Gå til innhold

Flytte til Arendal/Grimstad

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg skal flytte ned til Sørlandet (helst Arendalsområdet, kanskje Grimstadområdet) med familien. Vi vokste opp på Sørlandet, har et nettverk og vi gleder oss.

Problemet vårt er at vi bare har 2-3 måneder på oss før vi bør ha bolig og barnehageplass. Jeg er veldig låst i min jobb noen uker fremover og det er derfor en liten stund til vi kan dra ned og kikke. 

Har noen gode råd om steder å se etter bolig og søke barnehageplass? Jeg vet det finnes flere tråder her inne om temaet, men tenkte jeg skulle være litt konkret med hva vi er opptatt av:

-Steder med grei kollektivforbindelse til Grimstad

-Steder med gode barnehager, ikke gigantiske, og ikke så vanskelig å få plass i småbarnsavdeling. ikke så nøye med gode skoler, vi planlegger å finne drømmehuset- og området etter hvert

-Natur i nærheten. Synes det er så mange boliger med asfalt på hele tomta, så blir skeptisk til områder hvor jeg ser mye av det.

-steder der det er en del nyere bygg (som er ferdig oppført)

Ser at det kan bli vanskelig å få alt en ønsker seg på kort tid, så det siste jeg lurer på om det er noen av dere som har lignende erfaring, og som kan si noe om hva dere endte opp med å gi avkall på, og hvordan det gikk? Er litt småstressa.

Anonymkode: 3ff1d...227

Videoannonse
Annonse
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Ta kontakt med en megler og fortell hva dere ser etter sånn ca. De er godt kjent i områdene og vet hva som er ferdig og hva som er på gang, i tillegg til at de kjenner til transport, skoler og barnehager.

Skrevet (endret)

Slettet 

Endret av Bunyan
AnonymBruker
Skrevet

Boligmarkedet i Arendal er helt vilt for tida, så å finne en bolig på to måneder her nå er utopisk - med mindre du kan bla opp minst fem millioner eller er interessert i en ettroms leilighet i et borettslag. 

Det ligger ute et rekkehus på Tromøy som har ligget ute i et år (må vel være noe feil med det) ellers går alt etter først visning. Ja, og så er det vel noe på Stoa som også har ligget ute veldig lenge, tipper det er ganske dårlig vedlikeholdt siden de ikke har rapport fra takstmann. 

Tror jeg hadde leita i Grimstad, men der er jeg ikke kjent. 

Anonymkode: de06a...3ec

AnonymBruker
Skrevet

De bygger forresten mye på Kongshavn og Nedenes for tida. Begge områder er vel helt ok. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Myråsen i Grimstad er fint, boligfelt med kort vei til byen (4km) så man kan ta buss eller sykle. Kort vei til vann (Landvikvannet), og litt skog i nærheten. Barnehage vet jeg ikke helt hvordan er, men tror det er ganske greit.

Anonymkode: d4289...404

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Budsjett? 

Anonymkode: 826b6...00c

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Det er ofte eldre hus som har de fineste tomtene og beste utsikten. Flott renoverte er de også.  Problemet er kanskje at barna ikke har lekekamerater i nærmeste hus. Slik er det jo forskjellig fra boligfeltene.

AnonymBruker
Skrevet

Vi kunne hatt greit råd til nytt rekkehus i Stavanger, så vi har litt å gå på. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Boligmarkedet i Arendal er helt vilt for tida, så å finne en bolig på to måneder her nå er utopisk - med mindre du kan bla opp minst fem millioner eller er interessert i en ettroms leilighet i et borettslag. 

Det ligger ute et rekkehus på Tromøy som har ligget ute i et år (må vel være noe feil med det) ellers går alt etter først visning. Ja, og så er det vel noe på Stoa som også har ligget ute veldig lenge, tipper det er ganske dårlig vedlikeholdt siden de ikke har rapport fra takstmann. 

Tror jeg hadde leita i Grimstad, men der er jeg ikke kjent. 

Høres helt merkelig ut. Jeg har lett etter bolig i Arendal siden ca. februar, og landet på et rekkehus i april som jeg har overtatt nå. Var bare én annen med i budrunden, og jeg fikk huset til utlysningsprisen. Ettroms leiligheter finnes knapt her, men du får toroms på 40-50 kvm for 1,2 millioner hvis du kan leve med at den er fra sekstitallet, eller så kan du kjøpe en splitter ny for to millioner. Skjønner ikke helt hvor du får dine priser fra.

Siden TS snakker om familie antar jeg 3-5 personer, så da blir det 100-150 kvm som er mest aktuelt. Da snakker vi 2-3 millioner, mest sannsynlig. Det burde jo på ingen måte være et problem om man har to inntekter.

Når det gjelder kollektivtransport mellom byer, så er det nok slik at man stort sett må via sentrum. Da må man nesten enten bosette seg sentrumsnært, eller ta bussen ned. Stinta og Strømsbu er jo områder med helt greie priser, 5-10 minutters gange fra sentrum.

Anonymkode: 32fc3...2d4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (2 minutter siden):

Det er ofte eldre hus som har de fineste tomtene og beste utsikten. Flott renoverte er de også.  Problemet er kanskje at barna ikke har lekekamerater i nærmeste hus. Slik er det jo forskjellig fra boligfeltene.

Godt poeng. Et lite dilemma. Hadde vært greit å kunne spå inn i fremtiden hva en vil være mest fornøyd med..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Myråsen i Grimstad er fint, boligfelt med kort vei til byen (4km) så man kan ta buss eller sykle. Kort vei til vann (Landvikvannet), og litt skog i nærheten. Barnehage vet jeg ikke helt hvordan er, men tror det er ganske greit.

Anonymkode: d4289...404

Enig i at dette er et fint område. Roresanden, Landvik, Myråsen.... Hele det området er veldig fint og har gode barnehager (og barneskoler). Aner ikke hvordan det er å få kjøpt/leid noe i området da. Ellers er det fint på Engene på Nedenes.

Anonymkode: 22b19...3f4

• Liker 2
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Godt poeng. Et lite dilemma. Hadde vært greit å kunne spå inn i fremtiden hva en vil være mest fornøyd med..

Ja, det må være vanskelig. Samtidig vet vi jo at beliggenhet teller mye og synker ikke i verdi med det første.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Enig i at dette er et fint område. Roresanden, Landvik, Myråsen.... Hele det området er veldig fint og har gode barnehager (og barneskoler). Aner ikke hvordan det er å få kjøpt/leid noe i området da. Ellers er det fint på Engene på Nedenes.

Bør definitivt sjekke ut mer i Grimstad, skjønner jeg.

På Engene ligger det jo faktisk et par boliger ute nå.. Interessant!

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Engene er jo overhode ikke sentralt da, du kommer ingen vei derfra uten bil. Det er sikkert fint når barna er veldig små, men tror litt større barn vil bo litt nærmere byen. Kjenner folk som har bodd på steder som Engene, Eydehavn, og Saltrød som har valgt å selge og flytte mot byen fordi de følte de var helt avhengig av bil for å gjøre noe som helst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stemmer og for grimstad. I myråsen er boligene rundt 10 år, har grei størrelse på tomt og turområde /badevann like ved.  Er barnehage i feltet og det føles trygt å sende barna ut :)

Anonymkode: 0383c...f18

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Myra, kunne det være noe? Boligfeltet på Rønningen ved Jovann? Hansnes/Strømsbu/Strømmen/Bjorbekk? Det ligger jo mye hus ute, prisene har gått opp og omsetningstida ned. Men er en vant til litt større byer, er det fortsatt spiselige priser. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres helt merkelig ut. Jeg har lett etter bolig i Arendal siden ca. februar, og landet på et rekkehus i april som jeg har overtatt nå. Var bare én annen med i budrunden, og jeg fikk huset til utlysningsprisen. Ettroms leiligheter finnes knapt her, men du får toroms på 40-50 kvm for 1,2 millioner hvis du kan leve med at den er fra sekstitallet, eller så kan du kjøpe en splitter ny for to millioner. Skjønner ikke helt hvor du får dine priser fra.

Mine priser er fra etter april - markedet tok skikkelig fart fra begynnelsen av mai. Spør en hvilken som helst eiendomsmegler. Jeg har nettopp skilt meg og gått på veldig mange visninger og fulgt veldig godt med det siste året. 
Jeg skulle ønske jeg også kunne kjøpt i april. Nå gikk nettopp et rekkehus på Birkenlund til nesten en million over prisantydning etter første visning, og det er ganske symptomatisk for hvordan markedet er her for tiden. Meglerne snakker om batterifabrikken. 

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Myra, kunne det være noe? Boligfeltet på Rønningen ved Jovann? Hansnes/Strømsbu/Strømmen/Bjorbekk? Det ligger jo mye hus ute, prisene har gått opp og omsetningstida ned. Men er en vant til litt større byer, er det fortsatt spiselige priser. 

Myra er sykt overpriset. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Mine priser er fra etter april - markedet tok skikkelig fart fra begynnelsen av mai. Spør en hvilken som helst eiendomsmegler. Jeg har nettopp skilt meg og gått på veldig mange visninger og fulgt veldig godt med det siste året. 
Jeg skulle ønske jeg også kunne kjøpt i april. Nå gikk nettopp et rekkehus på Birkenlund til nesten en million over prisantydning etter første visning, og det er ganske symptomatisk for hvordan markedet er her for tiden. Meglerne snakker om batterifabrikken. 

Myra er sykt overpriset. 

Synes fortsatt det virker veldig rart. Mulig du har hatt helt kolossalt med uflaks. Ingen av boligene jeg vurderte gikk for mer enn 150 000 over (fikk jo SMS-varsel). En bekjent av meg kjøpte nettopp en 100 kvm enebolig på Gåsåsen, og hun ga 75 000 over prisantydning.

For all, er jo fint om jeg kan selge huset for en halv million mer enn jeg ga for det om et års tid, men sliter litt med å tro på det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Engene er jo overhode ikke sentralt da, du kommer ingen vei derfra uten bil. Det er sikkert fint når barna er veldig små, men tror litt større barn vil bo litt nærmere byen. Kjenner folk som har bodd på steder som Engene, Eydehavn, og Saltrød som har valgt å selge og flytte mot byen fordi de følte de var helt avhengig av bil for å gjøre noe som helst.

Kjenner flere som bor på Engene og områdene rundt uten bil og de skryter av kollektivtrafikken. Jeg kjører bil selv så gjenforteller bare det jeg har fått fortalt.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Bør definitivt sjekke ut mer i Grimstad, skjønner jeg.

På Engene ligger det jo faktisk et par boliger ute nå.. Interessant!

Grimstad er en flott kommune :) Mange fine steder, nevnte bare de første jeg kom på. Området rundt Fevik er også veldig fint, hører folk skryte av skolene der også. Flere jeg kjenner bor i hele det området (Vik, Fevik, Engene, Nedenes) uten bil og de kommer seg iallfall fint rundt, men sikkert lurt å sjekke skikkelig opp i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...