MorTil2 Skrevet 25. juni 2021 #41 Skrevet 25. juni 2021 Hvemsomhelst skrev (3 minutter siden): Grunnen til de lange ventetidene er treg kontroll ved grensen, ikke at det er så voldsomt mange folk. Denne køen tyder på noe annet https://www.dagbladet.no/nyheter/ordforer-med-bonn---utsett/73917487 3
zemer Skrevet 25. juni 2021 #42 Skrevet 25. juni 2021 Hvemsomhelst skrev (20 minutter siden): Ikke enig. Det er mange som protesterer vilt på at nordmenn passerer svenskegrensen, men hittil finnes det vel ikke dokumentasjon for at disse har brakt smitte med seg hjem? De som har eiendommer setter seg i egen bil og kjører frem og tilbake, stort sett for å sjekke eiendommen. Ser knapt andre mennesker. De som harryhandler kommer til nærmest folketomme butikker med god plass, og følger retningslinjene som normalt. Greit med noen å skylde på, men da bør det være en grunn for det - ikke misunnelse Hvordan skal de dokumentere da? Min eks dro over ble ikke testa da han er fullvaksinert. Hvordan få oversikt? 2
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 25. juni 2021 #43 Skrevet 25. juni 2021 zemer skrev (Akkurat nå): Hvordan skal de dokumentere da? Min eks dro over ble ikke testa da han er fullvaksinert. Hvordan få oversikt? På kommunenes hjemmesider kan vi ofte se hvor smitten stammer fra. Smittesporingsteamene undersøker hva som er nærkontakter osv. det er nok ikke noe stort problem. Hvis bestemor kommer fra harryhandel og lille barnebarn blir smittet..
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 25. juni 2021 #44 Skrevet 25. juni 2021 MorTil2 skrev (7 minutter siden): Denne køen tyder på noe annet https://www.dagbladet.no/nyheter/ordforer-med-bonn---utsett/73917487 Fordi de tester kreti og pleti + en haug med skjema som må fylles ut.
MorTil2 Skrevet 25. juni 2021 #45 Skrevet 25. juni 2021 Hvemsomhelst skrev (3 minutter siden): På kommunenes hjemmesider kan vi ofte se hvor smitten stammer fra. Smittesporingsteamene undersøker hva som er nærkontakter osv. det er nok ikke noe stort problem. Hvis bestemor kommer fra harryhandel og lille barnebarn blir smittet.. Hvilken kommune bor du i, som utgir denne informasjonen? Virker til å overskride grensen for personvern om man driver og offentliggjør hvem og hvor smitten kommer i fra. 2
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 25. juni 2021 #46 Skrevet 25. juni 2021 (endret) MorTil2 skrev (1 minutt siden): Hvilken kommune bor du i, som utgir denne informasjonen? Virker til å overskride grensen for personvern om man driver og offentliggjør hvem og hvor smitten kommer i fra. f.eks ungdom 15-20 som har hatt russefeiring…. Kvinne 20-30, utland Endret 25. juni 2021 av Hvemsomhelst
zemer Skrevet 25. juni 2021 #47 Skrevet 25. juni 2021 Hvemsomhelst skrev (3 minutter siden): Fordi de tester kreti og pleti + en haug med skjema som må fylles ut. Tester kun uvaksinerte. 1
MorTil2 Skrevet 25. juni 2021 #48 Skrevet 25. juni 2021 Hvemsomhelst skrev (2 minutter siden): Fordi de tester kreti og pleti + en haug med skjema som må fylles ut. De tester ingen i køen. Enten er man fullvaksinert, har gjennomgått Covid-19, eller kan fremvise en negativ test tatt på forhånd. Det skal dokumenteres. Det sier jo en del at folk er så ivrige på å reise at de ikke en gang tar seg tid til å undersøke hvilken dokumentasjon som må foreligge. 1
MorTil2 Skrevet 25. juni 2021 #49 Skrevet 25. juni 2021 Hvemsomhelst skrev (3 minutter siden): f.eks ungdom 15-20 som har hatt russefeiring…. Kvinne 20-30, utland Sånn er det ihvertfall ikke her. Kommunen oppgir aldersgruppen på de som er smittet, ikke noe annet. Og det er jeg glad for. 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 25. juni 2021 #50 Skrevet 25. juni 2021 MorTil2 skrev (Akkurat nå): De tester ingen i køen. Enten er man fullvaksinert, har gjennomgått Covid-19, eller kan fremvise en negativ test tatt på forhånd. Det skal dokumenteres. Det sier jo en del at folk er så ivrige på å reise at de ikke en gang tar seg tid til å undersøke hvilken dokumentasjon som må foreligge. Måte på krakilsk reaksjon. Jeg har ikke vært noe sted, men forstår dem som bor så nær grensen at de endelig kan reise. Enten for å besøke familie, hytta i skogen eller handle til gode priser. Selv er jeg fullvaksinert og planlegger en tur til eiendommen min i Danmark i løpet av sommeren. Ha en fin dag.
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 25. juni 2021 #51 Skrevet 25. juni 2021 zemer skrev (5 minutter siden): Tester kun uvaksinerte. Ok, det er stadig noe nytt. Ikke lett å få med seg alt.
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 25. juni 2021 #52 Skrevet 25. juni 2021 MorTil2 skrev (6 minutter siden): Sånn er det ihvertfall ikke her. Kommunen oppgir aldersgruppen på de som er smittet, ikke noe annet. Og det er jeg glad for. De fleste oppegående individer i min kommune er glad for å få vite at smitten har rammet unge under russefeiringen, så de ikke frykter at det var smitteutbrudd på rådhus, barnehage, kjøpesenter osv. og de setter pris på at kommunen sier at de tester mange flere unge.
Gjest Sitronmelisse Skrevet 25. juni 2021 #53 Skrevet 25. juni 2021 Det blir litt feil dersom de vaksinerte gråhåra bringer med seg smitten inn i landet, men de uvaksinerte ungdommene får skylda for å feste og spre smitten. Ikke greit å måtte vente på vaksine og i tillegg få kjeft.
Example Skrevet 25. juni 2021 #54 Skrevet 25. juni 2021 Neste pandemi blir nok mye "husker du hva som skjedde sist?". Det blir harde kamper om vaksinene, for de gir fordeler. Og når argumentet er "vi skal redde de gamle og syke", husker folk de eldre som stakk til syden mens ungene knapt fikk komme inn på skolen. Åpne det meste, men ikke grensa. Vi har allerede gode eksempler på hvordan delta smitter fullvaksinerte nordmenn. 17
AnonymBrukern Skrevet 25. juni 2021 #55 Skrevet 25. juni 2021 Kall meg egoistist men… i over et år begrenset jeg mitt liv for noe som mest sannsynelig ikke er farlig for meg. Fikk tilbud om vaksine for en stund siden og er nå fullvaksinert KUN fordi jeg vil få alle fordelene. Det har hele tiden vært snakk om at man må være solidarisk og ta vaksinen. Nå har jeg tatt den og vil ha livet mitt tilbake. Så jeg skal reise og kose meg og bryr meg lite om det er urettferdig 2
Mmmwhatever Skrevet 25. juni 2021 #56 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBrukern skrev (5 timer siden): Kall meg egoistist men… i over et år begrenset jeg mitt liv for noe som mest sannsynelig ikke er farlig for meg. Fikk tilbud om vaksine for en stund siden og er nå fullvaksinert KUN fordi jeg vil få alle fordelene. Det har hele tiden vært snakk om at man må være solidarisk og ta vaksinen. Nå har jeg tatt den og vil ha livet mitt tilbake. Så jeg skal reise og kose meg og bryr meg lite om det er urettferdig Så at vi andre må vente til november før vi får «livet tilbake» er helt greit? 🤷🏻♀️ 9
likestilling Skrevet 26. juni 2021 #57 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBrukern skrev (9 timer siden): Kall meg egoistist men… i over et år begrenset jeg mitt liv for noe som mest sannsynelig ikke er farlig for meg. Fikk tilbud om vaksine for en stund siden og er nå fullvaksinert KUN fordi jeg vil få alle fordelene. Det har hele tiden vært snakk om at man må være solidarisk og ta vaksinen. Nå har jeg tatt den og vil ha livet mitt tilbake. Så jeg skal reise og kose meg og bryr meg lite om det er urettferdig Er dette virkelig seriøst skrevet? 😂 "Nå har jeg hatt det kjipt på denne synkende båten lenge sammen med dere der ingen har hatt redningsvest, men nå har jeg fått det og da lurer jeg på hvorfor jeg skal hjelpe dere som ikke har fått det! Nå skal jeg ha livet mitt tilbake, sjalabais, og kos dere i det kalde vannet!" Hvis det er seriøst; problemet er ikke at dere vaksinerte får ha det gøy, men at dere drar med dere smitte av nye mutasjoner hjem mens det er vi uvaksinerte som må ta "regningen" når smittetrykket går opp igjen... Vi vet ikke hvor godt vaksinene fungerer mot den nye delta-varianten, og mye tyder på at det ikke er så bra som man skulle ønske og at dere fortsatt kan bli smittet og smitte videre. For øvrig galskap å åpne for fullt igjen før man vet mer om den nye mutasjonen, spesielt om man ser på UK nå. Nå har det akkurat blitt relativt trygt her jeg bor igjen og det hadde vært fint om vi kunne få ha det slik en stund... South Park hadde rett i episoden sin om vaksinene! Med en gang folk føler seg trygge selv er det rett til syden og Sverige og whatnot, uten tanke på de som er uheldige og er sist i køen! Utrolig.... Hvis det hadde vært slik at vi visste at vaksinene gjorde at dere ikke kunne smittes eller smitte hadde det vært noe annet, men det vet vi ikke (tvert imot, vi vet at dere kan). 8
AnonymBrukern Skrevet 26. juni 2021 #58 Skrevet 26. juni 2021 (endret) likestilling skrev (3 timer siden): Er dette virkelig seriøst skrevet? 😂 "Nå har jeg hatt det kjipt på denne synkende båten lenge sammen med dere der ingen har hatt redningsvest, men nå har jeg fått det og da lurer jeg på hvorfor jeg skal hjelpe dere som ikke har fått det! Nå skal jeg ha livet mitt tilbake, sjalabais, og kos dere i det kalde vannet!" Hvis det er seriøst; problemet er ikke at dere vaksinerte får ha det gøy, men at dere drar med dere smitte av nye mutasjoner hjem mens det er vi uvaksinerte som må ta "regningen" når smittetrykket går opp igjen... Vi vet ikke hvor godt vaksinene fungerer mot den nye delta-varianten, og mye tyder på at det ikke er så bra som man skulle ønske og at dere fortsatt kan bli smittet og smitte videre. For øvrig galskap å åpne for fullt igjen før man vet mer om den nye mutasjonen, spesielt om man ser på UK nå. Nå har det akkurat blitt relativt trygt her jeg bor igjen og det hadde vært fint om vi kunne få ha det slik en stund... South Park hadde rett i episoden sin om vaksinene! Med en gang folk føler seg trygge selv er det rett til syden og Sverige og whatnot, uten tanke på de som er uheldige og er sist i køen! Utrolig.... Hvis det hadde vært slik at vi visste at vaksinene gjorde at dere ikke kunne smittes eller smitte hadde det vært noe annet, men det vet vi ikke (tvert imot, vi vet at dere kan). Hele poenget er at for meg har det ikke noe å si om vaksinen fungerer eller ikke. Jeg tok den kun for fordeler, ikke fordi jeg er redd for corona. Og ja det er seriøst skrevet. Det går ikke ann å holde på i det uendelige!! Først var det at risikogruppen skulle bli valsinert, ja da skulle de åpne. Det skjedde ikke. Nå er så mange vaksinert, og jeg gidder desverre ikke å vente mer. Uansett om ALLE blir vaksinert kan det komme mutasjoner som vaksinen ikke er sikker mot. Hva gjør man da? Starter fra scratch? Har desverre ikke den dugnadsånden. Jeg har fått mitt, å ha «ofret» et år av min frihet for noe som ikke er farlig for meg er mer enn nok Endret 26. juni 2021 av AnonymBrukern 1
Nikitaspin Skrevet 26. juni 2021 #59 Skrevet 26. juni 2021 Det som er sprøtt er at alle EU-land jevnstiller test og vaksine, og sørger for nok tester til alle. Forskjellsbehandling har aldri vært et tema. 3
Gjest FragileArt Skrevet 26. juni 2021 #60 Skrevet 26. juni 2021 Ja det provoserer faktisk enormt at de også skal mobbe og snakke stygt til de som ikke har tatt vaksinen ( eller er redd for det da) fordi vi ikke har dugnadsånd.. og så er det de vaksinerte som heller driter i resten. Det er DE som ikke er med på dugnaden, disse som reiser til utlandet og fester med tusenvis. Skamme seg burde de. Mens vi uvaksinerte sitter hjemme og er forsiktig.
Fremhevede innlegg