Lunarstone Skrevet 25. juni 2021 #21 Skrevet 25. juni 2021 Provoserende å høre "vi tåler nå smitte i samfunnet" og "det var aldri meningen med null smitte. Risikogruppene er vaksinert". Sitter her som siste prioritet i en liten kommune, har jobb med masse kundekontakt og har små unger på skole og i barnehage. Føler meg rett og slett ofret. 12
GammelKaktus Skrevet 25. juni 2021 #22 Skrevet 25. juni 2021 Synes det er lite gjennomtenkt å åpne for reising og turister bare siden de i risikogruppene har fått sine doser. Er ingen som vil ha dette viruset, ingen oppegående iallfall og jeg mener alle burde ha fått tilbudet om vaksinering før man åpnet helt opp. Noen steder i landet er jo smittesituasjonen ikke helt under kontroll heller. 8
Capt. Obvious Skrevet 25. juni 2021 #23 Skrevet 25. juni 2021 (endret) Tuba skrev (45 minutter siden): Man kan godt diskutere prioritering og fordeling av vaksiner og jeg er enig at det oppleves som urettferdig. MEN dere mener vel virkelig ikke at fullvaksinerte skal sitte inne i sympati med de som venter? Det vil ha enorme konsekvenser for åpning av samfunnet inkl når vi kan få permiterte tilbake i jobb. De som er sterkest rammet av covid er de som har mistet jobben og er permitterte og i solidaritet med dem burde fullvaksinerte komme seg ut og hjelpe hjulene i gang igjen. Nei, jeg mener ikke at fullvaksinerte skal sitte inne i påvente av at resten skal få vaksiner, men det trenger de heller ikke. Det er da fortsatt en del som kan åpnes selv om man ikke åpner alt, og alt fra treningsmuligheter, restauranter, kulturtilbud osv. har jo i stor grad åpnet allerede. Det folk reagerer på er f. eks. åpning av grensene uten karantene for fullvaksinerte, som kommer til å øke smittetrykket. Hvis man antar at ca 10-20% av de som er fullvaksinerte har potensiale for videre deltasmitte, så kan det bli et ikke ubetydelig antall folk hvis det er mange som reiser, noe som da får konsekvenser for de uvaksinerte. Hadde det enda vært slik at de fullvaksinerte skulle komme seg ut i samfunnet igjen og holde hjulene i gang - men det er jo ikke det hvis det fører med seg sterk smitteøkning og kanskje nye nedstengninger i høst. I stedet ender man raskt opp med å gjøre alle en bjørnetjeneste. Man hadde fint greid å vente noen måneder til, til de aller fleste har fått to doser, før man hadde begynt å fjerne karantene ved grensepasseringer. Endret 25. juni 2021 av Capt. Obvious 8
FrittgåendeBurugle Skrevet 25. juni 2021 #24 Skrevet 25. juni 2021 Tuba skrev (41 minutter siden): Man kan godt diskutere prioritering og fordeling av vaksiner og jeg er enig at det oppleves som urettferdig. MEN dere mener vel virkelig ikke at fullvaksinerte skal sitte inne i sympati med de som venter? Det vil ha enorme konsekvenser for åpning av samfunnet inkl når vi kan få permiterte tilbake i jobb. De som er sterkest rammet av covid er de som har mistet jobben og er permitterte og i solidaritet med dem burde fullvaksinerte komme seg ut og hjelpe hjulene i gang igjen. Jeg mener man ikke burde lempet på smittevernsrådene som avstand, munnbind osv, før resten av oss er vaksinerte. 15
Vera Skrevet 25. juni 2021 #25 Skrevet 25. juni 2021 velociraptor skrev (14 timer siden): Det er så jævlig bitchy av deg å si det der hele tiden. Det er nesten ingen som har takket nei til vaksine i Norge. Grunnen til at folk ikke er vaksinert, er fordi de ikke har fått tilbud om og mulighet til det. Takk for at du tar opp kampen. Jeg har gitt opp for lenge siden..enkelte vaksinerte er så inni helvetes arrogante at jeg spyr i munnen. 13
Capt. Obvious Skrevet 25. juni 2021 #26 Skrevet 25. juni 2021 FrittgåendeBurugle skrev (6 minutter siden): Jeg mener man ikke burde lempet på smittevernsrådene som avstand, munnbind osv, før resten av oss er vaksinerte. Ja, man trodde jo at alle skulle være like i situasjonen, men noen er tydeligvis likere enn andre... 8
Gjest Ludmilla Skrevet 25. juni 2021 #27 Skrevet 25. juni 2021 Lykkelia skrev (På 23.6.2021 den 15.25): Er det bare meg som synes det er helt vanvittig hvordan myndighetene holder på for tiden? Først gir de enkelte områder fortrinnsrett til vaksiner, noe jeg i utgangspunktet synes er ok. Men alt som har skjedd etter det har vært helt katastrofe... Her skal noen først gi fra seg vaksiner, så skal de sitte og se gærninger på Østlandet suse over grensa for å få tilfredsstilt sitt enorme behov for billig røyk eller utenlandske solstråler. Hjem tar de gjerne med seg nye varianter av covid-19. For som fullvaksinerte blir de jo ikke syke, må vite! Men det virker ikke som om noen sender en eneste tanke til alle uvaksinerte som utsettes for virusfaren til disse menneskene. Det er mange godt voksne i dette land som ikke er vaksinert, det er mange som er livredde for å gå på jobb, det er mange som kommer til å slite med eviglang(?) utmattelse og lungeproblemer på grunn av at regjeringen måtte åpne grensene før alle var vaksinerte. Hele koronaperioden har det handlet om å stå sammen, være tålmodige, vise solidaritet. Og så blir alle som har gjort det nå tråkket på til de grader. Det er så utrolig, utrolig dårlig gjort. Det river beina under velferdsstaten og alt samfunnet vårt er bygget på. Det burde ikke gis noen fordeler til fullvaksinerte før alle som vil/kan få vaksinen har fått sine to doser. Lenge har unge og små steder med lavt smittetrykk stått sammen med alle andre i solidaritet. Nå er det på tide at de fullvaksinerte voksne og folk i vaksineprioriterte områder står sammen med de som må vente lenger på vaksinen. Vi kan og bør vente med å leve livet mer normalt enn det uvaksinerte kan gjøre! Og det burde faktisk regjeringen forvente av oss også. (PS: Jeg bor i Oslo, og er derfor blant de heldige.) Jeg har skrevet et lignende innlegg tidligere og er helt enig med deg. Jeg trodde virkelig ikke at dette kom til å skje med regjeringens tillatelse. De kan ikke først be alle være solidariske og tenke på felleskapet for så å velge ut enkelte grupper til vaksinering for så å gi dem tillatelse til å forlate dugnaden. Virkelig... Ja det lover godt for felleskapet. Og med det er det som du sier. DE som bare må over grensen eller til syden kommer hjem og smitter ned de som fremdeles sikke har fått sin vaksine. Og som om ikke det var nok, så åpner de grensene så utlendingene kan komme hit på ferie. Jeg synes det er en stor skam.
Vera Skrevet 25. juni 2021 #28 Skrevet 25. juni 2021 Tuba skrev (53 minutter siden): Man kan godt diskutere prioritering og fordeling av vaksiner og jeg er enig at det oppleves som urettferdig. MEN dere mener vel virkelig ikke at fullvaksinerte skal sitte inne i sympati med de som venter? Det vil ha enorme konsekvenser for åpning av samfunnet inkl når vi kan få permiterte tilbake i jobb. De som er sterkest rammet av covid er de som har mistet jobben og er permitterte og i solidaritet med dem burde fullvaksinerte komme seg ut og hjelpe hjulene i gang igjen. Jeg liker tankegangen. Problemet er bare at når man åpner grensene - kan det potensielt føre til ny nedstengning, som igjen fører til permitteringer/konkurs. I mitt hode ville det vært mer naturlig å fått nordmenn til å bruke landet vårt, og legge igjen penger i vårt land, istedenfor i andre land. Jeg tror jeg ville ha ventet med åpning av grenser til 60-70% var fullvaksinert, minst. For å sikre trygg skoleåpning og trygge arbeidsplasser i Norge. 7
Gjest Ludmilla Skrevet 25. juni 2021 #29 Skrevet 25. juni 2021 Tuba skrev (58 minutter siden): Man kan godt diskutere prioritering og fordeling av vaksiner og jeg er enig at det oppleves som urettferdig. MEN dere mener vel virkelig ikke at fullvaksinerte skal sitte inne i sympati med de som venter? Det vil ha enorme konsekvenser for åpning av samfunnet inkl når vi kan få permiterte tilbake i jobb. De som er sterkest rammet av covid er de som har mistet jobben og er permitterte og i solidaritet med dem burde fullvaksinerte komme seg ut og hjelpe hjulene i gang igjen. Det burde ikke være et valg de vaksinerte selv kunne ta, men en offentlig retningslinje at vi er i en felles dugnad og vi beskytter hverandre til alle har fått et tilbud. Mener du virkelig at det er ok at de som er uvaksinerte bare skal ofres? Er ikke så nøye om de blir smittet? De har sittet isolasjon og gjort store ofringer for den gruppen som nå flagrer av gårde meg regjerningens velsignelse. Det neste er vel at vi ser en av dem på grensen med bagasjelokket åpent og 100 liter brus og en mengde med flesk.
