Gå til innhold

Ofring av uvaksinerte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så enig med deg! Er ikke blant de «heldige» for øvrig, som småbarnsmor i 30-årene bosatt på Vestlandet (i en kommune som måtte gi fra seg vaksiner, men hvor det nå er mye smitte) er det lenge til jeg kan føle meg trygg. Og denne massive åpningen hjelper ikke på. Har for øvrig levd langt strengere enn anbefalingene gjennom denne tiden, noe som nesten føles litt bortkastet nå som vi blir kastet under bussen uansett. 

• Liker 18
Skrevet

Enig - det ser ut til at dugnaden var over så fort det var mulig å lage koronapass, gitt. Da forsvant dugnadsånden til de vaksinerte.  Selv er jeg uvaksinert, og blir stadig skjøvet lengre og lengre ned i vaksinekøen. Men klart det er helt flott at pensjonistene skal kunne reise til utlandet og ta med delta-virus hjem som de kan smitte meg med, her jeg sitter i norsk regn hele sommeren og ikke aner når jeg får vaksine. 🙄 

Neste gang vi får en pandemi blir det spennende å se hvordan vaksineprioriteringen blir - og om de unge gidder ofre masse, når de ikke får annen belønning enn å havne nederst i vaksinekøen. 

• Liker 27
Skrevet (endret)

Smittevernsregler med grunnleggende smittevern burde absolutt bestå til alle har fått tilbud om vaksine. Munnbind , avstand og strengere regler på hvor mange som kan møtes osv er ting de burde stått fast ved. Veldig synd hvis folk skal smittes i påvente av vaksine. Delta virus er allerede i landet og overtar etter hvert for uk virus. Dette forventer FHI og det kan ikke stoppes at delta tar over. Den sterkeste mutasjonen « vinner» over de andre.  Men man smitter videre langt sjeldnere videre som vaksinert fordi man har mindre virus i slimhinnene. Det er derfor de nå føler det er trygt og åpne opp mer for de vaksinere. Det er selvsagt en risk for importsmitte når de åpner for mer reiser. Men man må jo være vaksinert eller ha negativ test for og få grønt pass. Spørs om ikke smitten denne sommeren kommer til og bli smitte fra uvaksinerte til andre uvaksinerte, og at folk kommer til og smittes fint uten hjelp fra vaksinerte, for FHI har samtidig kastet mesteparten av smittevernet! Sykt. Reagerer mer på at uvaksinerte skal utsettes for smitte i samfunnet enn at de nå åpner opp EU. EU land vaksinerer mer enn Norge da de bruker alle vaksine typene, så de har bedre flokkimmunitet enn Norge i hvert fall, og de holder mer på smittevernet. Da er ikke risken større lenger om du har vært i et EU land enn om man skal stimle sammen i hopetall uten smittevern i Norge. Tipper på innenlands importsmitte fra sør til nord osv blant uvaksinerte. Men hele åpningen både i EU og at vi kaster smittevernet i Norge er jo forbundet med risiko. Men helsemyndighetene tenker jo slik at når situasjonen i land er lik, har ikke importsmitte lenger så mye og si. Fra UK hvor det er mye Delta er det jo helt andre innreiseregler heldigvis.

Endret av J.E
  • Liker 4
Skrevet

At det åpnes generelt er vel og bra, men så er det disse utenlandsreisende da. Vi ser jo at fullvaksinerte blir smittet av delta. De kommer til å dra dette med hjem til Norge.

Det er vel takken for at noen får stikke fra dugnaden først. Spørsmålet er om vi andre gidder å bidra i neste runde. 

• Liker 15
Skrevet
J.E skrev (2 timer siden):

Smittevernsregler med grunnleggende smittevern burde absolutt bestå til alle har fått tilbud om vaksine. Munnbind , avstand og strengere regler på hvor mange som kan møtes osv er ting de burde stått fast ved. Veldig synd hvis folk skal smittes i påvente av vaksine. Delta virus er allerede i landet og overtar etter hvert for uk virus. Dette forventer FHI og det kan ikke stoppes at delta tar over. Den sterkeste mutasjonen « vinner» over de andre.  Men man smitter videre langt sjeldnere videre som vaksinert fordi man har mindre virus i slimhinnene. Det er derfor de nå føler det er trygt og åpne opp mer for de vaksinere. Det er selvsagt en risk for importsmitte når de åpner for mer reiser. Men man må jo være vaksinert eller ha negativ test for og få grønt pass. Spørs om ikke smitten denne sommeren kommer til og bli smitte fra uvaksinerte til andre uvaksinerte, og at folk kommer til og smittes fint uten hjelp fra vaksinerte, for FHI har samtidig kastet mesteparten av smittevernet! Sykt. Reagerer mer på at uvaksinerte skal utsettes for smitte i samfunnet enn at de nå åpner opp EU. EU land vaksinerer mer enn Norge da de bruker alle vaksine typene, så de har bedre flokkimmunitet enn Norge i hvert fall, og de holder mer på smittevernet. Da er ikke risken større lenger om du har vært i et EU land enn om man skal stimle sammen i hopetall uten smittevern i Norge. Tipper på innenlands importsmitte fra sør til nord osv blant uvaksinerte. Men hele åpningen både i EU og at vi kaster smittevernet i Norge er jo forbundet med risiko. Men helsemyndighetene tenker jo slik at når situasjonen i land er lik, har ikke importsmitte lenger så mye og si. Fra UK hvor det er mye Delta er det jo helt andre innreiseregler heldigvis.

Ja, kommunikasjonen her har vært trøblete. Først var Regjeringen så redde for at mange i 40-årene kunne havne på sykehus, så vi måtte holde på smittevernet litt til. Men NÅ er det plutselig ikke så farlig med det smittevernet, for nå er folk i Oslo i 40-årene vaksinert, mens vi i andre deler av landet (som har avgitt vaksiner til Oslo i lang tid) som er i 40-årene slett ikke er vaksinert og heller ikke aner når vi blir det - vel, det er visst ikke så farlig om vi får korona lenger. 🙄 Takk for den. 

Personlig har jeg ofret veldig mye i denne «dugnaden» på mange vis, og her sitter jeg fremdeles. Isolert på hjemmekontor, med skrantende psykisk helse og fremdeles uvaksinert (men eksponert for plenty av smitte gjennom skole- og barnehagebarn likevel samt partner som jobber i helsevesenet). Nedprioritert og det er visst ikke så farlig hvis jeg blir syk. Hovedsaken er at folk kan harryhandle, gå på byen og dra på ferie til Syden. Min dugnadsånd er på nullpunktet, og det kan det hende den vil være ved neste pandemi også. 

• Liker 15
Skrevet

Alle har hele tiden snakket om en felles dugnad... Og såå lenge varte den! Med en gang folk blir vaksinert så gir de faen i resten.

• Liker 10
Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Det er Stortingsvalg og politikerne vil ut og møte folk og sanke stemmer. Kanke være nedstengt da vøtt

Skrevet

Godt å høre at jeg ikke er den eneste som reagerer på dette. Med deltavarianten i frammarsj er det jo ikke bare en, men to vaksiner man bør ha for å føle seg nogenlunde trygg. Så utrolig provoserende at regjeringen og så mange av de fullvaksinerte gir blaffen  i de andre! Fullvaksinerte kan jo treffes så mange som de bare vil, og spre deltasmitte videre i samfunnet. De kan få korona, men bare med milde symptomer. (I motsetning til uvaksinerte.) Samtidig forventes det at uvaksinerte skal fortsette å bidra til dugnaden. Og de må møte som vanlig på jobb til tross for at de kanskje har jobber der de er i høyrisiko for smitte. Jeg har vært ok fornøyd med regjeringens innsats i koronaperioden, men dette er et politisk selvmord! Regjeringen har delt oss inn i første- og annenrangs mennesker... 

• Liker 8
Skrevet
Salt skrev (7 timer siden):

Så enig med deg! Er ikke blant de «heldige» for øvrig, som småbarnsmor i 30-årene bosatt på Vestlandet (i en kommune som måtte gi fra seg vaksiner, men hvor det nå er mye smitte) er det lenge til jeg kan føle meg trygg. Og denne massive åpningen hjelper ikke på. Har for øvrig levd langt strengere enn anbefalingene gjennom denne tiden, noe som nesten føles litt bortkastet nå som vi blir kastet under bussen uansett. 

Jeg bor ved Oslo fikk tilbud nr 4 og 5 i dag. Skulle gjerne gitt deg min . 

• Liker 1
Skrevet
Mmmwhatever skrev (19 timer siden):

Enig - det ser ut til at dugnaden var over så fort det var mulig å lage koronapass, gitt. Da forsvant dugnadsånden til de vaksinerte.  Selv er jeg uvaksinert, og blir stadig skjøvet lengre og lengre ned i vaksinekøen. Men klart det er helt flott at pensjonistene skal kunne reise til utlandet og ta med delta-virus hjem som de kan smitte meg med, her jeg sitter i norsk regn hele sommeren og ikke aner når jeg får vaksine. 🙄 

Neste gang vi får en pandemi blir det spennende å se hvordan vaksineprioriteringen blir - og om de unge gidder ofre masse, når de ikke får annen belønning enn å havne nederst i vaksinekøen. 

Tja. Nå er jo faktisk 18-24-åringene belønnet ved å prioriteres foran aldersgruppen 25-44 da. Dvs barnefamiliene. Her i Oslo har de gått vekk fra den nasjonale beskjeden om at 18-24 skulle tas samtidig som 40-44. I stedet fikk de yngste gå først. Og det i området hvor gruppen 40-44 har størst risiko for smitte. Forstå det den som kan.

• Liker 7
Skrevet
Deterbaremeg skrev (1 time siden):

Tja. Nå er jo faktisk 18-24-åringene belønnet ved å prioriteres foran aldersgruppen 25-44 da. Dvs barnefamiliene. Her i Oslo har de gått vekk fra den nasjonale beskjeden om at 18-24 skulle tas samtidig som 40-44. I stedet fikk de yngste gå først. Og det i området hvor gruppen 40-44 har størst risiko for smitte. Forstå det den som kan.

Enig, det synes jeg ikke er greit. De nasjonale retningslinene sa jo at de to gruppene skulle vaksineres samtidig, siden 40-44 har noe økt risiko for alvorlig sykdom. Ikke greit av Oslo kommune!

• Liker 3
Skrevet

Så får dere vaksinere dere da 

• Liker 1
Skrevet
Honey Dew skrev (1 time siden):

Med hvilke vaksiner da, mener du? 🤷🏻‍♀️

• Liker 13
Skrevet
Honey Dew skrev (1 time siden):

Det er så jævlig bitchy av deg å si det der hele tiden. Det er nesten ingen som har takket nei til vaksine i Norge. Grunnen til at folk ikke er vaksinert, er fordi de ikke har fått tilbud om og mulighet til det.

• Liker 25
Skrevet (endret)

Jeg blir selv provosert når diverse helsetopper lirer av seg at nå er det ikke så farlig om oss som ikke er vaksinert enda om får delta fordi vi ikke dør. Makan til arroganse. Jeg får første dose i september. Jeg har ikke lyst til å miste luktesans, bli alvorlig syk eller få kognitive problemer av korona.

Endret av Værre
  • Liker 14
Gjest Tutte
Skrevet
Lykkelia skrev (På 23.6.2021 den 15.25):

Er det bare meg som synes det er helt vanvittig hvordan myndighetene holder på for tiden? 

Først gir de enkelte områder fortrinnsrett til vaksiner, noe jeg i utgangspunktet synes er ok. Men alt som har skjedd etter det har vært helt katastrofe... 

Her skal noen først gi fra seg vaksiner, så skal de sitte og se gærninger på Østlandet suse over grensa for å få tilfredsstilt sitt enorme behov for billig røyk eller utenlandske solstråler. Hjem tar de gjerne med seg nye varianter av covid-19. For som fullvaksinerte blir de jo ikke syke, må vite! Men det virker ikke som om noen sender en eneste tanke til alle uvaksinerte som utsettes for virusfaren til disse menneskene. Det er mange godt voksne i dette land som ikke er vaksinert, det er mange som er livredde for å gå på jobb, det er mange som kommer til å slite med eviglang(?) utmattelse og lungeproblemer på grunn av at regjeringen måtte åpne grensene før alle var vaksinerte.

Hele koronaperioden har det handlet om å stå sammen, være tålmodige, vise solidaritet. Og så blir alle som har gjort det nå tråkket på til de grader. Det er så utrolig, utrolig dårlig gjort. Det river beina under velferdsstaten og alt samfunnet vårt er bygget på.

Det burde ikke gis noen fordeler til fullvaksinerte før alle som vil/kan få vaksinen har fått sine to doser. Lenge har unge og små steder med lavt smittetrykk stått sammen med alle andre i solidaritet. Nå er det på tide at de fullvaksinerte voksne og folk i vaksineprioriterte områder står sammen med de som må vente lenger på vaksinen. Vi kan og bør vente med å leve livet mer normalt enn det uvaksinerte kan gjøre! Og det burde faktisk regjeringen forvente av oss også. 

(PS: Jeg bor i Oslo, og er derfor blant de heldige.)

Som fullvaksinert selv så er jeg enig med deg. Synes det er bra at det åpnes opp mer her i landet, men å åpne opp for reise til utland og for turister som kommer hit nå når delta viruset herjer er helt høl i hue. 

Er det ikke meningen at det skal bli bra? Man kan begynne og lure.

Skrevet
Værre skrev (58 minutter siden):

Jeg blir selv provosert når diverse helsetopper lirer av seg at nå er det ikke så farlig om oss som ikke er vaksinert enda om får delta fordi vi ikke dør. Makan til arroganse. Jeg får første dose i september. Jeg har ikke lyst til å miste luktesans, bli alvorlig syk eller få kognitive problemer av korona.

Er enig i det. Virker som om at man fikk veldig hastverk med å gjenåpne så fort de prioriterte fikk sine doser, uten å ofre spesielt mange tanker på de litt yngre som har ofret mye i koronatiden. 

Til høsten blir det vel nye nedstengninger tenker jeg, på grunn av smitte blant uvaksinerte og de som har fått en dose...

• Liker 9
Skrevet

Man kan godt diskutere prioritering og fordeling av vaksiner og jeg er enig at det oppleves som urettferdig. MEN dere mener vel virkelig ikke at fullvaksinerte skal sitte inne i sympati med de som venter? Det vil ha enorme konsekvenser for åpning av samfunnet inkl når vi kan få permiterte tilbake i jobb. De som er sterkest rammet av covid er de som har mistet jobben og er permitterte og i solidaritet med dem burde fullvaksinerte komme seg ut og hjelpe hjulene i gang igjen.

• Liker 3
  • Opprett ny...