AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #1 Skrevet 24. juni 2021 Jeg har noen spørsmål til deg som er ingeniør. Jeg vurderer en ingeniørutdannelse, men sitter med en del spørsmål. 1. Hva slags ingeniør er du? 2. Hvor jobber du? (Trenger ikke spesifisere plass, men kontor/industri osv). 3. Hvordan er en arbeidshverdag for deg? Hvilke oppgaver gjør du, osv. 4. Må du reise i jobben din, eller er du stasjonert en plass? 5. Hva er dine arbeidstider? 6. Lønn/ansiennitet? Jeg ønsker en jobb på dagtid, primært i ukedagene. Gjerne en jobb som lar seg kombinere med et fremtidig familieliv, så helst ikke for mye reising. Jeg er ikke spesielt god eller interessert i data, er ingeniør helt feil for meg da? Dog er jeg glad i matematikk, naturfag, og typiske "siving-fag". Anonymkode: c13a1...a4a
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #2 Skrevet 24. juni 2021 Hei! 1. Hva slags ingeniør er du? Jeg har mastergrad i kjemi 2. Hvor jobber du? (Trenger ikke spesifisere plass, men kontor/industri osv). Har jobbet i oljeindustrien, vanlig industri, farmøasøytisk industri, sykehuslaboratorie (noen av disse var sommerjobber). Nå jobber jeg i akademia. 3. Hvordan er en arbeidshverdag for deg? Hvilke oppgaver gjør du, osv. Har jobbet i turnus i Nordsjøen, men de fleste jobbene var kontorjobb. Noen av arbeidsplassene hadde fleksitid. Kommer veldig an på jobben. Det positive med å være ingeniør er at det gjerne er både "feltarbeid" og kontorarbeid, så god variasjon i oppgaver. 4. Må du reise i jobben din, eller er du stasjonert en plass? Reiste litt da jeg jobbet i oljeindustrien. men ser for meg at det er noe de har redusert kraftig det siste året. Har reist lite ellers. 5. Hva er dine arbeidstider? Fleksitid med kjernetid 9-14.30. Kan bestemme selv om jeg kommer på kontoret eller jobber hjemmefra. 6. Lønn/ansiennitet? Har variert fra 1 000 000 i oljeindustrien (inkluderte en del overtid) til 500 000 nå. Akademia er ikke godt betalt, men man får jobbe med det man faktisk studerte. Lykke til! Jeg tror absolutt du kommer til å klare det. Det er gøy å være ingeniør. Med utdannelse og kompetanse som mange trenger er man veldig attraktiv på arbeidsmarkedet! Anonymkode: 19715...fd4 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #3 Skrevet 24. juni 2021 Kan legge til at alle jobbene lar seg fint kombinere med familieliv. Selv turnusjobben i Nordsjøen. Mannen min jobber fremdeles i turnus og det fungerer kjempebra for oss. De aller fleste i arbeidslivet har barn og familie, så det går helt fint. Anonymkode: 19715...fd4 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #4 Skrevet 24. juni 2021 1. Hva slags ingeniør er du? Byggingeniør med hovedvekt på vann og avløp 2. Hvor jobber du? (Trenger ikke spesifisere plass, men kontor/industri osv). Konsulent i privat selskap for rådgivende ingeniører (ala Sweco, Norconsult, Multiconsult) 3. Hvordan er en arbeidshverdag for deg? Hvilke oppgaver gjør du, osv. Sitter for det meste på kontor, men er også ute i felten fra tid til annen (stort sett hver mnd). Prosjekterer, dimensjonerer, lager tekniske beskrivelser. Drar på befaring med kundene, følger opp prosjekt i byggefasen. Måler inn, dokumenterer. Veldig allsidig jobb egentlig. 4. Må du reise i jobben din, eller er du stasjonert en plass? Har fast kontorplass, men reiser der hvor prosjektene er når det er behov for det (hele landet). 5. Hva er dine arbeidstider? 8-4, når jeg reiser er det ofte 8-8. 6. Lønn/ansiennitet? 4 år, 800k i årslønnn. Anonymkode: 920ac...495 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #5 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 1. Hva slags ingeniør er du? Byggingeniør med hovedvekt på vann og avløp 2. Hvor jobber du? (Trenger ikke spesifisere plass, men kontor/industri osv). Konsulent i privat selskap for rådgivende ingeniører (ala Sweco, Norconsult, Multiconsult) 3. Hvordan er en arbeidshverdag for deg? Hvilke oppgaver gjør du, osv. Sitter for det meste på kontor, men er også ute i felten fra tid til annen (stort sett hver mnd). Prosjekterer, dimensjonerer, lager tekniske beskrivelser. Drar på befaring med kundene, følger opp prosjekt i byggefasen. Måler inn, dokumenterer. Veldig allsidig jobb egentlig. 4. Må du reise i jobben din, eller er du stasjonert en plass? Har fast kontorplass, men reiser der hvor prosjektene er når det er behov for det (hele landet). 