Gå til innhold

Fireåringen har begynt å tisse på seg igjen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo. Jenta vår på fire har begynt å tisse på seg igjen. Hun ble storesøster for noen mnd siden og hun har nevnt med noen anledninger at hun vil være baby. Men bleie vil hun ikke bruke. 

Hun har vært tørr siden hun var 2,5, men bruker fortsatt bleie på natten. 

Likevel så kommer disse uhellene et par ganger i uken, og det begynner å bli temmelig irriterende. Dette skjer gjerne når lillebror trenger meg litt ekstra. 

Vanligvis pleier jeg å ta henne i dusjen, sagt at uhell kan skje osv, det har vært tidligere i tre års alder, og hun har glemt seg pga lek. Men etter lillebror kom, tror jeg ikke det er uhell når hun setter seg til rette på en av lekene og tisser... En gang lagde hun et toalett og tisset oppi der. 

Jeg har sagt i en vennlig tone at hun godt kan begynne med bleie igjen. Jeg kan snakke med de voksne i barnehagen, så kan de skifte på henne. Det ville hun aldeles ikke, og det opphørte.. Men nå har det begynt igjen og kjenner jeg blir irritert. Idag ble jeg såpass sur at jeg sa at dette var veldig lite hjelpsomt, å tisse oppi lekekassa bidrar ikke til at jeg får mer tid til overs, heller tvert imot. Ikke lot jeg henne dusje så lenge hun ville heller, jeg bare vasket og slo av uten å høre på henne, og sa at det blir sånn idag fordi det ikke passer for meg at hun skal styre på lenge som hun vil.. Og ja, jeg var streng i stemmen, og snakket litt høyere enn vanlig. Rød i ansiktet var jeg også. 

Hvordan bør jeg møte dette? Hvordan hadde dere møtt dette? Jeg skal innrømme at jeg blir irritert. 

Anonymkode: 7dca0...e9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun gjør det nok fordet hun føler seg oversett etter babyen kom

Det er normalt, så bare ta det med ro og ikke kjeft på henne gi henne heller F.eks 30 min egentid for dagen hvor kun hun er i sentrum

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (18 minutter siden):

Hun gjør det nok fordet hun føler seg oversett etter babyen kom

Det er normalt, så bare ta det med ro og ikke kjeft på henne gi henne heller F.eks 30 min egentid for dagen hvor kun hun er i sentrum

Jeg prøver alt jeg kan å gi henne egentid, men på ettermiddagene er det kun meg som er hjemme, så det er ikke alltid det lar seg gjøre. Jeg prøver å få til noe hver gang babyen sover, men da finnes hun ikke interessert 😅 

Er helt enig i det du sier da 😊 

• Liker 1
Skrevet

Svaret er jo åpenbart at det handler om at hun har blitt storesøster. Det er "text book". Det går som regel over etter en stund, når hun har blitt vant til babyen og den nye tilværelsen. I stedet å legge så mye energi i egentid med henne, så la henne delta når babyen skal stelles (i tillegg til egentid, det er også viktig).  Gi henne litt ansvar for enkle oppgaver, det synes hun nok er stas. (Kan hende du gjør det allerede, men nevner det allikevel).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Era Vulgaris skrev (1 minutt siden):

Svaret er jo åpenbart at det handler om at hun har blitt storesøster. Det er "text book". Det går som regel over etter en stund, når hun har blitt vant til babyen og den nye tilværelsen. I stedet å legge så mye energi i egentid med henne, så la henne delta når babyen skal stelles (i tillegg til egentid, det er også viktig).  Gi henne litt ansvar for enkle oppgaver, det synes hun nok er stas. (Kan hende du gjør det allerede, men nevner det allikevel).

Jeg er helt enig med deg, prøver å inkludere henne masse. Det er sjeldent hun gidder å bli med på bleieskift og klesskift osv, men prate, kose og synge for babyen gjør hun 😊 

Jeg forstår hvorfor hun gjør som hun gjør, og jeg gjør mine tiltak så godt jeg kan, og likevel skjer dette. Hun går fra 200% oppmerksomhet til 90%, og selvsagt merkes det.. 😭 

Og så blir jeg frustrert da, for jeg ser jo hvorfor hun tisser på seg, jeg vil bare at hun slutter med det... 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg, prøver å inkludere henne masse. Det er sjeldent hun gidder å bli med på bleieskift og klesskift osv, men prate, kose og synge for babyen gjør hun 😊 

Jeg forstår hvorfor hun gjør som hun gjør, og jeg gjør mine tiltak så godt jeg kan, og likevel skjer dette. Hun går fra 200% oppmerksomhet til 90%, og selvsagt merkes det.. 😭 

Og så blir jeg frustrert da, for jeg ser jo hvorfor hun tisser på seg, jeg vil bare at hun slutter med det... 

Skjønner at du blir frustrert og ønsker at hun slutter. Det merker hun sikkert også, så prøv å ikke gjør en stor greie ut av det. Hvis hun har vært tørr lenge, så vet jo både du og hun at hun mestrer det. En form for motivasjon kan kanskje hjelpe? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hjelper ikke å gi oppmerksomhet på dårlig oppførsel iallfall. Hverken negativ eller positiv. Vær så nøytral som mulig!

Neste gang så tar du 10 sekunder med pusting før du går inn i situasjonen.. jeg ville sagt noe som «oi! Var det med vilje eller uhell at du tissa der?» og at man må ha på bleie om man tisser i buksa, for å ikke ødelegge gulv/leker/whatnot. men pyttsann, nå tørker vi opp og skifter (barnet må ta av tilsølte klær, hente nye klær og vaske seg selv i dusjen - vi har ikke tid til mye tid i dusjen nei, bare få bort tisset.) 

Anonymkode: 47019...99c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På med bleie hvis det skjer igjen.

Anonymkode: b1b71...0cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Typisk reaksjon, det går over ❤️

Anonymkode: c14e5...6bc

• Liker 1
Skrevet

Enig med de andre, dette handler nok om et ønske om mer oppmerksomhet/få tilbake den oppmerksomheten hun hadde tidligere. 

Kan du gjøre henne større? Jeg mener, hun har blitt STOREsøster. Kanskje vil hun respondere på økt ansvar? (kan du vise han hvordan ... du er så flink og han så liten ... osv) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da vi fikk barn nr 2 lærte jeg noe nyttig fra en av barnepleierne. Hun forklarte at mange overøste storebror/storesøster med oppmerksomhet, egentid med mamma/pappa/besteforeldre osv. Men det barnet egentlig føler seg truet av er situasjonene der mamma er sammen med babyen alene. Barnepleierens tips var å invitere eldste barnet inn i alle gjøremål med babyen. Hvert bleieskift, ammetid osv. Ved å få ta del i disse møtepunktene der mor ofte ellers er alene med babyen, vil det ufarliggjøre det for barnet. Slitsomt i starten, men etter et par dager innser de at det egentlig er ganske kjedelig, og de kommer til å takke nei til å bli med 😆 

Kan ikke garantere resultat, men dette gjorde jeg både da vi fikk nr 2 og nr 3 og vi har aldri hatt problem med sjalusi eller adferdsendring etter nye søsken. Vi har tilsvarende aldersforskjell som hos deg.

Husker at jeg sa til den nye storebroren «nå skal jeg amme lillebror, det hadde vært såååå hyggelig om du kunne sitte her i lag med oss😊». Etterhvert når han hadde innsett hvor kjedelig det egentlig var så dro han på det og unnskyldte seg med at han heller ville leke eller finne på  noe annet. Og jeg sa «åå, vær så snill, det blir så kjedelig uten deg!» (inni meg var jeg sjeleglad for at jeg slapp å ha en makkete 4-åring ved siden av meg når jeg ammet😬).

Anonymkode: afacf...5a3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg prøver alt jeg kan å gi henne egentid, men på ettermiddagene er det kun meg som er hjemme, så det er ikke alltid det lar seg gjøre. Jeg prøver å få til noe hver gang babyen sover, men da finnes hun ikke interessert 😅 

Er helt enig i det du sier da 😊 

Ut i fra formuleringen her hvor du sier at drt kun er du som er hjemme på ettermiddagene tolker jeg det som at faren er hjemme sammen med deg på dagtid. Da kan jo eldste få alenetid både med deg og faren på dagen, og så er du sammen med begge barna på ettermiddagene😊

Se også på muligheten fot å få besøk av (evt dra på besøk til) besteforeldre, tanter, onkler eller andre venner på ettermiddagene, slik at de kan avlaste deg og være litt med minste mens du og storesøster har litt alenetid😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke et par uhell i uka var så mye. Det går seg til, hun er ei lita storesøster. 

Anonymkode: b073a...f43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nullfokus og tid er alt som skal til 🙂

Anonymkode: 5ba1d...8ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...