Gå til innhold

Føler jeg blir mer og mer bitter og negativ:(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente på bare 23 år og føler jeg har blitt et så negativt menneske når det gjelder andre mennesker.

Jeg finner mye gleder i opplevelser, fester, god mat, en god bok, etc, men jeg blir så fort irritert på andre og tenker ofte at andre har dårlige intensjoner med det de sier og gjør. Jeg er flink til å skjule disse følelsene så tror ikke andre oppfatter meg slik.

Tidligere har jeg gått for å være en veldig positiv og glad jente, men føler jeg har mistet meg selv.

Jeg kan tilføye at jeg har opplevd mange oppriktige skuffelser i mitt liv, med venner som har vært uærlige, utro ekskjæreste, og en mor som har stilt lite opp i barndommen. Kan dette ha noe med saken å gjøre?

Veldig takknemlig for svar :( 

Anonymkode: 54594...75e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kan tilføye at jeg har opplevd mange oppriktige skuffelser i mitt liv, med venner som har vært uærlige, utro ekskjæreste, og en mor som har stilt lite opp i barndommen. Kan dette ha noe med saken å gjøre?

Ja, definitivt.

Tenker at det er positivt at du ser dette selv. Hold kortene tett til brystet, ikke gi før du får, og legg merke til hvem det er som gir. Det er de du vil bruke tiden på. 

Anonymkode: 57d5c...d0a

• Liker 3
Skrevet

Ja. Bra du ser disse tingene selv. 

Viktig å klare å legge ting bak seg. Håper det ikke var så ille i din barndom at du ikke klarer å tilgi din mor å gå videre med et godt forhold. Når man blir voksen så ser man sine foreldre som de er. Normale mennesker på godt og vondt. 

Leit at dine venner sviktet. Håper du finner nye venner. De som sviktet (alt ettersom alvorlighetsgrad) kan du mer eller mindre velge å distansere deg fra. Men husk at det finnes perifere venner og gode venner. Tror det er lurt å ha plass til alle. 

Kjærester! Sukk…utroskap er leit. Det skjer noe med den grunnleggende tilliten. Heldigvis finnes det mange fisk i havet. Ingen av mine kjærester har vært utro (isåfall har de skjult det godt) og ikke jeg heller. Så det finnes de som er tro. Du må tro på at du finner din drømmemann. Men lytt til magefølelsen og vær tro mot deg selv når neste beiler dukker opp.  

Høres ut som du trenger å bygge opp deg selv. Styrk deg selv med sunn mat og mosjon eller trening, og få nok søvn.

Du er i alderen hvor du har masse energi og kan klare det meste. 

Ta vare på din mentale helse. Ikke tyng deg selv ned med tunge tanker. Bruk energien din til å bygge deg opp. Si til deg selv at du er verdifull og pøs på med gode adjektiver. 

Beklager litt rotete skrevet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sensi skrev (32 minutter siden):

Ja. Bra du ser disse tingene selv. 

Viktig å klare å legge ting bak seg. Håper det ikke var så ille i din barndom at du ikke klarer å tilgi din mor å gå videre med et godt forhold. Når man blir voksen så ser man sine foreldre som de er. Normale mennesker på godt og vondt. 

Leit at dine venner sviktet. Håper du finner nye venner. De som sviktet (alt ettersom alvorlighetsgrad) kan du mer eller mindre velge å distansere deg fra. Men husk at det finnes perifere venner og gode venner. Tror det er lurt å ha plass til alle. 

Kjærester! Sukk…utroskap er leit. Det skjer noe med den grunnleggende tilliten. Heldigvis finnes det mange fisk i havet. Ingen av mine kjærester har vært utro (isåfall har de skjult det godt) og ikke jeg heller. Så det finnes de som er tro. Du må tro på at du finner din drømmemann. Men lytt til magefølelsen og vær tro mot deg selv når neste beiler dukker opp.  

Høres ut som du trenger å bygge opp deg selv. Styrk deg selv med sunn mat og mosjon eller trening, og få nok søvn.

Du er i alderen hvor du har masse energi og kan klare det meste. 

Ta vare på din mentale helse. Ikke tyng deg selv ned med tunge tanker. Bruk energien din til å bygge deg opp. Si til deg selv at du er verdifull og pøs på med gode adjektiver. 

Beklager litt rotete skrevet. 

Tusen takk! Betyr mye å få svar. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker jeg var mye bitter før, men etter at jeg fikk fast mus har dette endret seg. 

Anonymkode: 21ecb...432

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er dine erfaringer i livet som er med på å forme deg og det er klart man blir påvirket. Hvis man opplever gjentatte skuffelser og svik gjør det noe med en.