5. Hva er dine arbeidstider? 8-4, når jeg reiser er det ofte 8-8. 6. Lønn/ansiennitet? 4 år, 800k i årslønnn. Anonymkode: 920ac...495 Glemte å få med at jeg er alene med et barn og klarer meg fint fordiom. Anonymkode: 920ac...495 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #6 Skrevet 24. juni 2021 Tusen takk for svar! Jeg er veldig interessert i flere av fagene som kreves til ingeniør, men det som bekymrer meg litt, er databiten. Jeg er ikke spesielt interessert i data, og for meg virker det litt som at enkelte mener at man nærmest må ha programmering spm hobby for å trives i jobben. Igjen, takk for svar! Anonymkode: c13a1...a4a
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #7 Skrevet 24. juni 2021 Orker dessverre ikke å svare på alle spørsmålene, men er maskiningeniør og har hatt litt forskjellige jobber etter utdannelsen. Og det jeg ser på meg selv og de jeg gikk på skole med, er at det er veldig variert hva du kan jobbe med. Om du ikke er så glad i data, ikke bli data-ingeniør. Ellers, så er det greit med grunnkunnskaper i data (mail, word, excell, powerpoint) Det finnes jobber som er døgnkontinuerlig skift, og som kun er ute på arbeidsplass. Det finnes jobber som kombinerer ute på arbeidsplass og kontor, og det finnes jobber der du reiser 240døgn i året. Det finnes også jobber der du knapt har et reisedøgn. Noen jobber er rent 8-16, andre har masse tidspress og ender fort som 08-22 enten hele tiden, eller i perioder. Og noen folk er jo mer effektive enn andre. De aller fleste ingeniørjobber er greie å kombinere med familieliv. Ting er jo gjerne hva du gjør dem til. Om du liker ingeniørfagene, så er det helt sikkert en fin vei for deg å gå. Lønn vil komme litt an på hva du selv prioriterer. Men de med høyest lønn, er gjerne også de som har høyest press eller mest tillegg for ugunstige arbeidsforhold. (Eller tar lederoppgaver etter hvert. ) Anonymkode: e5b52...c1b 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #8 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Orker dessverre ikke å svare på alle spørsmålene, men er maskiningeniør og har hatt litt forskjellige jobber etter utdannelsen. Og det jeg ser på meg selv og de jeg gikk på skole med, er at det er veldig variert hva du kan jobbe med. Om du ikke er så glad i data, ikke bli data-ingeniør. Ellers, så er det greit med grunnkunnskaper i data (mail, word, excell, powerpoint) Det finnes jobber som er døgnkontinuerlig skift, og som kun er ute på arbeidsplass. Det finnes jobber som kombinerer ute på arbeidsplass og kontor, og det finnes jobber der du reiser 240døgn i året. Det finnes også jobber der du knapt har et reisedøgn. Noen jobber er rent 8-16, andre har masse tidspress og ender fort som 08-22 enten hele tiden, eller i perioder. Og noen folk er jo mer effektive enn andre. De aller fleste ingeniørjobber er greie å kombinere med familieliv. Ting er jo gjerne hva du gjør dem til. Om du liker ingeniørfagene, så er det helt sikkert en fin vei for deg å gå. Lønn vil komme litt an på hva du selv prioriterer. Men de med høyest lønn, er gjerne også de som har høyest press eller mest tillegg for ugunstige arbeidsforhold. (Eller tar lederoppgaver etter hvert. ) Anonymkode: e5b52...c1b Takk for svar! Dataingeniør er nok ikke helt min vei, nei. Men er det jeg strever litt med, hvilken retning jeg eventuelt skulle tatt. Lønn spiller selvsagt noe inn, men jeg er ikke opptatt av å tjene mest mulig. Mer opptatt av å trives i jobben, ikke ha for mye reising og uforutsigbarhet ift arbeidstid, samt ha så jeg klarer meg fint. Jeg snuste en stund på bioingeniør, men det ble jeg frarådet, og jeg fikk inntrykk av at de egentlig bare står å tar blodprøver for dårlig lønn. Jeg har vurdert sterkt lektor i realfag eller lignende og, siden jeg trives så godt med det faglige, men har blitt veldig skeptisk og tvilende når såpass mange fraråder å bli lærer. Anonymkode: c13a1...a4a
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #9 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har noen spørsmål til deg som er ingeniør. Jeg vurderer en ingeniørutdannelse, men sitter med en del spørsmål. 1. Hva slags ingeniør er du? 2. Hvor jobber du? (Trenger ikke spesifisere plass, men kontor/industri osv). 3. Hvordan er en arbeidshverdag for deg? Hvilke oppgaver gjør du, osv. 4. Må du reise i jobben din, eller er du stasjonert en plass? 5. Hva er dine arbeidstider? 6. Lønn/ansiennitet? Jeg ønsker en jobb på dagtid, primært i ukedagene. Gjerne en jobb som lar seg kombinere med et fremtidig familieliv, så helst ikke for mye reising. Jeg er ikke spesielt god eller interessert i data, er ingeniør helt feil for meg da? Dog er jeg glad i matematikk, naturfag, og typiske "siving-fag". Anonymkode: c13a1...a4a Jeg er sivilingeniør med hovedvekt i petroleum og prosjektledelse. Jobber i olje og gass bransjen. Jobber dagtid mandag til fredag men i perioder kan det være veldig travelt som krever ekstra innsats. Arbeidsoppgavene relateres til å planlegge og følge opp offshore prosjekter. Holder til på en bestemt lokasjon. Startet med en lønn på 525 k for to år siden. Har i dag 585 k. Anonymkode: cfe2e...db0 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #10 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 1. Hva slags ingeniør er du? Data 2. Hvor jobber du? (Trenger ikke spesifisere plass, men kontor/industri osv). Oljeindustri 3. Hvordan er en arbeidshverdag for deg? Hvilke oppgaver gjør du, osv. Excel, møter, mail, fagdiskusjoner 4. Må du reise i jobben din, eller er du stasjonert en plass? Når jeg ikke er på hjemmekontor har jeg fast kontorplass 15 minutter hjemmefar + offshore ettpar ganger i året 5. Hva er dine arbeidstider? Flexi, men 7,5 timer i tidsrommet 7-17 6. Lønn/ansiennitet? 41 år gammel, litt over 800 fast, men rundt 1 mill med tillegg/overtid. Anonymkode: c13a1...a4a Anonymkode: e620e...522
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #11 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg er sivilingeniør med hovedvekt i petroleum og prosjektledelse. Jobber i olje og gass bransjen. Jobber dagtid mandag til fredag men i perioder kan det være veldig travelt som krever ekstra innsats. Arbeidsoppgavene relateres til å planlegge og følge opp offshore prosjekter. Holder til på en bestemt lokasjon. Startet med en lønn på 525 k for to år siden. Har i dag 585 k. Anonymkode: cfe2e...db0 Er ikke det veldig lav lønn for en ingeniør? Anonymkode: 47a30...7dd
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #12 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Er ikke det veldig lav lønn for en ingeniør? Anonymkode: 47a30...7dd Jeg er bare 27 år og har jobbet i 2 år. Har bedre lønn enn de fleste andre fra årskullet mitt. Ligger over gjennomsnittet. Man starter jo åpenbart ikke med millionlønn.. Anonymkode: cfe2e...db0 6
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #13 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har noen spørsmål til deg som er ingeniør. Jeg vurderer en ingeniørutdannelse, men sitter med en del spørsmål. 1. Hva slags ingeniør er du? 2. Hvor jobber du? (Trenger ikke spesifisere plass, men kontor/industri osv). 3. Hvordan er en arbeidshverdag for deg? Hvilke oppgaver gjør du, osv. 4. Må du reise i jobben din, eller er du stasjonert en plass? 5. Hva er dine arbeidstider? 6. Lønn/ansiennitet? Jeg ønsker en jobb på dagtid, primært i ukedagene. Gjerne en jobb som lar seg kombinere med et fremtidig familieliv, så helst ikke for mye reising. Jeg er ikke spesielt god eller interessert i data, er ingeniør helt feil for meg da? Dog er jeg glad i matematikk, naturfag, og typiske "siving-fag". Anonymkode: c13a1...a4a IT ingeniør, master. 20 års erfarning. Tjener ca 1.1 mill. Anonymkode: 6cd89...d38 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #14 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er sivilingeniør med hovedvekt i petroleum og prosjektledelse. Jobber i olje og gass bransjen. Jobber dagtid mandag til fredag men i perioder kan det være veldig travelt som krever ekstra innsats. Arbeidsoppgavene relateres til å planlegge og følge opp offshore prosjekter. Holder til på en bestemt lokasjon. Startet med en lønn på 525 k for to år siden. Har i dag 585 k. Anonymkode: cfe2e...db0 Tusen takk for svar! Jeg syns det var en god startslønn, jeg! Ts. Anonymkode: c13a1...a4a 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #15 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): IT ingeniør, master. 20 års erfarning. Tjener ca 1.1 mill. Anonymkode: 6cd89...d38 Takk for svar. Dog er jeg er mer opptatt av hva jobben går ut på, enn lønn alene. Anonymkode: c13a1...a4a
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #16 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har noen spørsmål til deg som er ingeniør. Jeg vurderer en ingeniørutdannelse, men sitter med en del spørsmål. 1. Hva slags ingeniør er du? Ind øk, master 2. Hvor jobber du? (Trenger ikke spesifisere plass, men kontor/industri osv). Industri, privat 3. Hvordan er en arbeidshverdag for deg? Hvilke oppgaver gjør du, osv. 8-16 kontorjobb. Ca 40% analyser, 30 % møter eksterne, 10% møter internt AnonymBruker skrev (9 timer siden): 4. Må du reise i jobben din, eller er du stasjonert en plass? Fast plass. I tillegg ca 40-50 reisedøgn i året 5. Hva er dine arbeidstider? Normalt 8-16. Noen ganger middag med eksterne på kvelden. Litt overtid 6. Lønn/ansiennitet? 900 000 kr, 15+ år Jeg ønsker en jobb på dagtid, primært i ukedagene. Gjerne en jobb som lar seg kombinere med et fremtidig familieliv, så helst ikke for mye reising. Jeg er ikke spesielt god eller interessert i data, er ingeniør helt feil for meg da? Dog er jeg glad i matematikk, naturfag, og typiske "siving-fag". Anonymkode: c13a1...a4a Anonymkode: e29b7...a46 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #17 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har noen spørsmål til deg som er ingeniør. Jeg vurderer en ingeniørutdannelse, men sitter med en del spørsmål. 1. Hva slags ingeniør er du? Bioingeniør 2. Hvor jobber du? (Trenger ikke spesifisere plass, men kontor/industri osv). Laboratorium på sykehus 3. Hvordan er en arbeidshverdag for deg? Hvilke oppgaver gjør du, osv. Jeg har spesielt fagansvar for mitt fagområde, så for min del blir det lite blodprøvetaking. Jeg veileder nyansatte og studenter, vurderer utfordrende analyseresultater (som krever at jeg alltid må bruke min kunnskap i biokjemi, og utfordrer alltid til faglig utvikling). I tillegg vurderer jeg teknisk utstyr og alternative analysemetoder/ reagenser for innkjøp, og har ansvar for validering av disse. Og masse annet jeg ikke kommer på nå. Trives veldig godt! Det kan være du må ta endel blodprøver i jobben din dersom du bor på et mindre sted, og dermed har færre laboratorier å velge i. Du må da også være forberedt på å jobbe kvelder/netter og helligdager. Dersom du bor i en større by er valgmulighetene større, og man kan lett få en jobb uten blodprøvetaking som er på dagtid, Man må ikke være spesielt god i data, men kunne løse noen enkle problemer. AnonymBruker skrev (9 timer siden): 4. Må du reise i jobben din, eller er du stasjonert en plass? Stasjonert på en plass. 5. Hva er dine arbeidstider? Dagtid hverdager 07.30 - 15.00. 6. Lønn/ansiennitet? 560 000, 10 års ansiennitet. Jeg ønsker en jobb på dagtid, primært i ukedagene. Gjerne en jobb som lar seg kombinere med et fremtidig familieliv, så helst ikke for mye reising. Jeg er ikke spesielt god eller interessert i data, er ingeniør helt feil for meg da? Dog er jeg glad i matematikk, naturfag, og typiske "siving-fag". Anonymkode: c13a1...a4a Anonymkode: 2780b...ddb 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #18 Skrevet 25. juni 2021 Vi har byggingeniører som jobber i plan og bygningsetaten i kommunen. Det er 8-15.30 kontor Jobb, fleksibel tid. Lønna er ikke veldig høy i kommune (fra 500k nyutdannet), men så er det roligere enn privat. Anonymkode: f58bf...0ef 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #19 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): 8-16 kontorjobb. Ca 40% analyser, 30 % møter eksterne, 10% møter internt Anonymkode: e29b7...a46 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har byggingeniører som jobber i plan og bygningsetaten i kommunen. Det er 8-15.30 kontor Jobb, fleksibel tid. Lønna er ikke veldig høy i kommune (fra 500k nyutdannet), men så er det roligere enn privat. Anonymkode: f58bf...0ef Takk for svar, begge to. Anonymkode: c13a1...a4a
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #20 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Anonymkode: 2780b...ddb Tusen takk for svar! Høres kjempespennende ut! Jeg bor desverre ikke i Norges største by. Om jeg skulle jobbet på et sykehus, så ville nok det naturlige valget vært sykehuset i Telemark, Skien. Usikker på arbeidsmuligheter ved dette sykehuset. 😕 Anonymkode: c13a1...a4a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå