AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #1 Skrevet 24. juni 2021 Har fått en gammel kulegrill, men aldri brukt dette før. Kan noen gi meg stegvis forklaring 😅 Kjøper kull, hvor mye i panna? Tennvæske? Hvor lenge må den stå før jeg har mat på? Det er ingen rist som fulgte med, hvor får jeg kjøpt det? Tilberede mat like lege som på gassgrill eller tar det lengre/kortere tid? Hvordan slukke det? Må jeg ha i vann og nytt kull neste gang, eller kan man gjenbruke kullet? Trenger tips om alt 😅 Anonymkode: bdb7f...d75
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #2 Skrevet 24. juni 2021 Google grillrist og hvordan grille med kullgrill? Anonymkode: 5f508...43c
C-girl Skrevet 24. juni 2021 #3 Skrevet 24. juni 2021 Anbefaler grillbriketter da de gir en jevnere varme enn kull alle brikettene har lik størrelse. Ha et jevnt lag briketter i bunnen av grillen (dersom du skal grille store stykker kjøtt er det lurt å ha kull/briketter på kun halve flaten slik at du kan flytte kjøttet over til indirekte varme). ha på tennvæske og la den trekke inn i 10 - 15 min, jeg tar ofte litt ekstra på etter 10 min. Tenn så på, la det brenne til brikettene begynner å bli hvite (du kjenner uansett når det er god nok temperatur til å grille) Når du er ferdig å grille lar du den bare slukke av seg selv. Ha asken i en pose når grillen er helt kald. Du må ha i nytt kull/briketter hver gang du skal grille 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #4 Skrevet 25. juni 2021 C-girl skrev (9 timer siden): Anbefaler grillbriketter da de gir en jevnere varme enn kull alle brikettene har lik størrelse. Ha et jevnt lag briketter i bunnen av grillen (dersom du skal grille store stykker kjøtt er det lurt å ha kull/briketter på kun halve flaten slik at du kan flytte kjøttet over til indirekte varme). ha på tennvæske og la den trekke inn i 10 - 15 min, jeg tar ofte litt ekstra på etter 10 min. Tenn så på, la det brenne til brikettene begynner å bli hvite (du kjenner uansett når det er god nok temperatur til å grille) Når du er ferdig å grille lar du den bare slukke av seg selv. Ha asken i en pose når grillen er helt kald. Du må ha i nytt kull/briketter hver gang du skal grille Tusen takk! Da skal jeg kjøpe grillbriketter! Ts Anonymkode: bdb7f...d75
Gjest Tøffenbøffen Skrevet 26. juni 2021 #5 Skrevet 26. juni 2021 Jeg bare elsker kullgrill!! Gratulerer. Jeg ville kjøpt en grillrist, det får du billig på Jula, Rusta osv. Jeg pleier å blande kull og briketter, Kull tenner raskere og brenner opp fortere. Hvis jeg skal grille en stund så blander jeg kull og briketter. Jeg har bare kull/briketter på ca halvparten av grillen. Det gir to soner. Jeg griller typisk biff, burgere, grillskiver på begge sider over kullet, så legger jeg det der det ikke er kull for å steke ferdig og setter på lokket med lufting. Når jeg er ferdig så stenger jeg for lufting under og på lokket. Da kveles flammene og man kan bare fylle på litt kull/briketter neste gang. Jeg har også en røykboks, en metallboks jeg kan legge fliser i som gir god røyksmak. Jeg har dog fått like godt resultat ved å bare kaste på litt flis under grilling. De har noen billige og helt geniale grillhansker på Biltema. Med de kan du snu feks grillspyd med hendene og det sparer fingrene over den varmeste sonen. Lykke til med grilling fremover
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #6 Skrevet 27. juni 2021 Tøffenbøffen skrev (15 timer siden): Jeg bare elsker kullgrill!! Gratulerer. Jeg ville kjøpt en grillrist, det får du billig på Jula, Rusta osv. Jeg pleier å blande kull og briketter, Kull tenner raskere og brenner opp fortere. Hvis jeg skal grille en stund så blander jeg kull og briketter. Jeg har bare kull/briketter på ca halvparten av grillen. Det gir to soner. Jeg griller typisk biff, burgere, grillskiver på begge sider over kullet, så legger jeg det der det ikke er kull for å steke ferdig og setter på lokket med lufting. Når jeg er ferdig så stenger jeg for lufting under og på lokket. Da kveles flammene og man kan bare fylle på litt kull/briketter neste gang. Jeg har også en røykboks, en metallboks jeg kan legge fliser i som gir god røyksmak. Jeg har dog fått like godt resultat ved å bare kaste på litt flis under grilling. De har noen billige og helt geniale grillhansker på Biltema. Med de kan du snu feks grillspyd med hendene og det sparer fingrene over den varmeste sonen. Lykke til med grilling fremover Tusen takk for flott svar! Anonymkode: bdb7f...d75
Jerry Lee Skrevet 27. juni 2021 #7 Skrevet 27. juni 2021 C-girl skrev (På 24.6.2021 den 10.33): Anbefaler grillbriketter da de gir en jevnere varme enn kull alle brikettene har lik størrelse. Ha et jevnt lag briketter i bunnen av grillen (dersom du skal grille store stykker kjøtt er det lurt å ha kull/briketter på kun halve flaten slik at du kan flytte kjøttet over til indirekte varme). ha på tennvæske og la den trekke inn i 10 - 15 min, jeg tar ofte litt ekstra på etter 10 min. Tenn så på, la det brenne til brikettene begynner å bli hvite (du kjenner uansett når det er god nok temperatur til å grille) Når du er ferdig å grille lar du den bare slukke av seg selv. Ha asken i en pose når grillen er helt kald. Du må ha i nytt kull/briketter hver gang du skal grille Er du meg? 😉 Nettopp slik har jeg gjort i alle år. Og man skal ikke være sulten når man begynner grilling. Man skal orke å vente til køla er gråhvit. Er man sulten når man begynner tenderer man til å legge på maten for tidlig...
C-girl Skrevet 27. juni 2021 #8 Skrevet 27. juni 2021 Jerry Lee skrev (1 time siden): Er du meg? 😉 Nettopp slik har jeg gjort i alle år. Og man skal ikke være sulten når man begynner grilling. Man skal orke å vente til køla er gråhvit. Er man sulten når man begynner tenderer man til å legge på maten for tidlig... 😁😁 1
Jerry Lee Skrevet 27. juni 2021 #9 Skrevet 27. juni 2021 C-girl skrev (9 timer siden): 😁😁 Ja. Sånn er'e bare... 😉
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå