Gå til innhold

Korona vaksine rett etter positivt graviditetstest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

jeg fikk positiv graviditetstest idag og har egentlig time til korona vaksine imorgen. Ville dere avbestilt timen eller tatt den siden det fortsatt er så tidlig i graviditeten? Jeg leser på relis.no at det er uke 5-13 der det frarådes å ta vaksine og jeg er nå ca 3+4 (tatt testen før ikm). 
hva hadde dere gjort? 😱

Anonymkode: c587b...43c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Avbestill.

Anonymkode: d0a10...9ca

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det anbefales ikke å ta vaksinen i første trimester. Så jeg ville avbestilt, og ventet til andre trimester. Gratulerer med graviditeten! 😊

Anonymkode: dfae6...862

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt den. Det er ganske vanlig å miste før uke 12 uansett. Det er verre å få corona som høygravid. 

Anonymkode: 9d1e5...527

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lurer også på dette. Har innkalling til vaksine 30.juni, da vil jeg være i uke 9. 

Ta vaksine eller ikke?

Anonymkode: a4ab1...22b

Skrevet

Det beste vil jo være å ta det med legen og ikke randoms på kg. Eventuelt ringe vaksinasjonskontoret.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Lurer også på dette. Har innkalling til vaksine 30.juni, da vil jeg være i uke 9. 

Ta vaksine eller ikke?

Anonymkode: a4ab1...22b

Spør legen din. Men i andre land anbefales det i det minste ikke å ta vaksinen i første trimester. (Først og fremst fordi vanlige vaksine-bivirkninger som feber ikke er heldig for fosterutviklingen.) Fra andre trimester anbefales det for gravide i f.eks. Sverige, da gravide også regnes som risikogruppe for covid. 

Anonymkode: dfae6...862

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ta noen sjanser? 

Anonymkode: db92b...d04

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

fra link :"Vaksinasjon av gravide bør som hovedregel ikke gjøres i svangerskapets første trimester. Den gravides partner og andre husstandsmedlemmer kan bidra til å redusere risiko for smitte til den gravide ved å la seg vaksinere når de får tilbud om det.

Gravide i områder med lite smitte og som ikke tilhører en risikogruppe, anbefales fortsatt å vente med vaksinering til etter graviditeten."

Anonymkode: 893bd...42b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vaksinen anbefales nå til gravide i Norge også, men mulig man skal vente til andre trimester slik noe sier. 

Anonymkode: 94802...0ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vaksinen anbefales nå til gravide i Norge også, men mulig man skal vente til andre trimester slik noe sier. 

se link og kopi rett over fra fhi. det er ikke en generell anbefaling, men de fraråder det ikke. hvis man skal vaksinere seg bør en ikke gjøre det i første trimester. de anbefaler det mest til de i risiko og at det gjøres i samarbeid med lege. 

Anonymkode: 893bd...42b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, den ANBEFALES ikke til noen. Men FHI mener man må veie fordelene mot ulempene, og de ANBEFALER gravide i områder med lite smitte og som ikke tilhører en risikogruppe å vente.

Anonymkode: 6ed84...1a4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.6.2021 den 19.02):

Jeg ville tatt den. Det er ganske vanlig å miste før uke 12 uansett. Det er verre å få corona som høygravid. 

Anonymkode: 9d1e5...527

Var flere i termingruppen jeg var med i som fikk korona som var langt ut i svangerskapet og høygravide uten at de ble spesielt syke eller at det gikk noe ut over babyen

Anonymkode: 9f1a0...00c

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer :) Jeg ville nok avbestilt og ventet litt, og undersøkt litt med leger osv om det er noe de tenker du bør ta nå eller om du bør vente til du er ferdig med å gå gravid

Anonymkode: 9f1a0...00c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vent til du har født. 
Det har kommet mer og mer info om at vaksinen kan føre til blødninger og spontantabort. Hvorfor ta sjansen?

Anonymkode: b96a3...9f8

AnonymBruker
Skrevet
On 6/23/2021 at 7:54 PM, AnonymBruker said:

Nei, den ANBEFALES ikke til noen. Men FHI mener man må veie fordelene mot ulempene, og de ANBEFALER gravide i områder med lite smitte og som ikke tilhører en risikogruppe å vente.

Anonymkode: 6ed84...1a4

Der er du igjen ja…

Anonymkode: cfd94...f69

AnonymBruker
Skrevet

Selv ville jeg ikke gjort det. Risken er for stor. Har allerede vært en del teorier om blødninger og infertilitet. Nok til at jeg ikke hadde tatt sjansen. Enda flere poster i dag om metall som henger seg til injeksjonsstedet. Se beauty medical Oslo sin story på fb. Og ingen kan forklare det. Ingen tror på det engang. Men jeg har sett det selv også. Bare prøv selv. 

Anonymkode: 590cf...13f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eg skal ikkje ta den før barnet er ute. 

Anonymkode: e08db...ca4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vent til du har født. 
Det har kommet mer og mer info om at vaksinen kan føre til blødninger og spontantabort. Hvorfor ta sjansen?

Anonymkode: b96a3...9f8

Lenke? 

Anonymkode: b7dd8...8ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...