Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier ut en garasje. Får som regel leie for både to og tre måneder av gangen, og jeg har aldri kommet på tanken om at det skulle være fordi leietager har problemer med økonomi eller betaling. Han synes vel bare det er praktisk? Kjør på, rente får du uansett ikke på pengene.

Anonymkode: 31a7b...dd3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Blærete og belærende? 🙄 virkelig? 

Er det så vanskelig å tenke seg at man burde ha best mulig inntrykk ovenfor huseier...? Kan jeg ikke få lov til å nevne en av ulempene med løsningen ts ønsker? Jeg er på ingen måte frekk. Er det ikke greit å svare på ulemper / fordeler i forhold til ts sitt spørsmål? Hva er det du tror ts spør om?

Anonymkode: 8fff2...aba

Du begynner å dra inn det å utsette betaling etc, det har ikke noe med saken her å gjøre. Virker som at du bare har et behov for å lære andre, hvorfor? Det er ikke det ts lurer på. 

Anonymkode: fcb21...0d8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min leietaker pleier å betale inn leien for juni, juli og august samtidig hvert år. 

Jeg har aldri tenkt over at leietakeren har økonomiske problemer og det har ikke pleid å være et problem. Kjør på, ts☺️

Anonymkode: 21352...91e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler alltid husleie for tre måneder av gangen, hvor i all verden er dette et problem? Jeg gjør det, fordi saken da er ute av verden i de tre månedene. Huseier har ingenting i mot dette, tviler på at han tror jeg har dårlig økonomi. Om man har så dårlig økonomi, hvorfor har jeg da 39.000 kr å betale ut hver tredje måned? 🤔

Anonymkode: 1fd39...bb2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker å ligge 1 måned i forkant i tilfelle det skal skje noe uforutsett og jeg har en solid bufferkonto. Tviler på at husleier gir meg dårlig referanse fordi leien betales 1 måned før tidlig.

Anonymkode: b81d6...ce9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.6.2021 den 19.17):

Om du vil det, så gjør du det. 

Men bare husk at det setter ikke det beste inntrykket hos huseier. Man forstår at det er fordi man vil væte sikret og at man vil få det ut av verden før man bruker opp pengene på andre ting. Det setter et syn hos huseier at du ikke har selvkontroll over egen økonomi. Siden du ikke kan vente og sette pengene midlertidig over på en egen konto.

Men igjen, det er helt opp til deg. Men det kan påvirke din referanse senere. Om du er flink og betaler leia til tide ellers, så er det ikke noe problem med et engangstilfelle. Men er det en gang du spør om å få betale leia f eks en uke senere, (pluss denne gangen du betaler 2 leier) så er nok løpet kjørt i forhold til hva huseier tenker om deg. 

Dette er virkelig den rareste logikken jeg noen sinne har sett her inne! Det er virkelig ingen (andre enn deg) som tenker i disse baner og en utleier som alltid får leien sin betalt tidsnok har ingen grunn til å mene noe som helst om leietakers økonomi. Eller gi dårligere skussmål av den grunn!

(Med mindre selvfølgelig det er huseier selv som ikke klarer å styre forbruket med plutselig så mye penger på konto og må "beskyttes" av leietaker...)

Anonymkode: 3f5c1...588

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2021 den 7.57):

Du begynner å dra inn det å utsette betaling etc, det har ikke noe med saken her å gjøre. Virker som at du bare har et behov for å lære andre, hvorfor? Det er ikke det ts lurer på. 

AnonymBruker skrev (På 26.6.2021 den 10.29):

Dette er virkelig den rareste logikken jeg noen sinne har sett her inne! Det er virkelig ingen (andre enn deg) som tenker i disse baner og en utleier som alltid får leien sin betalt tidsnok har ingen grunn til å mene noe som helst om leietakers økonomi. Eller gi dårligere skussmål av den grunn!

(Med mindre selvfølgelig det er huseier selv som ikke klarer å styre forbruket med plutselig så mye penger på konto og må "beskyttes" av leietaker...)

Anonymkode: 3f5c1...588

Nå må dere slappe av, jeg sier bare at det kan slå negativt ut OM man ved en senere anledning ikke får betalt i tide. Jeg blander ikke inn unødvendige ting, jeg sier bare hva man må være obs på. Jeg er ikke ute etter å lære andre, jeg bare nevner et eksempel som er relevant i forhold til situasjonen, jeg må vell få lov til det? Anklager ikke ts for noen ting jeg!

AnonymBruker
Skrevet

Send melding til huseier at du betaler inn augustleien nå for å unngå å tenke noe mer på det i sommer - det er overhodet ikke noe problem 😊 merk også betaling med augustleie.

Huseier trenger ikke noen begrunnelsen, og ingen utleier med vettet i behold hadde klaget på å få husleien en måned for tidlig! Jeg hadde ikke tenkt økonomiske problemer heller om mine leieboere hadde betalt for tidlig, men jeg hadde satt pris på en melding i tillegg bare så jeg hadde fått med meg at serbiske var skjedd en feil 😊

Anonymkode: badb7...74d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Send melding til huseier at du betaler inn augustleien nå for å unngå å tenke noe mer på det i sommer - det er overhodet ikke noe problem 😊 merk også betaling med augustleie.

Huseier trenger ikke noen begrunnelsen, og ingen utleier med vettet i behold hadde klaget på å få husleien en måned for tidlig! Jeg hadde ikke tenkt økonomiske problemer heller om mine leieboere hadde betalt for tidlig, men jeg hadde satt pris på en melding i tillegg bare så jeg hadde fått med meg at serbiske var skjedd en feil 😊

*det ikke (ikke serbiske)

Skrevet

Her er hvordan jeg gjør det. Kan være til tips og inspirasjon for andre :)

Jeg har en konto hvor lønn/inntekt kommer inn på, en annen konto hvor faste utgifter (forsikring, husleie, lån etc) blir trukket fra og en konto hvor forbruket er på med eget betalingskort.

To dager etter at pengene kommer på lønnskonto så har jeg satt opp et automatisk trekk til regningskontoen med et beløp tilsvarende totalsummen pr måned for faste utgifter. Deretter er det autogiro eller efaktura fra denne kontoen når de forskjellige skal ha pengene sine. Faste utgifter jeg betaler utenom autogiro/efaktura blir betalt to dager etter dette igjen. Her har jeg og utgifter som blir betalt årlig eller pr kvartal. Jeg overfører da fast månedsbeløpet (totalbeløp / antall måneder) uansett så når forfallet kommer så står summen der som trengs. Det kan være lurt å runde av beløpet til nærmeste hundrelapp eller tusenlapp (skjult sparing). Et ekstra tips her dersom en har muligheten er å prøve å overføre en eller flere ekstra måneder inn når en har penger til det. Da fungerer dette som bufferkonto i tillegg og en trenger ikke endre på betalingskonto eller datoer for å bruke bufferen til faste utgifter.

Dette gir meg stabilitet og forutsigbarhet. Den ene gangen arbeidsgiver hadde tekniske utfordringer med lønnsutbetaling så kunne jeg ta det helt med ro fordi jeg hadde margin på 2+2 dager før forfallet var. Dette tilsvarer som regel minst ei helg og gjerne en helligdag eller to i tillegg.

På forbrukskontoen har jeg aldri mer penger enn jeg trenger de nærmeste dagene. Som regel sjeldent mer enn 500-2000. Dette gir meg ekstra sikkerhet i at dersom noen stjeler kortet mitt eller prøver å tappe kontoen så begrenser det seg til et lite beløp som står disponibelt i øyeblikket. Jeg overfører penger til denne kontoen fra lønnskontoen. Her får jeg og en følelse av hvor mye jeg forbruker mtp hvor ofte jeg må overføre til kontoen.

Når det da nærmer seg neste lønningsdato sjekker jeg hva som står igjen på lønnskontoen og overfører det som evnt er igjen til sparekonto eller fond.

Dette oppsettet fungerer veldig bra for meg og jeg vil anbefale flere å se på tilsvarende løsninger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nå må dere slappe av, jeg sier bare at det kan slå negativt ut OM man ved en senere anledning ikke får betalt i tide. Jeg blander ikke inn unødvendige ting, jeg sier bare hva man må være obs på. Jeg er ikke ute etter å lære andre, jeg bare nevner et eksempel som er relevant i forhold til situasjonen, jeg må vell få lov til det? Anklager ikke ts for noen ting jeg!

Men hvorfor i alle dager mener du at det er relevant å dra inn manglende betaling? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...