Gjest laPistola Skrevet 25. juni 2021 #30 Skrevet 25. juni 2021 Skal bli morsomt neste runde av «dugnaden» i denne omgang, eller evt neste pandemi, da unge må fortsette og holde seg hjemme for og beskytte de eldre som har vært på ferie i sommer og dratt med seg nye varianter hjem. Vaksinasjonen og vaksinepass er en vits. Det beste er når gæmlisene går i aviser og klager over de lange køene på Gardermoen nå som de må dokumentere at de er blant de heldig utvalgte som kan reise til «syden» 🤦♀️
Capt. Obvious Skrevet 25. juni 2021 #31 Skrevet 25. juni 2021 (endret) Anonyminist skrev (12 minutter siden): Skal bli morsomt neste runde av «dugnaden» i denne omgang, eller evt neste pandemi, da unge må fortsette og holde seg hjemme for og beskytte de eldre som har vært på ferie i sommer og dratt med seg nye varianter hjem. Vaksinasjonen og vaksinepass er en vits. Det beste er når gæmlisene går i aviser og klager over de lange køene på Gardermoen nå som de må dokumentere at de er blant de heldig utvalgte som kan reise til «syden» 🤦♀️ Jepp. Hadde vært flau over å stått frem i medier og klaget over lange køer etter en ferietur, der så mange andre har mistet sine sosiale liv og sine jobber. Hadde aldri i livet stilt opp på et sånt intervju hvis NRK eller Aftenposten hadde spurt. Men det er jo som ellers i samfunnet, generasjonene 50+ trekker stigen opp etter seg i mange sammenhenger. Endret 25. juni 2021 av Capt. Obvious 14
Tuba Skrevet 25. juni 2021 #32 Skrevet 25. juni 2021 Ludmilla skrev (48 minutter siden): Det burde ikke være et valg de vaksinerte selv kunne ta, men en offentlig retningslinje at vi er i en felles dugnad og vi beskytter hverandre til alle har fått et tilbud. Mener du virkelig at det er ok at de som er uvaksinerte bare skal ofres? Er ikke så nøye om de blir smittet? De har sittet isolasjon og gjort store ofringer for den gruppen som nå flagrer av gårde meg regjerningens velsignelse. Det neste er vel at vi ser en av dem på grensen med bagasjelokket åpent og 100 liter brus og en mengde med flesk. Jeg skriver vel ingen sted at uvaksinerte skal ofres? De vaksinerte skal selvsagt følge smittevernrådene slik at de unngår å li smittekilder, Og hvis noen vil kjøpe bruke tiden sin på å kjøpe 100 liter brus er det helt ok for meg, så lenge de holder avstand 🤣 2
Callisto83 Skrevet 25. juni 2021 #33 Skrevet 25. juni 2021 Lunarstone skrev (2 timer siden): Provoserende å høre "vi tåler nå smitte i samfunnet" og "det var aldri meningen med null smitte. Risikogruppene er vaksinert". Sitter her som siste prioritet i en liten kommune, har jobb med masse kundekontakt og har små unger på skole og i barnehage. Føler meg rett og slett ofret. Jeg er så enig! Så har de prioritert folk på østlandet, gjerne grupper i bydeler som reiser tilbake til hjemlandet på ferie, eller harryhandler i nabolandet i øst hvor smitten nærmest har fått herje fritt. Så sitter jeg her i sør, og venter på min tur fordi jeg tilfeldigvis er i en aldersgruppe som prioriteres sist. (Så de yngre kan feste, og de andre reise.) Det er skandaløst. Jeg har gjort ALT for å unngå smitte i hele denne perioden, og nå blir det vel nærmest umulig takket være privilegiene de andre får. Fy søren! 11
clyde Skrevet 25. juni 2021 #34 Skrevet 25. juni 2021 Honey Dew skrev (17 timer siden): Så får dere vaksinere dere da Javel, og hvordan skal man gjøre det mener du? 10
Mmmwhatever Skrevet 25. juni 2021 #35 Skrevet 25. juni 2021 Tuba skrev (4 timer siden): Man kan godt diskutere prioritering og fordeling av vaksiner og jeg er enig at det oppleves som urettferdig. MEN dere mener vel virkelig ikke at fullvaksinerte skal sitte inne i sympati med de som venter? Det vil ha enorme konsekvenser for åpning av samfunnet inkl når vi kan få permiterte tilbake i jobb. De som er sterkest rammet av covid er de som har mistet jobben og er permitterte og i solidaritet med dem burde fullvaksinerte komme seg ut og hjelpe hjulene i gang igjen. De som er sterkest rammet av covid er jo de som har blitt alvorlig syke/dødd/fått langvarige plager og deres familier. Jeg er enig i at det ikke er en enkel problemstilling, men går økonomi foran folks helse? Det gjorde ikke det i mars i fjor, men må har pipa fått en annen låt, tydeligvis. Er min helse mindre verdt enn helsa til en sykehjemspasient på nitti? Klart at sykehjemspasienten har langt større sannsynlighet for å bli alvorlig syk enn jeg har (i 40-årene), men hvis jeg blir alvorlig syk, er konsekvensene potensielt større siden jeg har mange leveår igjen og små barn som er avhengige av meg. Så når fullvaksinerte plutselig får store lettelser og goder som 1) jeg ikke har tilgang til pga noe jeg ikke kan kontrollere, og 2) kan gå direkte ut over min helse pga høyere smittetrykk, så synes jeg det er provoserende. 14
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 25. juni 2021 #36 Skrevet 25. juni 2021 Ikke enig. Det er mange som protesterer vilt på at nordmenn passerer svenskegrensen, men hittil finnes det vel ikke dokumentasjon for at disse har brakt smitte med seg hjem? De som har eiendommer setter seg i egen bil og kjører frem og tilbake, stort sett for å sjekke eiendommen. Ser knapt andre mennesker. De som harryhandler kommer til nærmest folketomme butikker med god plass, og følger retningslinjene som normalt. Greit med noen å skylde på, men da bør det være en grunn for det - ikke misunnelse
MorTil2 Skrevet 25. juni 2021 #37 Skrevet 25. juni 2021 Hvemsomhelst skrev (7 minutter siden): Ikke enig. Det er mange som protesterer vilt på at nordmenn passerer svenskegrensen, men hittil finnes det vel ikke dokumentasjon for at disse har brakt smitte med seg hjem? De som har eiendommer setter seg i egen bil og kjører frem og tilbake, stort sett for å sjekke eiendommen. Ser knapt andre mennesker. De som harryhandler kommer til nærmest folketomme butikker med god plass, og følger retningslinjene som normalt. Greit med noen å skylde på, men da bør det være en grunn for det - ikke misunnelse Folketomme butikker? https://www.h-avis.no/politiet-opp-mot-fem-timers-ventetid-ved-svinesund/s/5-62-1197281 Og man skal være ganske naiv for å tro at noen nå bare reiser for å se til hytten og så hjem igjen. Alle tall FHI baserer sine rapporter på, er tall fra noe tid tilbake. Så dokumentasjonen på at denne økte utfarten fører til økt smitte, får vi ikke før til høsten. 5
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 25. juni 2021 #38 Skrevet 25. juni 2021 MorTil2 skrev (1 minutt siden): Folketomme butikker? https://www.h-avis.no/politiet-opp-mot-fem-timers-ventetid-ved-svinesund/s/5-62-1197281 Og man skal være ganske naiv for å tro at noen nå bare reiser for å se til hytten og så hjem igjen. Alle tall FHI baserer sine rapporter på, er tall fra noe tid tilbake. Så dokumentasjonen på at denne økte utfarten fører til økt smitte, får vi ikke før til høsten. Grunnen til de lange ventetidene er treg kontroll ved grensen, ikke at det er så voldsomt mange folk.
Setesdøl Skrevet 25. juni 2021 #39 Skrevet 25. juni 2021 Men veit me at vaksina funkar. Er bere nyskjerig. 2
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 25. juni 2021 #40 Skrevet 25. juni 2021 (endret) Setesdøl skrev (3 minutter siden): Men veit me at vaksina funkar. Er bere nyskjerig. Det tror jeg bare at tiden vil vise. Vi ser jo at det er smittetilfeller blant vaksinerte, og fhi sier at de også kan bringe smitte. Derfor vil jeg gjerne beholde de gode vanene med avstand, håndvask, sprit og munnbind - lenge. Endret 25. juni 2021 av Hvemsomhelst
Fremhevede innlegg