på tomten plassert godt innenfor tomtegrenser, eller er de nærmere tomtegrense enn hva som er lov? I tilfelle det siste - finnes det skriftlig avtale med nabo om at dette er greit? Hvis ikke, vær forberedt på at du kan bli bedt om å flytte småhus for egen regning. Ville sjekket helning på plen, spør om drenering. Er det områder på tomta hvor det samler seg mye vann ved regnvær? Bruk luktesansen godt, lukte der fukt, røyk eller annet? Sjekk fall på gulvet på bad. Kjenn på vegger og overflater, kjennes det tørt og greit ut? Anonymkode: 24380...ded 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #3 Skrevet 24. juni 2021 Ville spurt om alder på det elektriske anlegget og rørsystemet. Det er ting som koster opp mot 100 000 kr å oppgradere, kanskje mer i en stor leilighet. Anonymkode: dae34...3c3 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #4 Skrevet 24. juni 2021 Mange har en tendens til å henge seg opp i småskader, som egentlig er en ganske liten del av totalen når man kjøper bolig. I forkant er det viktig å studere offentlige dokumenter og tegninger. Hva kjøper man egentlig? Hvilke tillatelser er gitt? Hvilke reguleringer har områdene rundt? Så slipper du at det plutselig er naboen som eier hagen din, eller at det bygges en blokk rett i utsikten din. Ellers vil de store kostnadene du ikke ønsker at kommer som en overraskelse være 1) tak, jeg har kjøpt og visst det måtte byttes, så er en fordel at 600 000 ikke kom som en overraskelse. 2) vinduer, tilsvarende, kan bli dyrt om det ikke er standard. 3) drenering/fukt, er kanskje den vanskeligste å avdekke. En skade i parketten, en servant og armatur som må byttes, et eldre vindu, dårlig listverk... De tingene er ikke det som avgjør om man kjøper drømmeboligen eller ikke. Anonymkode: 055db...cb4 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #5 Skrevet 24. juni 2021 Hva slags objekt? Hus, leilighet?? Kjøpe eller leie?? Anonymkode: fd699...dd5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #6 Skrevet 24. juni 2021 Du må i hvert fall lese gjennom hele prospektet med takst og se om det står noe skummelt der. Anonymkode: dd521...962
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #7 Skrevet 24. juni 2021 Les gjennom tilstandsrapport, og vær klar til å spørre spørsmål til megler, men forvent dårlige svar. Se etter ting som hvordan alt er gjort. Er det malt pent? Er listene korrekt montert? Er det gjort en god jobb med oppusning i huset over årene, eller er det mye lappverk? Det har litt å si altså, man får et inntrykk over hvordan folk tar vare på huset sitt. Første boligen jeg kjøpte var mye rart og lappverk, og det var mye småfeil her og der som ble oppdaget etterhvert. Huset jeg bor i nå er bygget av byggmester, og vi er stadig imponert over håndverket som er lagt inn her. Det er gjennomgående skikkelig gjort, og det sparer mye tid og penger i fremtiden. Når et rom er pusset opp er det tatt fullstendig, det er f.eks ikke lagt teppe over et gulv eller malt masse på gammel tapet. Anonymkode: c02a9...b53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå