Gå til innhold

Vanlig å ikke få penger, arv etter besteforeldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når farmoren min gikk bort, så arvet min far og sine søsken rett i overkant av en million kr. Jeg fikk ingenting, er enebarn og er uføre. 

Søskenbarn av meg vet jeg at har fått litt,  tror det er en god del. Ca Hvor mye aner jeg ikke. 

Fikk en sydentur og 15 000 inn på bsuen min. Det er flere år siden nå. Og ikke missforstå, jeg er takknemlig for det og takket og ble glad. Men itterkant har jeg tenkt på at det er rart jeg ikke fikk litt inn, som 100 000 feks som jeg kunne hatt på sparekonto, bsu. Jeg har heller ikke fått lappen spandert, det har både venner og søskenbarn. 

Hva er vanlig egentlig etter besteforeldre? Fikk dere noe? Greit høre med andre :)

Anonymkode: ab03e...333

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må legge ved at han har også i senere tid arvet noen penger fra sin onkel. Heller ikke da fikk jeg noe.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk da min far arvet, men ikke da min mor arvet. 

Min mann fikk ingenting. Så begge deler er nok like vanlig. 

Anonymkode: 2a625...f4f

• Liker 8
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg fikk ingenting. 

Skrevet

Jeg arvet en del etter besteforeldrene mine. Det er fordi foreldrene mine er døde. Hadde foreldrene levd hadde de arvet 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

det kommer vel veldig an på økonomi til din far.. 

Anonymkode: a951a...67f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Arvet ingenting, man arver foreldrene sine. Men fikk en gave av personen relativt kort tid før hen døde.

Anonymkode: 0a6c5...7bc

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Arvet 80 000 kr av bestefar, det var det som var maks beløpet for å unngå skatt den gang (2013).

Anonymkode: 4c721...392

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min anekdotiske erfaring er at når folk får en stor del av det besteforeldre etterlatter seg, er det foreldrene som arver og gir det videre. 

Anonymkode: 6f625...e2c

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk heller ingenting.

Anonymkode: 2af13...6d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke arvet noe. Pappa er for gjerrig. 

Anonymkode: d1095...c58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når farmoren min gikk bort, så arvet min far og sine søsken rett i overkant av en million kr. Jeg fikk ingenting, er enebarn og er uføre. 

Søskenbarn av meg vet jeg at har fått litt,  tror det er en god del. Ca Hvor mye aner jeg ikke. 

Fikk en sydentur og 15 000 inn på bsuen min. Det er flere år siden nå. Og ikke missforstå, jeg er takknemlig for det og takket og ble glad. Men itterkant har jeg tenkt på at det er rart jeg ikke fikk litt inn, som 100 000 feks som jeg kunne hatt på sparekonto, bsu. Jeg har heller ikke fått lappen spandert, det har både venner og søskenbarn. 

Hva er vanlig egentlig etter besteforeldre? Fikk dere noe? Greit høre med andre :)

Du har jo fått både penger og sydentur… og du er ufør, ikke uføre for du er jo bare en person!😉

Anonymkode: 36324...639

• Liker 44
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke rett på å arve noe etter besteforeldre.  Men forbedrene dine kan velge å gi videre til deg.

Er vel ofte vanlig å få ting, minner, eiendeler som betyr noe for deg som man kan fordele 

Anonymkode: d18dc...197

• Liker 17
Skrevet

Det kommer jo helt an på økonomien til den som arver. Hvis den som arver har god økonomi, kan han jo velge å gi en gave til andre. Men det er jo helt valgfritt, og du kan ikke forvente å få noen gave.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er du heldig så får du arv av faren din hvis han dør før deg. Jeg fikk ingenting, alt av verdi var skrevet over på samboeren hans lenge før han døde.

Anonymkode: 88048...76b

Skrevet

Jeg fikk ingenting. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Arvet ingenting etter min mormor fordi hennes barn fremdeles var i live. All arven gikk til min mor og hennes søsken. 

Arvet alt etter min farmor, fordi min far var død og jeg dermed sto som nærmeste arving. 

Anonymkode: 7c9f3...cb8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Min anekdotiske erfaring er at når folk får en stor del av det besteforeldre etterlatter seg, er det foreldrene som arver og gir det videre. 

Anonymkode: 6f625...e2c

yes, og det vil jeg tro er ganske vanlig, kanskje spesielt hvis besteforeldre dør i veldig respektabel alder. Sånn, hvis bestemor er 105 når hun dør, er hennes barn allerede i 70-årene og trenger ikke ekstra penger, men barnebarn er fortsatt i etableringsfase. 

Anonymkode: a951a...67f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Barn av de som har gått bort er de som arver. 
Du dom barnebarn har ikke rett på noe arv. 

Anonymkode: 5be44...a12

Jeg er klar over dette. Men spørsmålet var å høre synspunkter fra andre, ikke hva en har krav på å ikke. For det ser ut som det er veldig individuelt ;)

Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...