Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For tre år siden ble jeg kjæreste med en mann som er 8 år eldre enn meg. Han trente mye, men røykte. Det virker gjerne overfladisk, men jeg har alltid tenkt at jeg ikke kunne bli sammen med en røyker. Det er noe dritt for helsen, og jeg hater lukten av det. Når vi blir kjærester lovet han å kutte røyken til bursdagen min. Selvsagt skjedde ikke det. Og jeg skjønner at det er vanskelig.

Men nå, tre år etter, har han ikke prøvd skikkelig en gang. Han har en forferdelig stygg hoste, spesielt om vinteren, noe som gjør meg bekymret, men han går ikke til legen. Han bare fortsetter å røyke OG snuse. Han har også sluttet å trene og har fader meg fått ganske brune tenner siden vi ble sammen.

Jeg merker at jeg blir så irritert, han er en del eldre enn meg, og jeg ønsker ikke å være med en som ikke tar var på helsen sin i det hele tatt.

Hver gang jeg tar det opp (jeg gjør det ikke ofte), så svarer han med en irritert stemme. Han sier at det ikke hjelper at jeg sier det, men at han må bestemme seg for det selv. Men det gjør han jo aldri.

Hva tenker dere? Har jeg "rett" på å mase om det eller bør jeg bare holde kjeft og tenke at dette må jeg finne meg i? 

Anonymkode: e87ba...086

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at du har sagt ditt, du får enten velge om du vil bli i forholdet eller forlate han

Du kan ikke få noen til å forandre seg på dine premisser. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Han kommer sikkert ikke til å slutte å røyke. Antakelig kommer han ikke til å begynne å trene igjen heller. Er følelsene dine sterke nok til dette?

Anonymkode: 2b772...904

Skrevet

Nei, det er absolutt ikke noe du trenger å finne deg i. Du har gitt beskjed om hva du tenker, og hvis han ikke etterlever det, så har du din fulle rett til å gå. Jeg synes ikke han skal forandre seg for din skyld, for han er et eget individ som bestemmer over seg selv, men det er du også, og det er ingen som tvinger deg til å bli.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har jeg "rett" på å mase om det eller bør jeg bare holde kjeft og tenke at dette må jeg finne meg i? 

Du kan vel gå?

Han lovet å slutte, men gjorde det ikke, hva skal du med en løgner? 

Anonymkode: e133a...89e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Han kommer sikkert ikke til å slutte å røyke. Antakelig kommer han ikke til å begynne å trene igjen heller. Er følelsene dine sterke nok til dette?

Anonymkode: 2b772...904

Følelsene mine var veldig sterke, men nå er de ikke det lenger kjenner jeg 😕 Synes det er kjipt for han er en veldig fin man utenom dette. 

Anonymkode: e87ba...086

AnonymBruker
Skrevet

Masing hjelper ikke!

Det kommer ikke til å få han til å forandre seg! 

Han må selv se "lysbryteren" som han skal "trykke på" for å få lyset til å gå opp for ham. 

Jeg har selv vært avhengig av andre ting, ikke røyk og alkohol, men andre ting. 

Det er kun en selv som kan innse alvoret. Kun en selv som må gjøre de nødvendige tiltakene for å klare å bli kvitt det.

Kan hende han ser denne "lysbryteren" av at du forlater ham. Det synes jeg du bør. Men ikke forlat ham fordi du håper dette for din egen del. Du må håpe det kun for hans del.

Du kan uansett ikke bli værende i forholdet med et håp om at han skal forandre seg på grunn av din masing.

Det kan i verste fall få han til å føle avsky overfor deg.

Anonymkode: 8aa91...5f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...