Gå til innhold

Naturlig å bli sykemeldt en viss prosent under graviditet for å holde ut i jobben så lenge som mulig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 20 uker på vei. Ingen store plager så langt, heldigvis! Håper jo ikke at jeg får noe særlig plager heller og at jeg kan stå i jobb så lenge som mulig. Eneste er at jeg har begynt å få litt vond rygg og hovne bein. Har fått en ekstra pause på 10-15min i løpet av dagen så jeg kan hvile ryggen og heve beina. Er også et par oppgaver jeg slipper som belaster ryggen. Likevel er det umulig i min jobb at alt kan tilrettelegges. 

Er det naturlig å tenke at man skal kunne jobbe 100% hvis man får tilrettelegging på jobb, eller er det naturlig å etter hvert bli sykemeldt en viss prosent? Da tenker jeg ifht at det kanskje er lettere å holde ut i jobben så lenge som mulig. Enten det er kortere arbeidsdager eller f.eks sykemeldt en dag i uken osv. 

Fortell gjerne om du har erfaring. 

Anonymkode: b883c...0e9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville drøftet med legen din :) Kan høres ut som om i din jobb kan en gradert sykemelding hjelpe deg å stå i jobb lenger. Jeg jobbet litt redusert på slutten til tross for rolig kontorjobb, slet sånn med å gå 🙈

Anonymkode: 16683...282

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

3 av 4 gravide blir sykemeldt løpet av svangerskapet og er til sammen sykemeldt omtrent 2 mnd. Så ja, det er vanlig. 

Anonymkode: b53ad...025

• Liker 1
Skrevet

Kjøp støttestrømper. Gjør underverker for hovne ben. Kanskje litt varmt på de varmeste dagene da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ved vond rygg og hovne bein er det vel kanskje først og fremst en gradert sykemelding som er aktuelt han. Men du kan se om svangerskapspenger kan være aktuelt? Jeg hadde behov for ekstra tilrettelegging (pga smittetrykk og ekstra stress rundt covid i mitt yrke) og søkte om delvis svangerskapspenger sånn at stillingen min ble litt redusert og jeg slapp unna noen arbeidsoppgaver. 

Ikke alle har store plager i graviditeten,så om man har behov for sykemelding er helt individuelt. Jeg har hatt behov for sykemelding pga svangerskapsrelaterte plager i dette svangerskapet, men i forrige svangerskap hadde jeg ikke behov og jobbet fullt helt ut. Så man må bare vurdere ut fra egen situasjon :)

Anonymkode: ae686...038

Skrevet (endret)

Jeg er 2 uker lengre enn deg og har allerede vært sykemeldt ganske mye. 

I begynnelsen, type uke 7/8 ble jeg 100% sykemeldt fordi jeg slet sånn med svimmelhet at jeg greide ikke å gå 5 meter fra sofaen til kjøkkenet uten å sette meg ned på veien. Holdt på å besvime hele tiden og fikk ikke i meg noe mat pga sterk kvalme. 

Når dette gav seg var jeg tilbake i 100% jobb før jeg fikk bekkenløsning i uke 11 så sterk at jeg ble 50% sykemeldt en periode. Dette gav seg etter en stund og var uten det i halvannen måned kanskje. Nå er bekkenløsningen tilbake, overhodet ingen tilrettelegging på jobb på noen som helst måte.. Tilbake til 50% sykemelding før jordmor mente det var best for meg med en periode på 100% sykemelding nå 🤷🏻‍♀️

Med andre ord helt individuelt hvordan kroppen takler graviditeten. 

En venninne av meg gikk 2 uker på overtid og når hun var 41 uker gikk hun fortsatt flere halvlange turer for dagen med hunden og vasket bilen innvendig og utvendig helt alene. Ingen antydning til å være sliten i ryggen engang. Hun var i 100% jobb helt til permisjon 

Endret av Niny
Skrevet

For meg var det viktig å stå i jobben så lenge som mulig - og det har jeg klart helt til jeg gikk ut i permisjon. Men helsen er viktigst, så jeg var absolutt ikke i full jobb. Kjente på dette i løpet av store deler av svangerskapet. Noen deler var jeg 50% sykemeldt slik at jeg kom på jobb annenhver dag, mens andre perioder var jeg mindre sykemeldt og kom litt sent og gikk tidlig. Veldig lurt å finne det som passer for deg og din kropp, være avstresset osv. Og en god dialog med arbeidsgiver er viktig, for å finne ut hva som er mulig. Er sikkert ikke alle jobber som er like fritt å gjøre slike her ting i.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble sykmeldt 30 % de siste månedene, og så 50 % den siste måneden. Så det går helt fint :)

Anonymkode: 44c22...4aa

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Ville drøftet med legen din :) Kan høres ut som om i din jobb kan en gradert sykemelding hjelpe deg å stå i jobb lenger. Jeg jobbet litt redusert på slutten til tross for rolig kontorjobb, slet sånn med å gå 🙈

Anonymkode: 16683...282

Jeg har kontorjobb og var innmari sliten fra ca uke 28. Fikk 20% sykemelding fra uke 29 og snakka med sjefen om at jeg trengte litt færre arbeidsoppgaver (ikke mindre å gjøre, men ikke så stort spenn i oppgavetypene jeg hadde). Det hjalp masse og etter et par uker med 20% kortere dager fikk jeg gjort mye mer den tiden jeg faktisk var på jobb. Beholt 20% sykemelding frem til permisjon.

Anonymkode: 8c861...08a

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer også litt an på type jobb hvor lett det er å tilrettelegge for å jobbe redusert. Jeg er lærer, kontaktlærer med mange fag, og da jeg jobbet redusert opplevde jeg egentlig bare å ha like mye å gjøre, men mindre tid å gjøre de på 🙈 Selv om jeg fikk noen færre arbeidsoppgaver så ballet det fort på seg. Så pass på at når man prater med arbeidsgiver om tilrettelegging at det er nok. 

Anonymkode: ae686...038

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror det varierer veldig hva man trenger.   Selv gikk jeg på en smell ganske tidlig og endte med 100% sykemelding en kortere periode tidlig i svangerskapet. 
endte med å være delvis sykemeldt resten av graviditeten for å unngå å bli 100% sykemeldt på nytt, men hadde tett dialog med legen og justerte opp og ned etter hva behovet var. Det var bedre for både meg, elevene mine og arbeidsgiver enn at jeg skulle presse meg fram til det sa stopp for så å forsvinne helt uten forvarsel. (Og samtidig klare å komme forberedt til undervisning og gi tilbakemeldinger på vurderinger til elevene innen (nesten) rimelig tid)

Anonymkode: 061db...402

Skrevet

Du må jo kjenne på kroppen hva du trenger. Det er veldig vanlig å bli sykmeldt i en eller annen grad som gravid, men det i seg selv er jo ikke noen grunn til å bli sykmeldt eller «for sikkerhets skyld».

Men hvis du kjenner at jobben blir for tung/ vond og det ikke kan tilrettelegges kan det nok være hensiktsmessig med en gradert sykmelding som avlastning og dwt kan få deg til å stå lengre i jobb.

Jeg var ikke borte en eneste dag fra jobb første gang og har hittil ingen fraværsdager denne gang (uke 22), og kjenner heller ikke noe behov for det. Men jeg var ganske trøtt en stund i første tri og kjente på kroppen at hadde jeg ikke hatt kontorjobb, hadde jeg nok måttet ha gradert sm.

I min omgangskrets har faktisk de fleste stått i 100 % jobb frem til permisjon. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det varierer så ut ifra både jobb og form, at her finnes det ingen fasit. Jeg ble sykmeldt ei uke før jeg skulle ut i permisjon, hadde ingen fraværsdager under graviditet før det, og ble sykmeldt pga komplikasjoner rett før fødsel. Mens andre sliter med bekkenløsning osv, var jeg i knallform under hele graviditeten (men har kontorjobb). Ei venninne av meg som også jobbet på kontor hadde masse plager, halsbrann, bekkenløsning og det hele, så hun var derimot sykmeldt nesten hele graviditeten. 

Endret av Rosa Dartle
AnonymBruker
Skrevet

Det vanlig trodde jeg var å stå ut i jobb inntil man går i permisjon. Jeg var i kjempeform men ble allikevel forespurt om jeg ønsker sykemelding. Så det kan jo virke som om normen er at man er sykemeldt litt i hytt og pine. Er jo ikke alt man kan bli sykemeldt fra heller. Har en del venninner som jobber i mer "mannfolkyrker" og de fikk ikke jobbe når de kom til uke 20 uavhengig av form- 

Anonymkode: d83d4...ba3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to svangerskap bak meg og har aldri vært sykemeldt. Jeg hadde ingen spesielle plager og det skal sies at jeg har hjemmekontor og fleksitid så har vært veldig heldig 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2021 den 6.46):

3 av 4 gravide blir sykemeldt løpet av svangerskapet og er til sammen sykemeldt omtrent 2 mnd. Så ja, det er vanlig. 

Ja det er tragisk. Gravide har blitt små persille lad som sykmeldes for den minste ting. Ikke rart at typiske kvinneyrker er dårligere betalt enn mannsdominerte yrker. 

Anonymkode: e26de...8d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Se det an. Man bør ikke sykmeldes før det faktisk er behov, men om man i utgangspunktet har veldig høy terskel for å ble sykmeldt, bør den kanskje senkes litt når man er gravid. Husk at det er legen som sykmelder, man sykmelder ikke seg selv. 

I første svangerskap var jeg aldri sykmeldt. I andre svangerskap ble jeg gradert sykmeldt (50%) allerede i uke 8. Jeg var totalt utslitt og kastet opp hele tiden, noe som ble betydelig bedre med en gradert sykmelding. Etter noen uker kunne jeg jobbe mer, men jeg var fortsattt 30% sykemeldt. De siste to ukene ble jeg 50% sykmeldt igjen.

For meg gjorde en gradert sykmelding at det ble mulig å jobbe fram til permisjonsstart i andre svangerskap. I første svangerskap hadde det derimot vært sløsing med fellesskapets midler å ta en gradert sykmelding "for sikkerhets skyld".

Anonymkode: ccc5b...cf8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det naturlige er å kjenne etter på kroppen, og ha en dialog med fastlege når du kjenner at jobben går ut over hva du klarer på fritiden. Det er normalt å være sliten når du er gravid, men om du ender opp med å bare sove etter jobb så er det i alle fall på tide å tenke på gradert sykemelding. Ellers syns jeg man må tåle å være ekstra trøtt på kvelden f.eks så lenge man klarer å lage mat osv. 

Å tenke på dette mens du enda er i god form syns jeg personlig er litt spesielt.

Anonymkode: 56ebc...1f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja det er tragisk. Gravide har blitt små persille lad som sykmeldes for den minste ting. Ikke rart at typiske kvinneyrker er dårligere betalt enn mannsdominerte yrker. 

Nå er det vel helt andre ting enn graviditet som har gjort at de tradisjonelle kvinneyrkene er dårlig betalt.

Noen gravide er sikkert persilleblad (i likhet med en viss andel i befolkningen), men de aller fleste gravide er ikke det. Det er ikke alltid mulig å kombinere en tøff og hektisk arbeidshverdag i fulll stilling med (sterke) gravidplager. 

Anonymkode: ccc5b...cf8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Yikes. Uopplyst, much? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...