Smørblomsten Skrevet 11. september 2005 #1 Skrevet 11. september 2005 (endret) Ifm planlegging av hvilke møbler jeg skal kjøpe, lurer jeg litt: Steller dere/skifter dere på babyen på stellebord på badet (hvor det er varmere) eller på soverommet? Har nemlig kjøpt veggstellebord til det lille badet vårt, og regner jo med at alt stell vil foregå der, kanskje så lenge som 1 år fremover (??). Og så skal jeg kjøpe kommode til soverommet, og lurer på om jeg skal kjøpe en som er i stelle-høyde (så jeg kan legge matte oppå) eller gå for en litt større kommode med mer plass til klær!? Når barnet er blitt for stort for stellebordet, hvor steller dere da? På gulvet/senga? Dette ble en lang avhandling gitt! Men håper jeg får noen svar for det Endret 11. september 2005 av Smørblomsten
Gjest LoisLane Skrevet 11. september 2005 #2 Skrevet 11. september 2005 Vi har stelt på badet så lenge de har brukt bleier.
caja Skrevet 11. september 2005 #3 Skrevet 11. september 2005 Vi har vært dårlige på å bruke stellebordet. Vi har en sånn stellematte fra Ikea som vi bruker der vi er. (evt varmeste stede i huset. )
Rannva Skrevet 12. september 2005 #4 Skrevet 12. september 2005 Vi steller på en stellematte på vaskemaskinen på badet. Kommer sikkert til å gjøre det så lenge hun bruker bleie. Nå er hun 13 mnd, og trives godt på stellebordet.
Nala Skrevet 12. september 2005 #5 Skrevet 12. september 2005 Vi steller på badet. Har en vanlig kommode som vi har lagt stellematte på. Etterhvert som hun blir større (er snart 8 måneder) regner jeg med vi steller henne mer på golvet. Det gjorde vi med storesøstera hennes.
Gjest EvaL Skrevet 12. september 2005 #6 Skrevet 12. september 2005 Vi har beholdt stellebordet i hele bleieperioden. Det er liten tvil om at det å skifte bleier mens barnet ligger på stellebordet, gir den beste arbeidsstillingen og ikke minst gir det en fin stund mellom barnet og mor/far. Det blir ofte litt mer kos rundt stellet. Syns ikke barn blir for store for stellebordet jeg, og så lenge man klarer å få de til å ligge i ro der, kan man bruke stellebordet så lenge barnet bruker bleier.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2005 #7 Skrevet 12. september 2005 Stellekommode på badet. Poden er over 2 år og vi bruker samme plassen enda. Kosestund. De andre to barna gjorde vi akkurat likt med.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2005 #8 Skrevet 12. september 2005 Kosestund? Det er da overhodet ikke noen kosestund å skifte bleier!!! Herregud, dere må da klare å finne bedre kosestunder sammen med barna deres enn akkurat når dere tørker vekk dritten av rompa til ungen!!!
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 12. september 2005 #9 Skrevet 12. september 2005 Kosestund? Det er da overhodet ikke noen kosestund å skifte bleier!!! Herregud, dere må da klare å finne bedre kosestunder sammen med barna deres enn akkurat når dere tørker vekk dritten av rompa til ungen!!! ← Dette er jo på siden av tema, men jeg klarer ikke å la være å svare: Her har vi en med peiling... Bleieskift ER en av de fineste kosestundene, fordi de fleste barn elsker å få av seg klær og bleier, og er ekstra blide og pludrete på stellebordet. Vendelin synes det er kjempemorsomt å ta av seg ermer og buksebein, og kniser og ler høyt - da er det vanskelig å ikke se på de minuttene på stellebordet som kosestund. Selvfølgelig, hvis du fokuserer på at æææææææææææsj ææææææææsj æsj, det er bæsj i bleia, å fy så ekkelt, må bli ferdig fort og håper det er lenge til neste gang, da blir det fint lite kos. Og forøvrig så er det jo ikke bæsj i hver eneste bleie da...
