Gå til innhold

Hvordan få gutt 16mnd til å slutte å hyle

Traveller

Anbefalte innlegg

Hei!

Sønnen min på 1 1/2 år har begynt å HYLE for full hals, det virkelig skjærer langt inni hjernebarken og jeg blir helt rådvill over hvordan jeg skal få han til å slutte. Han er ekstremt aktivt og det går i hundre fra morgen til kveld. Det er ikke gråting (som i lei seg), virker som han gjør det for å få oppmerksomhet (selv om han har oppmerksomheten vår fra før), og vi har prøvd å distrahere han med feks annen lek når han hyler slik. Det kan funke en liten stund, også kan han sette i gang igjen. Har prøvd å si konsekvent nei (uten å heve stemmen), men det syns han bare er gøy. Nå prøver vi å ignorere totalt, og bare late som ingenting (gjort hver "handling" over gitt periode, slik at han ikke blir forvirret over reaksjonene).

Noen som har noen forslag/erfaring de vil dele?

Hilsen førstegangsmor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det går over! Har selv vert der og det er slitsomt, irriterende og flaut.

Prøv selvfølgelig å unngå situasjonene det oppstår og avlede. Men det er bare en fase og handler ikke om oppdragelse. 

Anonymkode: e5428...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få han til å synge i stede? 🤷‍♀️ Når han setter i gang med hyling, så begynner du å synge på en eller annen sang som fenger han, så blir han kanskje med på sangen i stede for å hyle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
C8H10N4O2 skrev (1 time siden):

Prøv å få han til å synge i stede? 🤷‍♀️ Når han setter i gang med hyling, så begynner du å synge på en eller annen sang som fenger han, så blir han kanskje med på sangen i stede for å hyle.

Da hadde ungen min klikket vinkel 🙈😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min satte seg på gulvet ved siden av og hylte av full hals han også. 
Det gjorde at ungene fort fant ut at hyling var en dårlig taktikk. Muligens ikke pedagogisk, men effektivt, det var det! 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Be ham bruke innestemme. Det fungerer jevnt over bedre å fortelle unger (og andre folk) hva man vil de skal gjøre fremfor å be dem slutte med det de gjør. Ros ham for innestemmen når han bruker den.

Anonymkode: 23d4d...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke ignorer.

Prøv å finn ut hva som utløste det. Er det i forbindelse med barnehage henting/kommet hjem fra barnehagen, er det etter mye lek, etter sosialisering, etter middag/bading, på kvelden?

Sønnen din er trolig sliten/overstimulert/overtrøtt etc. 

Du må så anerkjenne. Sette seg ned i hans nivå og forklar. Typ nå forstår mamma at *navn* skriker. For nå er *navn* veldig sliten. Du skal få lov å skrike, men da vil mamma at du skal gå inn på rommet. Hvis ikke, så kan jeg sitte her med deg og kose litt. Mamma skal hjelpe deg å roe ned». Feks..

Er barn overtrøtt/overstimulert, så er de så sliten i kroppen at de har problemer med å sette ord på ting og utrykker seg med skrik og grining. Man skal ikke kjefte på de eller si nei. Skal ikke ignorere de heller. De skal få lov å utrykke seg, men de trenger å bli sett og hørt og anerkjenne følelsene deres. De trenger hjelp med å forstå hvorfor de reagerer slik og hva som skal til for å komme seg gjennom det. Og da trenger de å føle seg sett og hørt og bli fortalt hvorfor.

Anonymkode: 35816...16c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Time out. Sett han i trappa til han kan oppføre seg.

Det virker som norske foreldre har mistet all sunn fornuft og tror at enhver form for "straff" er katastrofal for barneoppdragelse. Tvert imot. Barn som aldri blir tydelig korrigert vokser opp til å bli skikkelige ufordragelige og bortskjemte snørrunger.

Anonymkode: fc883...cd6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skrek sammen med barnet mitt på et tidspunkt, husker jeg. Jeg var så lei. Så jeg satte i å skrike for full hals, jeg også. Da var det "aua ørene" og "stopp". Jeg gjorde det et par ganger, og så ble det ganske raskt slutt på hyling etter det. 
Jeg må ærlig si at det var deilig å bruke stemmen sånn, bare slippe den løs. Jeg er ellers en veldig rolig og bedagelig person som holder ei lavmælt tone 😅

Han har funnet stemmen sin. La ham prøve den ut ei stund (og test din egen, om du vil), men send ham ut?

Anonymkode: 38054...513

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Be ham bruke innestemme. Det fungerer jevnt over bedre å fortelle unger (og andre folk) hva man vil de skal gjøre fremfor å be dem slutte med det de gjør. Ros ham for innestemmen når han bruker den.

Anonymkode: 23d4d...dce

Hahaha ser det for meg der barnet skriker av full hals og har slått seg helt vrang, og mor ber han pent bruke innestemme. Nei du det fungerer nok ikke. 
Det er helt normalt for barn i den alderen og det blir ofte verre en stund før det blir bedre igjen rundt 3-4 år (ja jeg vet, hold ut!). Det er «trassalderen» som starter.

Hva du kan gjøre er å ta han på fanget og holde han inntil deg om han er sliten og du ser han trenger ro. Ellers støtter jeg rådet om time out

Anonymkode: 569d0...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Time out. Sett han i trappa til han kan oppføre seg.

Det virker som norske foreldre har mistet all sunn fornuft og tror at enhver form for "straff" er katastrofal for barneoppdragelse. Tvert imot. Barn som aldri blir tydelig korrigert vokser opp til å bli skikkelige ufordragelige og bortskjemte snørrunger.

Time out anbefales ikke. Det er det samme som straff/utestenging og fører til usikre og engstelige barn som ikke har lært noe som helst utover at negative følelser ikke aksepteres. (Undertrykking av følelser lagres i kroppen og setter preg på atferd/ kan gi somatisk utrykk.)

Barn skal veiledes og reguleres av en trygg og varm voksen. 

Hyling hos små barn er normalt og det anbefales at man "holder ut." Barnet har funnet stemmen sin, ønsker å bli sett og har funnet ut at hyling fungerer eller det opplever frustrasjon over manglende evne til å uttrykke seg verbalt, og tyr til hyl og skrik i stedet. 

Den voksnes oppgave er å være både fysisk og mentalt til stede (legg vekk mobilen!) gi fysisk kontakt ved behov og muligheten til å roe ned ved overstimulering. De fleste barn er slitne (og sultne) etter barnehagen, og har da et ekstra stort behov for kontakt med foreldrene sine i form av positiv oppmerksomhet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fnuggolina

Oj.....tja. Øretelefoner som stenger ute lyd? 😅🤷‍♀️ Si at «jeg forstår ikke hva du sier om du hyler/skriker - bruke ord».

Ikke ignorere, det synes jeg en stygg metode. Men bare late som alt er vanlig - så det ikke får unaturlig fokus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle!

Bare for å presisere; han gjør dette fordi han syns det er "gøy", spesielt når han får en reaksjon tilbake. (eventuelt at han kjeder seg og må aktiviseres.)

Prøvde værtfall forslaget om å synge, så nå synges det rolig sang som han blir fascinert av, og vipps så har han glemt av hylingen 😊

Tar med meg de andre rådene deres i eventuelle andre tilfeller (som mest sannsynlig kommer til å oppstå etterhvert under/etter barnehageoppstart) 😊👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
~white lady~ skrev (På 24.6.2021 den 12.08):

Time out anbefales ikke. Det er det samme som straff/utestenging og fører til usikre og engstelige barn som ikke har lært noe som helst utover at negative følelser ikke aksepteres. (Undertrykking av følelser lagres i kroppen og setter preg på atferd/ kan gi somatisk utrykk.)

Anbefales ikke av hvem? Hysteriske kvinner? Det du skriver er rent vås. Straff og korrigering er helt uproblematisk så lenge barn vet at foreldrene generelt er glad i dem. Det finnes ingen studier som underbygger påstanden om at straff/utestenging, gitt i stabile og trygge rammer, gir noen som helst negative effekter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Anbefales ikke av hvem? Hysteriske kvinner? Det du skriver er rent vås. Straff og korrigering er helt uproblematisk så lenge barn vet at foreldrene generelt er glad i dem. Det finnes ingen studier som underbygger påstanden om at straff/utestenging, gitt i stabile og trygge rammer, gir noen som helst negative effekter.

Pedagoger og psykologer verden over. 

Du kan f.eks lese mer om dette i  "The Whole-Brain Child: 12 Revolutionary Strategies to Nurture Your Child's Developing Mind,"

Les gjerne også denne, av psykolog Hedvig Montgomery: https://www.bufdir.no/Foreldrehverdag/gjesteskribenten/Derfor_virker_det_ikke_aa_straffe_barn/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
~white lady~ skrev (På 1.7.2021 den 8.01):

Pedagoger og psykologer verden over. 

Du kan f.eks lese mer om dette i  "The Whole-Brain Child: 12 Revolutionary Strategies to Nurture Your Child's Developing Mind,"

Les gjerne også denne, av psykolog Hedvig Montgomery: https://www.bufdir.no/Foreldrehverdag/gjesteskribenten/Derfor_virker_det_ikke_aa_straffe_barn/

Det står ingenting om negative langsiktige effekter av timeout i de to kildene du viser til. Prøv igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det står ingenting om negative langsiktige effekter av timeout i de to kildene du viser til. Prøv igjen.

Jeg refererte til straff av barn.

Her er en lenke som omhandler timeout: https://www.pbs.org/newshour/nation/column-why-you-should-never-use-timeouts-on-your-kids

For å nyansere litt, så er denne artikkelen også bra. Den tar for seg både timeout og "time in" og veier for og i mot. https://childmind.org/article/are-time-outs-harmful-kids/

Personlig så synes jeg timeout er en uting og noe som ikke bør anbefales videre, da de fleste foreldre ikke har kunnskapen i å bruke det riktig. Da er det bedre å oppfordre til å være emosjonelt og fysisk tilgjengelig sammen med barnet, og snakke sammen om hva som skjedde når barnet har roet seg ned. 

Jeg brukte timeout på min eldste som er tenåring i dag, men unngår det helt med min yngste, hvor jeg bruker en mer pedagogisk tilnærming. Det er ingen tvil om hvilken oppdrager-stil som er å foretrekke (og fungerer!) her i huset.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...