Det er sikkert ikke noen trøst å høre dette, men utroskap, forsømmelse i barndom og dårlige venner er det mange som har opplevd. Og det er klart at det påvirker en.

MEN! Livet kan bli kjempebra! Det er du som kan velge å ikke la fortiden din ødelegge framtiden din! Kanskje du må endre kurs i livet? Nytt sted, ny jobb, nye venner? Eller kanskje du trenger profesjonell hjelp til å bearbeide bagasjen din? Det er ikke noe galt eller flaut med det.

Håper det ordner seg for deg og at du får det bedre!

Anonymkode: de271...57a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er en jente på bare 23 år og føler jeg har blitt et så negativt menneske når det gjelder andre mennesker.

Jeg finner mye gleder i opplevelser, fester, god mat, en god bok, etc, men jeg blir så fort irritert på andre og tenker ofte at andre har dårlige intensjoner med det de sier og gjør. Jeg er flink til å skjule disse følelsene så tror ikke andre oppfatter meg slik.

Tidligere har jeg gått for å være en veldig positiv og glad jente, men føler jeg har mistet meg selv.

Det å være i et miljø der man «må» være positiv, er i seg selv deprimerende. I psykologien kalles dette «toksisk positivitet», og et slikt sosial klima fører til at mennesker blir tvunget til å undertrykke sitt naturlige følelsesregister. Dette har over tid  skadelige virkninger for psyken. Svært få mennesker er så emosjonelt avstumpet at de bare har «positive» følelser, men mange føler seg nok sosialt presset til å late som om de har det slik.

Anonymkode: 0b9ff...009

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg husker jeg var mye bitter før, men etter at jeg fikk fast mus har dette endret seg. 

Anonymkode: 21ecb...432

Det blir hun som eier musa sikkert glad for å høre. 

Anonymkode: 80245...f44

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener dette er helt normal og til "å leve med". Vi opplever alle tillitsbrudd, bedrag og svik i en eller annen form og blir naturlig nok preget av det. Jeg aksepterer at jeg er preget fordi livet "koster". Disse negative erfaringene er prisen jeg betaler for de gode erfaringene mine. Deretter tror jeg det er veldig viktig å jobbe med at disse følelsene ikke skal gå utover andre. 

F.eks. dine fremtidige dates/kjæresten må for all del ikke betale prisen for de tabbene eksen din har gjort. 

Anonymkode: b3bf6...e45

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Klart det har...men husk at alle de som har skuffet deg skuffer deg dobbelt hvis du lar de definere hvem du er nå!

AnonymBruker
Skrevet

Mora di er også et menneske, nå som du er voksen ser du vel at hun bare er det. Akkurat som deg. Ingen er perfekte. Sier ikke det for å rakke ned på deg, men for å få deg til å kanskje gi litt slipp på akkurat den biten. Vennene dine var ikke mye til venner, det finnes bedre mennesker å bli kjent med ❤️ Og når det gjelder kjærester så er heldigvis ikke alle menn slik. Mitt råd er å forsøke å gi litt f.. i det som har skjedd. Det er fortid. Du er ung og har mye å se frem imot. Du kan skape deg nye fine opplevelser. Finne nye gode ekte venner, skape bedre relasjon med moren din, finne ny kjærlighet. Vi skal gjennom en del i livet. Det er hvordan vi takler motgangen som vil få oss til å vokse og lære. Man kan forbli i bitterhet, eller man kan rive seg løs. Noen ganger tar det mange år og gi slipp på alt det vonde helt, men selv delvis er bedre, du kan klare det. Da ender det til slutt opp som minner, uten at det lenger gjør vondt eller at du dveler ved de. Jeg har selv vært gjennom så mye i livet at det blir for mye å skrive om. Men jeg tilga min mor, min far som er død også, tidligere dårlige venner ofrer jeg sjelden en tanke. Og idiotiske ekser er jeg glad for å være kvitt. Man har ingen garanti for å flyte lett gjennom resten av livet. Men motgangen man har hatt kan hjelp oss videre gjennom nye utfordringer. Vi klarte oss gjennom det sist, da skal vi klare det nå. Eller, som enkelte gjør, velge å være bitter livet gjennom og påstå at de ikke har noe valg. Jeg er et levende bevis på at  ikke har gjort meg til ett bittert menneske, så du har valg, selv om det ikke er gjort på bare en dag. Klem :)

Anonymkode: 43b05...122

Skrevet
Spoiler

Mulig du er som meg og har innsett at folk flest er falske dessverre finnes flere av de en lojale allrighte folk dessverre 

AnonymBruker
Skrevet

Kom deg til psykolog så ordner det seg

Anonymkode: 9e76a...524

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...