Smørblomsten Skrevet 12. september 2005 Forfatter #10 Skrevet 12. september 2005 (endret) 1000 takk folkens, da er det avgjort at jeg prioriterer en større kommode som dermed ikke brukes som stellebord! Og så satser jeg på det veggmonterte stellebordet på badet! Det burde jo holde til barnet er noen kilo/mnd..... Skjønner da godt (selv uten barn) at dette er en kosestund i TILLEGG til andre kosestunder en har sammen med sitt barn! Så bra svart Bjørnsdatter! Endret 12. september 2005 av Smørblomsten
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2005 #11 Skrevet 12. september 2005 Nå har jeg hatt stellekommoden stående på badet i snart 6år, å det brukes nå av minstemann i familien som er 2år, kommer til å bruke det enda 1år eller 2. Er ganske praktisk å bruke det også. Jeg har ett barn ((4år)med atopisk eksem som jeg smører titt å ofte. å da er det greit å bruke stellekommoden å stå på, slik at jeg slipper å bøye ryggen så mye. Mye bedre å jobbe i høyden enn å måtte stå krokbøyd hele dagen.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2005 #12 Skrevet 12. september 2005 Til opplysning, det er gutten som står på stellebordet
Gjest gjest1 Skrevet 12. september 2005 #13 Skrevet 12. september 2005 Til gjest over: Jeg stusset litt når jeg leste det først innlegget, fikk et litt merkelig bilde i hodet mitt, men; jeg skjønte jo hva du mente,da... Jeg har stellt begge mine på stellematte på vaskemaskinen i hele bleieperioden. Og ja, stell er en kosestund!!!!Hmm, ble nesten litt rugesjuk her nå....
Fibonacci Skrevet 12. september 2005 #14 Skrevet 12. september 2005 I den grad det går (gutten vår er veldig aktiv og vil helst ikke ligge i ro!) er det absolutt best å stelle oppå stellebordet, med tanke på arbeidsstilling og kontakt med babyen. Ellers bruker vi gulvet.
Trebarnsmor Skrevet 12. september 2005 #15 Skrevet 12. september 2005 Første barnet stelte jeg på badet. Andre barnet hadde vi sånn stellematte vi brukte på gulvet. Tredjebarnet brukte vi bare et håndkle som han lå på.Ble skiftet på stuegulet, soveromsgulvet, i sengen......ja overalt nesten:)
Usikker Skrevet 12. september 2005 #16 Skrevet 12. september 2005 Til og med jeg - som "bare" er tante anser stelle-ritualet som en kose-stund. Gjø'kke noe med litt bæsj av og til da. Helt naturlig det. Ungene trives jo så godt når de kan ligge og sprelle litt uten den dumme bleia på........ akkurat som om de nyter de minuttene. Når ungene er hos meg - så er det senga til tante som er stellebord. Funker så fint atte
Trebarnsmor Skrevet 12. september 2005 #17 Skrevet 12. september 2005 Til og med jeg - som "bare" er tante anser stelle-ritualet som en kose-stund. Gjø'kke noe med litt bæsj av og til da. Helt naturlig det. Ungene trives jo så godt når de kan ligge og sprelle litt uten den dumme bleia på........ akkurat som om de nyter de minuttene. Når ungene er hos meg - så er det senga til tante som er stellebord. Funker så fint atte ← Ja når de er så små at de må ligge å bli stelt så er det kjempekoselig. Husker da mine var så små .Kommunisere og kile litt på foten. Badetiden er jo ekstra koselig da.
Smørblomsten Skrevet 12. september 2005 Forfatter #18 Skrevet 12. september 2005 Ja når de er så små at de må ligge å bli stelt så er det kjempekoselig. Husker da mine var så små .Kommunisere og kile litt på foten. Badetiden er jo ekstra koselig da. ← Og ja apropos bading: hvor ofte er det vanlig å bade en liten baby!? Fra man kommer fra sykehuset og videre måned for måned!? Kanskje dumt spm, men hørt de ikke skal bades hver dag!?
Trebarnsmor Skrevet 12. september 2005 #19 Skrevet 12. september 2005 Og ja apropos bading: hvor ofte er det vanlig å bade en liten baby!? Fra man kommer fra sykehuset og videre måned for måned!? Kanskje dumt spm, men hørt de ikke skal bades hver dag!? ← Nei du skal ikke bade hver dag.For det tørker inn huden veldig. Vi badet våres kanskje 2 ganger i uken maks.Vasket med klut ellers.Kommer jo helt an på gulping og alt.Spedbarn ligger jo som oftest i sengen eller på fanget så de blir jo ikke noe skitten. Og så økte vi til annenhver dag når de ble eldre.
Nicky B Skrevet 12. september 2005 #20 Skrevet 12. september 2005 (endret) Vi har stellematte på vaskenaskinen på badet og det fungerer helt fint! Det er en fordel å ha vann i nærheten. Vi vurderte å ha stellebord som kunne settes oppå senga for å spare plass. Det syntes vi var en fin ide...Helt til frøkna ble født og det viste seg at hun var svært glad i å bæsje når hun lå naken på stellebordet. Da var det godt å være på badet! :grine2: Når det gjelder bading, så bader vi snuppa en gang i uka nå når hun er 5 måneder. Når hun var enda mindre gikk det lengre tid mellom badinga. Hun hylte i balja, så vi tok grundig klutevask morgen og kveld. Endret 12. september 2005 av Lana Lang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå