Gå til innhold

Kan man søke høyere utdanning og komme inn selv med lavere snitt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mastergrad innen tekniske fag, og vil bytte beite og bli lege. Jeg har alle fagene man må ha fra VGS, men selv med alderspoeng og tilleggspoeng og det der litt lavere snitt enn det som behøves. Kan man likevel komme inn på studiet med en søknad? Jeg vil jo tro at jeg er mer aktuell mtp allerede fullført mastergrad og evne til å lære.

Anonymkode: 00f4f...203

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det enkle svaret er nei. Vi er mange med mastergrader, bachelor o.l. Som går på medisin. At man f.eks. Har fullført en bachelor/master i økonomi/juss/ingeniør kan ikke sammenliknes med medisin. 

Av erfaring så trengte jeg så dit å møte på forelesning for å få toppkarakter på andre studier. På medisin må man lese så enorme mengder at du vil ikke tro det før du står i det. 

Hvis du er like ved grensen så kan du jo bare ta opp fag. Ettersom du har så god evne til å lære så bør ikke det være noe problem. 

Anonymkode: f67c0...c28

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du søker enten på karakterene fra vgs eller med realkompetanse når du søker høyere utdanning,men jeg tror ikke det er mulig å søke med realkompetanse på medisinstudiet. Annen utdanning og erfaring har ingenting å si, det ses ikke på.

Anonymkode: 5db5f...70b

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hørt om at noen kan gå forbi «køen» på den måten. Hadde en tidligere mastergrad vært regnet som spesielt relevant, så hadde det nok gitt poeng. 

Kanskje du kan studere medisin i utlandet? 

Anonymkode: 355a9...b6f

AnonymBruker
Skrevet

Vil legge til at det er en arrogant undertone i å hevde at man er «bedre» enn andre søkere bare basert på at man har tatt en irrelevant utdanning. Sånne holdninger er det bare å kaste i søpla først som sist. 

En som har mastergrad i kunst har ikke bedre forutsetninger til å klare medisinstudier enn en som kommer rett fra vgs. Om noe så er mange av dem som kommer rett fra vgs vandt til å lese 50-60 timer i uka. Det er gjerne de som vet «alt», mens resten av oss bare prøver å holde følge.

Beklager min strenge tone her, men jeg har sett så mange slike oppgjennom. Jeg er dog enig i at du bærer på en livserfaring som trolig kan gjøre deg «mer egnet». Det er dessverre inflasjon i karakterer så håper universitetene kommer med litt alternative opptak slik UiO prøvde. 

slik jeg har forstått det er at det er færre søkere på medisin i år. Kanskje går snittet litt ned, og du kommer inn? 

man kan søke med realkompetanse, men det er ingen som kommer inn på medisin med det. 

Anonymkode: f67c0...c28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så klart man ikke kommer inn på studiet med en søknad. Det eneste jeg har hørt om er at profesjonelle idrettutøvere har en slags ordning. F.eks Cecilie Leganger og Johann Olav Koss kom inn på medisinstudiet uten å ha høyt nok snitt. Men jeg er ikke 100% sikker på dette

Anonymkode: 9d736...d17

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg vil jo tro at jeg er mer aktuell mtp allerede fullført mastergrad og evne til å lære.

Når du har mye lavere karakterer enn grensen har du vel også strengt tatt dårligere evne til å lære enn de med høyere snitt. 

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (4 timer siden):

Når du har mye lavere karakterer enn grensen har du vel også strengt tatt dårligere evne til å lære enn de med høyere snitt. 

Det var den tiden man fikk karakterer for hvor fort man løp 3000 m...

Anonymkode: 00f4f...203

AnonymBruker
Skrevet

Enda en sivilingeniør som vil bli lege. 

Er det virkelig så kjedelig å være siving?

Anonymkode: 065b2...f39

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Hilsen opptakskontor-ansatt.

Anonymkode: 278ad...ac7

AnonymBruker
Skrevet

Dette må jo være tull? Klarer ikke å ta deg seriøst🤣

Anonymkode: cafdd...247

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta opp igjen fag, som alle andre. Det tas ikke inn studenter på bakgrunn av motivasjonsbrev via Samordna opptak. For øvrig er det slett ikke uvanlig å ha studert noe annet før man begynner på medisin, så du er ikke unik i så måte. Hvert år begynner det noen voksne studenter som har solid faglig bakgrunn fra andre studier. Alle er motivert, alle har vist gjennomføringsevne, OG i tillegg har de skaffet seg nok konkurransepoeng til å komme inn på studiet. 

Realkompetanse, som en person nevner, er selvsagt heller ikke aktuelt, da du faktisk HAR den formalkompetansen som skal til for å vurderes. Det er bare det at formalkompetansen din ikke er god nok. 

Anonymkode: 4cb1b...6e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...