AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #1 Skrevet 24. juni 2021 Hei! Søknadsfristen nærmer seg, og jeg må snart bestemme meg for prioriteringsliste. Jeg sitter helt fast mellom barnehage eller sykepleier. Jeg er glad i barn, men er klar over at man får stadig mindre tid til denne gruppen i barnehagen. Sykepleier fordi yrket er allsidig og kan føre til videreutdanning innen mye forskjellig. Hvis jeg får barn en gang vil jeg helst ikke arbeide primært med andres barn... Blir jeg forelder kunne jeg tenkt meg 8-16 jobb. Disse ønskene går ikke i hop ser jeg. Er det mulig å ta videreutdanning i barnehage/pedagogikk med sykepleie? De fleste stillinger går jo til pedagogisk fagfolk. Ellers trives jeg med turnus og at jeg kan tjene mye i perioder. En mulighet kunne vært å jobbe i barneavdelingen. Anonymkode: e7110...93f
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #2 Skrevet 24. juni 2021 Det er noe annet å oppdra egne barn enn å være med barna i barnehagen. Barn i grupper fungerer ofte godt og de hører etter beskjeder. I motsetning til egne barn😜 Men jeg forstår hva du mener. En annen positiv ting er at du har arbeidstidmellom f eks 7-17. Altså du slutter f eks 14.00 på tidligvakt og starter 10 på seinvakt. Veldig fine arbeidstider når man får egne barn. Anonymkode: a7b26...8dd
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #3 Skrevet 24. juni 2021 Hadde ikke valgt noen av yrkene....Gå for et mannsdominert yrke. Bedre lønn og arbeidsvilkår. Anonymkode: 5a323...b70 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #4 Skrevet 24. juni 2021 En mulighet er jo å bli sykepleier, og følge opp enkeltbarn med store og sammensatte behov som trenger sykepleier 1-1 i barnehagen. Du vil generelt ha flere muligheter som sykepleier, og også bedre lønn. Men det kommer ikke uten en pris (turnus, for mange). Anonymkode: 4bbe0...055
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #5 Skrevet 24. juni 2021 Jeg ville valgt barnehagelærer, fått knallgode karakterer, og så satset på master i logopedi eller spes Ped. Da får du en litt bedre jobb, 8-16. Hvis du blir sykepleier ville jeg og satset på knallgode karakterer så du kunne tatt master i helsesykepleie, eller logopedi. Men å jobbe som vanlig sykepleier på gulvet må du ikke finne på!! Av disse to ville jeg garantert valgt barnehagelærer. Jeg tror det er litt lettere å få gode karakterer der, og jeg tror du kan trives godt hvis du finner deg en fin barnehage. Men sikt mot master! Vil virkelig ikke anbefale deg å bli sykepleier! Hadde du vært veldig interessert i medisinsk pleie og anatomi, sykdommer, så ja kanskje. Men når din interesse primært er barn, så ville jeg definitivt gått den veien. Å være sykepleier i turnus er beinhardt, og du skal virkelig elske faget for å holde ut. Hilsen tidligere sykepleier som har jobbet både i barnehage, på skole og i hele helsevesenet 😊 Anonymkode: 3edc4...2e2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #6 Skrevet 25. juni 2021 Ville tenkt litt på hva du tenker vil være mest praktisk i hverdagen. Passer det best å jobbe på dagtid (innenfor 0700-1700)? Eller vil du takle fint å måtte jobbe noen senvakter i uken og gjerne nattevakter? Vil du ha fri hver helg, eller synes du det er ok å jobbe helg? Ønsker du mer forutsigbar ferie? Da velger du ikke sykepleien. Her spenner sommerferien seg fra 1.juni-1sep. Du kan ende opp med å omtrent aldri få dine ønsker. Du kan se langt etter å få ferie i høytider. Du må jobbe helligdager. Sjeldent langfri med mindre du jobber redusert. Men kanskje en mellomting kan passe? Utdanne deg til sykepleier, jobbe 1-2år. F.eks på barneavdeling. Også utdanne deg til helsesykepleier? Da får du litt av alt. Anonymkode: 2217d...e8d
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #7 Skrevet 25. juni 2021 Om det er ett råd du skal ta til deg her i livet så er det dette: Styr unna barnehage, jeg lover deg, det er ikke verdt det!! Velg sykepleien! Anonymkode: 72277...4bb
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #8 Skrevet 25. juni 2021 Barnehage er dagjobb, man har ofte en del fri i rundt ferier/høytider. Passer fint om man har barn og familieliv selv. Sykepleiere er vel variabelt avhengig av hvor du jobber (legekontor, sykehjem eller sykehus, og er turnus). Begge deler er jo svært givende jobber! Jeg skulle egentlig gå sykepleien, men fordi jeg blir så nærtakende når eldre dør og generelt sykdommer så fant jeg ut at det beste var å gå i andre enden av livets sirkel. Trives, men skulle hatt mer bemanning, og det er til tider en svært stressende jobb. Allikevel verdens beste jobb, og man får så mye igjen for det fra barna ❤️ Anonymkode: c385a...ac9
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #9 Skrevet 25. juni 2021 Sykepleier. Du har flere valg, kan videreutdanne deg og bytte "beite" lettere. Du tjener mye bedre. Anonymkode: df388...406 1
Gjest Lija Skrevet 25. juni 2021 #10 Skrevet 25. juni 2021 (endret) Jeg jobber både som sykepleier, og som assistent i barnehage (ikke pedagog). Men du bør virkelig like barn i alle varianter om du velger barnehage. Sykepleien åpner opp for mer når det kommer til aldersgrupper og valg av arbeidssted. Det er også for min del veldig mye mer praktisk arbeid som sykepleier. Men turnus er ikke alltid gøy med barn. Skulle jeg valgt igjen hadde jeg valgt noe helt annet. Endret 25. juni 2021 av Lija
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå