Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan takler dere slik motgang i livet?

Helt fra mange av oss var små har vi blitt lært opp til at man må jobbe hardt for det man vil ha.

Dette er jeg enig i at stemmer i mange tilfeller.

Men så hender det at det man har arbeidet for ikke strakk til likevel.

For eksempel kan en elev gi alt på skolen og jobbe beinhardt for å komme inn på drømmestudiet, eller skaffe seg drømmejobben, men så er det så utrolig vanskelig å komme i mål.. Dermed ender man opp med at å gjøre så godt man kan, ikke er bra nok.

Hvordan takle slik motgang?

Jeg har flere venner og venninner som sliter med selvtilliten p.g.a. dette. Vil så gjerne hjelpe, men hva hjelper egentlig i slike situasjoner?

Mye av grunnleggende selvfølelse handler om mestring, men i slike situasjoner oppleves ikke mestring.

Anonymkode: cdc97...375

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at mår man har gitt alt og prøvd og ikke strekt til så er det godt nok.

Anonymkode: c644e...a32

AnonymBruker
Skrevet

Nettopp derfor misliker jeg så sterkt folk som sier så velment: "hvis jeg klarer det så klarer du det/alle det". 

Det er ikke sant. Og fordi én klarer noe, så vil det ikke dermed si at hvis den andre ikke får til der samme så er den sistnevnte svakere. F.eks er det ikke spesielt rart at et barn som har det vanskelig hjemme sliter mer på skolen enn et barn som har det trygt og godt hjemme. 

Jeg tror mange vil komme langt med å slutte å sammenligne seg med andre og måle sin suksess opp mot andres. Begynn å gi litt mer blaffen, gjør livet sånn som føles best for deg. 

Anonymkode: e3d16...667

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nettopp derfor misliker jeg så sterkt folk som sier så velment: "hvis jeg klarer det så klarer du det/alle det". 

Det er ikke sant. Og fordi én klarer noe, så vil det ikke dermed si at hvis den andre ikke får til der samme så er den sistnevnte svakere. F.eks er det ikke spesielt rart at et barn som har det vanskelig hjemme sliter mer på skolen enn et barn som har det trygt og godt hjemme. 

Jeg tror mange vil komme langt med å slutte å sammenligne seg med andre og måle sin suksess opp mot andres. Begynn å gi litt mer blaffen, gjør livet sånn som føles best for deg. 

Anonymkode: e3d16...667

Enig! Ikke alle er like skole sterke, uavhengig om en har det bra hjemme eller ei. Noen må jobbe hardt for å lære, mens andre glir gjennom. Jeg måtte jobbe dobbelt opp for å få samme resultat som andre. Og i enkelte fag som matte f eks hadde jeg ikke sjans. Jeg prøvde, men jeg forsto ikke. 
men jeg er sinnsykt god på andre ting. Vi alle er gode på noe, men alle er ikke god på alt. Finn dine styrker du er god på

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Enig! Ikke alle er like skole sterke, uavhengig om en har det bra hjemme eller ei. Noen må jobbe hardt for å lære, mens andre glir gjennom. Jeg måtte jobbe dobbelt opp for å få samme resultat som andre. Og i enkelte fag som matte f eks hadde jeg ikke sjans. Jeg prøvde, men jeg forsto ikke. 
men jeg er sinnsykt god på andre ting. Vi alle er gode på noe, men alle er ikke god på alt. Finn dine styrker du er god på

Men hvis du for eksempel MÅ være god i matte for å komme inn på studiet du ønsker, men virkelig ikke forstår selv etter å ha prøvd alt, hvordan kan man godta dette for seg selv at man ikke klarer å oppnå det man ønsker?

Anonymkode: cdc97...375

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...