AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #1 Skrevet 23. juni 2021 Hei! Jeg skal flytte inn til kjæresten etter sommeren og lurer på hva jeg burde betale til han i måneden. Han eier en toroms sentralt i Oslo. Han har et ganske lite lån og betaler ca 2000kr i renter i måneden på denne. Felleskostnadene er på ca 3000 i måneden og inkluderer blant annet strøm og varmtvann. Det er ikke aktuelt at jeg kjøper meg inn i leiligheten hans med det første. Jeg betaler nå 10 000 i husleie på en hybel et godt stykke utenfor sentrum. Jeg har en årslønn på 550 000 Anonymkode: 06cf5...352
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #2 Skrevet 23. juni 2021 Strøm å internett Anonymkode: 34154...1af
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #3 Skrevet 23. juni 2021 Alle utgifter knyttet til huset som strøm, internett, kommunale avgifter, forsikring (på boligen) og rentene på lånet / 2. Selve avdragene må han stå for selv fordi det går i hans egen lomme, men rentene burde dere dele på. Anonymkode: ada64...4aa 6
GammelKaktus Skrevet 23. juni 2021 #4 Skrevet 23. juni 2021 Hvor stor er leiligheten? Jeg ville betalt halvparten av fellesutgiftene og slengt på et par tusen. Tenker 5000 er ok, da betaler du 1500 av fellesutgiftene og resten i leie. Du sparer 5000 i måneden da og det er jo greit. 9
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #5 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hei! Jeg skal flytte inn til kjæresten etter sommeren og lurer på hva jeg burde betale til han i måneden. Han eier en toroms sentralt i Oslo. Han har et ganske lite lån og betaler ca 2000kr i renter i måneden på denne. Felleskostnadene er på ca 3000 i måneden og inkluderer blant annet strøm og varmtvann. Det er ikke aktuelt at jeg kjøper meg inn i leiligheten hans med det første. Jeg betaler nå 10 000 i husleie på en hybel et godt stykke utenfor sentrum. Jeg har en årslønn på 550 000 Anonymkode: 06cf5...352 Halvparten av fellesutgifter og faste utgifter, lånet betaler han for seg selv. FrøkenMånestråle skrev (9 minutter siden): Hvor stor er leiligheten? Jeg ville betalt halvparten av fellesutgiftene og slengt på et par tusen. Tenker 5000 er ok, da betaler du 1500 av fellesutgiftene og resten i leie. Du sparer 5000 i måneden da og det er jo greit. Størrelsen på leiligheten er ikke relevant. Anonymkode: 60398...d76 5
tussi84 Skrevet 23. juni 2021 #6 Skrevet 23. juni 2021 Du skal betale ca 2500 kr. Det er halvparten av varmtvann, strøm, renter osv. Har han Internett og tv/streaming abonnement som begge kommer til å bruke er det også en kostnad som skal deles på to. 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #7 Skrevet 23. juni 2021 Jeg ville tatt utgangspunkt i hva du betaler nå for en betydelig mindre og usentral bolig. Hva om du betaler samboeren din 6000-7000 i husleie? Da går du betydelig ned i boligutgifter samtidig som du får en større og mer sentral bolig. Tenker det er mest rettferdig dersom dere begge vinner litt på dette. Anonymkode: 37f46...57f 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #8 Skrevet 24. juni 2021 Utgangspunktet halvparten av alle faste utgifter.(inkl lån). Men det er jo ingen andre enn dere to som skal bli enige om dette, ingen på internett skal bestemme hvordan dette skal deles. Anonymkode: 6ed61...f4c
regine Skrevet 24. juni 2021 #9 Skrevet 24. juni 2021 Vi må alle betale for å bo. Om vi eier eller leier. Dere skal begge tjene på samboerskapet, dvs at begges utgifter reduseres ved å bo sammen. Det gir ikke mening å sette leia så høyt at den som leier i praksis sponser den andre fullt ut. Ei heller å sett den så lavt at det blir motsatt. Hva den som eier bruker pengene på er irrelevant, dvs om det går til nedbetaling på lån, sparing, tant og fjas eller whatever. Alt av felles utgifter er enkelt - det deler dere på to. Men det er jo ikke husleie, det er jo bare betaling for div tjenester (strøm, internett, kommunale avgifter, forsikring etc) som man uansett måtte betalt for. I dette tilfellet blir det 1500 kr på hver av dere. Så er det rimelig at man også betaler et beløp som er ren husleie. Å ta utgangspunkt i rentene er for meg ulogisk - skal man da slippe unna med husleie hvis eier ikke har noe lån? i mine øyne bør man se litt på markedspris for tilsvarende boliger, men uten at det skal slavisk deles på to, da det gir urimelige utslag for den som leier. I tillegg på hva den som flytter inn betaler i husleie i dag. Og ja, jeg mener klart at man også må legge inn en «samboerrabatt», det er samboere man skal være, ikke tilfeldige personer som leier sammen. I dette tilfellet ville jeg tenkt at det er rimelig at du TS samlet betaler 5000 kr. Da halverer du dine boutgifter, samtidig deler dere på fellesutgiftene (1500 på hver) og så betaler du en liten husleie (3500), som gjør at både du og samboeren din tjener på at dere nå vil dele bo. Og så er det en selvfølge at dere deler på løpende utgifter som mat/husholdningsutgifter, enten etter inntekt eller 50/50. Større oppgraderinger og oppussing av leiligheten er det også naturligvis eier som må bekoste, da dette er og blir hans eiendom. 17
tussi84 Skrevet 24. juni 2021 #10 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Utgangspunktet halvparten av alle faste utgifter.(inkl lån). Men det er jo ingen andre enn dere to som skal bli enige om dette, ingen på internett skal bestemme hvordan dette skal deles. Anonymkode: 6ed61...f4c Feil. Ts skal ikke betale avdrag på boliglån, når hun ikke har boliglånet. 5
Gjest Dævendøtte Skrevet 24. juni 2021 #11 Skrevet 24. juni 2021 Ville sagt 3000 kr i mnd, pluss halvparten av maten og lignende. Da bor du billig og samboeren taper heller ikke noe på å ha deg boende, win-win for begge.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #12 Skrevet 24. juni 2021 tussi84 skrev (28 minutter siden): Feil. Ts skal ikke betale avdrag på boliglån, når hun ikke har boliglånet. Nei men hun skal betale for å bo, kjæresten har lagt inn en innsats for å få lån og kjøpe bolig, skal liksom TS da nyte godt av det ved å betale en slikk og ingen ting for tak over hodet? Anonymkode: a072a...283 10
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #13 Skrevet 24. juni 2021 tussi84 skrev (30 minutter siden): Feil. Ts skal ikke betale avdrag på boliglån, når hun ikke har boliglånet. Så man skal ikke betale en vanlig utleier penger for å bo heller da, ettersom man ikke selv har boliglånet?? Det du skriver gir ikke mening. Anonymkode: a072a...283 11
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #14 Skrevet 24. juni 2021 tussi84 skrev (50 minutter siden): Feil. Ts skal ikke betale avdrag på boliglån, når hun ikke har boliglånet. Det må man jo. Det koster å bo. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Så man skal ikke betale en vanlig utleier penger for å bo heller da, ettersom man ikke selv har boliglånet?? Det du skriver gir ikke mening. Anonymkode: a072a...283 Nettopp, typisk kvinner å ikke forstå dette. Anonymkode: 6ed61...f4c 5
Trolltunge Skrevet 24. juni 2021 #15 Skrevet 24. juni 2021 Det er to vanlige måter å gjøre dette på. Enten halvparten av alle bokostnader (som er renter, fellesutgifter, strøm, forsikring, tv og Internett og kommunale avgifter om det er der). Dette blir innimellom en urimelig lav leie, spesielt om den som eier har lite lån, og da er ofte den andre måten mer real. Det er å betale halvparten av markedsverdien av leiligheten, dersom den ble leid ut til andre. Det er også lurt å bli enige om en sum som skal dekke forbruk (mat og forbruksvarer), og opprette en felles konto der dere begge setter inn avtalt sum til dette. Økonomi ødelegger mange forhold, så lurt å bli enige om slike ting før dere flytter sammen. 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #16 Skrevet 24. juni 2021 Dere sparer samlet 10 000, din nåværende husleie, på å flytte sammen. Du bør betale 5 000, så har dere like mye ut av det. Da skal det dekke alt det din husleie dekker i dag, mat kommer selvsagt utenom. Det er irrelevant hvor mye lån, avdrag og renter han har. Kostnaden er på renten av boligens verdi. Anonymkode: 4c185...c31 9
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #17 Skrevet 24. juni 2021 IKKE betal ned lånet hans hvertfall. Kvinnefelle nr 1. Hvor mye du ellers skal betale må dere bli enige om dere to. Anonymkode: f6a5b...685 4
Gjest Marte79 Skrevet 24. juni 2021 #18 Skrevet 24. juni 2021 Bor i huset til kjæresten som han eier. Jeg betaler ikke husleie - hvorfor i all verden skulle jeg betale ned lånet hans? Hvis det blir brudd står jeg der med ingenting og han fikk nedbetalt lånet. Spar heller penger til din egen sparekonto og dele matutgifter osv. med han
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #19 Skrevet 24. juni 2021 Hva med å fortsette å betale 10 000 kr, men med avtale om at det du betaler ned på lånet er det du kjøper deg inn med, sakte men sikkert? Ellers er det et viktig moment; hvis noen krever markedspris, skal du få markedsvare. Altså et eget rom. Du deler ikke seng med utleier når du leier ellers, så derfor bør prisen også være lavere. Jeg tenker at i et samboerforhold så ønsker man hverandre vel; det gjelder både å ikke føle at man snylter på hverandre, eller at den andre sitter igjen med skrapa lommebok når leien er betalt. Man skal leve sammen, også økonomisk. Anonymkode: 344de...5e1 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #20 Skrevet 24. juni 2021 Jeg betaler ingenting, betaler ikke for å bo, strøm, nett, mat.... ingenting Funker bra 👍 Anonymkode: 6c547...1fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå